Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sky.Daro
#3087053
Ik weet dat afwisseling belangrijk is in diersoorten.  Mijn honden krijgen op dit moment dan ook eend, lam, geit, hert, kip, rund, konijn, paard. ( deze week gaan de laatste porties van duif kk, kwartel kk, lamavlees, kalkoenvlees, kangaroe vlees op) Nou vroeg ik me af hoe belangrijk verschillende botsoorten zijn. Moet je echt 2,  3 of meer botsoorten van verschillende diersoorten per week geven of volstaat bijvoorbeeld Kip en konijn ook voor 1 a 2 maanden en dan Kip met een andere botsoort. Iedere week eten ze ook vislijf of kop

Toen ik begon met barfen wist ik natuurlijk nog weinig van prijzen. Ben begonnen met karkas vanaf 1,50 tot 3 euro en spiervlees vanaf 3 tot 4,5. Nu komen we steeds goedkopere dingen tegen zoals via lijntjes hier of sw en ben ik nu voor Kip kk 0,50 kwijt en andere kk soorten 1,50. Voor spiervlees tussen de 2,50 en 3,50. Kan het nog goedkoper of hebben we nu de bodem wel gevonden? 
Door bloemetje
#3087055
Afwisseling is in bot ook belangrijk.  Voor een paar maanden vind ik twee soorten best karig..

Ja t is een sport en leuk ook zolang je maar op de kwaliteit blijft letten!
Door Lizzy
#3087059
Sky.Daro schreef: Ik weet dat afwisseling belangrijk is in diersoorten.  Mijn honden krijgen op dit moment dan ook eend, lam, geit, hert, kip, rund, konijn, paard. ( deze week gaan de laatste porties van duif kk, kwartel kk, lamavlees, kalkoenvlees, kangaroe vlees op) Nou vroeg ik me af hoe belangrijk verschillende botsoorten zijn. Moet je echt 2,  3 of meer botsoorten van verschillende diersoorten per week geven of volstaat bijvoorbeeld Kip en konijn ook voor 1 a 2 maanden en dan Kip met een andere botsoort. Iedere week eten ze ook vislijf of kop

Toen ik begon met barfen wist ik natuurlijk nog weinig van prijzen. Ben begonnen met karkas vanaf 1,50 tot 3 euro en spiervlees vanaf 3 tot 4,5. Nu komen we steeds goedkopere dingen tegen zoals via lijntjes hier of sw en ben ik nu voor Kip kk 0,50 kwijt en andere kk soorten 1,50. Voor spiervlees tussen de 2,50 en 3,50. Kan het nog goedkoper of hebben we nu de bodem wel gevonden?
Het gaat erom dat je in totaal aan 4 plus diersoorten komt. Maar aangezien dat vleesbot best een groot deel uit maakt van je totale menu, is het handig om ook bij vleesbot meer diersoorten te nemen. En ja, 2 is karig. Maar het kan wel, als je voor de rest maar heel goed afwisselt en geen spier en orgaanvlees geeft van konijn en kip.

Ik denk dat je de bodem wel hebt gevonden. Als je inboet op kwaliteit, is het hele idee van het zelf samenstellen ook pleite....
Door Sky.Daro
#3087087
Bedankt voor de reacties tot nu toe.  Ik geef zoiezo nooit spiervlees waar ik ook kk van geef.  zou 2 botsoorten per maand wel kunnen en dan elke maand een andere botsoort?  Ik kom in totaal op 6 vlees soorten en 2 botsoorten van allemaal verschillende dieren.

Kwaliteit moet absoluut goed zij.Helemaal mee eens
Gebruikersavatar
Door Hope
#3087126
Twee botsoorten is minimaal. Als je een goede reden hebt om dat te doen dan kan het, maar als je het gewoon makkelijker vindt zou ik het niet doen.

Hope is zeer allergisch en die eet alleen haas en konijn als botsoorten. Al vier jaar.
Hij doet het prima, maar ideaal is het niet natuurlijk.

Nelson is ook allergisch en krijgt vier botsoorten per week. Dat vind ik zelf echt prettiger, omdat zoals Lizzy al zegt je menu al snel 50% uit vleesbot bestaat.
Als je bijvoorbeeld in maart en april kip en konijn voert en in mei en juni lam en eend dan lijkt me dat op zich niet verkeerd maar gevoelsmatig zou ik het zelf liever niet zo doen.
Door Sky.Daro
#3087173
Ik heb er geen specifieke reden voor anders dan dat de vriezer vol ligt. Komende maand heb ik eend en kip, volgende maand Kip en konijn bijvoorbeeld.  Ik heb pas sinds vandaag een vrieskist(je) en aangezien alle over het algemeen per 10 kilo gekocht moet worden ligt die snel vol. Zodra ik weer wat anders heb gevonden voor leuke prijs en ik weer ruimte heb neem ik weer wat anders. Zal soms 4 soorten kk zijn maar soms dus ook maar 2 in een maand. Ik kom altijd alles bij elkaar aan minimaal 6 diersoorten maar meestal 8 tot 12 soorten
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3088511
Ik bestel ook vaak producten per 10kg hier, maar dat verdelen we dan met een stel dorpsgenootjes en heb je sneller wisseling.
Zoals je het nu geeft, vind ik ook inderdaad karig, het kan wel, maar niet optimaal.
Vooral omdat je zegt deze maand kip en eend en volgende maand weer kip alleen dan met konijn. zijn toch heel wat kippetjes...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door