Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3045902
Weer een vraag...

Sinds de zomer met Mucho de overstap aan het maken naar volledig Barf na een verleden van lotgering aangevuld met nekjes, zalm en pens.

Wegens maag/darmklachten en allergieën voor een aantal diersoorten eerst lotgering vervangen door haas/gansskvv, en dit langzaam gaan opbouwen met de oude dingen en wat nieuwe dingen. Had een mooie menu bedacht, en vriezer zit vol, maar ik merk dat met name de introductie van nieuwe dingen wel klachten lijkt op te leveren en het menu daarom niet zo snel "opgebouwd"werd als gehoopt


Hij krijgt nu: kvv oervoer haas/gans, eendenek,eendevleugel, kalkoennek, ganzepoot, sprotjes, haasspiervlees, eendehart, kalkoenlever, hertenier

Gemalen eendkarkas/gemalen fazantkarkas geprobeerd maar dat leek niet goed te gaan/liet hij liggen
Haaskarkas idem dito (vond hij wel erg lekker)
Daarnaast nog lamavlees en hertspiervlees liggen, gemalen konijn, reerib, eendkarkas, ganskarkas en wat andere vissoorten.

Hij krijgt ongeveer 5 dagen barf, en 2 dagen kvv. Omdat ik merk dat zijn buikklachten wel afnemen, maar nog niet stabiel zijn, wil ik eignelijk zo langzaam mogelijk nieuwe dingen toevoegen, bv 10% haaskarkas per dag en dat dan 1dag in de week.

Dat betekent wel dat met name de variatie in bot minimaal is, omdat ik nu mn nek en vleugel voer omdat de rest dus niet goed leek te gaan.

Hoe erg is dat als ik dit in een paar maanden tijd langzaam probeer te veranderen? Gezien zijn gevoelige maag wil ik zo min mogelijk dingen veranderen, maar variatie is natuurlijk ook onwijs belangrijk..hoor graag tips!
#3045937
Hier in Spanje is het vrijwel onmogelijk om meer diersoorten dan kip, kalkoen, lamsvlees, rundvlees (tong voornamelijk) en vis te voeren als je geen miljonair bent. Als konijn in de aanbieding is krijgen ze een keer konijn, maar verder moeten ze het met bovenstaande 5 diersoorten doen. De honden van mijn moeder krijgen dit ruim 8 jaar (denk ik, of zelfs langer) en zullen het hier de rest van hun leven mee moeten doen en mijn honden ook. Ik denk dus niet dat jouw ´eenzijdige´ menú kwaad kan, zelfs niet op de lange termijn. Je ziet aan 9 diersoorten als ik mij niet vergis, mijn honden krijgen alleen maar kippenbot, lamsbot en kalkoenbot en heeeeel af en toe konijnenbot. En ze hebben tot nu toe geen tekort gehad, wel krijgen ze dagelijks een groentemix en chlorella en wat andere supplementen.
#3046075
Papalou schreef: Weer een vraag...

Sinds de zomer met Mucho de overstap aan het maken naar volledig Barf na een verleden van lotgering aangevuld met nekjes, zalm en pens.

Wegens maag/darmklachten en allergieën voor een aantal diersoorten eerst lotgering vervangen door haas/gansskvv, en dit langzaam gaan opbouwen met de oude dingen en wat nieuwe dingen. Had een mooie menu bedacht, en vriezer zit vol, maar ik merk dat met name de introductie van nieuwe dingen wel klachten lijkt op te leveren en het menu daarom niet zo snel "opgebouwd"werd als gehoopt


Hij krijgt nu: kvv oervoer haas/gans, eendenek,eendevleugel, kalkoennek, ganzepoot, sprotjes, haasspiervlees, eendehart, kalkoenlever, hertenier

Gemalen eendkarkas/gemalen fazantkarkas geprobeerd maar dat leek niet goed te gaan/liet hij liggen
Haaskarkas idem dito (vond hij wel erg lekker)
Daarnaast nog lamavlees en hertspiervlees liggen, gemalen konijn, reerib, eendkarkas, ganskarkas en wat andere vissoorten.

Hij krijgt ongeveer 5 dagen barf, en 2 dagen kvv. Omdat ik merk dat zijn buikklachten wel afnemen, maar nog niet stabiel zijn, wil ik eignelijk zo langzaam mogelijk nieuwe dingen toevoegen, bv 10% haaskarkas per dag en dat dan 1dag in de week.

Dat betekent wel dat met name de variatie in bot minimaal is, omdat ik nu mn nek en vleugel voer omdat de rest dus niet goed leek te gaan.

Hoe erg is dat als ik dit in een paar maanden tijd langzaam probeer te veranderen? Gezien zijn gevoelige maag wil ik zo min mogelijk dingen veranderen, maar variatie is natuurlijk ook onwijs belangrijk..hoor graag tips!
Maar met wat je nu voert, zit je al aan 5 diersoorten, toch? Dat is al prima. Dus daar langzaam dingen aan toe voegen: dat is echt geen enkel probleem!
#3046111
Ging met name om het botwerk. Ik dacht dat het belangrijk was om meerdere bot soorten te voeren vanwege calcium en fosfor. Nu Veel vleugel en nek en weinig andere delen omdat dat nog niet zo goed gaat. De diersoorten haal ik gelukkig wel!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door