Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3035868
Lizetta schreef: -80 is wat ze gebruiken bij universiteiten om bacteriën en zaden op te slaan voor langdurig bewaren. Dat zijn echt heeeeeeel erg dure vriezers en echt niet zo groot.  Kan me niet voorstellen dat die gebruikt worden om vlees in te vriezen...
Wij hebben op't werk eentje die echt heel groot is.
Meer dan 500L denk ik...  :o
Maar die verbruikt echt ontzettend veel, er ligt extra isolatie in de vriezer bovenop en dan nog draait hij bijna dag in dag uit.  Niet echt haalbaar...
En dus ook niet nodig volgens mij.
Bacteriën dood je niet op -80 als ze al niet op -20 dood zijn, en parasieten gaan allemaal op -18 al dood.  Het is wel zo dat vlees en groenten beter bewaren op nog lagere temperatuur en dat je ze dan langer bij kan houden.  Maar op -20 kan je een verse prooi perfect tot een jaar bewaren hoor.  Goed verpakt wel te verstaan zodat er geen vriesbrand op komt.  Ik zet mijn vriezers ietsje lager.  Zo rond -25, omdat ik voor mijn katten het vlees soms nogal lang moet bewaren met hun kleine portie's.  Als ik dan een doos van 10kg koop, duurt het een hele tijd voor die leeg is...
#3035875
Ik zou eens gaan vragen bij de plaatselijke pluimvee-club of daar lid worden. Er is vast wel iemand die je beestjes de kop af wil doen en je misschien voor wil doen hoe je ze zelf schoonmaakt. Ik heb het ook op die manier geleerd en nee, het wordt nooit een hobby, maar het hoort er nou eenmaal bij.
Pas op, hierna komt een beschrijving van kippen slachten!
En kip slachten (doodmaken) gaat wel het makkelijkste met zijn 2-en, zeker als het tamelijk wilde dieren zijn, zoals vorig jaar mijn parelhoenders. Maak een hakblok op stahoogte, 2 spijkers op duimafstand (de breedte) leg het nekje vast tussen de spijkers en het lichaam op het blok en hou de vleugels goed vast. De helper legt snel het bijltje op de nek en slaat daar met een hamer op. Voordelen van deze werkwijze: het gaat snel, de kip blijft op zijn plek en de vingers van de vasthouder van de kip komen niet in gevaar.
Sterkte!
#3035876
pearlsofpassion schreef: Wij hebben op't werk eentje die echt heel groot is.
Meer dan 500L denk ik...  :o
Maar die verbruikt echt ontzettend veel, er ligt extra isolatie in de vriezer bovenop en dan nog draait hij bijna dag in dag uit.  Niet echt haalbaar...
En dus ook niet nodig volgens mij.
Bacteriën dood je niet op -80 als ze al niet op -20 dood zijn, en parasieten gaan allemaal op -18 al dood.  Het is wel zo dat vlees en groenten beter bewaren op nog lagere temperatuur en dat je ze dan langer bij kan houden.  Maar op -20 kan je een verse prooi perfect tot een jaar bewaren hoor.  Goed verpakt wel te verstaan zodat er geen vriesbrand op komt.  Ik zet mijn vriezers ietsje lager.  Zo rond -25, omdat ik voor mijn katten het vlees soms nogal lang moet bewaren met hun kleine portie's.  Als ik dan een doos van 10kg koop, duurt het een hele tijd voor die leeg is...
Die wij op de faculteit hebben is ook 500  L, maar voor een slachterij ofzo is dat denk ik niet genoeg... Bacteriën worden ook in een speciale oplossing gestopt om ze zo lang te kunnen bewaren... En ja, de vriezer op Spitsbergen is een -80 vriezer.Afbeelding
Maar voor dagelijks gebruik heb je daar echt niets aan zoals PoP al aangeeft.
#3036016
Casper-Zarah schreef:

1. Hoelang moet ik het vlees op -80 laten invriezen? ( Ik begreep van Oervoer dat zij hun producten minimaal 3 weken op -80 invriezen omdat dit vele ziekten dood ofzo? en dat daarna bij de gene die het koopt het op -18 graden nog 2 jaar goed zou blijven)

Vriezen tot -80?

Ikzelf ben 2 jaar werkzaam geweest als koelmonteur in de kleine industrie koeling en heb 2 keer gewerkt aan  een koelinstallatie die ging tot -80 dat was bij een bedrijf die grondstoffen maakt voor oa medicijnen.En 1 keer bij een koelinstallatie in een laboratorium bij een bedrijf die werkzaam is in de petrogemie.Deze installaties zijn zeer complex en erg duur.
Niet alleen door de dure onderdelen maar ook in stroomverbruik hoe lager de temperatuur hoe meer stroom je verbruikt.

De gemiddelde temperatuur voor consumenten producten die ingevroren zijn is tussen de -18 en -24.
De koelcontainers die je wel eens op schepen ziet of vrachtwagens hebben een maximale lage temperatuur tot -30.

Dus waarom zouden ze bij Oervoer de producten die bestemt zijn voor honden invriezen tot -80?
Ik zal niet zeggen dat ze het niet doen maar kan/wil het niet geloven en lijkt me helemaal niet nodig.

Groetjes Henk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door