Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door miekjevdv
#3028170
Gisteren heb ik 2 hele fazanten (met organen er nog in en nog met alle pluimen) gekregen van iemand op mijn vader zijn werk, hij had er nog 2 over die weg mochten en zijn diepvries zat al vol met fazanten.
Binnenkort krijg ik misschien ook een patrijs. Ik weet wel dat het geen echt wild is, de fazanten en patrijzen zijn gekweekt, maar om mee te beginnen ben ik zeer blij.
Want hier in België zijn wilde fazanten en patrijzen toch altijd zonder organen te krijgen. En het wild word hier ook bijgevoerd, dus echt wild is het ook niet.

Het zal de eerste keer zijn dat mijn hond een volledig prooidier krijgt. Hij heeft wel al een paar keer een kwartel gekregen, maar dat was dan zonder organen, maar het ging wel goed. Hij kauwt goed.
Het is voor mij ook de eerste keer dat ik een prooidier moet verdelen over porties. Dus ik ben nog een beetje onzeker.
Via de rekenhulp heb ik al de percentages berekend van hoeveel spiervlees, vleesbot, organen, enz... hij mag krijgen.

Toen ik gisteren de fazanten in de garage ging leggen, liep hij bijna in extase achter mij. Hij was helemaal gefascineerd door de fazant en wou er precies direct aan beginnen.
Vandaag ga ik de fazanten hun pluimen eraf doen. Ik weet dat hij de pluimen ook mag opeten, maar mijn ouders vertrouwen het niet en hebben liever dat ik de pluimen eraf doe.

Nu is mijn vraag:

Wat geef ik niet van een Fazant? Bv: welke organen geef ik niet, welke bot geef ik niet?
Kan ik de kop met snavel ook geven?

En hoe maak ik de porties. Haal ik alle spiervlees eraf en weeg ik dan het bot en spiervlees apart?
Of laat ik het spiervlees aan het bot ( bv: de filets, het vlees aan de billen) en gok ik dan een beetje van hoeveel spiervlees en bot eraan zit?

Ik heb ook nog 2 konijnen koppen in de diepvries liggen.
Mag hij die ook al hebben of wacht ik hier best nog even mee?

Even ter info:
Ik heb een Beagle pup, Nelson, van nu 5 maand.
Hij krijgt nu al sinds hij bij ons is KVV en af en toe een kwartel. De KVV en de kwartel gaat zeer goed. Hij eet alles op. Bij de kwartel kauwt hij goed.
Vorige week hebben wij voor ons konijn klaargemaakt en ik heb hem toen laten proeven van de niertjes en lever van het konijn, maar daar heeft hij lang op lopen kauwen om het dan uiteindelijk te laten liggen.
Nadien gemengd onder zijn KVV at hij het wel op. Dus hoop dat het met het orgaan van de fazant beter gaat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3028281
Ivm de verhoudingen: die percentage's zijn er gekomen om de prooidierverhoudingen na te bootsen.  Wat je bij een hele prooi dus doet is niets.  Je voert gewoon de hele prooi. Punt. Tenslotte is dat net wat hij in het wild ook zou doen, de prooi gewoon opeten.  De darmen zou ik er wel uithalen. Das niet erg lekker en voegt ook niets toe. Maar de rest laat je er gewoon inzitten.  Haal ze niet los van het karkas, maar laat hem maar doen, dan eet hij de organen vast wel gewoon mee op.
Als hij er wat slappe ontlasting op zou krijgen (wat ik niet denk, want fazant is iets harder bot, iets meer calcium), zou je nog wat vleesbot erbij kunnen doen, maar je kan zeker eerst gewoon zo proberen.


Of het bot nog wat hard is, dat kan voor een beginnende barfer.  Zowel konijnkoppen als fazant zijn relatief hard. Niet helemaal gevorderd, maar toch hoog gemiddeld van hardheid.
Patrijs is wel zachter, dat zou wel kunnen voor een beginner.
Eens je hond eendennekken prima eet, kan die fazant ook hoor, zeker als hij goed kauwt.
Nagels, bekken ed... kan je allemaal gewoon voeren.  Te veel veren kan verstopping geven, dus probeer hem grotendeels de pluimen ja.  Meestal laat ik de veren op de kop erop (want das zo'n gepruts) en knip ik de slagveren gewoon af aan de schacht.  De rest trek ik met volle hand zoveel mogelijk uit.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 26 nov 2014, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miekjevdv
#3028321
Heb juist de veren verwijderd. Hij heeft de hele tijd bij mij in de keuken gehangen.
Heb hem een fazanten vleugel gegeven. Eerst een paar keer ingeknipt. En dan aan hem gegeven en hij heeft hem in 10 minuten naar binnen gespeeld.
Hij beet er heel goed op. Nu krijg ik hem helemaal niet meer uit de keuken. Hij probeert zelfs op de keukenkast te springen. :biggrin2: ;) :D

Ik kon de vleugels met een redelijk gemak gewoon doorknippen met onze huisschaar. Ook de poten kon ik er redelijk gemakkelijk mee doorknippen.

Ik ga hem wel moeten verdelen.
Hij weegt nu 14-15kg en krijgt ongeveer 4% van zijn lichaamsgewicht aan KVV.
Geef ik hem meer eten, dan word hij te dik.

Dus hij mag ongeveer 560-600gr hebben.

Hoe verdeel ik dat het best?

Nog bijna vergeten. De fazanten wegen 1.2kg en 1.3 kg.
En hij krijgt nog 2 keer per dag eten
Door Ruisje
#3028346
Je kunt de fazant over de lengte in het midden doorknippen (de wervelkolom). met een snoeischaar. Zo krijg je twee gelijke delen met evenveel bot en vlees.
Zo'n halve fazant is dus een dagportie en kun je nog doormidden knippen als je 2x per dag voert.
De organen verdeel je gewoon over de 2 dagporties.
Wel de darm eruit halen en weggooien, de maag even opensnijden en schoonspoelen, ik weet niet of daar iets van steentjes ofzo inzitten.
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 26 nov 2014, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miekjevdv
#3028392
Ik heb ze nu inderdaad in  2 geknipt.
Alles zit nu in de diepvries.

De nekken heb ik elke apart gestoken en geef ik eens als extra.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb altijd de indruk dat er meer spiervlees dan bot aan zo een heel prooidier zit.
Maar dat zal wel een gedacht zijn, ben nog een leek op gebied van BARF.

Mocht het toch te weinig bot zijn, dan heb ik nog kwartels liggen in de diepvries en dan snij ik daar de billen en filets af voor ons en dan kan ik het kwartel karkas er nog bijgeven.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3028585
miekjevdv schreef: Ik heb ze nu inderdaad in  2 geknipt.
Alles zit nu in de diepvries.

De nekken heb ik elke apart gestoken en geef ik eens als extra.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb altijd de indruk dat er meer spiervlees dan bot aan zo een heel prooidier zit.
Maar dat zal wel een gedacht zijn, ben nog een leek op gebied van BARF.

Mocht het toch te weinig bot zijn, dan heb ik nog kwartels liggen in de diepvries en dan snij ik daar de billen en filets af voor ons en dan kan ik het kwartel karkas er nog bijgeven.
Klopt. Ik vind ook altijd dat er meer spiervlees aan een heel prooidier zit. Als je goed kijkt naar je vleesbot, dan zie je dat dit gewoon lang niet (meer) altijd 50% bot en 50% vlees is. Ik zou dus niet extra bot toevoegen aan een heel prooidier, maar eerder extra vlees aan een stuk vleesbot.
Ik heb mijn percentage vleesbot om deze reden teruggeschroefd naar 45% en vind de ontlasting daar echt stukken beter op. Beter wat teveel spiervlees dan wat teveel bot.
Door miekjevdv
#3028660
ok dan voeg ik niets extra toe. Buiten misschien een groentemix.

Het is nu wel gemakkelijk, nu moet ik de volgende bestelling geen Fazant KVV bestellen.

Ik ga morgen hier op de markt ook eens kijken naar een paar visjes. Makreel, sprot of afval van een zalm. Dan moet ik dat ook al niet meer bestellen als KVV en heeft hij lekker veel knaagwerk tijdens het eten.

Hij knaagt er eigenlijk perfect op. Hij gaat erbij zitten en eet het op zijn gemakje op. Hij weet precies instinctief perfect wat hij moet doen.
Een grote verandering met mijn vorige hond. Die schrokte alles heel rap op.
Door Ruisje
#3028748
miekjevdv schreef: ok dan voeg ik niets extra toe. Buiten misschien een groentemix.

Het is nu wel gemakkelijk, nu moet ik de volgende bestelling geen Fazant KVV bestellen.

Ik ga morgen hier op de markt ook eens kijken naar een paar visjes. Makreel, sprot of afval van een zalm. Dan moet ik dat ook al niet meer bestellen als KVV en heeft hij lekker veel knaagwerk tijdens het eten.

Hij knaagt er eigenlijk perfect op. Hij gaat erbij zitten en eet het op zijn gemakje op. Hij weet precies instinctief perfect wat hij moet doen.
Een grote verandering met mijn vorige hond. Die schrokte alles heel rap op.
Nee, je hoeft hier niets aan toe te voegen! :) Ik heb panklare fazanten (dus zonder veren, orgaan en nek) en knip die ook in tweeën voor Sergi. In het topic BARF Hap foto's in de bar kun je hem zien smullen van een halve fazant. ;) En zijn ontlasting is er prima op!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3029409
Een heel prooidier is dan ook geen vleesbot he. Het is geheel.  Karkassen zijn vleesbot, hele prooien zijn spier en vleesbot samen (en orgaan).
Alles bij elkaar.
Dat is dus pakweg 40-45% mooi vleesbot en het spiervlees dat je anders nog zou voeren er ook nog eens bij. 
Ok, kan iets meer spier zijn dan je normaal zou voeren, maar wild geeft harder bot en hoef je dus iets minder van te voeren.
Als je er nog wat pens en groenten bij geeft kom je volgens mij heel mooi op de percentage's die je normaal zelf zou samenstellen. En das ook de bedoeling van die percentage's.

Compleet tamme prooien zoals gekweekte konijn en zeker plofkip hebben natuurlijk een stuk meer vlees. Die zijn daarop gekweekt, en hun botten dragen hun gewicht vrijwel niet waardoor ze weinig hard zijn.  Daarvan kan je hond dus wat slappere ontlasting krijgen als je dat als hele prooi voert.  Maar als dat niet dagelijks is kan dat niet echt kwaad. En als je het toch juist wil trekken, voer je er wat vleesbot bij. 
Bij een wild dier als een fazant, ookal is hij eigenlijk opgekweekt, is dat toch anders.  Die hebben doorgaans toch wat meer spieren gebruikt, wat minder vochtrijk spiervlees en wat hardere botten. Anders zou zo'n fazant nooit weg kunnen vliegen wanneer hij vrijgelaten wordt, en dat doet hij wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door