Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door steff
#2989353
denk wat Muppeteer zegt klopt dat het ook meespeeld wat je hond gewoon is om te eten. Als ie nooit (veel) koolhydraten eet zal ie leren om zijn energie vooral uit het vet te halen en dat zal ie dus ook doen tijdens een grote kracht inspanning
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2989375
steff schreef: denk wat Muppeteer zegt klopt dat het ook meespeeld wat je hond gewoon is om te eten. Als ie nooit (veel) koolhydraten eet zal ie leren om zijn energie vooral uit het vet te halen en dat zal ie dus ook doen tijdens een grote kracht inspanning
Ik denk dat het nog verder gaat; ik denk dat een hond genetisch niet in staat is om met koolhydraten als voornaamste energiebron om te gaan. Een hond die gewend is aan koolhydraten zal er beter mee uit de weg kunnen dan een verse hond, bemaar dat wil niet zeggen dat zo'n hond beter presteert op nog meer koolhydraten.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2989408
steff schreef: interessante dingen lees ik hier die aanvullen op mijn eigen gedachten en ervaringen. een bijkomend probleem met koolhydraten is dat vertering ervan veel vocht van het lichaam vraagt terwijl vertering van vet juist vocht opleverd voor het lichaam. Een zeer belangrijk detail trouwens bij een lange afstand race, want dehydratatie is een van de meest voorkomende oorzaken dat mushers en honden uitvallen op zo'n race.
Hmm, interessant... Kun je uitleggen hoe het dikgedrukte dan werkt?
Door steff
#2989518
Irta schreef: Hmm, interessant... Kun je uitleggen hoe het dikgedrukte dan werkt?
geen idee hoe het precies werkt, maar dat wordt gezegd en dat merk ik ook uit de praktijk. ze slobberen nogal wat water weg als ze brokken hebben gehad (let wel die brokken die ik bedoel zijn al volgezogen met water, dus geen droge brok). Voer ik zalm zoals nu al een tijdje, (die erg vet is) dan drinken ze nauwelijks
Laatst gewijzigd door steff op do 11 sep 2014, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#2989596
Koolhydraten worden in de vorm van glycogeen opgeslagen in lever en spieren. Glycogeen trekt water aan waardoor je meer vocht vasthoudt, dat dus om dat glycogeen blijft hangen en verder niets nuttigs doet. Vet is juist waterafstotend.
Gebruikersavatar
Door pike
#2989625
steff schreef: geen idee hoe het precies werkt, maar dat wordt gezegd en dat merk ik ook uit de praktijk. ze slobberen nogal wat water weg als ze brokken hebben gehad (let wel die brokken die ik bedoel zijn al volgezogen met water, dus geen droge brok). Voer ik zalm zoals nu al een tijdje, (die erg vet is) dan drinken ze nauwelijks
Dat vind ik dan wel weer typisch; mijn honden drinken heel erg weinig bij vers voer, maar als ze (vette) zalm hebben gehad slobberen ze behoorlijk water uit de bak of vijver. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat dat komt doordat zeevis zouter is dan het vlees van landdieren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door