Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2946101
Anne in Duitsland schreef: Kwab-aal. Uit het Frans: âle de quabbe. :biggrin2:
Dat klinkt als "allekwabbe" en nu zit ik dus met het liedje "Malle Babbe (kom, Malle Babbe kom hier, lekker stuk malle meid...lekker dier van plezier....)" in mn hoofd...leuk joh dat asosjatief denken  :biggrin2:
Door Ruisje
#2946186
Ik heb bericht terug van Ecomare :)
Beste Marlene

Zo te zien is het visje op de foto een dwergbolk, Trisopterus minutus.
Deze komen in het hele Noordzeegebied voor.
Ze worden 19 cm lang.
Ik weet het niet zeker want ik zie geen kindraad.

Vriendelijke groeten van Arthur Oosterbaan
Conservator van Ecomare
Dit is volgens mij familie van de kabeljauw, dus de kabeljauwgokkers hadden het bijna goed. ;)
Ik twijfel nog steeds een beetje, maar dichterbij de waarheid komen we niet, denk ik. De kindraad kan ik niet meer nakijken omdat het visje onder in de kliko ligt.
Gebruikersavatar
Door pike
#2946373
Ruisje schreef: Hij is natuurlijk wat vervormd om dat ie tussen 475gr was invroren, maar volgens mij is dit een volwassen visje (er zit jong in) en ik kan geen volwassen kabeljauw vinden in die maat.
Heb je hem opengesneden dan? Nog de Pieterman nog de Tirsopterus zijn levendbarend, ze zetten (onbevruchte) eitjes af.
Door Ruisje
#2946386
pike schreef: Heb je hem opengesneden dan? Nog de Pieterman nog de Tirsopterus zijn levendbarend, ze zetten (onbevruchte) eitjes af.
Nee!! Had ik niet zoveel zin in, maar duik straks de kliko in! :-\
Op 1 van de foto's zie je toch duidelijk iets zitten wat op een jong lijkt, of niet ???

Opsnijden van een vis die al meer dan 24 uur in de kliko ligt (wel in een zakje) zal vies zijn. Ik zal jullie de foto's niet onthouden. :biggrin2:
Door Ruisje
#2946443
[quote="pike"]
Heb je hem opengesneden dan? Nog de Pieterman nog de Tirsopterus zijn levendbarend, ze zetten (onbevruchte) eitjes af.
[/quote]
[quote="Ruisje"]
Nee!! Had ik niet zoveel zin in, maar duik straks de kliko in! :-\
Op 1 van de foto's zie je toch duidelijk iets zitten wat op een jong lijkt, of niet ???

Opsnijden van een vis die al meer dan 24 uur in de kliko ligt (wel in een zakje) zal vies zijn. Ik zal jullie de foto's niet onthouden. :biggrin2:
[/quote]
Opensnijden was niet meer nodig...
Hier zijn de foto's EN de babies :biggrin2:

Ik heb de heer Oosterbaan van Ecomare ook deze foto's gemaild.

Afbeelding
Afbeelding
Door Ruisje
#2946875
Het is opgelost! :D

En Koekje, je had gelijk -- de visjes waren de maaltijd :biggrin2: maar Urs, geen babyspiering ;)

Meneer Oosterbaan van Ecomare heeft de foto's doorgestuurd aan de heer Witte van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) en die kwam met het verlossende antwoord:
Ik denk dat ik de oplossing voor je probleem heb gevonden. Het visje is met z’n drie rugvinnen duidelijk een kabeljauwachtige. Het ontbreken van een duidelijke kindraad en het feit dat hij niet hoog opgebouwd is (dus geen bolk) maakt hem een wijting. Die zijn dit jaar zeer algemeen.
De wijting zou hier het leven schenken aan een partij grondels. Dit gaat mij toch te ver. Ik denk dus dat hier de maag opengesprongen is en de inhoud naar buiten gekomen. In de maag wordt bij vissen de prooi nauwelijks verteerd; dat gebeurd
pas in de voordarm.  Met vissen snijden zie ik dit vaak en ik geloof niet dat we naar een exotisch levendbarend visje hoeven te zoeken.
Gebruikersavatar
Door pike
#2946929
[quote="Ruisje"]
Het is opgelost! :D

En Koekje, je had gelijk -- de visjes waren de maaltijd :biggrin2: maar Urs, geen babyspiering ;)

Meneer Oosterbaan van Ecomare heeft de foto's doorgestuurd aan de heer Witte van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) en die kwam met het verlossende antwoord:
[/quote]

haha Koekje dat was slim van je. Ik vond het al zo raar. Ik weet alleen van vroeger de guppy's in het aquarium, die "poepten" babyguppies uit. Maar natuurlijk, op de foto komen ze uit de maag. Maar leuk, dit was weer een leerzaam topic.  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door