Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door HeleenQ
#332382
Goeie tip Peet, dankjewel. Ik had daar zelf nog niet aan gedacht: gemalen botten in KVV.

Ik wil me graag inlezen om er meer over te weten te komen. Ik ben zoetjes aan al wel gestart omdat mn beide borders met veel smaak eten en naar mijn idee meer variatie krijgen. ik gooi het er op dat ik nieuwsgierig ben geworden naar wat er nog meer over geschreven is, ik lees graag en veel en voornamelijk over honden en aanverwante informatie. ik heb de site die Steph bekeken en ik wil gewoon meer informatie over dit onderwerp, zowel de voors als de tegens en het viel mij gewoon op dat de meeste auteurs van dit onderwerp 'gewone' mensen zijn.
Door Lizzy
#332384
Nou, zie de vorige bladzijde dus. Ik hoest in 1 seconde zo maar 4 websites op van dierenartsen die echt verstand hebben van voeding!!

(nou wil ik niet arrogant lijken, maar veel leden van Barfplaats hebben vele malen meer verstand van voeding als de gemiddelde DA. Dat geldt dus ook voor de meeste auteurs waar jij het over hebt. Het is gewoon algemeen bekent feit dat DA's geen verstand hebben van voeding. Die drie uur college die zij daarover gehad hebben, van Hill's en Iams notabene, weegt niet op tegen alle uren dat veel 'gewone mensen' op hondenvoeding hebben gestudeerd).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 08 jun 2005, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#332386
Lizzy schreef: Nou, zie de vorige bladzijde dus. Ik hoest in 1 seconde zo maar 4 websites op van dierenartsen die echt verstand hebben van voeding (want ik wil niet arrogant lijken, maar veel leden van Barfplaats hebben vele malen meer verstand van voeding als de gemiddelde DA).
;D ;D ;D
Door HeleenQ
#332395
das prima. ik heb die websites even bekeken en veel daarvan verwijzen inderdaad naar eigen ervaringen en goed op je hond letten, kijken hoe hij t doet. daarom vond ik de website van barfworld.com ook erg interessant. nogmaals bedankt daarvoor.

maar zoals ik al zei, ik wil graag meer informatie om verschillende mensen te 'horen'. niks mis mee lijkt mij! ik krijg van jou, Lizzy, een beetje de indruk dat het 'not done' is om te kijken naar professionele meningen. als ik dit verkeerd begrepen heb, alvast sorry daarvoor...

zoals ik al zei: het lijkt mij een goede en natuurlijke methode voor de honden en tot nog toe gaat het goed. ik wil er gewoon meer informatie over hebben. ik begin net, dus ik weet nog niet goed waar ik dingen moet zoeken. een BARF forum leek mij de beste plek om te beginnen!
Door Peet
#332413
Ik denk dat dat wel meevalt hoor...voor Lizzy is niet veel 'not done' ;)...

Het probleem zit 'm in het feit: wat vind jij een professional?

Ik vind bijvoorbeeld een DA géén professional op voedingsgebied. Ze krijgen een paar uurtjes theorie van Royal Canin of Pedigree, en that's it.

Wél een professional zijn bijvoorbeeld goede fokkers. Ik denk dat je Angelique een professional kunt noemen. Of Karin. Of Erna.
Die fokken met hun honden, zien nesten opgroeien op KVV en/of Barf. Ze showen ook veel, waardoor ze heel veel honden (dus ook brokjes-honden) zien. Zij kunnen dus als geen ander een mening vormen over voeding, want zij zijn als geen ander met honden honden bezig.

En verder vind ik mezelf zo langzamerhand ook een professional :-[ ;D...want mijn hond is op zijn 6e opgegeven...en wordt volgende maand hopelijk 11...en dat mede door KVV!
Door amber2
#332421
Heb ook even op deze site gelezen, en 1 van de dingen die gezegd wordt is dat honden die een barf-dieet krijgen eerder pancreatitis hebben door het hoge vetgehalte. Nou las ik hier eerder op barfplaats dat uit een onderzoek met wolven was gebleken dat zij relatief weinig vet binnenkrijgen (ik geloof dat er stond zo'n 5-7 %...?) tov veel eiwit. Ik weet niet hoe het zit met mensen die zelf samenstellen, maar de meeste kvv's bevatten inderdaad een veel hoger vetpercentage (vaak zo'n 14 %). Kan dit een probleem zijn voor honden om zoveel vet/olie te verteren, en dan specifiek voor de pancreas (ivm enzymproductie?) zoals deze website beweerd...? Ben hier wel nieuwsgierig naar vooral omdat onze honden nu Carnibest aktief eten met maar liefst 16 % vet.
Verder heb ik het idee dat de verhalen over ervaringen met Barf die op deze website te lezen zijn, vooral komen van mensen die zich hier niet echt goed in verdiept hebben vantevoren. Dus niet gelijdelijk overgestapt van brok naar rauw, niet een uitgebalanceerde samenstelling, niet voorzichtig met botten in het begin en geen grotere botten geven e.d. Dan is het natuurlijk vrij logisch dat je problemen kan krijgen...
Door Jinxy
#332478
amber2 schreef: Heb ook even op deze site gelezen, en 1 van de dingen die gezegd wordt is dat honden die een barf-dieet krijgen eerder pancreatitis hebben door het hoge vetgehalte. Nou las ik hier eerder op barfplaats dat uit een onderzoek met wolven was gebleken dat zij relatief weinig vet binnenkrijgen (ik geloof dat er stond zo'n 5-7 %...?) tov veel eiwit. Ik weet niet hoe het zit met mensen die zelf samenstellen, maar de meeste kvv's bevatten inderdaad een veel hoger vetpercentage (vaak zo'n 14 %). Kan dit een probleem zijn voor honden om zoveel vet/olie te verteren, en dan specifiek voor de pancreas (ivm enzymproductie?) zoals deze website beweerd...? Ben hier wel nieuwsgierig naar vooral omdat onze honden nu Carnibest aktief eten met maar liefst 16 % vet.
Is misschien ook logisch. ::) De prooidieren die wolven doden zijn geen volgevoerde dieren. Maar ook beesten die voor elk beetje voer moeten zoeken. Daardoor blijven die ook gezonder en magerder.

Ik ben ook wel benieuwd of dit verschil maakt.

Toch zie je steeds meer, ook in menselijke voeding dat veel vet niet zo´n probleem is(Atkins) maar meer de koolhydraten en de soorten vet..

Ik weet het niet. Wie wel?
Door Lizzy
#332481
HeleenQ schreef: maar zoals ik al zei, ik wil graag meer informatie om verschillende mensen te 'horen'. niks mis mee lijkt mij! ik krijg van jou, Lizzy, een beetje de indruk dat het 'not done' is om te kijken naar professionele meningen. als ik dit verkeerd begrepen heb, alvast sorry daarvoor...
Natuurlijk wil je meer informatie! Ik geef je groot gelijk! Nee hoor, daar is echt niks mis mee en het is ook 'done'. Ik wilde alleen met wat ik schreef wel aangeven dat dierenartsen vaak als professional worden aangemerkt terwijl ze dat, als het om voeding gaat, gewoon niet zijn. En zelfs dat hoef je niet van me aan te nemen ;)
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 08 jun 2005, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door the dude
#332561
Wow... daar staan echt een heleboel onwaarheden in.
Wild dogs are omnivores, not carnivores. It seems a small distinction, but really is not trivial. This means that they do not live on meat alone, but also feast on vegetation. Cats, by contrast, are true carnivores.
Honden zijn carnivoren, alleen niet in dezelfde mate als katten.

Honden worden ook wel optimistische carnivoren genoemd omdat ze vanalles eten wat ze te pakken kunnen krijgen. Wolven in de buurt van steden bijvoorbeeld eten veel uit vuilinshopen. Je hoeft echter geen professor te zijn om te bedenken dat deze wolven niet de gezondste zijn. De meest gezonde wolven zijn wolven die levne in gebieden waar er zeer veel prooi bevindt, zodat ze overvloedig vlees tot hun beschikking hebben.
Second, the meat they do eat is consumed as soon as it is caught and is obviously not a frozen product.
Zeer onwaar.

Wolven begraven hun prooi soms om ze dagen/weken soms maanden later op te eten. Als wolven een grote prooi doden eten ze er soms meerdere dagen van. Op de laatste dagen zal de prooi niet bepaald vers meer zijn. Ook zijn wolven aas-eter. Dieren die 'gewoon' dood zijn gegaan en al een paar dagen liggen worden ook opgesmikkeld.
Wild dogs have evolved somewhat of a resistance to the dangerous bacteria and parasitic infections to which they are exposed, which our domestic dogs have not. It is a documented fact through zoos and wolf experts such as Jennifer Sheldon, quoted above, that even wild dogs die and/or become ill from consuming raw meat. Not necessarily every time they eat it, but often enough for it to be of grave concern for your dog. We also know from the wild dogs taken into captivity that they are often found malnourished and unhealthy.
wilde honden hebben niet 'somewhat resistance' maar een enorm zure maag waarin vrijwel alle bacterieen en parasieten gedood worden. Tuurlijk gaan wilde honden dood aan de gevolgen van rauw vlees. De vraag is alleen wat voor percentages ? Als deze zo hoog zouden zijn waarom voeren dierentuinen hun wolventroep dan nog steeds rauw vlees ? ze kunnen toch ook van die geweldige brokken neerzetten of een lekker potje voor ze koken ?

Natuurlijk zijn wilde honden vaak ondervoed en ongezond. Zeker degene die gevangen genomen worden door de mens. Het is bepaald geen feest om anno 2005 wilde hond/wolf te zijn.

@Steph & HeleenQ: Ga absoluut door met informatie verzamelen !! Het is juist goed dit soort dingen te lezen, weeg de argumenten goed af en schotel de honden voor wat jij wilt ! De BARFplaats.nl zit natuurlijk wel vol met BARFers, maar we respecteren ieders mening ! (ik in ieder geval wel). Als er hier geen kritische geluiden te horen waren was ik allang pleite geweest.
Laatst gewijzigd door the dude op wo 08 jun 2005, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Steph
#332637
the dude schreef: @Steph & HeleenQ: Ga absoluut door met informatie verzamelen !! Het is juist goed dit soort dingen te lezen, weeg de argumenten goed af en schotel de honden voor wat jij wilt ! De BARFplaats.nl zit natuurlijk wel vol met BARFers, maar we respecteren ieders mening ! (ik in ieder geval wel). Als er hier geen kritische geluiden te horen waren was ik allang pleite geweest.
Zal ik in ieder geval doen, wil ook de contra's lezen, vooral om mijn eigen in te dijken voor al de zever die ik nog te horen zal krijgen en ook gewoon om voor mezelf uit te maken wie er zevert en wie nie, en waarom. Heb ook nog ergens gelezen vandaag dat ze in een bepaalde zoo wolven gewone brokken gaven, het ergste van al is dat die wolven later terug uitgezet moeten worden. Echte schande.!
Groetjes
Door amber2
#332644
Ik denk dat je opportunistische carnivoren bedoeld ipv optimistisch...?! :D Dus dat ze bij voorkeur vlees eten maar als dat er even niet is ook net zo makkelijk tijdelijk wat anders.
Nog niemand die iets meer weet over het optimale vetgehalte bij een Barf-voeding ivm risico op pancreas-problemen..? Dat zullen ze toch niet helemaal verzinnen op zo'n website (hoewel....).
Door the dude
#332654
amber2 schreef: Ik denk dat je opportunistische carnivoren bedoeld ipv optimistisch...?! :D
Oh ja, die bedoel ik ;D
Door Nelly
#332655
Over vetpercentages maak ik me niet zo druk, ik ga op m'n gevoel af. Wel weet ik dat in mijn oude boek "Onze Honden" van Toepoel ergens staat dat Toepoel zelf hogelijk verbaasd was toen hij van een dierenpreparateur te horen kreeg dat hondenbeenderen zo vet waren. Volgens zijn eigen woorden is hij toen zijn honden, die hij voorheen vrijwel alle vet onthield, onmiddellijk veel meer vet gaan voeren. Helaas vermeld hij geen percentages. Daarom ben ik dus niet zuinig met vet voor de honden.
Door Doedels
#332706
amber2 schreef: Nog niemand die iets meer weet over het optimale vetgehalte bij een Barf-voeding ivm risico op pancreas-problemen..? Dat zullen ze toch niet helemaal verzinnen op zo'n website (hoewel....).
Er is vrij veel bekend over de stofwisseling van mensen, maar nog lang niet alles. En vaak worden ideeën bijgesteld omdat blijkt dat het toch anders is dan men jaren heeft gedacht. Ik ben er van overtuigd dat mensen veek koolhydraten moeten eten (excuus aan alle Atkins adepts) en een laag energiepercentage vet en eiwit. Ook ben ik er van overtuigd dat honden een hoog energiepercentage eiwit en vet moeten eten en dus weinig Kh. Toch wordt er nog vaak vanuit de humane voedingskunde geredeneerd voor honden. En daar komen veel misvattingen vandaan. Ook worden er veel rekenfouten gemaakt door energiepercentages te verwarren met gewichtpercentages. Een hoop bezwaren verdwijnen als sneeuw voor de zon als je hierop doorvraagt. Exacte getallen kan ik je niet geven, maar MENSEN hebben inderdaad kans op pancreatitis bij te veel vetconsumtie. En dan moeten ze nog aan een paar andere voorwaarden voldoen. Wat mij betreft weer zo'n redenering uit de humane voedingskunde.
Door dazz
#332759
Ik heb die site van secondranchsite eens bekeken en ik schrok me wel rot hoor. Ik ben eigenlijk een beetje in de war. De pro's en contra's gebruiken dezelfde onderwerpen om hun verhaal kracht bij te zetten. Bijvoorbeeld: rauwe botten zijn zacht en splinteren niet-tegen-rauwe botten van kippen splinteren wel. En zo nog veel meer. De hond is een carnivoor-de hond is een omnivoor.
Ik weet niet goed meer wat ik moet geloven. Zijn er onafhankelijke onderzoeksresultaten van beide kampen? Hoe kan ik er nu achterkomen wat de waarheid is? Gevoelsmatig zeg ik; rauw is natuurlijker en brokken met chemicalien is ook geen optie. Maar toch is het wel eng, al die verhalen over overleden BARF-honden...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door