Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2844973
PaulineCosmic schreef: Dat zijn juist weer erg veel groentes, terwijl mijn voedingsleverancier juist aangeraden heeft om dat zo min mogelijk te geven.. Hoe werkt dat precies? En zou iemand me willen opzetten met een opzetje voor een menu zoals in mijn openingspost?
En wie is jouw voedingsleverancier?
#2845093
Lizzy schreef: En wie is jouw voedingsleverancier?
NaturalPaws in Rijsbergen, ik kreeg tevens hetzelfde advies van Tannetje Koning dat ik voorzichtig moest zijn met groentes.

Ik denk dat ik zo'n 250-300 gram wil gaan voeren per dag.
Door Kooiker
#2845140
Ik ga dan voor het gemak uit van 2 kg per week  (zou dan zo'n 286 gram per dag zijn).
30% vleesbot zou uitkomen op 600 gram per week. Als je 20% groentemix te veel vind, ga ik even uit van 15%, dit is dan 300 gram per week. 5% hart, lever en nier is 100 gram per week. 10% pens is 200 gram per week. Dan blijft er 35% spiervlees over --> 700 gram per week. Dit kan je verdelen over de dagen.

Je zou bijv. op dag 1 een pensdagje kunnen doen (als je hond daar geen dunne ontlasting op krijgt), dus 200 gram pens.
dag 2: 150 gram vleesbot, 100 gram hart,lever en nier. extra: vis
dag 3: 200 gram spiervlees, 75 gram groente
dag 4: 150 gram vleesbot, 150 gram spiervlees, 75 gram groente
dag 5: 200 gram spiervlees, 75 gram groente
dag 6:150 gram vleesbot, 75 gram groente. extra: vis
dag 7: 150 gram vleesbot , 150 gram spiervlees. extra: ei
Door Lizzy
#2845186
Het hangt er volgens mij vanaf welke groenten.

Oh wacht! Ik lees net op DogAware dat 'vroeger' werd gedacht dat je minder eiwit, calcium en fosfor moest voeren. Uit onderzoek is gebleken dat dit niet het geval is! Werd vroeger gedacht dat je dit minder moest gaan voeren en daarom gedwongen was om meer koolhydraten te gaan voeren (waar veel dieten dus ook rijk aan zijn), is men nu van mening dat je juist weinig koolhydraat moet voeren.

Wat verder uitermate belangrijk is, is de hoeveelheid water die je hond binnen krijgt. Vocht. Meer dan een hond die niet aan blaasgruis lijdt. En om het drinken te stimuleren, kun je ongezouten bouillon aanbieden. En natuurlijk verse voeding. Daar zou je iets water aan toe kunnen voegen. En de hond moet minimaal iedere 4 uur de gelegenheid krijgen om alle urine goed uit te plassen.

De pH waarde : wordt aangeraden om deze alkalischer te maken/houden. Bij calcium oxalaat is de pH waarde van de urine zuurder (net als bij de Dalmaat bij uraat). Dus ergens tussen de 5.0 en 6.5. Er wordt gesuggereerd deze tussen de 6.5 en 7.0 te krijgen maar helaas staat er niet bij hoe je dit dan moet doen ::). Dus daar heb je niks aan, volgens mij kun je dat dan ook maar het beste vergeten.

Dan staat er ook (en dat is zeer interessant!) dat op veel websites de volgende voedingsmiddelen onterecht op de lijst staan van dingen die je bij calcium oxalaat niet zou mogen voeren : vlees, lever, orgaanvlees, schelpdieren, kaas, yoghurt, broccoli, sardientjes, bessen, spruiten, olijven, aardbeien. Die mag je dus WEL voeren! Dat is goed nieuws!!

Wat dus een soort van nieuw is, is om voedingsmiddelen te geven die een laag oxalaat gehalte bevatten. Of een gemiddeld gehalte. En als je dingen voert die gemiddeld oxalaat bevatten, de maaltijd te combineren met voedingsmiddelen die rijk zijn aan calcium. Ze schrijven echter ook dat honden op een rauw vleesbot gebaseerd dieet last blijven houden van calcium oxalaat....

In het verleden werd dus gedacht dat je weinig calcium mocht voeren bij calcium oxalaat maar recente studies tonen aan dat calcium zich juist bindt met oxalaat en calcium juist de kans op oxalaat stenen verminderd. Maar kennelijk geldt dat dus niet voor vleesbot. Kennelijk geldt dit alleen voor calcium citraat poeder (dat dus wel oxalaat bindt).

Wat ook calcium oxalaat in de urine verminderd is : probiotica.

En wat men dus aanraad is om voedingsmiddelen te geven die laag of gemiddeld in oxalaatgehalte zijn. En om geen voedsel te geven dat hoog in oxalaat is. Hier de lijst:

Zeer hoog in oxalaat en dus vermijden: bietjes, gefermenteerde soja, amandelen, boekwijtmeel, sesamzaad, peterselie, rabarber, spinazie, swiss chard (sla), alfalfa, guinoa.

Hoog in oxalaat en vermijden: cashew noten, hazelnoten, pinda's, pindakaas, pecannoten, gebakken aardappelen, zoete aardappelen, ingeblikte tomaten pasta, okra, snijbiet, raapstelen, zwarte bonen, witte bonen, roze bonen, chilibonen, sojabonen (en alles wat ze er van maken), kiwi, vijgen, gedroogde abrikozen, gerst, bloem, spaghetti, bruine rijst, tarwezemelen.

Gemiddeld in oxalaat en mag met mate gevoerd worden: wanoten, pistachnoten (maar die zijn rauw ongezouten volgens mij niet te krijgen), wortelen, selderij, snijbonen, sperziebonen, aardappelen zonder schil, tomaten, pompoen. rode aardappelen zonder schil, kidneybonen, pintobonen, adzukibonen (tauge in spruitvorm), zwarte bessen, blauwe bessen, mandarijnen, mango's, pruimen, bulgar, macaroni, eiernoodles, havermout.

Laag in oxalaat en mag onbeperkt gevoerd worden, altijd wel in combinatie met calcium: kokosnoot, lijnzaadolie, pompoenpitten, zonnebloempitten,  artisjokken, asperges, avocado, broccoli, spruiten, alle koolsoorten, komkommer, knoflook, paddenstoelen, doperwten, tamme kastanjes, black-eyed bonen, linzen, spliterwten, appels, verse abrikozen, banaan, meloen, cranberries, grapefruit, lychee, nectarines, olijven, papayas, passievruchten, perziken, peren, ananas, frambozen, aardbeien, wit brood, witte rijst, alle vetten, alle vissen, alle vleessoorten, inclusief orgaanvlees, honing.

Tja. Dat werpt ineens weer nog een ander licht op de zaak... Je zou dan vleesbot helemaal moeten schrappen en vlees, orgaanvlees, calcium supplementen en groenten (laag in oxalaat) moeten gaan voeren. Voorbeeld menu:

370 gram rundvlees
370 gram kip of kalkoen
85 gram tonijn of zalm zonder graat of makreel
3 grote eieren
56 gram lever
113 gram yoghurt
113 gram cottage cheese
700 gram witte rijst (ook raar he, schrijven ze in het zelfde artikel dat je geen koolhydraten moet geven...)
426 gram groenten, laag of gemiddeld in oxalaat. Groenten gemiddeld in oxalaat kun je beter koken. Groenten laag in oxalaat mag je rauw gepureerd geven.

En een hond 11 kg eet dan ongeveer tussen de 450 en 550 gram per dag. En dan doe je er een dag of 5 mee, met bovenstaande recept.

Bron van dit alles: http://dogaware.com/articles/wdjcalciumoxalates.html
#2845278
Dat is wel raar, helemaal geen bot.. Ik moet wel zeggen dat ze momenteel geen calciumoxalaat kristallen heeft, ze had het tijdens haar urineweginfectie, in combinatie met juist een hele hoge pH-waarde (normaal zie je juist een lage bij calciumoxalaat). Mogelijk zijn de kristallen ontstaan door de infectie? Mijn dierenarts gaf dat in ieder geval als optie.. Ik wil er dus wel wat rekening mee houden, maar mogelijk is dat helemaal niet nodig? Wat is jullie ervaring hierin? Extra water krijgt ze sowieso, ze drinkt uit zichzelf nauwelijks, dus ze krijgt een scheutje door haar voer en één maal daag een bodempje water met wat druppels karnemelk. We zijn regelmatig buiten om te plassen (zit er nog een beetje in van die eerste paar maanden dat ze niet zindelijk was)

Maarre, geen bot, da's verder geen probleem? M.b.t. de schone tandjes, kauwbehoefte, e.d.?
Door Lizzy
#2845654
Een hoge pH waarde met calcium oxalaat? Dat bevreemd me zeer. Samen met urinewegeninfecties zie je struviet, geen oxalaat. Je DA is daar 100% zeker van?

Ik geef je alleen het dieet zoals Mary Strauss dat aanbeveelt bij oxalaat. En zo zie je dus dat je met groentes niet uit hoeft te kijken, wel moet kijken naar wat voor groentes je geeft. En verder adviseert zij bij calcium oxalaat geen vleesbot. Ik zou toch in jouw plaats eerst zeker willen zijn over het kristal dat aangetroffen is, uberhaubt voordat ik welk dieet dan ook ging geven. Want zonder een goede diagnose kun je ook geen goed dieet voorschrijven.

En ja, zonder vleesbot is natuurlijk wel een probleem. Dan moet je de kauwbehoefte inderdaad ergens anders op laten botvieren en tanden gaan poetsen. Maar nogmaals, ik denk dat je eerst moet kijken wat er nou echt aan kristallen in de urine zat/zit.
#2845684
Ik weet zeker dat het calciumoxalaat was. Ik was er zelf ook verbaasd over en mijn dierenarts ook, want dat zie je inderdaad niet vaak i.c.m. een verhoogde pH-waarde. Ze was dan ook bang dat ik zelf aan het verzuren geweest was, maar dat was niet het geval. Mogelijk was de pH-waarde hoger door de urineweginfectie? Na 10 dagen antibiotica, zorgen dat ze genoeg dronk, en wat extra spiervlees, was alles over. Echt.. bizar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door