Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door galgo
#2813076
Lizzy schreef: Je bent redelijk flexibel in deze. Je kunt makkelijk 5% minder vleesbot voeren. Of 5% minder spiervlees. Of je kunt inderdaad gewoon wat meer pens voeren. Ik zou daar zelf van in de war raken :)

Verder vind ik het lastig om je menu te beoordelen omdat er niet vermeld is welke vleesbotten je gaat voeren, welke soorten spiervlees, etc.
Ik raak hier wat van in de war :) Begrijp ik het goed dat het niet uitmaakt of je 5% van vleesbot,groente of spiervlees afhaalt? Het is wel mijn bedoeling om hierin 1 lijn te krijgen, dus niet de ene keer minder dit, de andere keer minder dat, want daar zou ik ook van in de war raken.

Ik wilde eerst dit onderdeel van het menu goed hebben en daarna het complete menu plaatsen.
Vind het lastig met invullen van de bot/vleessoorten, omdat ik het moet doen met waar ik aan kan komen en ik een heel laag budget heb. Ik kom wel aan de 4 diersoorten en vis, maar is veelal hetzelfde. En soms krijg ik dan wat waardoor ik kan afwisselen. Ik dus elke week een ander menu moeten schrijven dan.
Maar het menu komt eraan.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2813098
galgo schreef: Waarom zou jij 5% minder vleesbot geven?
Ik heb eerder de neiging om de 5% te laten voor wat die is (dus 105% geven) of 5% minder groente.
Heb alleen nog niet het overzicht of het menu dan echt niet in balance zou zijn.
puur gebaseerd op eigen ervaring met eigen honden ....
daarmee bedoel ik dat als ik ze 50% vleesbot zou geven ze witte krijtpoep krijgen  ..... wat qua verhouding/gevoeligheid/vertering  bij iedere hond dus anders zou kunnen zijn .
dus dit zou je even moeten uitproberen  :)
die 5% van de vleesbotten zou ik dus bij t orgaan rekenen ....  dus 20% orgaan waar de helft pens is
Door Lizzy
#2813125
galgo schreef: Ik raak hier wat van in de war :) Begrijp ik het goed dat het niet uitmaakt of je 5% van vleesbot,groente of spiervlees afhaalt? Het is wel mijn bedoeling om hierin 1 lijn te krijgen, dus niet de ene keer minder dit, de andere keer minder dat, want daar zou ik ook van in de war raken.

Ik wilde eerst dit onderdeel van het menu goed hebben en daarna het complete menu plaatsen.
Vind het lastig met invullen van de bot/vleessoorten, omdat ik het moet doen met waar ik aan kan komen en ik een heel laag budget heb. Ik kom wel aan de 4 diersoorten en vis, maar is veelal hetzelfde. En soms krijg ik dan wat waardoor ik kan afwisselen. Ik dus elke week een ander menu moeten schrijven dan.
Maar het menu komt eraan.
Ik bedoel dus dat je 1 menu maakt met bepaalde percentages. Maar dan nog moet je altijd kijken hoe jouw hond het er op doet. Dat is BARF!

Maar wat ik dus bedoel is dat je begint met een menu samen te stellen met bijv. de volgende percentages:

45% vleesbot
10% groenten
20% orgaanvlees (10% pens en 10% andere organen)
25% spiervlees

Of:

50% vleesbot
10% groenten
20% orgaanvlees
20% spiervlees

Of:

40% vleesbot
10% groenten
20% orgaanvlees
30% spiervlees

Of:

45% vleesbot
5% groenten
20% orgaanvlees
30% spiervlees

Kortom, je kies voor percentages die bij jouw hond het beste passen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2817087
Fijn dat je je toch over die aversie voor lever gezet hebt.

Het is waar dat het een afvalverwerkend orgaan is, maar dat wil niet zeggen dat het vergif is he.  ;)
Er wordt vanalles omgezet in de lever en afgebroken. Daartoe worden alle te afgebroken zaken via het bloed naar de lever getransporteerd. Er wordt dan ook altijd wat resten daarvan in teruggevonden na het slachten.  Maar niet alles wat het dier in zijn leven gehad heeft, het meeste is afgebroken. 
Daartoe kan het dus wel geen kwaad om op te letten wat voor lever je koopt. Niet alleen is biologische lever vaak lekkerder, het is ook zo dat in een lever van een dier dat gewoon natuurlijke voeding gehad heeft, niets achterblijft dat ongezond is voor je hond.  Het is pas als het dier in kwestie rommel te eten gehad heeft en AB gekregen heeft, dat je hond daar dus ook nog wat van binnen kan krijgen. 
Dus koop gewoon biologische lever te kopen of nog beter, wilde. 
Lammeren lopen ook vaker op de wei dan kippen of eenden.  ;)


Dat is trouwens een verschil met nieren, die wel zaken opslaan en die ook echt bijhouden gedurende het leven van het prooidier. Zo is kalfsnier geschikt voor menselijke consumptie, maar rundernier (ouder dan 2 jaar niet) omdat het rund tijdens zijn leven zoveel heeft opgeslagen, dat met name het Cadmiumgehalte in rundernieren te hoog geworden is, terwijl dat bij kalveren nog niet het geval is.
Nieren van jonge dieren zijn dus geen probleem.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door