Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2777646
Roosj schreef: Waarom zou hij strafbaar zijn? Je mag het afgeschoten spul blijkbaar wel inkopen en verkopen vanuit het buitenland. Dat je officieel geen lood kogels mag gebruiken in NL, BE of Duitsland, is toch wat anders?

Ik wil overigens helemaal geen stappen ondernemen. Ik wil gewoon loodvrij wild ;)
Weet ik veel, dat zei iemand hierboven  :P

Dan zul je dus een jager moeten gaan zoeken  ;)
Door Roosj
#2777647
pike schreef: Lood vergiftiging treedt met name op door looddampen en loodstof in te ademen. De vaste stof in zo'n korrel krijgt geen kans om schade aan te richten, hij wordt, als hij al wordt ingeslikt, via het darmstelsel weer in korte tijd naar buiten gewerkt.
En als je echt 100% zeker wilt zijn dan zal je je wild direct van een jager moeten kopen die conform de wetgeving niet met lood schiet.
Dit is wel een extreem voorbeeld, maar het laat zien dat het lood van die loodkogels door de mens in ieder geval wel opgenomen word:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/o ... /1.1697718

Hoe kom je in contact met die jagers? Waar brengen jagers normaal gesproken hun 'spul' naartoe?
Gebruikersavatar
Door Manon
#2777668
Roosj schreef: Dit is wel een extreem voorbeeld, maar het laat zien dat het lood van die loodkogels door de mens in ieder geval wel opgenomen word:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/o ... /1.1697718

Hoe kom je in contact met die jagers? Waar brengen jagers normaal gesproken hun 'spul' naartoe?
De meeste jagers gebruiken vooral voor eigen consumptie ;)
Ik ken er ook een paar (eigenlijk is het 1 hele grote familie) en daarvan vraag ik gewoon om het 'afval' na het slachten (wat ze dus zelf doen in de schuur). Dan staat er soms ineens een tasje voor de deur waar een briefje bij zit dat er reeenhart/lever/nier/longen/kop(die gooi ik altijd gelijk weer weg ;)/strot/nog wat stukken vlees (geen idee welk vlees, maar vast vlees wat niet lekker smaakt voor mensen). En idem met hazen/wild konijn/wilde eenden/ganzen (filets + bouten eraf, rest krijg ik).
Door Roosj
#2777687
Manon schreef: De meeste jagers gebruiken vooral voor eigen consumptie ;)
Ik ken er ook een paar (eigenlijk is het 1 hele grote familie) en daarvan vraag ik gewoon om het 'afval' na het slachten (wat ze dus zelf doen in de schuur). Dan staat er soms ineens een tasje voor de deur waar een briefje bij zit dat er reeenhart/lever/nier/longen/kop(die gooi ik altijd gelijk weer weg ;)/strot/nog wat stukken vlees (geen idee welk vlees, maar vast vlees wat niet lekker smaakt voor mensen). En idem met hazen/wild konijn/wilde eenden/ganzen (filets + bouten eraf, rest krijg ik).
Geef mij eens zo'n adresje in mijn buurt  :biggrin2:
Door Roosj
#2778281
Summerditches schreef: Ik heb direct nagevraagd toen ik wild ging kopen en voeren maar ook hier een grote NEE GEEN LOODop mijn vraag of de kogeltjes problematisch zijn vanwege lood
Ik begrijp je tekst niet zo. Heb jij een merk gevonden die geen loden kogeltjes gebruikt? Zo ja, welk merk is dat?
Door Roosj
#2778282
De tip van Jagende Jurgen kreeg ik per pb van iemand anders, maar Jagende Jurgen heeft alleen gevogelte en ik heb hier waarschijnlijk te maken met een gevogelte allergie. Dat gaat hem dus niet worden.
#2778287
Roosj schreef: Ik begrijp je tekst niet zo. Heb jij een merk gevonden die geen loden kogeltjes gebruikt? Zo ja, welk merk is dat?
Nee..ik heb gevraagd toen ik wild kocht hoe het zat met de kogeltjes omdat ik nooit kan garanderen aan mijn hond dat ik alles er uit peuter..en ik heb een paar bp=-ers gevraagd die hele prooidieren voeren die geschoten zijn..die gaan natuurlijk ook nooit meer gevonden worden.
In alle gevallen heb ik te horen gekregen dat er geen loden kogeltjes meer gebruikt worden..gelijk aan alle reacties...
Door Roosj
#2778293
Summerditches schreef: Nee..ik heb gevraagd toen ik wild kocht hoe het zat met de kogeltjes omdat ik nooit kan garanderen aan mijn hond dat ik alles er uit peuter..en ik heb een paar bp=-ers gevraagd die hele prooidieren voeren die geschoten zijn..die gaan natuurlijk ook nooit meer gevonden worden.
In alle gevallen heb ik te horen gekregen dat er geen loden kogeltjes meer gebruikt worden..gelijk aan alle reacties...
Tja, helaas is mijn ervaring anders. Er is op hp ook nog een topic over te vinden van mei dit jaar. Ik ben echt niet de enigste die dit ondervind ;) Plus dat mijn leverancier het zelf toegegeven heeft ;)

Zie mijn reactie eerder over NL, BE, Duitsland en andere landen.

De loden kogels laten lood splinters achter in het vlees die je niet met het blote oog ziet, maar er wel voor zorgen dat het lood gehalte in het vlees hoger is als vlees dat zonder lood geschoten word ;) Het spimpelweg verwijderen van de lood kogels zegt dus niets over het lood gehalte van het vlees..
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2778368
er mag niet met lood geschoten worden dus je leverancier is fout bezig als hij het inkoopt en verkoopt
zelf zou ik bij hem niets meer kopen want hij handhaaft de wetgeving niet  :-X
Door Roosj
#2778419
Arkay schreef: er mag niet met lood geschoten worden dus je leverancier is fout bezig als hij het inkoopt en verkoopt
zelf zou ik bij hem niets meer kopen want hij handhaaft de wetgeving niet  :-X
Er mag in het buitenland wel met lood geschoten worden. Wild uit het buitenland zal dus wel lood bevatten.

Zou jij mij een artikel kunnen geven waarin staat dat hij fout bezig is? Ik zou namelijk niet weten waarom.. Behalve dan dat het ongezond is..
Door Too
#2778446
Roosj schreef: Ja, 100% zeker. Hagel is een ijzer balletje, magnetisch en glimt. Lood is dat niet. Plus dat ik het bevestigd heb gekregen van de leverancier. Hij zegt niets te weten over of er wel of niet met lood geschoten mag worden en er idd regelmatig lood gevonden word in het wild.
Er zijn maar een paar metalen magnetisch : ijzer, nikkel en kobalt [en legeringen van deze metalen] het simpele feit dat t een niet-magnetisch kogeltje is maakt t niet zonder meer een loodhageltje.
Ik kan me zo even niet meer herinneren van welk NIET-magnetisch metaal de lading van een hagelpatroon gemaakt wordt [maar ook dat is ws wel met de zoekfunctie te vinden in een oud topic]

Edit : In dit board zoeken op lood geeft veel info..... metaal is vaak bismut : een zacht metaal dat sterk lijkt op lood qua kleur en hard/zachtheid
En... er bestaan zgn hageldetectoren om eea op te sporen
Laatst gewijzigd door Too op ma 07 okt 2013, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door