Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lies
#2771814
Hey Iedereen,
ik ben al een tijdje aan het lezen over zelf samenstellen, maar ben precies toch niet helemaal zeker om er volledig mee te starten.
ik heb twee woeffies, een beagle kruising (lijkt meer op een parson russel terriër) van bijna 4 jaar: Lucca; en een border collie van 8 maand: Mayla. ik ben sinds een dik jaar gestopt met brokken geven aan Lucca en ben overgestapt op kvv. ze had vaak last van diarree en ook haar vacht was niet wat het moest zijn. kreeg speciale brok van de dierenarts, en ben dus tegen zijn advies in toch op kvv overgegaan. sindsdien doet ze het stukken beter, ik ben dus overtuigd! Mayla heeft  nooit brokken gehad, kreeg bij de fokker ook kvv.
na wat zoeken en verschillende dingen proberen krijgen ze nu degomeat. ik merk alleen dat Lucca vaak teveel bot binnenkrijgt (krijtpoep, zoals dat hier zo mooi gezegd wordt  ;) ). ook at ze tot voor kort veel gras, dus ben ik groentjes gaan bijgeven, wat wel geholpen heeft.
deze avond hebben ze voor het eerst een eendennek gegeten, samen met spiervlees (rund) en groenten. was er niet helemaal gerust in, dus heb de nek toch maar wat vastgehouden bij Mayla, maar ze knabbelde netjes stukjes eraf! Lucca is gulziger, en slikt best wel grote stukken in!
nu vroeg ik me af of ik hen 1x per dag kvv kan geven, en 's avonds barf? en hoe ik dan mijn percentages in orde moet houden?
ik heb ook nog varkenslapjes id diepvries zitten, ik weet dat varken not done is omwille van aujeszky, maar vroeg me af of die lapjes, die voor menselijke consumptie zijn en diepgevroren zijn, ook niet kunnen?
alvast bedankt voor de hulp! 
Door Mowgli
#2771819
Welkom op Barfplaats.

Het verschil is, dat de varkenslapjes voor menselijke consumptie goed verhit worden tijdens het braden. Hierdoor wordt het eventueel aanwezige Aujeszky-virus gedood. Onze dieren krijgen het vlees natuurlijk rauw. Daarom zou ik het risico niet willen lopen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2773217
Het virus is voor mensen niet gevaarlijk. Dus varkenslapjes geschikt voor menselijke consumptie hoeven dat niet ook te zijn voor honden. Ik zou er geen risico mee nemen als  ik jou was. Nederland is officieel aujeszki-vrij, maar je weet nooit waar dat vlees vandaan komt.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door