Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door madeleine
#2790635
Leuk topic. Ik kom niet onder het portioneren uit.

Al het botwerk wordt of enkel verpakt, zolang ze enkel niet ver boven een dag portie uitkomen. Een patrijzen karkas wordt dus geheel enkel verpakt. Een compleet kaskas wordt in stukjes gehakt en dan per deel verpakt. Orgaan wordt in porties van 100 gram verpakt. Dit zodat het makkelijker aan te passen is voor elke hond. Voordeel is dat het hierbij dus ook makkelijker toe te passen is om het menu zodanig in elkaar te zetten dat er geen dagen zijn met behoorlijke uitschieters (zowel omlaag als omhoog) op hoeveelheid voer.
Spiervlees wordt gemalen en per 100 gr verpakt. Ik maal het omdat ik het regelmatig in de training inzet en in denkspellen verwerk.

Spiervlees en orgaan pak verwerk grotendeels ondooid.
Bot begin ik al aan als het bevroren binnenkomt. Vooral kaskassen die heel en enkel verpakt worden (bijvoorbeeld die patrijs karkassen) begin ik direct aan.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2790765
het spiervlees komt hier meestal tegelijk binnen en snijd ik allemaal in blokjes. (minstens 4 diersoorten) gaat allemaal in 1 grote bak, meng ik dan en wordt dan per 2 dagenportie verpakt. Dat is veel werk, maar ik voer elke dag compleet en vind dit het prettigst. Zo hoef ik niet elke dag te bedenken wek diersoort vandaag? En hoef ik niet al te ver te graven in de vrieskist  ;)
Vleesbot wordt per dagportie afgewogen en verpakt. Ik heb sinds een week het schottensysteem in de kist maar hiervoor idd voor elke soort een verschillende tas  :biggrin2: Orgaanmix haal ik kant en klaar. Als de rol op is maak ik weer dagporties.

Het portioneren doe ik wanneer het ontdooit genoeg is om te snijden/hakken. Alleen orgaan kan ik bevroren snijden.
Als er een grote bestelling binnenkomt, 20kg spier en 30kg vleesbot of zo ben ik ongeveer 4 uur aan het portioneren.
Door Sultan
#2793750
Ik maak van dozen van 10 of 15 kg pakketjes van ca 1 kg. Maakt niet uit of het bot, vlees of orgaan is. Per dag gaat er hier ruim 2kg aan compleet menu doorheen. Makkelijk rekenen dus ;)
Een kg bevleesd bot, een kg spiervlees en daarbij ca. 1/30 gemengd orgaan, verdeeld over 2 porties.

Als ik hart, lever, nier per kg of groter geleverd krijg, maar ik daar mixzakken van 1kg van. Deze worden dan in enkele dagen verdeeld over de maaltijden. Pens voer ik apart van ander orgaan. soms als extra bij een maaltijd en soms als hele maaltijd.
Wij voeren 2 keer per dag. In de ochtend vlees met orgaan of een pens of vis maaltijd. In de avond altijd bevleesd bot.
De verdeling is globaal als volgt,  ochtend: 4 dagen vlees met gemengd orgaan, 1 dag pens en 1 dag vis. Elke avond bevleesd bot met een eitje of groenten of notenmix. En ook wel niets extra bij het bevleesde bot.
Door Stef1918
#2793859
zeker een mooi topic, was al aan het zoeken hoe ik het moest doen met de karkassen, nekken en ribben. Hakken en wrikken dus en dan apart verpakken.  O0
net even meteen naar de bouwmarkt geweest.

Afbeelding

wel ff werk maar nu alles netjes per stuk in de vriezer  O0
Laatst gewijzigd door Stef1918 op vr 25 okt 2013, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door