Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door helenavantroje
#2736713
Hoe doen jullie dat met konijn, als ze dit alleen als hoofdgerecht krijgen op 1 dag, hoe verdelen jullie dan spier en bot?
1 hond moet 440 gram bot en 130 gram vlees, andere 180 gr bot en 300 vlees.
Door ulla
#2736738
Je verdeling van vleesbot en spiervlees vind ik een beetje vreemd maar goed dat is je vraag niet.

Als het vleesbot goed bevleesd is kan je daar een maaltijd van geven en later de rest.
Ook kan je de helft van het vleesbot en spiervlees geven .
Of 1 x per dag alles in 1 keer voeren.
Door helenavantroje
#2736793
1 hond staat op nierdieet, dus weinig bot ivm fosfor. Ze krijgen elke dag compleet. Helemaal snappen doe ik je antwoord niet?
Door Annemarie Rijnveld
#2736815
Ik weet niet hoe mooi bevleesd konijn in Nederland is? Ik geef konijn altijd als vleesbot en spier tesamen, want er zit echt heel erg veel vlees aan.
Voorbeeld: Yuma heeft per dag 440 gram vleesbot nodig en 175 gram spiervlees. Geef ik konijn dan krijgt zij 600 gram konijn als portie....
Door Mowgli
#2736909
Annemarie Rijnveld schreef: Ik weet niet hoe mooi bevleesd konijn in Nederland is?
Even ot: Volgens mij woont helenavantroje sinds een paar maanden in Portugal of Spanje ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2736947
Voor je hond die aangepaste percentage's nodig heeft, zal je toch moeten gaan schatten hoeveel gewicht aan bot er in je konijn zit en hoeveel spier.  Als je weet dat een vleugel en nek ongeveer half om half spier en bot is, kan je dan gaan schatten hoe de verhouding precies ligt bij het konijn. Dat is inderdaad op het zicht. 
Dan weet je hoeveel bot (of vleesbot) er in dat konijn zit, en hoeveel je daarvan aan je nierdieet-hond mag voeren op een dag. De rest moet je dan aanvullen met spier.

Bij de andere hond kan je het konijn als bot en spier in 1 rekenen. Als de organen er ook nog in zitten kan je gewoon konijn voeren zonder nadenken, als het zonder orgaan is, moet je dat nog toevoegen.
Ik moet wel zeggen dat ik net als Ulla niet helemaal snap hoe je aan bijna 4 keer zoveel vleesbot als spier komt...
Door helenavantroje
#2737082
Met de nierdieethond Bowy ben ik al een jaar aan het barfen, dat gaat uitstekend. Heb de andere hond al die tijd op brokken gehad, weliswaar hele goeie, maar het valt in het niet bij het echte werk natuurlijk. Idd woon ik in Spanje, het is niet makkelijk om aan veel diverse vleessoorten te komen. Maar ik ben vrijdag begonnen om ook Bessy op rauw te zetten en heb de barf rekenhulp ingeschakeld. Daar wordt aangeraden om 50% vleesbot te geven, 20% orgaan waarvan 10% pens,15% groente, 15% spiervlees. De hond moet ca. 900 gram per dag hebben en ik voer compleet, dus als ik deze percentages aanhoud kom ik op 440 gr vleesbot, ik vind het ook best veel. Doe ik het verkeerd?
De konijnen hier zijn trouwens goed bevleesd.
Door Nugget
#2737100
Je vleesbotpercentage is niet verkeerd, maar ik vind je spiervleespercentage erg laag. Vandaar die vreemde verhoudingen.
Ik zelf geef 45% vleesbot, 25% spiervlees, 10 gemengd orgaan, 10 % pens en 10% groentemix.
Door chess
#2737108
Op een ideale dag krijgt Jools 960 gr vlees (vleesbot, spiervlees, orgaan en groentenmix).  Op een voor hem meer dan ideale dag krijgt hij een volledig konijn.  Dit is iets van een 1,25kg.  Hij eet het helemaal op en ik doe écht de moeite niet om hier of daar 290 gr af te doen.  De volgende dag geef ik hem dan iets minder.  Het evenwicht tussen de percentages is dan die dag misschien wel zoek maar op weekbasis krijgt hij datgene wat hij moet eten.  Bovendien krijgt hij een volledig konijn nu ook weer niet elke week.
Door helenavantroje
#2737130
Dat is een hele mooie dag voor Jools dan :biggrin2:, zo goed hebben ze het bij mij helemaal niet. Maar konijn is best duur, betaalde van de week 6 euro en dan maal 2 honden, pfffttt. Ik denk dat ik idd het spiervlees moet verhogen en bot verlagen, alhoewel haar ontlasting niet heel wit is, mooie barfdrolletjes heeft ze nu ipv die enorme stronthopen die ik altijd wegruimde.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2737165
helenavantroje schreef: Met de nierdieethond Bowy ben ik al een jaar aan het barfen, dat gaat uitstekend. Heb de andere hond al die tijd op brokken gehad, weliswaar hele goeie, maar het valt in het niet bij het echte werk natuurlijk. Idd woon ik in Spanje, het is niet makkelijk om aan veel diverse vleessoorten te komen. Maar ik ben vrijdag begonnen om ook Bessy op rauw te zetten en heb de barf rekenhulp ingeschakeld. Daar wordt aangeraden om 50% vleesbot te geven, 20% orgaan waarvan 10% pens,15% groente, 15% spiervlees. De hond moet ca. 900 gram per dag hebben en ik voer compleet, dus als ik deze percentages aanhoud kom ik op 440 gr vleesbot, ik vind het ook best veel. Doe ik het verkeerd?
De konijnen hier zijn trouwens goed bevleesd.

Ow ja, ik denk automatisch in kattentermen  :wall:
Daar is het spiergehalte niet zo veel minder als het vleesbotgehalte, maar bij honden is dat inderdaad wel het geval.
Maar goed, ik wil je niet in de war brengen.

15% groenten is wat veel, hier wordt meestal maar 10% aangeraden.  Maar 50% vleesbot is wel vaak van toepassing bij honden.  Dus als je die 5% van de groenten al bij het spiervlees voegt, zit je waarschijnlijk niet zo gek.
Vooral naar haar ontlasting kijken, daaraan zie je of je botgehalte goed is of niet.  Het mag niet wit zijn en ze mag ook niet te veel moeite moeten doen, maar mag ook niet te slap zijn. Dus klinkt bij jouw wel goed met 50% vleesbot.

Dat konijn kan je dus als vleesbot en spier bij elkaar rekenen (das gemakkelijk), maar je mag natuurlijk ook altijd gaan schatten zoals bij je andere hond.  Het zou kunnen dat er net iets meer spier aan zo'n konijn hangt dan volgens je percentage's.  Het kan ook van niet, hangt een beetje van je konijn af.
Door helenavantroje
#2737838
Het is een grotere klus dan ik dacht, dat uitrekenen per hond. Maar ik ga het wat meer uit de losse pols doen, niet te doen anders. Het voer voor Bowy weet ik nou wel, kan ik aardig inschatten, voor Bessy is het wat lastiger. Bot is niet makkelijk te krijgen, moet me beperken tot konijn, 1x per week, lamsribbetjes of nek van een jong dier, 1x per week een zalmkop en de rest wordt volgemaakt met kipkarkas en vleugels.
Zou ik 2x per week vis mogen voeren, nog 1x extra sardines?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2737844
Ik zou vis niet meer als 10% van het weekmenu doen. ;)
Dus denk dat 2x pw erg veel is ???
Door Nugget
#2737851
Stomme vraag misschien, maar kan je niet in contact komen met jagers daar?
Dan zou je in ieder geval aan iets als nekken en zo kunnen komen van gevogelte.

Zelf zou ik geen moeite hebben met 2 x in de week vis. Zeker niet als je honden daar goed op reageren.
Maar ik zou dan wel zalmkop geven, en geen sardines ivm thiaminases. zie hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2408757
Door helenavantroje
#2737858
Nee nugget, hardstikke goeie vraag. Het is nl zo dat ik hier midden in de wijngaarden woon en dat het jachtseizoen afgelopen zaterdag is begonnen. Ik ga proberen wat van de buit te pakken te krijgen, weet nog niet hoe, maar dat vind ik wel uit. Duiven worden er iig geschoten, misschien ook hazen, geen idee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door