Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Noël
#2813326
Off topic maar ik wil hier wel even in ingaan.

Nu las ik dus dat konijnenvlees ook al niet zo goed is door al het AB en de omstandigheden waarin de konijnen hebben geleefd niet bepaald diervriendelijk zijn. Hoe zit dat met eend, geit, lam, kalkoen etc? weet iemand dat?

Ik vind het erg lastig, ik wil gaan barfen, en heb verschillende diersoorten in het menu (voornamelijk bio industrie dieren), alleen geen biologische omdat ik daar niet aan kan komen, enkel wild spiervlees kan ik aan komen, maar daar zit ook weer wat "achter" want ik ben al een paar keer loodhagel tegengekomen in het wild vlees, ondanks er niet meer met loodhagel geschoten mag worden. Wat blijft er dan over wat echt zo goed als veilig is vraag ik me af?
Gebruikersavatar
Door kiara
#2813466
ik ook vandaag lood,tenminste dat neem ik aan hele kleine kogeltjes,was van hert spier,en ook kwam ik een oornr tegen met een nr erop en ree stond erop :o
Dus wat ik al dacht dat wild ook niet altijd wild is,of lopen ze in het wild ook met oormerken?
Door chiva
#2813554
kiara schreef: ik ook vandaag lood,tenminste dat neem ik aan hele kleine kogeltjes,was van hert spier,en ook kwam ik een oornr tegen met een nr erop en ree stond erop :o
Dus wat ik al dacht dat wild ook niet altijd wild is,of lopen ze in het wild ook met oormerken?
Wildmerken gebeurt ook nadat het wild is geschoten, dit is veelal een blauw / rood klein plaatje, wat je in het oor op het karkas kan aantreffen.
via deze link kan je onderaan de pagina een voorbeeld vinden.
http://www.reewild.nl/files/2213/6390/6 ... 210313.pdf

Kleine kogeltjes wil niet zeggen dat het lood is, meestal en zeker nederlands wild wordt geschoten met staalhagel of bismut.
Door Noël
#2813794
Wel apart dat er in Ree zo'n klein kogeltje te vinden is, dacht dat ie niet met hagel werd afgeschoten omdat ze daar te groot voor zijn?

Ik hoop dat de nederlandse jagers niet met lood schieten, hoop ook dat het meeste wild vlees van nederlandse bodem komt..maar ik had echt in een kvv fazantmix loodhagel gevonden, had het getest, had toen naderhand een topic geopend op een ander forum en daar kwamen mensen het ook tegen en ook loodhagel. Dus ben voor wild een beetje huiverig..maar aan andere kant is dat bio industrie vlees ook niet het beste...vind het moeilijk.
Door chiva
#2813814
Heb er ook enkel nog maar scherp in aangetroffen, denk dat kogeltjes weinig aanrichten bij een hert of ree  :-X , dat dringt net door de vacht als de jager op een korte afstand staat, maar dan is de ree al weg.
Noël schreef: Wel apart dat er in Ree zo'n klein kogeltje te vinden is, dacht dat ie niet met hagel werd afgeschoten omdat ze daar te groot voor zijn?

Ik hoop dat de nederlandse jagers niet met lood schieten, hoop ook dat het meeste wild vlees van nederlandse bodem komt..maar ik had echt in een kvv fazantmix loodhagel gevonden, had het getest, had toen naderhand een topic geopend op een ander forum en daar kwamen mensen het ook tegen en ook loodhagel. Dus ben voor wild een beetje huiverig..maar aan andere kant is dat bio industrie vlees ook niet het beste...vind het moeilijk.
Waren het zeker loden kogels?
Bismut is ook zacht en lijkt veel op loodhagel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2813928
Ik vind in elk wild wel eens kogeltjes.
Moet je je daar al druk in maken?
Als het van NL is, mag het officieel niet met lood zijn.
Noël schreef: Off topic maar ik wil hier wel even in ingaan.

Nu las ik dus dat konijnenvlees ook al niet zo goed is door al het AB en de omstandigheden waarin de konijnen hebben geleefd niet bepaald diervriendelijk zijn. Hoe zit dat met eend, geit, lam, kalkoen etc? weet iemand dat?

Ik vind het erg lastig, ik wil gaan barfen, en heb verschillende diersoorten in het menu (voornamelijk bio industrie dieren), alleen geen biologische omdat ik daar niet aan kan komen, enkel wild spiervlees kan ik aan komen, maar daar zit ook weer wat "achter" want ik ben al een paar keer loodhagel tegengekomen in het wild vlees, ondanks er niet meer met loodhagel geschoten mag worden. Wat blijft er dan over wat echt zo goed als veilig is vraag ik me af?
Verder is het met zowat elk bio-industriedier slecht gesteld kwa leefomstandigheden, medicatie en voeding.  Dat weet je en daarom voeren veel mensen ook groenten bij.  Maar het vlees voeren is nog altijd een stuk gezonder dan brok waar nog slechter kwaliteit vlees en graanafval in verwerkt zit.  Eens inlezen op beender- of vleesmeel levert je een mooi beeld op.
Bovendien kan je bij barf ook altijd opletten dat je van bio-industriedieren, geen zaken die mensen ook graag eten, voert.  Ok, een kipkarkas gebruiken chef's ook wel eens om een bouillon van te trekken, en men eet ook wel eens een levertje, maar het grootste deel daarvan is toch afval, als je het niet aan je dieren voert.
Door Noël
#2813946
Ik weet het haast zeker dat het lood was, ergens op internet stond hoe je het kon testen. Als je ermee kan schrijven, als je het zo door kan knippen en als het niet aan de magneet blijft hangen dan is het lood, en inderdaad. Maar wat bismut is weet ik verder niet, misschien een soortgelijk hagel.

Dat er kogeltjes in kunnen zitten vind ik helemaal niet erg, maar wel als het loodhagel is, lijkt me logisch toch? Overigens mooi dat het in Nederland officieel niet mag, maar dat zegt niet zoveel vind ik, kijk naar het paardenvleesschandaal, je kan er niet van op aan dat alles volgens de regeltjes gebeurd helaas.
Laatst gewijzigd door Noël op wo 20 nov 2013, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door robbiekomvoor
#2814264
pearlsofpassion schreef: Ik vind in elk wild wel eens kogeltjes.
Moet je je daar al druk in maken?
Als het van NL is, mag het officieel niet met lood zijn.
Verder is het met zowat elk bio-industriedier slecht gesteld kwa leefomstandigheden, medicatie en voeding.  Dat weet je en daarom voeren veel mensen ook groenten bij.  Maar het vlees voeren is nog altijd een stuk gezonder dan brok waar nog slechter kwaliteit vlees en graanafval in verwerkt zit.  Eens inlezen op beender- of vleesmeel levert je een mooi beeld op.
Bovendien kan je bij barf ook altijd opletten dat je van bio-industriedieren, geen zaken die mensen ook graag eten, voert.  Ok, een kipkarkas gebruiken chef's ook wel eens om een bouillon van te trekken, en men eet ook wel eens een levertje, maar het grootste deel daarvan is toch afval, als je het niet aan je dieren voert.
Groente wordt toch niet gegeven omdat je bio industrie vlees voert? :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2814504
robbiekomvoor schreef: Groente wordt toch niet gegeven omdat je bio industrie vlees voert? :-\
Voor iedereen is die reden anders. Maar in de discussietopics over al dan niet groenten voeren en waarom wel, waarom niet; wordt dat argument , naast tal van andere, wel gebruikt.  Dat het gekweekt vlees tegenwoordig niet meer zo waardevol is als wat een wolf in het wild te pakken krijgt.  En groenten kunnen daarin helpen.
Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar de voeding wordt wel minder eenzijdig en het vult bepaalde voedingstoffen mee aan.
Door robbiekomvoor
#2814759
pearlsofpassion schreef: Voor iedereen is die reden anders. Maar in de discussietopics over al dan niet groenten voeren en waarom wel, waarom niet; wordt dat argument , naast tal van andere, wel gebruikt.  Dat het gekweekt vlees tegenwoordig niet meer zo waardevol is als wat een wolf in het wild te pakken krijgt.  En groenten kunnen daarin helpen.
Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar de voeding wordt wel minder eenzijdig en het vult bepaalde voedingstoffen mee aan.


Wat bedoel je met eenzijdig?
Als je meer dan voldoende diersoorten voert,is het toch niet eenzijdig?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2814946
Als je enkel gekweekte dieren voert, zou dat toch meer aan dezelfde kant van een curve liggen, en kunnen groenten dat wat meer naar de andere kant trekken.
Dat is wat ik begrepen heb.  Maar ik weet er ook het fijne niet meer van hoor.
Als je het echt wil weten, er zijn topic's in de bib hierover.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door