Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2727965
Sietie schreef: in principe hoeft dat ook niet als het paard toch niet voor slacht bestemd is... het is namelijk zo dat als je aangeeft dat je paard niet voor de slacht bestemd is, je alle mogelijke medicijnen mag gebruiken , immers je paard is toch niet voor de slacht (en dus niet voor consumptie bestemd) Ik heb destijds mijn paarden ook opgegeven als niet voor de slacht! Puur en alleen om van alle medicijnen gebruik te kunnen maken en ik vermoed dat velen die in de sport zitten dit doen anders heb je niet zon grote keus in medicijnen!
Wat ik ermee wilde zeggen is dat bij veel paarden in Nederland niet is aangegeven dat ze niet voor de slacht bestemd zijn en toch bute gekregen hebben zonder dat daarover een aanmerking is gemaakt in het paspoort.
Door hannabelgje
#2727977
Volgens mij hoef je het alleen aan te geven wanneer ze wel voor de slacht bedoelt zijn.  Als je niks hebt laten registreren dan zijn ze dus automatisch niet voor de slacht maar voor rendac.
Door eelke
#2727979
hannabelgje schreef: Volgens mij hoef je het alleen aan te geven wanneer ze wel voor de slacht bedoelt zijn.  Als je niks hebt laten registreren dan zijn ze dus automatisch niet voor de slacht maar voor rendac.
Maar als ik dan een paard koop ben ik er niet bij wat er daarvoor gebeurd is. Als dat paard op de stal bij Lucie gestaan heeft, en bute heeft gekregen wat dus niet in het paspoort staat, kan ik dan gewoon het paard opgeven voor de slacht via het paspoort....
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2727989
eelke schreef: Maar als ik dan een paard koop ben ik er niet bij wat er daarvoor gebeurd is. Als dat paard op de stal bij Lucie gestaan heeft, en bute heeft gekregen wat dus niet in het paspoort staat, kan ik dan gewoon het paard opgeven voor de slacht via het paspoort....
En dan wordt op het slachthuis het vlees gecontroleerd.
Door eelke
#2727995
hannabelgje schreef: Nee je kunt het maar 1 keer laten registreren en niet meer wijzigen. Wel van slacht naar huisdier maar andersom niet volgens mij.
dus mijn eigen paard kan nu misschien niet eens naar de slacht? Of wel naar de slacht en dat dat vlees niet verwerkt wordt?
Door hannabelgje
#2727997
Paard moet met chip en paspoort geregistreerd staan in de centrale databank. Als je ze registreert, dan moet je een keuze maken tussen slachtpaard en niet-slachtpaard. Als je kiest voor slachtpaard, dan kan die keuze nog veranderd worden naar niet-slachtpaard als je paard andere medicatie nodig heeft, die niet mag gebruikt worden bij slachtdieren. De keuze voor niet-slachtpaard, kan nooit meer veranderd worden. Het is wel zo dat alle paarden die nog niet geregistreerd waren voor 1 januari 2010, nooit meer kunnen geregistreerd worden als slachtpaard. Bij nieuwe veulens kan je de keuze nog maken bij de eerste registratie, alle paarden ouder dan 6 maand die nooit geregistreerd werden, zijn automatisch niet-slachtpaard.
Door eelke
#2728002
Ah oke. Maar volgens mij kun je dan je paard nog wel naar de slager brengen als het einde moet komen. Aan in laten slapen zitten ook nadelen...
Door hannabelgje
#2728005
Geen idee. Een vriendin koos er vroeger wel voor ivm het vervoer.  Een slachtpaard halen ze netjes op en bij inslapen moesten ze zelf maar zien hoe ze het paard langs de weg kregen nadien. En het schijnt allemaal heel respectvol te gaan heb ik begrepen.
Door eelke
#2728022
Klopt,  in nederland zit zelfs een fijne paardenslager die er erg prettig mee om gaat. Zelf vind ik slachten prettiger klinken eigenlijk. Pang in een keer klaar.
Door Juul
#2728093
eelke schreef: Klopt,  in nederland zit zelfs een fijne paardenslager die er erg prettig mee om gaat. Zelf vind ik slachten prettiger klinken eigenlijk. Pang in een keer klaar.
Hij moet dan nog verbloeden. Het schietmasker zorgt alleen voor hersendood, is dus eigenlijk je verdoving, zeg maar. Daarom hebben wij vorig jaar gekozen voor inslapen. Ik dacht ook dat een schietmasker zeker zo diervriendelijk was, maar dat was niet te realiseren in het weiland.

Maar we dwalen een beetje af.

Ik heb het topic geopend omdat ik graag wil weten hoe het nu zit met de kwaliteit van het paardenvlees wat niet toegestaan is voor menselijke consumptie, maar blijkbaar wel voor diervoeder. Ik wacht nog steeds op het antwoord van de NVWA
Door Lizzy
#2728331
Juul schreef: Hij moet dan nog verbloeden. Het schietmasker zorgt alleen voor hersendood, is dus eigenlijk je verdoving, zeg maar. Daarom hebben wij vorig jaar gekozen voor inslapen. Ik dacht ook dat een schietmasker zeker zo diervriendelijk was, maar dat was niet te realiseren in het weiland.

Maar we dwalen een beetje af.

Ik heb het topic geopend omdat ik graag wil weten hoe het nu zit met de kwaliteit van het paardenvlees wat niet toegestaan is voor menselijke consumptie, maar blijkbaar wel voor diervoeder. Ik wacht nog steeds op het antwoord van de NVWA
Ik ben benieuwd. Ik kan me haast niet voorstellen dat het mag. Aan de andere kant.... Qua nieren (met cadmium) houden ze er qua diervoeding ook andere regels op na dan voor mensen.....
Door HoochieHummie
#2728939
Wel wat offtopic maar ik vind inslapen thuis veel prettiger.
Wij hebben in overleg met onze dierenarts een half jaar geleden een pony 's avonds aan de weg in laten slapen zodat hij niet meer versleept hoefde te worden.
Het was bijna donker dus andere mensen konden het niet zien, en geregeld dat hij volgende dag werd opgehaald.
Pony was ook gewoon rustig want gewoon bij eigen stal, geen vreemde omgeving met rare luchtjes e.d., zou het een volgende keer weer zo doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door