Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kefraya
#350373
Angelique schreef:Het is voor veel mensen een grote stap, ook vaak financieel, om hun honden op deze manier te gaan voeren en wat we dan niet nodig hebben zijn opmerkingen om ze een schuldgevoel aan te praten dat ze geen biovlees kopen of hun eigen veestapel hebben. Het moet ergens een keer goed zijn. De bio-industriediscussie moet dan maar elders gehouden worden, want voor het terugdringen daarvan zullen mensen minder vlees moeten consumeren en zolang men daartoe niet bereid is en de prijzen van biologisch kunstmatig hoog gehouden worden zal het gebruik van bio-industrievlees noodzakelijk blijven.
Het is en blijft een keuze: uit jouw citaat lees ik dat je het wel positief vindt dat mensen meer betalen om hun honden barf te voeren, maar als je ze er op wilt wijzen dat het misschien ook beter is om voor jezelf (en de dieren uit de bio-industrie) wat meer uit te geven, dan is het opeens genoeg geweest?
Feit blijft dat als meer mensen biologisch vlees kopen, het in elk geval goedkoper wordt, ook al doe je het alvast maar een keer per week.
Het is NIET zo dat de prijs van biologisch kunstmatig hoog gehouden wordt: het is nu eenmaal duurder om dieren goed te voeden (je zegt zelf immers ook dat barf duurder is dan brokkenzooi) en ze voldoende leefruimte te geven.
En ik ben het met Ster en Lizzy eens dat het erg dubbel is als je enerzijds ziet hoeveel tijd, geld en energie gestoken wordt in onze eigen honden en katten en hoe anderzijds de ogen gesloten worden voor alle pijn van de dieren in de bio-industrie.
En ja, ik vind wel dat deze discussie thuishoort op een versvleesforum, want het gaat om bewustwording, niet om het aanpraten van een schuldgevoel.
Door Lizzy
#350387
Ik snap Angelique ook. Zijn mensen eindelijk zo ver dat ze rauwe voeding gaan voeren, lopen ze hier tegen de onderwerpen aan dat dit ongelofelijk zielig is voor de dieren die onze honden te eten krijgen. Terwijl er in brokken dus OOK vlees verwerkt zit! Alleen, daar valt het niet zo op....

En dat schuldgevoel: ik denk dat vele van ons best biologische dieren zouden willen voeren aan onze honden. Gewoon, omdat dat beter is voor de dieren die we voeren. Maar ja, hoe je het ook went of keert: voor de meeste mensen is dat gewoon niet te betalen! Of we er hier op Barfplaats nou 1 of 1000 onderwerpen aan besteden..... Dus tja, je voelt je schuldig, maar je kunt er niks mee want het is niet anders en je kunt het niet veranderen.

Neemt niet weg dat ik ook vind dat er wel over gediscussieerd mag worden. Het gaat zeker om bewustwording. En ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo erg dat mensen beseffen dat het leven van 'ons eten' niet over rozen gaat. Ja, da's toch gewoon alleen maar eerlijk om te erkennen? Daar mogen we toch best bij stil blijven staan? En we kunnen toch ook kijken of er dingen zijn die we toch kunnen doen om een (kleine) bijdrage te leveren aan een beter leven voor ieder dier, niet alleen onze hond?
Door Kefraya
#350390
Lizzy schreef: Neemt niet weg dat ik ook vind dat er wel over gediscussieerd mag worden. Het gaat zeker om bewustwording. En ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo erg dat mensen beseffen dat het leven van 'ons eten' niet over rozen gaat. Ja, da's toch gewoon alleen maar eerlijk om te erkennen? Daar mogen we toch best bij stil blijven staan? En we kunnen toch ook kijken of er dingen zijn die we toch kunnen doen om een (kleine) bijdrage te leveren aan een beter leven voor ieder dier, niet alleen onze hond?
Opnieuw: Lizzy for president ;D
Heel goed gezegd!
Door Mevroi Kruim
#350415
romila schreef: Ben 2 dagen nie online geweest....moe ff bijlezen! Maareh...was ook nie eg serieus bedoelt hoor.
Dat van consumptie konijn...Bijna iedereen is hypocriet w.b. vlees. Ik eet zelf geen paardevlees, gewoon het idee!! Maar eigenlijk kun je beter paardevlees eten want die worden er niet voor gefokt maar moeten gewoon echt dood door kreupelheid of iets dergelijks...
Nu ga ik ff lezen wat er allemaal gezegd is hoor... :D
Klopt! En als ik vlees zou eten (doe ik niet) dan zou paard bovenaan de lijst staan, omdat de meeste paarden alhier in ieder geval een min of meer paardwaardig leven hebben gehad, in de wei hebben kunnen lopen, wat van de wereld hebben gezien (met baasje mee uit) en redelijk normaal gevoerd zijn. Ze hebben dus de kans gehad hun spieren te gebruiken om mee te bewegen, en dat lijkt me heel wat gezonder dan bio-industrie slachtvee dat alleen maar in een donker hok stil vet staat te worden. OK, er zijn uitzonderingen, maar zo erg als bio-industrievarkens hebben de meeste paarden het niet.
Ik heb zelf al heel lang paarden en ik heb er geen moeite mee om ze na een ordentelijk leven op te eten. Zo ging het mij ook met de lammetjes op IJsland, en die van een vriendin in Engeland die een biologisch bedrijf heeft. Die lammetjes hebben lekker met mama buiten rondgehuppeld en konden gewoon lam zijn. Als die na een x aantal maanden op een diervriendelijke wijze geslacht zijn vind ik het geen probleem om ze op te eten.
Ook de hondjes en katjes zou ik best paard willen voeren maar, hoe kom je eraan?
Door *Axel*
#352957
Kruimel schreef:
Ik heb zelf al heel lang paarden en ik heb er geen moeite mee om ze na een ordentelijk leven op te eten.
Ik heb ook paarden, maar ik word opnieuw kotsmisselijk van het idee dat ik een stuk van mijn paard op mijn bord krijg :-\ Ik eet dus geen paardenvlees...

*zucht* eigenlijk was ik beter niet op dit discussie-gedeelte van het forum beland... is niet goed voor mijn tikker :(
Door Ster
#352965
isabel debacker schreef:is niet goed voor mijn tikker :(
Even aan wennen misschien ;) Uiteindelijk hebben we (bijna) allemaal dagelijks met consumptievlees te maken toch?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#352971
isabel debacker schreef: Ik heb ook paarden, maar ik word opnieuw kotsmisselijk van het idee dat ik een stuk van mijn paard op mijn bord krijg :-\ Ik eet dus geen paardenvlees...

*zucht* eigenlijk was ik beter niet op dit discussie-gedeelte van het forum beland... is niet goed voor mijn tikker :(
Ik heb nooit en paard gehad , ik kan niet eens paardrijden, maar ik vind een paard een huisdier, en ik eet geen huisdieren. Ik vind paardenvlees wel erg lekker, wij aten het toen ik klein was erg vaak.
Door K@rin
#353088
sylvia schreef: Ik heb nooit en paard gehad , ik kan niet eens paardrijden, maar ik vind een paard een huisdier, en ik eet geen huisdieren. Ik vind paardenvlees wel erg lekker, wij aten het toen ik klein was erg vaak.
en daarom wil ik zelf geen andere huisdieren, zoals konijnen en cavia's (of mijn eigen kippen) aan mijn honden voeren ....................
Door Lizzy
#353091
Karin & Pyrs schreef: en daarom wil ik zelf geen andere huisdieren, zoals konijnen en cavia's (of mijn eigen kippen) aan mijn honden voeren ....................
Ik vind alle dieren lief. En ik vind alle dieren huisdieren. Zo is een varken veeeeeeel intelligenter en slimmer als een hond! Zo heeft een koe de mooiste oogjes van de wereld en zijn ze zo zachtaardig. Geitjes zijn ook vreselijk lief en leuk! Je kunt er onwijs leuk mee aan een riempje wandelen (mijn moeder had vroeger twee geitjes als huisdier en die wandelde aan de riem). Lammetjes zijn ook buitengewoon schattig. Dat gehuppel in de wei, met hun schuddekontje!
Door Mevroi Kruim
#353096
Lizzy schreef: Ik vind alle dieren lief. En ik vind alle dieren huisdieren. Zo is een varken veeeeeeel intelligenter en slimmer als een hond! Zo heeft een koe de mooiste oogjes van de wereld en zijn ze zo zachtaardig. Geitjes zijn ook vreselijk lief en leuk! Je kunt er onwijs leuk mee aan een riempje wandelen (mijn moeder had vroeger twee geitjes als huisdier en die wandelde aan de riem). Lammetjes zijn ook buitengewoon schattig. Dat gehuppel in de wei, met hun schuddekontje!
Precies! Maar we voeren ze wel aan onze katten en honden, of eten ze zelf op.
Ieder heeft idd recht op zijn eigen mening/opvatting, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het moeilijk te begrijpen vind waarom koe wel gegeten kan worden en paard niet, konijn wel en cavia niet. Dood beest is dood beest, voor mij. En dan vind ik het zonde om het weg te gooien als het prima geschikt is als voedsel. Het beest zelf heeft daar geen last meer van lijkt mij.
Veelb elangrijker vind ik hoe het dier geleefd heeft voordat het doodgemaakt werd. Want daar heeft het wél last/plezier van.
Door K@rin
#353098
Lizzy schreef: Ik vind alle dieren lief. En ik vind alle dieren huisdieren.
Ik vind ook alle dieren lief, maar alle dieren zijn nu eenmaal geen huisdieren ..............
Door Lizzy
#353101
Karin & Pyrs schreef: Ik vind ook alle dieren lief, maar alle dieren zijn nu eenmaal geen huisdieren ..............
De meeste konijnen zijn ook geen huisdieren:

http://www.enki.nl/

En een varken kan prima als huisdier gehouden worden. Een geit ook. En een kip ook. Dus ik zie het verband totaal niet.
Door K@rin
#353102
Kruimel schreef:
Ieder heeft idd recht op zijn eigen mening/opvatting, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het moeilijk te begrijpen vind waarom koe wel gegeten kan worden en paard niet, konijn wel en cavia niet.
Dat klopt als je het verstandelijk bekijkt ..............
Zaken veranderen als je het met een persoonlijk gevoel gaat bekijken en dat is voor iedereen weer verschillend.
Ik praat alleen voor mezelf ....................
Ik zeg niet wat anderen moeten vinden of doen .....
Door K@rin
#353107
Lizzy schreef: De meeste konijnen zijn ook geen huisdieren:
http://www.enki.nl/
En een varken kan prima als huisdier gehouden worden. Een geit ook. En een kip ook. Dus ik zie het verband totaal niet.
Dat is maar net hoe je het ZELF bekijkt ............
Of je het met je verstand of dat je het met je persoonlijke gevoel bekijkt.
Een bepaald gevoel kun je niet verklaren, dat is voor IEDEREEN verschillend.
Als ik hier een varken rond had lopen, denk maar niet dat ik daar dan ook een hap van zal kunnen nemen.
Ik heb zelf geiten gehad en de jonge rammen moesten dan ook vertrekken. Die werden ook geslacht, maar niet voor mij ..........
Zelf eet ik ook NOOIT konijn of ie nou van de poelier afkomt of niet ................
Ik ben vaak op het slachthuis geweest, waar men dan net een koe vlak naast mij neerschoot .............
Vind ik een naar gezicht, maar ik eet er geen biefstukje minder om .............
Hypocriet ?? Ook daar zijn de meningen weer over verdeeld en dat is ieder zijn goed recht ............
Door Mevroi Kruim
#353127
Karin & Pyrs schreef: Dat is maar net hoe je het ZELF bekijkt ............
Of je het met je verstand of dat je het met je persoonlijke gevoel bekijkt.
Een bepaald gevoel kun je niet verklaren, dat is voor IEDEREEN verschillend.
Als ik hier een varken rond had lopen, denk maar niet dat ik daar dan ook een hap van zal kunnen nemen.
Ik heb zelf geiten gehad en de jonge rammen moesten dan ook vertrekken. Die werden ook geslacht, maar niet voor mij ..........
Zelf eet ik ook NOOIT konijn of ie nou van de poelier afkomt of niet ................
Ik ben vaak op het slachthuis geweest, waar men dan net een koe vlak naast mij neerschoot .............
Vind ik een naar gezicht, maar ik eet er geen biefstukje minder om .............
Hypocriet ?? Ook daar zijn de meningen weer over verdeeld en dat is ieder zijn goed recht ............
Hypocriet zijn we allemaal op een bepaald moment, dus join the club ;D
Heb ik dus, als mede-hypocriet, geen problemen mee. Ik probeer het alleen te begrijpen en dat lukt dus niet echt. Maar dat zit 'em waarschnijnlijk idd in het gevoel vs verstand.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door