Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2707446
Ik snij ook zo min mogelijk, maar pens en spiervlees gaan niet meer in al te grote stukken (5-10 cm). Anders gaat het inderdaad best wel eens wat te akelig met verslikken.

Oscar mutst nooit met zijn eten. Maar hij is wel lui, eerst gaat het gemakkelijke voer naar binnen en als er niets anders is het spul waar moeite voor moet worden gedaan. Na een paar weken kvv ivm de operatie kéék hij ons aan bij het eerste karkas haha. Maar ik denk dat jou hond vooral moet wennen aan grotere stukken kauwen en moeite doen voor zijn eten. Dus zou ik het nu in kleinere stukken snijden en dan steeds de stukken wat groter laten. Tot je op een punt zit dat de hond het goed eet en de stukken van acceptabele grootte zijn.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2707695
Ik laat de stukken zo groot mogelijk zodat ze wat te kauwen hebben. Jack krijgt 500gr spiervlees in 1 keer, flinke hompen dus en heb gelukkig nog nooit de heimlich greep toe moeten passen.
Kaela schreef:Na een paar weken kvv ivm de operatie kéék hij ons aan bij het eerste karkas haha. Maar ik denk dat jou hond vooral moet wennen aan grotere stukken kauwen en moeite doen voor zijn eten. Dus zou ik het nu in kleinere stukken snijden en dan steeds de stukken wat groter laten. Tot je op een punt zit dat de hond het goed eet en de stukken van acceptabele grootte zijn.
Jack heeft na zijn operatie ook 1,5 week kvv gegeten en toen heeft het daarna ook een paar weken geduurd voordat hij weer met smaak ging barfen. Mijn ervaring is dan ook dat ze snel lui worden van gemalen vlees.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2708026
Bedankt voor de reacties!
Paardenvlees vind hij misschien gewoon niet zo lekker..
Er zat ook een redelijke vetrand aan die erg taai was. Dat snij is er voortaan maar af. Heb het héél even gebakken en toen at hij het wel grotendeels op.  ::)
Runder sucadelap heb ik maar in stukjes gesneden en die at hij wel op.

Hij is echt zinnig de laatste tijd. Hij eet het uiteindelijk wel op maar kan best dat het 2 uurtjes blijft staan.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2708157
Hylos schreef: Bedankt voor de reacties!
Paardenvlees vind hij misschien gewoon niet zo lekker..
Er zat ook een redelijke vetrand aan die erg taai was. Dat snij is er voortaan maar af. Heb het héél even gebakken en toen at hij het wel grotendeels op.  ::)
Runder sucadelap heb ik maar in stukjes gesneden en die at hij wel op.

Hij is echt zinnig de laatste tijd. Hij eet het uiteindelijk wel op maar kan best dat het 2 uurtjes blijft staan.
Dan is het bij mij na 10minuten/kwartiertje alweer terug de koelkast in. En dan zou ik het bv de volgende ochtend weer opnieuw aanbieden als er 's avonds niet gegeten wil worden.

Nu een hondje in de opvang die het wil gaan begraven en dus bewaren. Jammer, als ik dat zie is het weg en krijgt ze het pas weer een halve dag later, dan eet ze vaak genoeg wel alles op en zelfs soms nog meer, dus komt ze gewoon aan haar dagelijkse portie.
Door Martine-Tom
#2708159
WillyP schreef: Dan is het bij mij na 10minuten/kwartiertje alweer terug de koelkast in. En dan zou ik het bv de volgende ochtend weer opnieuw aanbieden als er 's avonds niet gegeten wil worden.

Nu een hondje in de opvang die het wil gaan begraven en dus bewaren. Jammer, als ik dat zie is het weg en krijgt ze het pas weer een halve dag later, dan eet ze vaak genoeg wel alles op en zelfs soms nog meer, dus komt ze gewoon aan haar dagelijkse portie.
Haha ja in theorie doe ik dat hier ook zo, in de praktijk ben ik er te "lui" voor, ik zet het neer en eet hij het niet...dan eten de katten het vanzelf wel een keer, de volgende morgen gaat wat er nog staat weg en ergens in de loop van de dag krijgt hij een nieuwe portie.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2708187
Heb ik ook gedaan. Maar na 3 keer aanbieden hoeft hij het nog niet. Meestal eet hij pas als hij uitgelaten is of als we weg gaan.  :g:
Maar het is pup dus ik wil niet dat hij structureel te kort gaat komen. Heb laatst al een dag kvv gegeven omdat hij niet genoeg van de barf eet.

Bestel volgende keer gewoon iets anders dan paard. Rund en kip gaan namelijk prima. En qua orgaan moet het ook anders want een stuk orgaan zo opeten is niks aan blijkbaar.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2708853
Hylos schreef: Bedankt voor de reacties!
Paardenvlees vind hij misschien gewoon niet zo lekker..
Er zat ook een redelijke vetrand aan die erg taai was. Dat snij is er voortaan maar af. Heb het héél even gebakken en toen at hij het wel grotendeels op.  ::)
Runder sucadelap heb ik maar in stukjes gesneden en die at hij wel op.

Hij is echt zinnig de laatste tijd. Hij eet het uiteindelijk wel op maar kan best dat het 2 uurtjes blijft staan.
Hoe oud is hij nu dan en hoe vaak geef je 'm te eten op een dag?
Raiko heeft ook toen hij een maand of 14 was een periode gehad dat ie echt vre-se-lijk zat te miepen. Ik ben toen één maaltijd per dag minder gaan geven. Dat hield voor Raiko in nog maar één keer per dag voeren, en dit gaf ik dan op wisselende tijdstippen op de dag. Het gemiep was binnen een paar dagen over.
Maar goed als het hier nog om een pup gaat of een hond die vanwege grootte gewoon niet één keer per dag gevoerd kan worden (vanwege te grote porties) dan gaat die vlieger niet op natuurlijk.

Ff ontopic:
De karkassen krijgt Raiko hier zo. Ik maal wel eens wat, maar dat is dan meer voor mijn eigen gemak. Op dagen dat ik snel,snel moet dan krijgt ie een gemalen prakkie.
Spiervlees maak ik wel in stukken, en pens ook. Anders wordt de reiger tacktiek toegepast door Raiko  :biggrin2:
#2708964
Kan ook best zijn dat Xavi nu zo'n periode heeft. Hij is heerlijk aan het puberen dus misschien ligt het daar ook aan.
Zit nu alleen op dag 4 dat hij het laat staan.
Hij slurpt de pens er uit en laat de zalm liggen, terwijl hij dat best wel lust. Ik moet het dan in kleine stukjes geven en vasthouden. Wil ik best eens doen maar ik ga niet elke dag in dat eten van hem om fietsen.

Gister met de runder sucadelappen ook.. moet in mini stukjes anders laat hij het liggen. De konijnenniertjes at hij helemaal niet op en de nekken moest ik hem weer met de hand voeren.
Paardenvlees eet hij helemaal niet. Qua orgaan heb ik alleen hart nog niet gehad, dat krijgt hij morgen dus ik ben benieuwd. lever en nier hoeft hij zo niet, en na heel even bakken eet hij het nog niet op.

Nu zit ik aan 2 opties te denken; óf ik koop een vleesmolen óf ik ga rap terug naar kvv.

Of ben ik nu te haastig/ongeduldig?  :biggrin2:
Ben namelijk bang dat hij zo tekort gaat krijgen.. hij heeft alweer kvv tussendoor gehad omdat hij anders gewoon niks eet.
#2709003
En als je de zalm droogt? Niet een hele dag, maar voor een paar uurtjes?
Ik weet niet of je een droger hebt? Maar dat was bij Raiko toendertijd ook wel een trucje wat ik kon toepassen. Dan at ie het wel. En dan langzamerhand de droogtijd weer afbouwen.
Kun je misschien ook met de orgaan proberen wat ie laat staan.

Raiko heeft trouwens ook nu nog steeds wel dat als hij wat 'nieuws' bij z'n maaltijd krijgt, hij het soms niet uit zichzelf gaat eten. Hij had bijvoorbeeld paar weken terug voor het eerst geitenkarkas. Dat kijkt hij me echt zo aan met een blik van: wat moet ik daar nu mee baasje?
Dan ruikt en snuffelt ie ff, hij likte er wat aan en gaat er bij liggen, me zo verwachtingsvol aankijkend van: en nu ??? Ik heb het toen eerst vastgehouden en hem aangemoedigd het te eten. Dan begint ie er ook direct mee en eet ie het op. Tweede keer dat ie het kreeg moest ik hem ff weer aanmoedigen dat ie het ging eten. En bij de derde keer was het meteen: aanvalluh!!
Als Xavi hiervoor altijd alleen maar kvv kreeg, misschien moet ie er dan gewoon aan wennen en het leren eten? In het begin van het barfen moet ik bij Raiko de karkassen ook vasthouden. Hij wist gewoon niet wat ie er mee aan moest.
#2709010
Hij eet wel zalm, maar alleen als het in kleine stukjes is. Denk dat hij idd niet weet wat hij met het bot aan moet. Maargoed toen hij kvv kreeg, kreeg hij ook zalmlijven en karkas en nek van kip en eend erbij. Toen ging het makkelijker.

Ik zal nog eens extra aanmoedigen  :biggrin2:
Opeten, pubertje!  :knuppel2:
#2709056
Ik heb hier een duitse dog die als pup alles at maar als puber ineens geen vis meer moest en het daarna ook nooit meer heeft willen eten.
Hier destijds begonnen met kvv , toen ik ging barfen heb ik al het orgaan altijd voor het voeren in blokjes gesneden en even in kokend water gedompeld (dit steeds iets korter) anders wilde meneer het niet eten. Long lust hij bijv van paard echt niet maar van alle andere dieren wel.
Wild blieft meneer niet maar ik bied het toch aan, ik voer niet alle dagen dezelfde hoeveelheid dus na een dag dat hij minder krijgt, krijgt hij vaak hetgeen wat hij minder lekker vind, dan eet hij eerst op wat hij wel lekker vind maar meestal gaat hij later op de dag toch maar hetgeen eten wat hij niet lekker vind. Dit komt mede doordat als hij niet at hij gewoon pech had en heeft dan maar honger.
Pens snij ik niet, snijzels zijn al fijn en klein maar de grotere vlees dingen laat ik eigenlijk altijd zoals ze zijn.
Soms kauwt hij netjes en soms slurpt hij het naar binnen. Het gebeurt ook wel eens dat hij het naar binnen slurpt, uitspuugt weer naar binnen slurpt weer uitspugt en dan pas gaat kauwen. Geen idee waarom en waardoor.

Je hebt een waarschijnlijk een puber die nu alleen lekker en makkelijk wil eten, kijk waar jij je prettig bij voelt.
Als je vind dat hij pech heeft en het gesneden krijgt maar je hem niet gaat voeren dan moet je je daar ook aan houden, hij zal uitproberen door niet te eten misschien zelfs te gaan piepen etc. Maar als jij zeker weet dat hij niet ziek is, niet uitgelaten hoeft te worden etc en dat het enkel om het voer gaat, laat hem dan maar. Hij gaat vanzelf eten.

Als je voor jezelf niet alle dag die "stress" wil dan geef je drie dagen kvv en vier dagen barf (dag 1,2,3 bot/vlees/orgaan dag 4 bot/vlees/pens)
Is maar een idee over hoe je het zou kunnen doen.

sucses !!
Door Lizzy
#2709379
Hylos schreef: Heb ik ook gedaan. Maar na 3 keer aanbieden hoeft hij het nog niet. Meestal eet hij pas als hij uitgelaten is of als we weg gaan.  :g:
Maar het is pup dus ik wil niet dat hij structureel te kort gaat komen. Heb laatst al een dag kvv gegeven omdat hij niet genoeg van de barf eet.

Bestel volgende keer gewoon iets anders dan paard. Rund en kip gaan namelijk prima. En qua orgaan moet het ook anders want een stuk orgaan zo opeten is niks aan blijkbaar.
Wat bedoel je met "na 3 keer aanbieden"? Als ze hier niet eten, bied ik het helemaal niet meer aan. Ja, pas de volgende maaltijd weer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door