Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#2755364
Senna99 schreef: Ik haal wat ik nodig ben altijd een dag van te voren uit de vriezer.
Ik haal de zakjes er direct van af, dus als het nog bevroren is.
En dan gaat het in een bak met deksel er over in de koelkast om te ontdooien.
Zo doe k het ook!! :biggrin2:
#2756308
Ik werk zoveel mogelijk met losse porties in verzamel-zipzakken.  Die zipzakken spoel ik uit, laat drogen en herbruik.  Al moet ik zeggen dat ze vaak scheuren of perforeren en toch niet hergebruikt worden.
Maar goed, losse portie gaat uit de zipzak, zipzak terug dicht en terug in de vriezer.  Losse porties gaan dan in een bakje met deksel om te ontdooien.  Zo kunnen er het minst bacterien aan bij het ontdooien en ontdooit het vlees het gelijkmatigst.  Ook is er ook geen lekkend vocht.
Ik voer het dooivocht altijd erbij. 
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2963388
Even een up-je
Ik gebruik altijd zakjes, lekker 'proppen' in de vriezer.

Net bakjes chinees voor op vakantie gemaakt, en het bevalt me nu al, de gedachte alleen al dat ik straks niet zo'n vies klef zakje heb op vakantie....  :) Sommige pasten direct in de vriezer, staan er nog 2 op het aanrecht iets aan te dooien tot de deksel dichtpast en dan kan dat ook weg..
mona schreef: ik haal van die bakjes waar je ook de filet americain in koopt. die haal ik bij de sligro.
verschillende maten en lekker makkelijk stapelen en geen gedoe met lekvocht.
Ik denk dat deze net te klein zijn voor het doel dat ik voor ogen heb. Ik wil graag mijn orgaan-pens-vlees hierin doen, ik maak altijd een mix met een totaalgewicht van ongeveer 350/400 gram. Iemand goede tips? Ik wil ze best afwassen, liefst in de vaatwasser dus het hoeft niet voor eenmalig gebruik te zijn.. Ik heb echter geen zin om 10x een bakje van €4,- van de tupperware ofzo te kopen..

Edit: En het liefst ook vierkant/rechthoekig en stapelbaar, gelukkig niet veel eisen :D
Door Ruisje
#2963414
Hier gaat het ook uit het zakje in een dichte bak van de chinees - avond vantevoren uit de vriezer de koelkast in. Een half tot een uur voor het voeren haal ik de bakken uit de koelkast. Voor de katten is het al in een bakje ingevroren - de avond tevoren haal ik dat ook uit de vriezer en in de koelkast. Na een uurtje snij ik het met speciaal voor dieren broodmes ;) in porties en wordt het verdeeld over dubbele chineesbakjes. ;)
Dooivocht voeren we altijd mee! Niet alleen voor het vocht, maar voornamelijk voor de wateroplosbare vitamines die er inzitten.

De bakjes voor de kattenmix haal ik bij de Action. Er zijn verschillende maten en ze kosten niet veel. :)
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 23 jul 2014, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#2963692
Het lijkt zo eenvoudig he..ff vlees ontdooien maar ik vind het ook iedere keer een gedoe dat mij veel teveel tijd kost maar ik moet gewoon eens gaan zitten voor een andere organisatie ervan..
Nu gaan alles zakjes per soort (bot orgaan spiervlees pens etc) dan met zakje in een bewaardoos in de koelkast om te ontdooien. Alles los zonder zakjes ontdooien is in ieder geval bij elkaar geen optie want het is voor 2 honden dus dan moet ik van alles uit de ontdooide massa gaan vissen.
Ze eten hier 2 x per dag dan maak ik gelijk met de avondmaaltijd ook alles voor de ochtend zodat je dat niet s ochtends moet afwegen etc. Dus ik heb dan wel een aantal kilo vlees..en inderdaad in een enorme plas gemixt vocht ..( ook van de pens blehhh)..en een massa natte vieze zakjes..Met giga veel ruimte in de koelkast kan ik het vast beter regelen maar die heb ik niet in ieder geval niet om voor 2 maaltijden voor 2 honden gescheiden te houden...Ik sta 1000% achter wat ik doe maar ik vind mijzelf met dat soort dingen nog steeds staan te klooien met veel teveel bakjes zakjes schoonspoelen van de bakjes etc etc.
De barfpakketten vooraf al bij elkaar doen in de vriezer is echt geen optie door tijdgebrek, verschillende aanlevertijden, ruimte gebrek in de vriezer (kleine pakketjes prop je ergens tussen..2,5 kilo barf gaat minder makkelijk)..nu ik dit alles zo lees vind ik het ook wel een dingetje eigenlijke....
Ik ben ook geen enorme wereldverbeteraar maar ik vind ook eigenlijk dat ik wel heel veel plastic zakjes weggooi per dag....samengevat..ik lees lekker mee...
#2963705
Summerditches schreef: Het lijkt zo eenvoudig he..ff vlees ontdooien maar ik vind het ook iedere keer een gedoe dat mij veel teveel tijd kost maar ik moet gewoon eens gaan zitten voor een andere organisatie ervan..
Nu gaan alles zakjes per soort (bot orgaan spiervlees pens etc) dan met zakje in een bewaardoos in de koelkast om te ontdooien. Alles los zonder zakjes ontdooien is in ieder geval bij elkaar geen optie want het is voor 2 honden dus dan moet ik van alles uit de ontdooide massa gaan vissen.
Ze eten hier 2 x per dag dan maak ik gelijk met de avondmaaltijd ook alles voor de ochtend zodat je dat niet s ochtends moet afwegen etc. Dus ik heb dan wel een aantal kilo vlees..en inderdaad in een enorme plas gemixt vocht ..( ook van de pens blehhh)..en een massa natte vieze zakjes..Met giga veel ruimte in de koelkast kan ik het vast beter regelen maar die heb ik niet in ieder geval niet om voor 2 maaltijden voor 2 honden gescheiden te houden...Ik sta 1000% achter wat ik doe maar ik vind mijzelf met dat soort dingen nog steeds staan te klooien met veel teveel bakjes zakjes schoonspoelen van de bakjes etc etc.
De barfpakketten vooraf al bij elkaar doen in de vriezer is echt geen optie door tijdgebrek, verschillende aanlevertijden, ruimte gebrek in de vriezer (kleine pakketjes prop je ergens tussen..2,5 kilo barf gaat minder makkelijk)..nu ik dit alles zo lees vind ik het ook wel een dingetje eigenlijke....
Ik ben ook geen enorme wereldverbeteraar maar ik vind ook eigenlijk dat ik wel heel veel plastic zakjes weggooi per dag....samengevat..ik lees lekker mee...
Om die reden vries ik eerst alles in losse porties in en doe ze dan met een aantal samen in een zipzak.  Als ik moet ontdooien werkt dat ongeveer hetzelfde als jij het nu doet, alleen moet ik een losse portie uit een zipzak halen, de zipzak sluiten en de rest terugstoppen.  Dit dus voor elk soort vlees, bot of orgaan apart.  In de bovenste laag van mijn vriezer liggen alleen de geopende zipzakken, de complete liggen onderaan, dus als er eentje leeg is, hoef ik pas onderin de vriezer te gaan zoeken (of in praktijk als er een paar leeg zijn).  En dan nog weet ik dat vleesbot rechts ligt en orgaan links...
Die losse porties hoef je maar in een bakje te steken en in de koelkast te plaatsen.  Ik vries mijn vlees in porties voor 3 katten in en verdeel het dan eens ontdooit. Ik ontdooi dus ook alles samen in 1 bakje. Maar je kan dat natuurlijk opdelen en 2 bakjes nemen: voor elke hond eentje. Of nog eentje apart voor pens ook dat je dan misschien wel voor beide honden samen kan portioneren.

Het enige 'probleem' met deze methode is dat je wel ietsje extra vriesruimte moet hebben dan de vriezer waar het daarna in moet, om de losse porties in de vriezen.  Ofwel een eigen vriezer waarin plaats is om een aantal kg tijdelijk over te zetten, ofwel een vriezer waar je extra ruimte hebt om in te vriezen.
Ik heb hiervoor een oude vrieskast staan die ontzettend hard (snel) vriest zodat het snel bevroren is.  De laden die erin zaten zijn perfect om (op een bakpapiertje) vlees op in de vriezen.  Ik stapel de lade zelfs helemaal vol tegenwoordig, als ik erg veel moet portioneren.  Telkens een bakpapiertje en eventueel een placemat tussen de lagen.  Maar je kan ook met plateau'tjes werken die op elkaar passen, of muffinvormen, dan heb je mooi dezelfde vormen.  Ik ben begonnen met plateau's bovenin de kist te plaatsen, waarin het vlees uiteindelijk ook moet komen. Dat lukt ook wel, maar je moet opletten dat je plateau's een beetje de juiste grootte hebben...  ::)
Het kleine orgaan zoals kippenhart of konijnennier doe ik tegenwoordig wel in bakjes (heb er gevonden van precies de juiste grootte), omdat de stapeltjes anders moeilijk bij elkaar te houden zijn.  Maar het lukt wel hoor. Als je vb eerst spier neerlegt en dan een bakpapier erover dan heb je daarna kuiltjes waarin je dat orgaan kan laten rusten.

Het is eenvoudiger tijdens het portioneren om alles maar op een plateau of in een lade te werpen dan om het meteen in zakjes te stoppen (al is het maar omdat het niet handig is met vieze handen), maar je moet achteraf nog eens terug om ze samen in een zipzak te gooien.
De zipzakken heb ik een tijd hergebruikt, maar dat lukt niet altijd.  Je moet ze dan ook uitspoelen en laten drogen en er mogen uiteraard geen gaatjes in zitten voor de bewaring (merk je als je ze uitspoelt). Orgaan kan je perfect hergebruiken en spier doorgaans ook, maar de zakken van het bot, gooi ik nu standaard weg.  Dat heeft geen zin, die zijn toch doorprikt.  Ik heb gemerkt dat ze zowiezo op den duur wel gaan scheuren ook...
Maar dan nog vind ik dat ik nogal weinig zakjes verbruik, dus daar ben ik wel tevreden over.  Ik kom misschien aan 2 zipzakjes per week.  En de bewaring is goed, van het vlees. Ik heb al gemerkt dat als ik vlees van iemand overneem en in het boterhamzakje laat steken waarin het komt, het vaak minder goed bewaart dan in mn zipzakken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 24 jul 2014, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2963710
Ik laat het vlees altijd iets ontdooien als ik het uit een zakje haal, omdat ik anders het zakje kapot trek. Als ik het portioneer doe ik dat altijd binnenstebuiten, dus het flapje aan de onderkant van het zakje komt tussen het vlees te zitten, en dan bevriest het. Snappen jullie dat? En dan wordt het dus zo'n vies kleverig zakje..

Ik gebruik nu voor veel dingen echt grote dikke diepvrieszakken, maar die zijn bijna te groot voor de mixporties die ik maak. Ik gebruik ze voornamelijk voor botwerken enzo.. Ik denk dat bakjes van de action een goed idee is. Ook heb ik besloten om bij mijn leverancier per 2 weken te gaan bestellen, nu bestel ik elke keer voor 4 weken, maar dan past het weer niet in de vriezer bla-die-bla..  ::)

Bedankt voor de tips weer!
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2963734
Hier allerhande emmertjes (van ijs, hondentrainertjes)en een ex-haribo vierkant bakje om te ontdooien in de koelkast.
Nadeel van de emmers is dat de randjes nat blijven in de vaatwasser, maar ja, in ieder geval een lek vrije koelkast :+

In de vriezer zit het gewoon in de verpakking zoals het aankomt (geef Kvv met af en toe prooidier erbij).
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2964302
Nou, bakjes werkt wel.. Wat ook wel fijn is, ze wegen allemaal (ongeveer) even veel. Dus elke keer de weegschaal op 0, en nieuw portie erin, de volgende wijkt niet meer dan 10 gram af. Eerste porties zitten alweer in de vriezer, ik ben gelukkig!
Afbeelding
Door 1eboa
#2964501
Wanneer mijn bakjes op zijn, gebruik ik lege melkpakken, daar doe ik dan 1 kg in.
Ik heb er voor onze vakantie ook 12 voor in mijn campingvriezer, door ze netjes in model te laten bevriezen, heb ik geen loze ruimtes, dat heb je wel met rollen kvv. Ze zijn ook nog eens "waterdicht".
gr Boa
#2966945
hier zit het ook allemaal in zakjes, ik ontdooi het zo in de winter neem ik het savonds uit voor de volgende avond en vliegt het in zo een box en in de zomer neem ik het dan ook uit maar dan vliegt het in de frigo box  :biggrin2: onze frigo is te klein om alles erin te krijgen op sommige dagen vrees ik  :-X  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door