Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2659844
Even opgezocht voor je hoe dat nou zat met dat ondersteboven hangen:
Bron: http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkw ... ecken.html

Als u zelf het wild of gevogelte geschoten heeft moet u altijd het vlees laten afhangen (of besterven).
Dit doet u door het wild of gevogelte ‘op zijn kop te hangen’.
Wild vlees is te stug om meteen te verwerken. Het moet rijpen, oftewel  besterven. Het wordt dan malser. Dit duurt enkele dagen tot een week.
Hoe kouder het is, hoe langer het vlees kan besterven.
Temperaturen van 2°C tot maximaal 7°C zijn ideaal.
Het liefste in een koele kelder.
Dit besterven gaat gepaard met een bepaalde bacterie-ontwikkeling.
Hoe langer het proces duurt, hoe malser het vlees wordt. Maar ook: hoe sterker het uiteindelijk gaat ruiken en smaken.
Besterven mag geen bederven gaan worden! Afhangen zorgt ervoor dat schadelijke stoffen uit het vlees gaan.


Er staat op dezelfde pagina een tabel met welk dier hoe lang houdbaar is in je vriezer, en hoe dat werkt met de voorbereidingen per diersoort.
#2659990
Lachnat!!! jij bent nog veeeeeeeeeeeel erger dan ik hahaha  ;D Maarre, rij dan gelijk 2 haasjes aan (ook 1 voor mij  8))

Thnx Els voor de link. Blijft dan nog wel lastig met botulisme, omdat wij het vlees toch rauw aan de honden geven....hmmm
wat is de kans dat een eend die door een auto is aangereden, ook vergiftigd kan zijn?

Extreme, ik was laatst speuren met Sita in het treekerbos, zag ik daar een klein reetje weghuppelen ahhhhhhhh te schattig. Toen kwamen die gedachten niet bij me op  ;D Ze moeten wel eerst echt echt echt dood zijn hihihi
#2660938
Ik heb onlangs een haas meegenomen die aangereden was.
Enkel zijn kop was plat en de rest intact.  De kop is net het deel dat moeilijkst te eten valt voor katten, dus dat viel wel mee.

Volgens mij is dat besterven enkel voor menselijke consumptie.
Ik weet niet hoe het bij honden zit, maar katten vinden dat nu net helemaal niet lekker, als het vlees wat rijper is.
Dus hier gewoon van de ingewanden ontdaan, ietwat in stukken gedaan en ingevroren.
Het echte villen, portioneren en deels malen, komt wel een andere keer.

Voor een hond kan je hem trouwens ook gewoon van de darmen ontdoen en zo voeren.  Een haas heeft blijkbaar ook heel wat magen, en die vinden honden vast wel lekker, zelfs met inhoudt.  Voor mijn katten heb ik ze toch maar weg gedaan.  Wilde het risico niet nemen dat ze het niet zouden lusten en dan meteen de rest van de haas ook niet. Zou wel erge zonde zijn!
#2661088
pearlsofpassion schreef: Ik heb onlangs een haas meegenomen die aangereden was.
Enkel zijn kop was plat en de rest intact.  De kop is net het deel dat moeilijkst te eten valt voor katten, dus dat viel wel mee.
Volgens mij is dat besterven enkel voor menselijke consumptie.
Ik weet niet hoe het bij honden zit, maar katten vinden dat nu net helemaal niet lekker, als het vlees wat rijper is.
Dus hier gewoon van de ingewanden ontdaan, ietwat in stukken gedaan en ingevroren.
Het echte villen, portioneren en deels malen, komt wel een andere keer.
Voor een hond kan je hem trouwens ook gewoon van de darmen ontdoen en zo voeren.  Een haas heeft blijkbaar ook heel wat magen, en die vinden honden vast wel lekker, zelfs met inhoudt.  Voor mijn katten heb ik ze toch maar weg gedaan.  Wilde het risico niet nemen dat ze het niet zouden lusten en dan meteen de rest van de haas ook niet. Zou wel erge zonde zijn!
dat zou mooi zijn! Maar hoe kan ik daar nou voor zeker achter komen? ik zie mezelf nog niet een haas oid op zijn kop in de schuur hangen en dan meemaken wat Els meegemaakt heeft  ;) en het zou mij dan ook niet gebeuren maar manlief wel. Dan is het gelijk gedaan met barfen voor Sita :biggrin2:
hoe werkt het om de darmen eruit te halen? Ik heb zoiets nog nooit gedaan en ik neem aan dat die darmen er wel zo snel mogelijk uit moeten.
Enne, goed dat die haas niet voor niets is gestorven. Wel sneu uiteraard, maar nu is de cirkel weer rond zeg maar.
#2661106
Simone V schreef: dat zou mooi zijn! Maar hoe kan ik daar nou voor zeker achter komen? ik zie mezelf nog niet een haas oid op zijn kop in de schuur hangen en dan meemaken wat Els meegemaakt heeft  ;) en het zou mij dan ook niet gebeuren maar manlief wel. Dan is het gelijk gedaan met barfen voor Sita :biggrin2:
Als een wild dier een haas of wat anders vangt laat hij zijn prooi ook niet eerst besterven. Die doen niet zo moeilijk als wij mensen  ::)
hoe werkt het om de darmen eruit te halen? Ik heb zoiets nog nooit gedaan en ik neem aan dat die darmen er wel zo snel mogelijk uit moeten.
Enne, goed dat die haas niet voor niets is gestorven. Wel sneu uiteraard, maar nu is de cirkel weer rond zeg maar.
Vers aangereden dieren neem ik mee naar huis voor de honden (voor zover het soorten zijn die ze lusten, eend bijvoorbeeld eten ze niet). Een haas voer ik gelijk, met darmen en al. Dieren die in het water drijven neem ik nooit voor ze mee.

Bedenk wel: Officieel is het verboden om zonder ontheffing dode dieren te transporteren/mee naar huis te nemen! Een ree in je kofferbak of om je nek gedrapeerd is dus verboden, ook al was hij al dood toen je hem vond.
#2661496
Simone V schreef: Ha er zijn gelukkig nog meer mensen die er net zo over denken  ;) Dat barfvirus doet rare dingen met een mens  :o
Summerditches: waarom had je die gans dan toch niet meegenomen??
Ik denk dat ik maar eens ga uitzoeken hoe darmen uit een beest verwijderd moeten worden en als ik dan een "roadkill" zie liggen, het maar eens ga proberen.....
Eenden in de sloot laat ik liggen! Dat was ik echt niet van plan! Gevaar van botulisme is wel erg groot. Hier bij ons in de buurt is in de zomer ook altijd blauwalg in de vijvers en sloten.

Omdat ik het toch iets te gek vond mijn auto op een drukke rotonde "te parkeren"..en omdat ik toch niet precies weet hoe lang hij er ligt en was een vrij zonnige dag.. :D
#2661540
Ik haal gewoon de buik open en dan kan je aan de darmen zo aan.
Vrijwel alles onder het middenrif eruit.
En als je wil haal je ook de rest van de organen eruit en voer je ze apart, dan kan ook.
Zo doe ik het omdat ik het moet verdelen over 3 kleine mondjes.
Bij een hond zou ik het gewoon in het geheel voeren.
Maar je ziet onmiddellijk wat kan blijven: hart en lever herken je zo. Dan heb je nog en bol, das waarschijnlijk de maag (kunnen er dus ook meer zijn. Als je het zeker wil weten, snij je hem even open.
Bij gevogelte zitten daar steentjes in, en voer je die misschien beter niet (ik weet het niet ???)  Bij herbivoren kan het goed zijn dat je hond de inhoud net lekker vind (zoals boekmaaginhoud).  Aan mijn katten voer ik het zowiezo niet, ze zouden het niet willen.
Onder de maag ligt de alvleesklier, die kan je ook perfect voeren, als je wil. Het kan alleszinds geen kwaad.

De darmen zijn bleke, blubberige massa en die gooi je maar weg. 
De nieren zitten wel nog ergens in de onderbuik tegen de rug aan.  Ongeveer in het midden van de onderbuik. Als je de darmen verwijderd hebt, zie je die dus liggen.
En vergeet ook niet eerst te checken of je met een mannetje of een vrouwtje te doen hebt, want vb testis zijn ook te voeren en ik had ze al weggesneden voor ik doorhad dat het dat was  ::)
Lekker stom.
Bij gevogelte ga je die niet vinden, maar als je vb bij een vrouwtje de ei-organen vind met wat dooiers erin, is er geen reden waarom je dat niet zou kunnen voeren.

Nog een tipje: let op als je de onderkant van de darmen (aan de achterzijde dus) lossnijdt of eruitsnijdt, want er durft al eens poep aan de achterzijde zitten. Zorg ervoor dat dat niet in je karkas beland...  :biggrin2:
Je zoekt dus best gewoon eerst de maag (rechts van het hart) en maakt de darmen daar eerst los.  Haal ze er dan helemaal uit en snij dan pas de achterzijde los. Zo doe ik het toch.
#2664045
Ik stop wel maar om te kijken of het wel echt dood is en vervolgens leg ik het op een rustig plekje. Dan kan de natuur haar werk doen. Ik voer de resten van onze overdadige consumptie maatschappij. Kan er niets mee dat er zoveel weg gegooid wordt van een levend wezen.
Nu wordt ik van aan gereden dieren sowieso wat misselijk, zeker wanneer moeder eend midden op de weg naast haar jong staat welke net is aangereden  :(
#2664198
Wild laat ik wel altijd 14 dagen in de vriezer liggen. eventuele parasieten gaan dan dood.

Als een beesje sterft is dat toch vaak niet voor niets. Vosjes, en diverse vogels vinden het ook geweldig om van zo'n karkasje te smullen. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door