Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nova
#2658682
Als je 5 kilo gaat dooien, dan zou je  meteen dagporties kunnen maken.  :)
Laat wel nog wat vorst in het vlees zitten als je gaat portioneren, dat is beter voor  de kwaliteit  ;)
Door Nina013
#2659011
Bedankt voor jullie reacties!
Fijn om een aantal manieren te horen, dan kan je er uit pikken wat je prettig lijkt en gaan experimenteren...
Gebruikersavatar
Door Neally
#2659017
Hier een klein hondje, vijf kilo is al superveel... :biggrin2:
Laat het een groot deel ontdooien, echt nog wel bevroren maar zo dat ik het los kan halen.
Dan verdeel ik het in porties voor twee dagen.
En rap de vriezer weer in.
Orgaan, vlees, bot met vlees, groentes, alles apart.
Door tomcat
#2659489
Hier portioneer ik voor 1 volwassen kat (onze Tom is het enige levende wezen hier in huis dat vlees eet :-[ ) die slechts 90 gram per dag krijgt (2,5 % van 3.5 kg). Ik koop geen hele grote hoeveelheden in want dan ligt het erg lang in de vriezer. Ik hoef dus ook geen kilo's per keer te portioneren. Momenteel liggen hier 5 diersoorten voor meneer op voorraad en ik heb aan 1 kleine lade in de vriezer altijd ruimte  genoeg voor onze barfvoorrraad.  Vleesbot verpak ik in porties van 45 gram/zakje. Diverse soorten spiervlees ook in zakjes van 45 gram. Alles gaat per soort in een hersluitbare diepvrieszak. Orgaanmix maak ik meestal plm 1 kg door de verschillende organen zelf in de juiste verhoudingen te mengen en het mengsel vervolgens in zakjes van 45 gr te verdelen. Een keer per week heeft Tom een vette visdag, dan eet ie een diepvries zalmmoot (aldi) van 80-100 gram, net hoe het uitkomt. Is de moot erg klein krijgt ie een rauw eitje er bij, is de moot groot dan heeft Tom een gelukje. Tom eet 2 keer per dag,  's morgens haal ik voor de volgende dag uit de vriezer en ontdooi het in de koelkast. Tom eet per week compleet en deze manier van "werken" bevalt mij het best.  Als er eens ergens een aanbieding is die me qua diersoort van pas komt neem ik een pondje of een kilootje mee. Zo kan ik gemakkelijk variëren en blijft alles betaalbaar.
Door hannabelgje
#2659494
Hier gaat per dag ongeveer 500 gram door. Ik doe het vleesbot in porties van 250, orgaan in porties van 250 en spiervlees ook. Dan haal ik per dag een zakje bot en een zakje orgaan of spiervlees uit de vriezer.
Door Lupi
#2661362
Ik koop voorlopg bij degomeat kilootjes van elke diersoort. Ik heb maar 20 kg vlees nodig om de maand rond te komen. Ik ontdooi de hele boel tot wanneer ik er met het mes door kan, of de stukken kan losmaken.

Dan maak ik zakjes per dag met daarin het spiervlees en orgaan. Ik doe alle lever, nier, hart en spiervlees in een aparte kom (verschillende diersoorten samen). Daar maak ik zakjes van van ca. 250gr. De botten, karkassen doe ik apart per 300g.

Elke dag wordt er een zakje zacht vlees en om de twee dagen een bottenportie ontdooit. Het wisselen van de diersoorten gebeurt ad random. Als ik merk dat Lupi wat stoelgangproblemen heeft, durf ik een zakje bot/vlees omwisselen. Voor mij werkt dit supergoed. Ik doe het om de twee maanden, dat is 2u werk maar daarna 2 maanden maar pakken en uitdelen :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2661548
Ik probeer het ook bij het binnenkrijgen zoveel mogelijk te portioneren.
Vroeger deed ik het allemaal meteen.
Ik kon het anders niet in de vriezer krijgen, dus dat moest wel.
Maar onlangs kreeg ik 80kg binnen (kan weer maanden voort  ::)), en dat lukt toch ook weer niet op een dag als je porties van 100-200gr moet maken en bij spier vaak nog wat vet moet staan wegsnijden (man, dat kost tijd!  :o).
Dus toch een deel in groot ingevroren, maar das zonde als het toch al deels ontdooit was ivm vervoer of ik het toch deels moet ontdooien aangezien het anders niet in de vriezer past...  :-\
Ik kies dan natuurlijk de zaken die nog ingevroren aankomen als ze zo in de vriezer passen, maar dat lukt niet altijd. Dus ik vermijdt dat zoveel mogelijk. 

Niet portioneren is hier geen optie, niet alleen omdat ik graag in bulk koop, maar vooral omdat ik dus zo'n kleine porties nodig heb.
Zelfs als ik kg verpakkingen zou hebben, zou ik met vb orgaan al 10dagen hetzelfde moeten voeren. Tegen dan is dat al lang slecht.
Zelfs met vleesbot komt dat op 6-7 dagen hetzelfde. Als je bedenkt dat bij katten 2 dagen oud vlees al twijfelachtig is en het de derde dag echt wel op moet, is dat dus niet te doen.
Dus beter porties maken op een dag dat ik tijd heb en dan zorgen dat ik het op het ideale moment in het dooiproces kan delen dan telkens tussendoor wanneer ik misschien geen tijd heb en het vlees dan te ver ontdooit om goed te zijn.
Spaart ook veel plaats in de vriezer.
Ik zorg dus gewoon dat ik de dag na een grote levering altijd vrijhoudt.

Bot is hier wel snel verdeeld.
Gewoon per karkas of per 2-3 stuks van iets.  Nekken worden gewoon los ingevroren.  Parelhoenkarkassen heb ik wel nog even in 2 gehakt, en konijnkarkasjes worden doorgeknipt omdat Kleintje het zo ook kan knagen en omdat ze dan in elkaar passen ipv met veel lucht ertussen plaats in pakken.  Maar dat kan ook bevroren, dus ik trek ze gewoon van elkaar van zodra dat kan.
Zaken die gemalen moeten worden, moeten zowiezo half ontdooien voor ze door de molen kunnen (anders vind die dat niet zo leuk), daar kan ik niet omheen. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 29 apr 2013, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Simone V
#2661580
Alles wat ik binnenkrijg, vers of bevroren ga ik verdelen in dagporties. Wat bevroren is, laat ik eerst iets ontdooien.
Mijn vriezer is klein, dus ik krijg nooit zoveel tegelijkertijd binnen, dat scheelt wel.
En ik verdeel alles, dus botvlees, spiervlees, pens, en alle orgaanonderdelen in aparte zakjes in de dagporties.

Wel veel werk inderdaad, maar ik kan dan elke avond voor de volgende dag zo uit de vriezer pakken wat ik nodig heb.
De ene dag is dat 1 zakje botvlees, 1 zakje spier en 1 zakje groenten.
de andere dag is het 1x bot, 1x pens, 1x lever, 1x nier, 1x hart en 1x groenten.
Door MirandaS
#2666640
Krijg ik veel binnen ineens dan verwerk ik als eerste hetgeen dat al redelijk ontdooit is. Alles wat nog goed bevroren is gaat direct de vriezer in.
Alles wordt hier verdeeld in dagporties. Dus er liggen porties in de vriezer van 300 gram vlees/bot, 150 gram spiervlees en 45 gram pens en orgaan. Mijn dame krijgt per dag compleet gevoerd, dus de avond ervoor haal ik de benodigde zakjes eruit. Alles wat nog niet geportioneerd is haal ik eruit wanneer nodig, dan ontdooien zodat het te snijden is en verwerken. Dit werkt voor mij het prettigst en ja het is veel werk ;D ;D.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2666700
Ik ben vrij lui. Ik portioneer spiervlees op ongeveer 400-500 gram. Grotere stukken als hij weer wat magerder is, kleinere stukken als hij dik genoeg is. Orgaan ontdooi ik 1 keer in de zoveel tijd een kilo hart-lever en nier en meng dan en stop het in porties van 400-500 gram. Alle andere dingen portioneer ik pas wanneer ik het nodig heb. Dus 1 kilo bot eruit, deel vandaag voeren, rest in de koelkast voor morgen en overmorgen. Scheelt niet alleen veel werk, maar ook veel onnodig verpakkingsmateriaal.
Normaal gesproken bestel ik eens per 2 a 3 maanden een compleet menu met voldoende afwisseling aan soorten. En als dat na die tijd op is, dan ga ik er vanuit dat hij voldoende afwisseling heeft gekregen. Ik pak per keer steeds iets anders dan de vorige keer, dus van kip, dan morgen konijn bijvoorbeeld.
Door BAC
#2667168
Hier wordt niets ontdooid, ik wil alles vers houden, dan pas weet ik zeker dat ik dit aan mijn hond/kat wil voeren. Geen half ontdooide spullen.
Dus alles wordt stijf bevroren geportioneerd.
Door lachnat
#2667238
Ik probeer zoveel mogelijk bij binnenkomst te portioneren aangezien het dan toch al vaak iets ontdooid is en net even makkelijker te portioneren is. Heb ik teveel tegelijk besteld en verdwijnt het eerst in de vriezer dan nemen we een zaag  :biggrin2: Een doodnormale houtzaag zaagt ook prima stijf bevroren vlees. Karkassen gaan hier altijd van de portaal trap af dan zijn ze ook los.
Vervolgens gaat hier vlees + bot + stukje orgaan in 1 zak.
Dat begint meestal met de juiste hoeveelheid bot in een zak en in de vriezer, dan het vlees zagen en in de zakjes erbij en als laatst het stukje orgaan. Ik geef dan 2 dagen vlees + bot + hart, 2 dagen vlees + bot + lever, 1 dag vlees + bot + nier en 1 dag bot + pens de 7e dag is vis. Geeft niet meer werk (of weinig meer werk) dan alles los in zakjes te doen maar bespaard wel een boel plastic.

Voor mijn katten moet het gemalen worden maar dat gaat ook nog goed bevroren, ik krijg ijskoude vingers tijdens het mengen en in zakjes doen maar dat heb ik er wel voor over 8)
Door mexxum
#2668289
Ik proportioneer ook als het is binnen gekomen.
Molly mocht 125 gr, (maar moet nu dringend naar 100 gr :-p) dus ik heb zakjes gemaakt voor 6 weken. Ze heeft een menu, verdeeld over 2 weken compleet. Ik heb zakjes in de vriezer met labels. In die zakjes zitten dan weer 3 losse zakjes met bv vleesbot+orgaan of spiervlees. Alles per dag geproportioneerd.
Ook de kvv rollen snij ik in stukken en die liggen ook bij elkaar.
Voor 3,9 kilo kat (die 3,5 moet gaan wegen) heb ik 3 lades in de vriezer :-p 2 met onderdelen en 1 met de geproportioneerde zakjes.
Door Envie
#2669965
Haha, leuk om al die methodes te lezen. Ik heb weer een andere variant  :D
Ik ontdooi wel half, en maak dan porties voor 2 dagen voor 1hond en 2 katten. Spier en orgaan gaan samen in een diepvries doosje, botwerk gaat in een zakje. Wanneer ik het nodig heb haal ik een doosje en een zakje uit de vriezer. Eenmaal ontdooit verdeel ik het over 2 porties hond en 4 porties kat.
Gebruikersavatar
Door galgo
#2670126
Als het binnenkomt laat ik het wat ontdooien zodat het te hanteren is en dan maak ik porties per dag per hond (dus 1 plastic bakje per hond). Daar past precies alles in, vleesbot, orgaan, groente en spiervlees. Letter v.d hond op de deksel en ik kan het er elke avond kant en klaar uithalen en geef de helft uit het bakje 's ochtends en de rest 's avonds.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door