Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door anneliesdj
#2651623
Ja dat biotine invloed heeft op de vacht is me wel bekend, maar ook dat er een stofje in ei zit wat het grootste deel biotine weer afbreekt. En die paar eieren, voegen die nu echt zoveel biotine toe dat daar een duidelijk verschil van is? En zit biotine verder nergens in, kan dat niet door andere stoffen komen?
Door Parelridder
#2651647
Ik haak af, het voelt voor mij een beetje als zeuren worden eerlijk gezegd :sorry: Ik denk omdat ik wel veel "ja maar" lees, zonder daarnaast iets van eigen zoeken naar antwoorden te zien..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2651739
Ik denk dat het al uitvoerig beantwoord is dat eieren zeker nuttig zijn (en waarom), maar ook weer niet noodzakelijk.
Ik vraag me eigenlijk af waarom dat niet voldoende antwoord voor je is?
Wil je hond geen eieren eten? Wil jij geen eieren voeren? Uit principiële overwegingen?
Ik heb het gevoel dat je zit te vissen of er nu werkelijke niets in ei zit dat nergens anders in zit, en dat is misschien wel het geval.  Maar de combinatie doet ook wat.  Als je een excuus zoekt om geen ei te voeren, dan verdoe je je tijd, want dat beslis je gewoon zelf voor je hond. 
Als je alternatieven wilt: een kuiken heeft ongeveer dezelfde samenstelling als een ei met schaal, maar vele honden zien het enkel als speelgoed.

Ik wil nog even ingaan op je intentie om iets als een ei uit elkaar te puzzelen en te kijken waar de stoffen ook in voorkomen om het te vervangen.  Ten eerste denk ik niet dat je een natuurlijk product zou uit elkaar kan pluizen dat je het door andere stoffen kan vervangen.  Het is toch altijd weer net wat anders.
Eierdooiers bevatten ook nuttige vetzuren en vast nog meer zaken waar je je niet van bewust bent. 
En ik zie het punt ook niet.  Waarom zou je maar 1 bron van elke vitamine willen voeren?  Als je meerdere bronnen hebt, is dat toch prima? 
Ik begrijp het niet zo goed.
Wat wil je nu eigenlijk horen? Wat wil je nu eigenlijk bereiken met je vragen?

Je kan dezelfde vragen gaan stellen over zowat alles wat je in een barf menu voert. Begin maar eens met nieren.  Of vis.  Of gewoon lamsvlees, waarin verschilt dat nu eigenlijk van rundsvlees? Waarom niet gewoon enkel rund geven?
Beetje nutteloze vragen, lijkt mij.
Door Esther Q
#2652012
Ik kan onze dagen niet meer voorstellen zonder een eitje :biggrin2:

Wetenschappelijk onderzocht heb ik het niet, maar als wij een periode geen eieren voeren aan de honden zijn er enkele waarvan je dat aan de vacht na een tijdje gaat zien. Voeren we wel weer eieren, dan verbetert die vacht vrij snel.
Door Lizzy
#2652013
Esther Q schreef: Ik kan onze dagen niet meer voorstellen zonder een eitje :biggrin2:

Wetenschappelijk onderzocht heb ik het niet, maar als wij een periode geen eieren voeren aan de honden zijn er enkele waarvan je dat aan de vacht na een tijdje gaat zien. Voeren we wel weer eieren, dan verbetert die vacht vrij snel.
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 15 apr 2013, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2652035
Esther Q schreef: Ik kan onze dagen niet meer voorstellen zonder een eitje :biggrin2:

Wetenschappelijk onderzocht heb ik het niet, maar als wij een periode geen eieren voeren aan de honden zijn er enkele waarvan je dat aan de vacht na een tijdje gaat zien. Voeren we wel weer eieren, dan verbetert die vacht vrij snel.
:2funny: :2funny: :2funny:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2652041
Uit een oud eit-topic  :biggrin2:

Het ei in cijfertjes

Analyse van een 100 gram kippenei :

Calories 147.00
Protein (g) 12.58
Fat Total (g) 9.94
Carbohydrate (g) 0.77
Fiber - Total (g) 0.00
Sugar - Total (g) 0.77
Calcium (mg) 53.00
Iron (mg) 1.83
Magnesium (mg) 12.00
Phosphorus (mg) 191.00
Potassium (mg) 134.00
Sodium (mg) 140.00
Zinc (mg) 1.11
Copper (mg) 0.10
Manganese (mg) 0.04
Selenium (mg) 31.70
Vitamin C (mg) 0.00
Thiamin (mg) 0.07
Riboflavin (mg) 0.48
Niacin (mg) 0.07
Vitamin B6 (mg) 0.14
Folate - Total (mcg) 47.00
Food - Folate (mcg) 47.00
Folate - DFE (mcg_DEF) 47.00
Vitamin B12 (mcg) 1.29
Vitamin A (IU) 487.00
Retinol (mcg) 139.00
Vitamin E (mg) 0.97
Vitamin K (mcg) 0.30
Fat - Saturated (g) 3.10
Fat - Monounsaturated (g) 3.81
Fat - Polyunsaturated (g) 1.36
Cholesterol (mg) 423.00
Door Anne in Zweden
#2652213
Angelique schreef: Uit een oud eit-topic  :biggrin2:

Het ei in cijfertjes

Analyse van een 100 gram kippenei :

Sodeju, dat moet een bevalling geweest zijn voor die kip! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2652259
Anne in Duitsland schreef: Sodeju, dat moet een bevalling geweest zijn voor die kip! :biggrin2:
Valt mee hoor, beetje dubbeldooier weegt dat wel  :)
Door Anne in Zweden
#2652278
Angelique schreef: Valt mee hoor, beetje dubbeldooier weegt dat wel  :)
Kloppen die waarden in het lijstje dan nog wel, qua biotine/avidine, als het om een dubbeldooier gaat? :P Maar zonder gekheid, ik had effe gegoogeld omdat 100 gram me zo struisvogelachtig leek, en een XL-ei weegt 73 of meer. Vandaar mijn opmerking. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#2652342
anneliesdj schreef: Ja dat biotine invloed heeft op de vacht is me wel bekend, maar ook dat er een stofje in ei zit wat het grootste deel biotine weer afbreekt. En die paar eieren, voegen die nu echt zoveel biotine toe dat daar een duidelijk verschil van is? En zit biotine verder nergens in, kan dat niet door andere stoffen komen?
Nog maar een keer dan.

in ei zit biotine, en een stof die biotine afbreekt, avidine.

Er zit aan gewicht meer avidine in een ei dan biotine. Als leek denk je dus dat er geen biotine over blijft. Dit is echter niet het geval. Waarom niet? Omdat het soortelijk gewicht van een molecuul avidine vele malen groter is dan dat van een molecuul biotine. Het gewicht zegt dus helemaal niets. Er zitten veel meer moleculen biotine in een ei dan moleculen avidine. En avidine kan maar een beperkt aantal moleculen biotine aan zich binden. Uiteindelijk blijft er altijd nog meer dan genoeg biotine over.
Door kakocavi
#2655644
Mevroi Kruim schreef: Het biotine-avidine-verhaal is inmiddels allang achterhaald, er zit veel meer biotine in de dooier dan de avidine ooit kan afbreken. Nuttig stofje, de biotine.
Hoe kom je (en anderen in dit topic) bij deze stelling? Ik lees namelijk overal het tegenovergestelde. Op zowel de Nederlandse als de Engelse Wiki-pagina over biotine staat dat het eten van te veel rauwe eieren een tekort aan biotine kan veroorzaken. Hier http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/drug ... l/313.html staat bij het stukje 'interactions with food' dat dat bij mensen een risico wordt bij twee rauwe eieren per dag.

Ik ben nog even in de literatuur gedoken en heb nog een paar primair wetenschappelijke artikelen hierover gevonden.
http://m.ajcn.nutrition.org/content/21/2/173.short " A Case History of Biotin Deficiency Induced by Raw Egg Consumption in a Cirrhotic Patient"
http://pediatrics.aappublications.org/c ... /553.short " Dietary deficiency of biotin was documented in an 11-year-old retarded boy as a consequence of a dietary prescription containing raw eggs." En " Treatment with biotin and the removal of raw eggs, which contain the biotin-binding protein, avidin, from the diet led to the reversal of all of the clinical and metabolic manifestations observed."

Ik heb deze er even uitgehaald omdat die biet beschermd zijn en ze het duidelijkst over dit onderwerp zijn, maar ik lees overal
eigenlijk hetzelfde. Waarom wordt hier dan door meerdere users iets anders beweerd en op grond waarvan? Ben ik oprecht benieuwd naar :) Gebruiken jullie een andere bron die ik over het hoofd heb gezien?
Door Lizzy
#2655655
kakocavi schreef: Hoe kom je (en anderen in dit topic) bij deze stelling? Ik lees namelijk overal het tegenovergestelde. Op zowel de Nederlandse als de Engelse Wiki-pagina over biotine staat dat het eten van te veel rauwe eieren een tekort aan biotine kan veroorzaken. Hier http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/drug ... l/313.html staat bij het stukje 'interactions with food' dat dat bij mensen een risico wordt bij twee rauwe eieren per dag.

Ik ben nog even in de literatuur gedoken en heb nog een paar primair wetenschappelijke artikelen hierover gevonden.
http://m.ajcn.nutrition.org/content/21/2/173.short " A Case History of Biotin Deficiency Induced by Raw Egg Consumption in a Cirrhotic Patient"
http://pediatrics.aappublications.org/c ... /553.short " Dietary deficiency of biotin was documented in an 11-year-old retarded boy as a consequence of a dietary prescription containing raw eggs." En " Treatment with biotin and the removal of raw eggs, which contain the biotin-binding protein, avidin, from the diet led to the reversal of all of the clinical and metabolic manifestations observed."

Ik heb deze er even uitgehaald omdat die biet beschermd zijn en ze het duidelijkst over dit onderwerp zijn, maar ik lees overal
eigenlijk hetzelfde. Waarom wordt hier dan door meerdere users iets anders beweerd en op grond waarvan? Ben ik oprecht benieuwd naar :) Gebruiken jullie een andere bron die ik over het hoofd heb gezien?
Ik ben ook zo'n user. En ik gebruik deze berekening voor mijn bewering: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 423.0.html
Door Quinta
#2655676
Volgens de natuurwetten zou je in de winter niet teveel sla, tomaat e.d. moeten eten, maar juist koolsoorten en andere bewaargroenten. Sla en tomaten bevatten in de winter weinig voedingsstoffen. Omgekeerd gaat  niemand  boerenkool en spruitjes in juli eten.

Eieren zijn in feite ook een seizoensproduct. In de natuur zal de wolf bijna uitsluitend in de maand april eieren kunnen vinden. Het spreekwoord “in mei leggen alle vogels een ei” is alleen maar omdat het rijmt.
Wij kunnen het hele jaar eieren eten, omdat de kippen volgestopt worden met bovenmatig veel eiwit en hormoon en ze in najaar en winter bijgelicht worden. Dit houden ze een jaar vol en zijn dan uitgeteerd. Ook hobby-kippenhouders geven dit rijke eiwitvoer aan hun kippen. Kippen die uitsluitend graan krijgen  zullen nauwelijks eieren leggen.

In de natuur zal een wolf nooit teveel eieren kunnen eten. Volgens deze natuurwetten is het volgens mij zeer bedenkelijk jaarrond veel eieren te voeren. Het biotine-avidine verhaal komt dan helemaal niet tersprake.
Door Lizzy
#2655691
Quinta schreef: Volgens de natuurwetten zou je in de winter niet teveel sla, tomaat e.d. moeten eten, maar juist koolsoorten en andere bewaargroenten. Sla en tomaten bevatten in de winter weinig voedingsstoffen. Omgekeerd gaat  niemand  boerenkool en spruitjes in juli eten.

Eieren zijn in feite ook een seizoensproduct. In de natuur zal de wolf bijna uitsluitend in de maand april eieren kunnen vinden. Het spreekwoord “in mei leggen alle vogels een ei” is alleen maar omdat het rijmt.
Wij kunnen het hele jaar eieren eten, omdat de kippen volgestopt worden met bovenmatig veel eiwit en hormoon en ze in najaar en winter bijgelicht worden. Dit houden ze een jaar vol en zijn dan uitgeteerd. Ook hobby-kippenhouders geven dit rijke eiwitvoer aan hun kippen. Kippen die uitsluitend graan krijgen  zullen nauwelijks eieren leggen.

In de natuur zal een wolf nooit teveel eieren kunnen eten. Volgens deze natuurwetten is het volgens mij zeer bedenkelijk jaarrond veel eieren te voeren. Het biotine-avidine verhaal komt dan helemaal niet tersprake.
De Bankivahoen (wilde hoen) legt zo'n 60 eieren per jaar en alleen niet als de dagen op z'n kortst zijn. Dus deze vlieger gaat nou niet helemaal op. En nou ja, een wolf eet in de natuur ook geen plofkip. En geen paard. En geen panharing of sardien. Dus als je deze lijn doortrekt, blijft er vrij weinig over om aan je hond te voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door