Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2600244
Mijn vraag kan wel bij deze mooie uitleg van iedereen..ik mix ook zelf wat samengesteld aangevuld met vis, eendennek, lamsrib etc.
Hou de ontlasting nog niet altijd constant maar dat zit denk ik in een bullenpees kluif die wij toch nog wel eens neerleggen als een soort speen omdat de hond dan even lekker rustig is en vleesbotten o.i.d. vind ik voor binnen niet zo'n succes (persoonlijk)

Maar..ik heb in het begin van mijn "barf-periode" heel enthousiast allerlei groente mixen gemaakt in de keuken machine ..was wild enthousiast alleen...de hond niet  ;D....al neem ik het lekkerste vlees van de hele wereld en ik roer er groente doorheen..dan loopt Boy lekker weg :biggrin2:....ik heb het echt lang volgehouden..maar er zijn al heel wat maaltijden de container in gegaan...dus ik ben er mee gestopt. Het kostte mij gewoon echt veel geld aan vlees dat ik weg moest gooien.
Ik gebruikte b.v .door elkaar broccoli, rode bietjes, worteltjes etc etc.
Dus als er mensen zijn die als aanvulling op deze topic -vraag mij een groente tip kunnen geven..graag
#2600430
pearlsofpassion schreef: Groenten mee laten ontdooien met het vlees.
Of een bouillon trekken van een te hard bot en daar de groenten onder geven.
Sommige honden eten ook groenten liever gekookt.  Niet ideaal, maar beter dan niets...
Daar heb ik zeker iets aan! Nog tips over groente soorten die extra goed bevallen..?
#2600442
Als je het dagelijks geeft, is het maar 10% (of minder) van je hoeveelheid. Als het dan samen ontdooit is met het vlees, zou hij dat toch moeten eten, zou ik denken.
En anders met kleinere porties beginnen, en zachtjes opbouwen.
Begin met zachte groenten als wortel, witloof, bloemkool,...  Biet is al een wat specialere smaak, denk ik.
#2600670
pearlsofpassion schreef: Groenten mee laten ontdooien met het vlees.
Of een bouillon trekken van een te hard bot en daar de groenten onder geven.
Sommige honden eten ook groenten liever gekookt.  Niet ideaal, maar beter dan niets...
Misschien is dit heel stom hoor, maar ik dacht dat je groenten juist even kookt omdat het anders niet verteerd? Rauw lust onze hond alleen wortels, de rest eet hij echt niet als het niet gekookt is.
#2604901
Summerditches schreef: Mijn vraag kan wel bij deze mooie uitleg van iedereen..ik mix ook zelf wat samengesteld aangevuld met vis, eendennek, lamsrib etc.
Hou de ontlasting nog niet altijd constant maar dat zit denk ik in een bullenpees kluif die wij toch nog wel eens neerleggen als een soort speen omdat de hond dan even lekker rustig is en vleesbotten o.i.d. vind ik voor binnen niet zo'n succes (persoonlijk)

Maar..ik heb in het begin van mijn "barf-periode" heel enthousiast allerlei groente mixen gemaakt in de keuken machine ..was wild enthousiast alleen...de hond niet  ;D....al neem ik het lekkerste vlees van de hele wereld en ik roer er groente doorheen..dan loopt Boy lekker weg :biggrin2:....ik heb het echt lang volgehouden..maar er zijn al heel wat maaltijden de container in gegaan...dus ik ben er mee gestopt. Het kostte mij gewoon echt veel geld aan vlees dat ik weg moest gooien.
Ik gebruikte b.v .door elkaar broccoli, rode bietjes, worteltjes etc etc.
Dus als er mensen zijn die als aanvulling op deze topic -vraag mij een groente tip kunnen geven..graag
Ik had -heb ::)- hetzelfde enthousiasme als jij en bij drie van de vier monsters is dat geen probleem. Ook ik gooi allerlei groenten (boontjes, wortels, broccoli, prei, rode kool, knoflook, enz) bij elkaar in de machine en verpak het gewicht per dag voor alle vier samen in zakjes voor de vriezer. Alleen is Griekse Kruimeltje niet zo gecharmeerd van groente dus die probeert er omheen te eten. Als hij klaar is, zitten er nog altijd resten groente in zijn bakkie, waar de andere drie het schoongelikt weer inleveren. Maar het meeste krijgt hij wel binnen gelukkig. De enige dag dat ook zijn bakje schoon is, is de sardientjesdag ;D
De yoghurtdag is nog minder voor hem, want ook yoghurt vindt meneer niet geweldig. Wat ik dus altijd doe, is van blikje sardientjes restje overhouden en de dag erop de yoghurtdag maken. Klein beetje sardientjes maakt het toch weer te aantrekkelijk voor hem om het te laten staan.   
Overigens voer ik elke dag compleet: vleesbot + spier + orgaan (dat dan weer wel om de dag hart, lever of nier anders worden de porties wel héél erg klein met die vier k****likkertjes van mij :D) + pens + groente. Inderdaad kleine porties (Max heeft b.v. één klein stukje pens + klein stukje orgaan per dag), maar ach, ik vries hun vier dagporties gezamenlijk in.
Inderdaad wat de meeste hier aangeven: zo houden ze keurige ontlasting. Laatst kregen ze lamsnek; veuls te groot stuk natuurlijk maar zag het niet zitten het kleiner te maken. Heb ze die dag geen vlees erbij, alleen groente en pens erbij gegeven en dan merk ik wel direct dat er veel dunnere ontlasting komt.  Tja, dat bot krijgen ze niet weg... Ochtend erop gewoon weer kipkarkasje en het evenwicht is weer hersteld.
#2604905
Hope schreef: Misschien is dit heel stom hoor, maar ik dacht dat je groenten juist even kookt omdat het anders niet verteerd? Rauw lust onze hond alleen wortels, de rest eet hij echt niet als het niet gekookt is.
Stom? Nou, dan is hier ook nog een blondje :-[ Puur natuur wordt het toch ook niet gekookt? De prooi heeft het toch rauw in de maag zitten?
Ik vermaal het wel helemaal tot pulp; de eerste keer rauw. De tweede poging heb ik het 5-10 minuten aangekookt -> vond het toen net iets makkelijker te pureren. Vraag me nu ook af wat beter is voor de opname?? Wie weet het?  :-\
#2605806
Dwarreltje schreef: Ook ik gooi allerlei groenten (boontjes, wortels, broccoli,prei , rode kool, knoflook, enz)
Ik zou geen prei voeren, prei (en ook ui) kunnen bloedarmoede veroorzaken. 

Ikzelf pureer de groentes meestal rauw aangezien er door het koken stoffen kapot gaan, soms gaat er wel gekookt spul door omdat dat dan over is van ons eten.
#2606065
Hope schreef: Misschien is dit heel stom hoor, maar ik dacht dat je groenten juist even kookt omdat het anders niet verteerd? Rauw lust onze hond alleen wortels, de rest eet hij echt niet als het niet gekookt is.
Niet stom en wel correct. Honden zijn heel slecht in het verteren van planten. Planten hebben harde celwanden en omdat honden niet kunnen malen met hun kiezen, zoals bv koeien of paarden, of mensen  :biggrin2: krijgen ze zelf die celwanden niet stuk en fietsen onbewerkte rauwe groentes zo door de spijsvertering. Om die celwanden kapot te krijgen zijn er 2 manieren: rauw malen/blenderen tot hele fijne pulp, of koken. Bij koken zwelt de celinhoud op door de warmte en drukt de celwanden stuk. Dat is ook de reden waarom wij mensen koken, omdat wij anders heel veel niet kunnen verteren.

Bij koken gaan voedingsstoffen verloren, bij fijnmalen ook, maar minder mits de gemalen prut zo min mogelijk met zuurstof in aanraking komt. Hoe langer je kookt hoe minder voedingsstoffen er overblijven.

Het is dus een keuze hoe je de groente geeft, heb je een hond die rauw gemalen vierkant weigert dan is klein snijden en ff de kook er over een prima alternatief.
#2606592
Mevroi Kruim schreef: Niet stom en wel correct. Honden zijn heel slecht in het verteren van planten. Planten hebben harde celwanden en omdat honden niet kunnen malen met hun kiezen, zoals bv koeien of paarden, of mensen  :biggrin2: krijgen ze zelf die celwanden niet stuk en fietsen onbewerkte rauwe groentes zo door de spijsvertering. Om die celwanden kapot te krijgen zijn er 2 manieren: rauw malen/blenderen tot hele fijne pulp, of koken. Bij koken zwelt de celinhoud op door de warmte en drukt de celwanden stuk. Dat is ook de reden waarom wij mensen koken, omdat wij anders heel veel niet kunnen verteren.

Bij koken gaan voedingsstoffen verloren, bij fijnmalen ook, maar minder mits de gemalen prut zo min mogelijk met zuurstof in aanraking komt. Hoe langer je kookt hoe minder voedingsstoffen er overblijven.

Het is dus een keuze hoe je de groente geeft, heb je een hond die rauw gemalen vierkant weigert dan is klein snijden en ff de kook er over een prima alternatief.
Dank je voor de uitleg. Ik snij het inderdaad fijn en kook het dan kort. Dan eet hij het prima.
Maar ik snap nu ook beter wat veel mensen op BP met al die blenders moeten  :biggrin2:
#2622607
Ik heb twee verschillende systemen:

A. Ik voer of in 5 dagen compleet

4 x vleesbotmaaltijd, 3 x spiervlees, 1 x groenten, 1,5 x orgaan, 0.5 x overige

Ik heb geen menu en pak gewoon "iets" uit de vriezer. Wel erg gevarieerd.
Als dan iedere maaltijd 400 gram moet zijn hoef ik niet veel meer na te denken. Ik ontdooi dan dus vaak wel verschillende onderdelen tegelijk, en geef dan twee of drie onderdelen per maaltijd, maar om te tellen is het basaal zoals boven. Na de 5 dagen begin ik of opnieuw, of ze krijgen KVV, vis, een dagje pens, etc.

of

B. per kilo compleet.

Dat doe ik tijdens de dracht. Ik maak steeds een kilo in een bakje en voer daar uit. Handig voor als ze steeds andere hoeveelheden gaan eten. Je kunt meer geven, maar ook veel minder en als de kilo op is is het compleet.
Ik heb nu een pup, die op barf en KVV is afgespeend en nu voornamelijk KVV krijgt (omdat ik de vriezers moet aanvullen). Voor hme wil ik ook weer kilo's gaan maken. Als hij zijn eten dan niet opeet blijft het compleet.

Dat is dan bijvoorbeeld iets van 450 gr vleesbot, 100 gram groentenmix, 75 gram pens, 75gr ander orgaan (w.o. lever) , 250 gram spiervlees en 50 gram extra's.

Hij eet denk ik nu tussen 750-kilo per dag dus dat kilootje komt wel op ;-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door