Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

wie gebruikt er handschoen tijdens het bereiden van het vlees ?

altijd
31
27%
soms
40
35%
nooit
43
38%
#2576381
Ik  draag wel handschoenen. Ten eerste omdat ik net als Anne en tik heb en heel vaak mijn handen was (en ook geen smetvrees en kan ook rustig in een gigantische rotzooi leven, met viezigheid), waardoor ik hele droge handen heb (ondanks insmeren met crème) waardoor mijn handen dus snel gaan jeuken als ik bijv. lever snijd. ten tweede, omdat mijn handen na afloop zo enorm stinken, dat zelfs douchen de lucht niet laat verdwijnen. Ik moet wel zeggen, dat zonder handschoenen prettiger werkt, omdat ik dan veel meer grip heb. En zonder handschoenen snij ik minder snel in mijn vingers.
#2576508
ik hoop dat door deze pol dat de barfers toch gaan nadenken over het gebruik van handschoenen in verband met hygiëne,bacterie en infectie die je op zou kunnen lopen.
in al die jaren dat je nergens last van heeft gehad maar het risico is aanwezig. voor de kosten hoef je het niet te laten.
nou weet ik niet als je iets oploopt via het besmette vlees of je het door zou kunnen geven aan derde? misschien dat hier iemand anders van op de hoogte is en die mij aan zou kunnen vullen, zo ver op de hoogte ben ik nu ook weer niet. ik vind het persoonlijk wel een beetje zorgwekkend dat er zo weinig handschoenen word gebruikt tijden het bereiden van barfvlees ???.
gr paulien en ruud.
#2576597
rupa schreef: ik hoop dat door deze pol dat de barfers toch gaan nadenken over het gebruik van handschoenen in verband met hygiëne,bacterie en infectie die je op zou kunnen lopen.in al die jaren dat je nergens last van heeft gehad maar het risico is aanwezig. voor de kosten hoef je het niet te laten.
nou weet ik niet als je iets oploopt via het besmette vlees of je het door zou kunnen geven aan derde? misschien dat hier iemand anders van op de hoogte is en die mij aan zou kunnen vullen, zo ver op de hoogte ben ik nu ook weer niet. ik vind het persoonlijk wel een beetje zorgwekkend dat er zo weinig handschoenen word gebruikt tijden het bereiden van barfvlees ???.
gr paulien en ruud.
Maar wanneer je bij de supermarkt het voorverpakte vlees uit de schappen pakt, gebruik je dan ook handschoenen? Die bakjes zijn echt niet zonder bacterieen, noch aan de binnenkant noch aan de buitenkant. Ze zien er misschien schoon uit, maar ze zijn het niet. Je moest eens weten hoe het er toegaat met het vlees inpakken! Ech nie overdreven gesteriliseerde toestanden.
#2576671
Annemarie Rijnveld schreef: Maar wanneer je bij de supermarkt het voorverpakte vlees uit de schappen pakt, gebruik je dan ook handschoenen? Die bakjes zijn echt niet zonder bacterieen, noch aan de binnenkant noch aan de buitenkant. Ze zien er misschien schoon uit, maar ze zijn het niet. Je moest eens weten hoe het er toegaat met het vlees inpakken! Ech nie overdreven gesteriliseerde toestanden.
dat is toch heel wat anders je heb dan toch niet gelijk contact met het vlees en ja ik was wel altijd eerst mijn handen voor dat ik het met een tang of vork er uit haal.
het topic gaat over met je blote handen het vlees bewerken.
gr paulien en ruud.
#2576684
Ook mijn eigen vlees pak ik met mijn handen uit het bakje....  :biggrin2:

Ik denk dat ik eerder een infectie of bacterie op zou lopen als ik de uitwerpselen van mijn dieren opruim (honden, katten, kippen, konijnen) of als ik een vuile dweil uitwring, dan als ik (gecontroleerd) vlees vastpak.
Maar als ik een wond oid aan mijn handen heb, draag ik wel iets hoor, meestal een diepvrieszakje over mijn hand heen omdat ik het geduld niet heb een latex handschoen te pakken :P
#2576697
rupa schreef: dat is toch heel wat anders je heb dan toch niet gelijk contact met het vlees en ja ik was wel altijd eerst mijn handen voor dat ik het met een tang of vork er uit haal.
het topic gaat over met je blote handen het vlees bewerken.
gr paulien en ruud.
Nee, ben ik niet met je eens, dezelfde bacterieen van het vlees, zitten ook in en op de verpakking. Dat bedoelde ik.
Dus ik ben niet bang om met blote handen het vlees vast te pakken.
#2576808
Annemarie Rijnveld schreef: Nee, ben ik niet met je eens, dezelfde bacterieen van het vlees, zitten ook in en op de verpakking. Dat bedoelde ik.
Dus ik ben niet bang om met blote handen het vlees vast te pakken.
ja en ik deel jou mening niet maar zo zie je maar ieder doet en denkt anders en dat is ook een keuze die je maakt ;)
gr pauilen en ruud.
#2576858
Annemarie Rijnveld schreef: Nee, ben ik niet met je eens, dezelfde bacterieen van het vlees, zitten ook in en op de verpakking. Dat bedoelde ik.
Dus ik ben niet bang om met blote handen het vlees vast te pakken.
Het zijn wel dezelfde bacteriën misschien, maar een kipfiletje uit de verpakking pakken of 50 kilo vlees portioneren, dat vind ik gevoelsmatig iets anders. (Niet dat het voor mij iets uitmaakt, want ik kook zonder vlees, maar eh... het principe, zeg maar.) Meneer Anne is meestal verantwoordelijk voor het voorbereiden van de kippennekjes voordat ze de droger in gaan (vet verwijderen, dat soort dingen), en die doet inderdaad rustig tien kilo zonder handschoenen. Brrr! Moet er niet aan denken! Ik was mijn handen al wanneer terugkom van een wandeling met de honden - waarbij ik handschoen aan heb gehad! ::) :D
#2576863
Ik heb soms gestemd, bij het verwerken van vis en pens heb ik dikke marigolds aan, van die zwarte. Vanwege de stank, voor de rest kan het me niet zoveel schelen. En als ik ergens een gat in m'n hand heb, omdat ik anders pleisters kan blijven vervangen. Ik heb nog nooit rare infecties of iets in die geest gehad in de 13 jaar barf voeren, en er is al heel wat vreemd spul langs geweest.

Overigens was ik ook tig keer per dag mijn handen, door moeders aangeleerde tic, maar ik griezel dus niet van dingen aanpakken. En als ik met handschoenen aan vlees of vis verwerkt heb was ik mijn handen ook, idem als ik van een winterwandeling-met-handschoenen thuiskom. Ik ga zometeen een sapje maken en voordat ik daaraan begin was ik mijn handne, en daarna ook. Gewoonte.
#2576868
Annemarie Rijnveld schreef: Maar wanneer je bij de supermarkt het voorverpakte vlees uit de schappen pakt, gebruik je dan ook handschoenen? Die bakjes zijn echt niet zonder bacterieen, noch aan de binnenkant noch aan de buitenkant. Ze zien er misschien schoon uit, maar ze zijn het niet. Je moest eens weten hoe het er toegaat met het vlees inpakken! Ech nie overdreven gesteriliseerde toestanden.
Ik heb jaren lang vlees ingepakt, en dat gebeurd uiterst hygienisch.

Er is verschil tussen 1x per dag een stukkie vlees uit een bakkie pakken of 10 tallen kilo's per keer wegwerken, dat wordt haast beroepsmatig.

Stukkie vlees uit de supermarkt wordt uiterst hygienisch aangeleverd en geregistreerd van A tm Z, dat durf ik ook nog wel met blote handen aan et raken.

Maar barfvlees zwerft 9 van de 10 keer door  heel het land net verschillende aflever en bewaar stationnetjes, nog maar niet te spreken over het vervoer onder de meest erbarmelijk uiteenlopende tempearuren waar geen enkele registratie van bekend is.....

Mag hopen dat je daar verschil ziet tussen beiden....
#2576899
Senta schreef: Ik heb jaren lang vlees ingepakt, en dat gebeurd uiterst hygienisch.

Er is verschil tussen 1x per dag een stukkie vlees uit een bakkie pakken of 10 tallen kilo's per keer wegwerken, dat wordt haast beroepsmatig.

Stukkie vlees uit de supermarkt wordt uiterst hygienisch aangeleverd en geregistreerd van A tm Z, dat durf ik ook nog wel met blote handen aan et raken.

Maar barfvlees zwerft 9 van de 10 keer door  heel het land net verschillende aflever en bewaar stationnetjes, nog maar niet te spreken over het vervoer onder de meest erbarmelijk uiteenlopende tempearuren waar geen enkele registratie van bekend is.....

Mag hopen dat je daar verschil ziet tussen beiden....
Vraag + poll is: wie gebruikt er handschoen tijdens het bereiden van vers vlees?
Hierop dus een antwoord van mijn kant + een stem, niks meer, niks minder. Ik hoef geen ladingen vlees te snijden, voor mij is het dus geen probleem om met blote handen vlees vast te pakken. En kennelijk ook niet voor mijn slager, die dagelijks heel wat meer kilootjes door zijn handen laat gaan, soms met handschoenen, maar heel vaak zonder.

Een ieder doet waar hij zich prettig/veilig bij voelt, denk ik.
#2576931
Verschil met jou slager en die van jouzelf is dat hij zijn vlees van A tot Z kent.
Jij weet niets.
Dus dat die slager dr met zijn handen aanzit kan ik heel goed geloven ;)

Als er ooit een uitbraak komt van een ernstige ziekte kunnen we hier nog wel eens tegen hele grote problemen aanlopen
die een ongekende grootte kan aannemem, de slager kan dit traject onmiddelijk stoppen, wij niet met onze thuishobby
#2576945
Senta schreef: Verschil met jou slager en die van jouzelf is dat hij zijn vlees van A tot Z kent.
Jij weet niets.
Dus dat die slager dr met zijn handen aanzit kan ik heel goed geloven ;)

Als er ooit een uitbraak komt van een ernstige ziekte kunnen we hier nog wel eens tegen hele grote problemen aanlopen
die een ongekende grootte kan aannemem, de slager kan dit traject onmiddelijk stoppen, wij niet met onze thuishobby
You lost me... :-\

Net weer 25 kilo weg staan werken, en handig genoeg wilde mijn middelvinger even testen of het mes nog scherp was...ja dus.
Ben dan toch blij dat ik met handschoenen werk.
Vleesvocht in een wondje, buiten de bacterien om, doet zeer!!  :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door