Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2552247
Misschien is het handig als je het topic gemaakt door Lizzy over het nierdieet eerst eens rustig doorleest. Naar aanleiding van dit topic heb ik een menu samengesteld voor Bowy, kan je ook terugvinden hier. Het lijkt me dat je eerst een goed dieet moet hebben voor zijn nieren, tandplak is ook best belangrijk, maar zijn nieren nog veel meer.
#2552253
helenavantroje schreef: Misschien is het handig als je het topic gemaakt door Lizzy over het nierdieet eerst eens rustig doorleest. Naar aanleiding van dit topic heb ik een menu samengesteld voor Bowy, kan je ook terugvinden hier. Het lijkt me dat je eerst een goed dieet moet hebben voor zijn nieren, tandplak is ook best belangrijk, maar zijn nieren nog veel meer.
Het nierdieet is niet het probleem.. Dat zit nu wel goed..
Het artikel had ik ook al meerdere malen gelezen. Daar staat niets in wat mijn vraag beantwoord. Wat er wel in staat:
Wat ik zou geven: 20% tot maximaal 30% rauwe vleesbotten van gevogelte. Geef geen botten van grote dieren zoals geit en lam en kalf, want die bevatten teveel fosfor. Begin dus met kippennekken en eendennekken en dit kun je dan uitbreiden naar eendkarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas, etc.

In z'n algemeen kun je zeggen dat voedingsmiddelen die hoog in fosfor zijn zijn: botten, vis met graat, zuivel, orgaanvlees en eierdooiers. Dat betekent dus niet dat je deze voedingsmiddelen niet meer mag voeren. Ze zijn een belangrijk component in een gezond dieet. Maar, ze moeten in gemiddelde hoeveelheden gevoerd worden. Let ook op de hoeveelheden fosfor in graan en de groentes die je voert.

Vleesbotten: de mensen die hun hond een menu voeren dat gebaseerd is op rauwe vleesbotten, kunnen dit blijven voeren maar de hoeveelheid bot moet verlaagt worden wanneer de ziekte erger wordt (en BUN en creatinine verhoogt wordt). Vleesbot bevat veel fosfor en andere mineralen die lastig kunnen zijn voor honden moet nierziekten.

Zout: honden met nierproblemen hebben ook vaak een hoge bloeddruk. Standaard wordt aangeraden om weinig zout te voeren. Het is de vraag of dit een goed idee is. Een echt laag sodium dieet is misschien zelfs schadelijk. Een dieet dat minder dan 0.4 - 0.5 mg/1000 kcal bevat, heeft een schadelijk effect op de nieren. Als je dus het zoutgehalte wilt verlagen, is het belangrijk dit langzaam te doen. Doe je het snel bij honden met nierziekten, kan dit uitdroging en een ernstige verergering met zich meebrengen.

Qua versvleesvoeding (kant en klaar) weet ik niet zo goed wat je het beste kan geven.



Oftewel: er staat een hoop info in, maar geen antwoord voor mijn situatie.

Overigens staat er in dat artikel ook dat ik mijn herder nergens in zou hoeven te beperken, iets van Tannetje koning ook zei. Maar als ik mijn herder nergens in beperk, dan heeft hij al zijn klachten en nog meer. Nu ik hem wel beperk, is dat weg.

En Lizzy zelf reageert al heel lang nergens op.
Laatst gewijzigd door Roosj op do 27 dec 2012, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#2552267
Roosj schreef: Het nierdieet is niet het probleem.. Dat zit nu wel goed..
Het artikel had ik ook al meerdere malen gelezen. Daar staat niets in wat mijn vraag beantwoord. Wat er wel in staat:



Oftewel: er staat een hoop info in, maar geen antwoord voor mijn situatie.

Overigens staat er in dat artikel ook dat ik mijn herder nergens in zou hoeven te beperken, iets van Tannetje koning ook zei. Maar als ik mijn herder nergens in beperk, dan heeft hij al zijn klachten en nog meer. Nu ik hem wel beperk, is dat weg.

En Lizzy zelf reageert al heel lang nergens op.
En bedankt he ::). Ik sta op pagina 1 met mijn reactie ::)

Feitelijk heb je gewoon een probleem. Je kunt geen barf geven en op KVV krijgt je hond vieze tanden en kiezen. Maar teveel vleesbot is bij nierproblemen niet goed. Je kunt penslappen geven (van geit of schaap) maar meestal helpt dat drie keer niks. Of niet genoeg. Blijft tanden poetsen over. Ondanks dat dat antwoord je (te lezen op pagina 1) niet aan staat.......
#2552291
Lizzy schreef: En bedankt he ::). Ik sta op pagina 1 met mijn reactie ::)

Feitelijk heb je gewoon een probleem. Je kunt geen barf geven en op KVV krijgt je hond vieze tanden en kiezen. Maar teveel vleesbot is bij nierproblemen niet goed. Je kunt penslappen geven (van geit of schaap) maar meestal helpt dat drie keer niks. Of niet genoeg. Blijft tanden poetsen over. Ondanks dat dat antwoord je (te lezen op pagina 1) niet aan staat.......
Ow, lol, foutje ;)

Maar waarom reageer je dan niet op mail en heb je me niet terug gebeld?

Is er nog iets anders dan kophuid en konijn?
Laatst gewijzigd door Roosj op do 27 dec 2012, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#2552296
helenavantroje schreef: Je vroeg waar weinig eiwit in zat, maar dan vraag ik me af of je het artikel echt wel goed gelezen hebt? Eiwitten, goede eiwitten, kunnen gewoon gegeven worden.
Ik basseer mij niet enkel op 1 artikel. Ik basseer me op meerdere personen. De een zegt wel rekening houden met de hoeveelheid eiwitten en de ander zegt niet.
Mijn inziens staat er in het artikel dat je ook rekening moet houden met eiwitten: ze moeten gemiddeld zijn en van hoge kwaliteit. Dus je kunt niet zomaar iets geven wat meer dan gemiddeld eiwitten bevat.

Mijn vraag was weinig eiwit EN weinig fosfor..
#2552328
Roosj schreef: Sry, ik wil Lizzy niet afvallen, maar een beetje geduld had ik inmiddels toch wel na een aantal weken gehad ;)
ik vind de brutaliteit met geen pen te beschrijven , je start vanochtend een topic en krijgt daar direct antwoorden op daarom is dit forum ook zodat iemand als Lizzy niet elk lid hoeft te bellen als ze vragen hebben ! om dat haar op deze manier even een veeg uit de pan te geven ??? je hebt geluk dat dit niet mijn forum is van mij kon je gaan , tsss .
#2552330
henneke schreef: ik vind de brutaliteit met geen pen te beschrijven , je start vanochtend een topic en krijgt daar direct antwoorden op daarom is dit forum ook zodat iemand als Lizzy niet elk lid hoeft te bellen als ze vragen hebben ! om dat haar op deze manier even een veeg uit de pan te geven ??? je hebt geluk dat dit niet mijn forum is van mij kon je gaan , tsss .
Uhm, nou, ik vind jouw brutaliteit niet te beschrijven! Je hebt geen idee hoe lang dit al speelt en hoe of wat. Je trekt conclussies uit gegevens die je niet hebt en uit verkeerde gegevens. Daarbij gaat het heel erg off topic.

Graag weer ontopic.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door