Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2470176
Wat heb je ontzettend goed gehandeld, complimenten hoor !
Wat een drama, kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent !
Ik denk dat je hond vooral ook behoefte heeft aan ijzer, dus ik zou vooral rood vlees voeren.
Zorgen dat ze genoeg drinkt, eventueel het drinkwater wat lekkerder maken door bouillon ofzo.

Bij mensen wordt bij bloedarmoede ijzer tabletten en vit B12/ foliumzuur extra gegeven, ik weet niet of dit ook voor honden in tablet vorm is. Misschien weet een dierenarts dit ?

Dit is misschien ook interessant voor je:

IJzerrijke producten zijn:
•vrijwel alle vleessoorten,
•bepaalde vissoorten (kabeljauw, haring en sardines),
•bepaalde schaal- en schelpdieren (garnalen, mosselen en oesters),
•peulvruchten zoals bruine en witte bonen, linzen en sojabonen,
•vrijwel alle noten,
•brood,
•gedroogd fruit, met name abrikozen en vijgen,
•fruit uit blik of pot (zoals frambozen, rode bessen en kersen),
•bepaalde groenten, met name andijvie, artisjok, broccoli, courgette, doperwten, druivenblad, postelein, tomatenpuree, raapstelen en schorseneren.

Vitamine B12 zit uitsluitend in dierlijk voedsel zoals vlees, vis en zuivelproducten.
Foliumzuur zit vooral in lever, asperges, spinazie, volkoren producten en peulvruchten
#2471372
Poeh wat zul je in angst gezeten hebben!! Wat een afschuwelijke schrik..
Als artsen en bloeddonatiecentrum(?) zeggen dat bijv. biefstuk of ander specifiek voedingsmiddel niet zinvol is, maar vooral goed en veel gegeten moet worden, dan zou ik er voor kiezen om dat zo te doen. en dan zou ik kiezen voor alleen de mooiste producten natuurlijk. In die zin wel de biefstuk, bij wijze van spreken: écht mooi spiervlees, biologische karkassen, enz.
Héél veel beterschap!!
#2471599
Ik heb je verhaal al op het bullen forum gelezen en gereageerd.
Ik heb zelf geen idee wat je zou moeten voeren om dr weer snel gezond te krijgen, zelf zou ik in jou geval niet zelf gaan 'dokteren' en Any Animal bellen, zij hebben hier verstand van.
Zij weten precies wat jou hond nodig heeft aan vitamines en mineralen en welke voeding het beste is.
Bijvoorbeeld teveel extra lever is helemaal niet zo gezond heb ik ergens gelezen het zou weer vitmaines afbreken oid.
Laat ik zo zeggen ik zou mijn handen hier niet aan durven branden!

Sterkte met jou Swiff, het zijn ook een echte brokkemakers he die Purmerbullen, maar wel oersterk :biggrin2: :biggrin2: (Heb dr zelf ook een)
#2471621
Senta schreef: Je moet juist uitkijken met het geven van extra vitamine C, geef je namelijk geen natuurlijek vitamine c stopt de hond met de aanmaak ervan, ze maken namelijk bergen van die vitamien zelf aan, dat wil je echt niet meemaken.
Kijk, dan werkt het inderdaad niet zo bij honden als bij mensen. Inderdaad maar niet doen dan.
Maar dat is alleen bij niet natuurlijke vitamine C? Dan zou je fruit en groente met veel vitamine C kunnen geven toch?  Of denk ik nu mis :)
#2471628
miik schreef: Wat heb je ontzettend goed gehandeld, complimenten hoor !
Wat een drama, kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent !
Ik denk dat je hond vooral ook behoefte heeft aan ijzer, dus ik zou vooral rood vlees voeren.
Zorgen dat ze genoeg drinkt, eventueel het drinkwater wat lekkerder maken door bouillon ofzo.

Bij mensen wordt bij bloedarmoede ijzer tabletten en vit B12/ foliumzuur extra gegeven, ik weet niet of dit ook voor honden in tablet vorm is. Misschien weet een dierenarts dit ?

Dit is misschien ook interessant voor je:

IJzerrijke producten zijn:
•vrijwel alle vleessoorten,
•bepaalde vissoorten (kabeljauw, haring en sardines),
•bepaalde schaal- en schelpdieren (garnalen, mosselen en oesters),
•peulvruchten zoals bruine en witte bonen, linzen en sojabonen,
•vrijwel alle noten,
•brood,
•gedroogd fruit, met name abrikozen en vijgen,
•fruit uit blik of pot (zoals frambozen, rode bessen en kersen),
•bepaalde groenten, met name andijvie, artisjok, broccoli, courgette, doperwten, druivenblad, postelein, tomatenpuree, raapstelen en schorseneren.

Vitamine B12 zit uitsluitend in dierlijk voedsel zoals vlees, vis en zuivelproducten.
Foliumzuur zit vooral in lever, asperges, spinazie, volkoren producten en peulvruchten
Ik zou hier naar luisteren.
Proberen er rekening mee te houden in vlees en groenten voeren.
En als je dat wat meer voert en probeert hier wat aan de te houden, zal je het verste komen volgens mij.
Ik zou geen synthetische supplementen geven, maar proberen natuurlijke zaken te geven. Zoals het vlees, en groenten en fruit dus.
Ik zou me verder wel aan de verhoudingen houden.  Dus niet plots meer groenten geven of zo, gewoon de verhoudingen die je voert naar bovenstaande lijst invullen.
En natuurlijk zeker het dooivocht erbij voeren en alles vers (dus niet gedroogd) voeren. Maar dat had je zelf ook al wel bedacht waarschijnlijk. ;)

Ik zou zelf ook beetje zout durven toevoegen. Maar niet meer dan je zelf in je eten doet als je kookt. Een heel klein snuifje. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 30 sep 2012, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door