Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door koekje
#2458479
Je kan toe met alleen een goed hakmes. Niet te licht hakmes (dus geen Chinese cleaver) en dat goed in jouw hand ligt. Voor 'dagelijks' gebruik een aanzetstaal dat van harder materiaal is dan je hakmes (keramisch staal bij rvs mes bv- diamanten staal bij keramisch mes), geregeld je hakmes professioneel laten slijpen (bij de kookwinkel bv).
Professionele uitbeners dragen nog wel eens een slagershandschoen vanwege de snelheid waarmee zij uitbenen. Dan werk je minder secuur en dat kan zorgen voor uitschieten of in de vingers/handen prikken. Ik vind slagershandschoenen niet prettig. Zo'n ding rekt niet mee, dus altijd een ruime maat groter nemen dan wat je normaal zou dragen. Ook maakt het je mes snel bot als je met de handschoen in aanraking met je mes komt.

Techniek is naast een vlijmscherp en goed mes erg belangrijk. Dit kweek je ook wel vanzelf na een tijdje.
Om delen van een heel voedseldier te halen, alleen vlees en gewrichtsbandjes doorsnijden (zie handleiding op de voorpagina). Delen met bot hakken (bv een karkasje in 2) door eerst met kleine 'hakjes' een duidelijke snee in het ding te hakken en daarna met grote halen er doorheen jassen. Zorg voor stevige en stabiele ondergrond (dikke snijplank van plastiek of hout en vochtig doekje of siliconen matje eronder).
Als je een grote berg gaat portioneren, kijk ook goed naar de grote berg. Niet zomaar in de zak graaien, want dan kan je nog wel eens geprikt worden.

Als ik een doos kuikentjes of muizen verdeel (die hebben harde snaveltjes en nageltjes), draag ik van die dunne groene tuinhandschoenen met erover latex handschoenen. Latex tegen de vies, tuin tegen wondjes en vrieskou.

Ik snij me overigens zelden met portioneren. En als ik dat wel doe, dan is het omdat ik iets stoms heb gedaan en iets wat niet ergonomisch verantwoord; zoals met het mes rondom de konijnenschouder gaan ipv het konijn even om te draaien.
Ik heb nog nooit iets opgelopen van portioneer-wondjes. Als ik een wondje krijg, dan laat ik acuut alles vallen en steek mn handen onder de kraan. Dan wassen met water en zeep, dan wond even hoog houden en aandrukken met stuk schoon keukenpapier oid. Daarna de wond ontsmetten met alcohol of jodium en de wondranden bij elkaar brengen met een steristip. Pleister erop doen.
Maar misschien ben ik met wondjes ook wel een apart geval in positieve zin. Ik bloed langer en iets heftiger, dus spoelt het ook meer schoon. Ook genezen de wondjes langzamer en gapen meestal, dus kan het vuil wat er mogelijk nog inzit, beter uit.
Door nicolette
#2458520
Hoi,

Zelf heb ik een scherpe bijl met zware hamer. Plaats bijl op bevroren vlees/karkas en sla met de hamer op de bijl. Zo sla ik gemakkelijk stukken van het bevroren geheel. Wel slaan op een hakblok (kan ook stuk boomstam zijn). Ligt bij mij gewoon in de tuin en daar sla ik alles kort en klein. Doe het in zakjes en als ik het ontdooi snij ik het met een goed scherp keukenmes in stukjes.

Opletten op de stand van je vingers, maak een soort klauw en laat het mes langs je vingers snijden. Zodat je geen topjes raakt. Snij zo nooit in mijn vingers. Ook belangrijk hou je aandacht erbij en doe het niet even snel.

http://www.google.nl/search?hl=nl&clien ... gLlHnqEH_M:

Kreeg het plaatje niet hier gekopieerd.

Succes, Nicolette
Door Cindy de Wolf
#2458523
Tsja sinds ik mijn lintzaag heb (2003 ;D) heb ik geen bijltjes, snoei/wildscharen meer nodig gehad. Ik gebruik alleen nog 1 keukenmes om het spiervlees te snijden zodra dat in de bakken moet ;) Vriendlief heeft een chef's choice automatische diamandslijper dus mensen zijn altijd scherp. Lintzagen kosten tussen de 100-140 euro.
Door Cathelijn
#2458576
Ik gebruik alleen 1 vleesmes met gehoekt handvat en slijp dat zelf en een snoeischaar. Ik heb ook een hakbijltje maar heb dat al tijden niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2458591
Verstekbak om grotere delen vast te kunnen zetten en een handbijltje. Voor de zachtere producten gebruiken we een wildschaar of een vleesmes.

Van die handschoen ga ik onthouden en wat mee doen. :)
Door Nynke
#2459248
ik gebruik een hakbijltje van Dille & Kamille, kost iets van € 15,- meen ik. Het is zo scherp dat ik er zowel vlees mee snijd als dat ik er karkasjes mee doorhak.

Verder een kunststof snijplank speciaal voor het vlees voor de beessies.
Door TMG1961
#2459500
Snoeischaar, mes en hakmes. Snij, knip en steek me tijdens portioneren veelvuldig, ben er aan gewend en hoort er gewoon bij. Heb geen handschoenen aan, kan daar niet mee werken.
Door tomcat
#2459660
In plaats van een keukenschaar gebruiken wij een goede snoeischaar. Daarmee knip ik met gemak botjes van kip, eend, parelhoen en konijn.  Groter botwerk krijgt onze kat niet want dat knaagt te zwaar voor hem, hij knaagt alles zelf.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2460760
Ik heb een snoeischaar van de hema maar die is niet geweldig, dus ga binnenkort nog voor wat anders zoeken. Verder een zware vleeshakbijl. Maar jongens, mijn hand-oogcoördinatie is nu  niet zo dat ik iets vast durf te pakken en dan met die hakbijl er een klap op geef. Ik wil mijn vingertjes nog langer houden als het ff kan. Dus ik knip met de snoeischaar en snij met een scherp fileermes tussendoor. En voor het vleessnijwerk heb ik diverse messen. Gewoon de normale die we ook voor onszelf gebruiken. Hup iedere keer in een heet soppie en klaar. Verder een ouderwetse slijper (met van die ronddraaiende wieletjes, ik vind m ideaal!) en ook aanzetstaal.

Verder een hele grote houten snijplank.
Door orinake
#2460793
Ik heb voor spiervlees het fileermes van Ikea
Afbeelding

Voor bevroren blokken in stukken te delen het hakmes van Ikea
Afbeelding

Ik had een wildschaar van Tupperware. Die is helaas gesneuveld. Dus daar moet ik nog vervanging voor hebben :)
Door Rusty2010
#2460861
Hier gebruiken we van het prille begin een wildschaar van het merk OXY en voor het zwaardere werk een heus kapmes uit de tropen.
;)
Door kaszi
#2460929
Ik heb een chaar van Gardena, die doet het prima. 
Voor de rest een tuinkniptang en een vleesbijl.
Door wijkje
#2461138
Wat een barfgereedschap komt er voorbij.. :-[ Ik gebruik scharen van Action (kosten 69 cent) .Om verwarring te voorkomen zijn de blauwe voor huishoudelijk gebruik en de rode voor het vlees.
Daar doe ik eigenlijk alles mee..Pens knippen is wel zwaar, levert mij ook soms ook wel blaren op als ik een hele pens moet versnijden..
Karkassen knip ik met schaar of breek ik met mijn handen...Vlees knip ik met schaar..Ik doe gewoon alles met de schaar  :-[
Ik heb wel goede messen, maar echt handiger vind ik het niet..
veel succes met zoeken van goed barfgereedschap !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door