Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drijver
#2429505
Annemarie Rijnveld schreef: ja zou leuk zijn. Nu ik dan toch met een zuiderling het heb over hypothetische handeltjes en evt voeren van fruit aan honden:
ken jij toevallig de boom die bij ons in Italie  ''Kako'' heet?
Het zijn oranje vruchten, (ik heb jaren gedacht dat het sinasappels waren), gladde schil, even groot als een sinaasappel, van binnen ook oranje vruchtvlees, heel sappig, maar het wordt heel klefferig in je mond.

Vogels en wespen lusten die vruchten graag, vraag mij nu dus af of ik het Yuma kan geven. Tis rijk aan vit C, misschien.
Moet ik opzoeken.
Was het dit?
Afbeelding
Dat heet hier Kaki of Sharonfruit. Heel lekker!
Laatst gewijzigd door Drijver op do 16 aug 2012, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2429567
Jaaaa, dat is em. Caco in het italiaans, en cachi is dan het meervoud ervan, spreek uit Kaki.
Kweet niet of het idd een italiaanse naam is, denk het niet. Boom komt meen ik uit China. In ieder geval Ver-Azie.

Ik vind er geen bal aan, man wel en ook de vogels dus en de giga-wespen.

Kilo's en kilo's, kisten vol pluk ik van de bomen. Je kan er trouwens ook een jam van maken, hetgeen ik nooit heb gedaan.

Zou het aan een hond gegeven kunnen worden?
Door Annemarie Rijnveld
#2429570
Net gevonden op Internet:
Sharonfruit wordt vaak verward met kaki. Begrijpelijk, want de vrucht is wel familie van de kaki (ook wel bekend als persimmon). Het veel zoetere sharonfruit bevat echter geen pitten en hoeft niet te rijpen, zoals de kaki. Als een kaki nog hard is, smaakt hij enorm wrang en bitter. Dat komt door de hoge dosis tannine (looizuur) die in de kaki zit. Sharonfruit bevat amper tannine en ligt altijd zoet en eetrijp in de winkel. Het smaakt heerlijk zoet, ook als hij nog hard is!

ffe gevraagd aan mijn man of caco met of zonder pit is, hij zegt dus mèt pit.
Gebruikersavatar
Door pike
#2429636
Drijver schreef: Na wat verder googlen kom ik tegen dat er blauwzuur in zit. Google je nog verder dan kom je veel vruchten en noten tegen waarin blauwzuur zit. En een aantal daarvan, zoals bijvoorbeeld amandelen, worden hier op bp ook gegeven. Die geef ik dan weer niet.
Bij amandelen het je zoete amandelen en bittere amandelen. Deze laatste bevatten het giftige blauwzuur. De zoete amandelen kunnen echter gewoon gegeten worden,ook door de honden.

De vijgen die je in de winkel koopt zijn van Ficus carica. Deze vruchten zijn niet giftig. Wel is het zo dat het melksap van deze boom (latex) allergische reacties teweeg kan brengen indien het met de huid in contact komt - opletten met snoeien dus. Dit geldt ook voor andere Ficus- soorten. De vele pitjes verteren niet en worden uitgepoept, ook door de mens. De vruchten van deze boom worden in ons klimaat vrijwel nooit rijp.
Door 202Spots
#2429637
Annemarie Rijnveld schreef: Net gevonden op Internet:
Sharonfruit wordt vaak verward met kaki. Begrijpelijk, want de vrucht is wel familie van de kaki (ook wel bekend als persimmon). Het veel zoetere sharonfruit bevat echter geen pitten en hoeft niet te rijpen, zoals de kaki. Als een kaki nog hard is, smaakt hij enorm wrang en bitter. Dat komt door de hoge dosis tannine (looizuur) die in de kaki zit. Sharonfruit bevat amper tannine en ligt altijd zoet en eetrijp in de winkel. Het smaakt heerlijk zoet, ook als hij nog hard is!
ffe gevraagd aan mijn man of caco met of zonder pit is, hij zegt dus mèt pit.
Wij hebben deze en heet hier persimmons, wanneer het net rijp genoeg is dan is het iets zachter dan 'n zoete appel,
wanneer het TE rijp is dan word 't 'n vreselijk zoete glibberige massa..
de honden zijn er gek op en ik deel met ze wanneer we ze zelf uit 't vuistje eten.
Afbeelding

Vijgen zijn niet giftig voor de hond,maar wanneer ze zelf de kans krijgen om de afgevallen op de grond te eten,
dan eten ze er meestal gelijk TE veel van en dat kan dan voor maagpijn en diaree veroorzaken.
Door Annemarie Rijnveld
#2429645
202Spots schreef: Wij hebben deze en heet hier persimmons, wanneer het net rijp genoeg is dan is het iets zachter dan 'n zoete appel,
wanneer het TE rijp is dan word 't 'n vreselijk zoete glibberige massa..
de honden zijn er gek op en ik deel met ze wanneer we ze zelf uit 't vuistje eten.
Afbeelding

Vijgen zijn niet giftig voor de hond,maar wanneer ze zelf de kans krijgen om de afgevallen op de grond te eten,
dan eten ze er meestal gelijk TE veel van en dat kan dan voor maagpijn en diaree veroorzaken.
+ @Pike
Bedankt voor de info.
OK, dan weet ik dat ik Yuma af en toe een kaki en een vijgje mag geven. Bedankt.
Door Drijver
#2429854
pike schreef: Bij amandelen het je zoete amandelen en bittere amandelen. Deze laatste bevatten het giftige blauwzuur. De zoete amandelen kunnen echter gewoon gegeten worden,ook door de honden.
Er zit toch nog redelijk vaak een verkeerde tussen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door