Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2487063
Xada schreef: Ik zou er niet aan moeten denken om muizen, gerbils, hamsters, codorniz etc. te geven.
Ik voer in totaal  zo'n 4,5 kilo per dag.  Hoeveel muizen zouden dat zijn?
Een hele plaag!! muisje of 90? A 2 euro t stuk! :D
#2487253
koekje schreef: Er gaan ongeveer 40 gemiddelde muizen in een kilo, dus dat worden er 180. Ik betaalde altijd bij KB zo'n 16 euro voor 1 kilo als ik een bulkdoos nam.
Dat ga ik zeker niet betalen. € 16,00 per kilo. Dan ben ik in één dag failliet. :biggrin2:
#2489237
wolfdolf schreef: Neen, hij eet ze niet op.
Het rare is dat als hij een kat tegenkomt in iemands tuin of huis, hij die gerust laat.
Hij maakt dus duidelijk een onderscheid tussen katten die volgens hem wild zijn en katten die van 'iemand' zijn. Dat maakt het moeilijk te trainen hem minder geobsedeerd te maken van de katten in't bos.
Juist niet! Hij is kennelijk heel specifiek in zijn keuzes en dus kun je ook heel specifiek trainen!

Oscar jaagt ook, redelijk specifiek op bepaalde soorten en is heel specifiek heftig in een aantal situaties. Consequentie is dat hij dus gewoon niet los gaat als ik het niet vertrouw. En aangezien in de meeste bossen en natuurgebieden reeën, hazen en paarden om elke hoek kunnen zitten, gaat hij dus bijzonder weinig los. Jammer, maar ik wil geen gejaag hebben. Niet voor zijn slachtoffers (in het geval van paarden in het bos zit er over het algemeen ook nog een mens bovenop!), maar ook niet vanwege risico's op ongelukken. Doodeng, dan maar aan de lijn blijven.
#2508009
Ik voer geen paardenvlees omdat ik zelf paarden heb en er ook mijn boterham mee verdien. Het voelt gewoon niet goed om ze paard te voeren. Ook krijgt Jack maar zelden kwartel meer omdat ik vind dat er teveel kwarteltjes geslacht moeten worden om aan een maaltijd te komen. Plofkip voer ik liever ook niet (gelukkig heb ik nog mooie biologische kipkarkassen van huis termee). Exoten zoals kangeroe, kameel en krokodil voer ik ook niet.
Laatst gewijzigd door Lucie110 op do 15 nov 2012, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#2509831
Vroeger zou ik nooit geen diersoorten geven dat ik "lief" vond en en zelf nooit zou eten..
Maar ondertussen al serieus bijgedraaid daarin....waarom zou ik mijn hond & katten geen kangeroe,lama,kameel,hert,zebra,paard....geven ?

Zelf eet ik het niet maar waarom zou ik het hen ontzeggen...
#2509837
Lucie110 schreef: Ik voer geen paardenvlees omdat ik zelf paarden heb en er ook mijn boterham mee verdien. Het voelt gewoon niet goed om ze paard te voeren. Ook krijgt Jack maar zelden kwartel meer omdat ik vind dat er teveel kwarteltjes geslacht moeten worden om aan een maaltijd te komen. Plofkip voer ik liever ook niet (gelukkig heb ik nog mooie biologische kipkarkassen van huis termee). Exoten zoals kangaroe, kameel en krokodil voer ik ook niet.
Maar, als je dat dan combineert, is paard toch juist wel mooi om te voeren? Je weet hoe paarden het over het algemeen hebben, en je weet hoe plofkippen het over het algemeen hebben...
#2511926
eelke schreef: Maar, als je dat dan combineert, is paard toch juist wel mooi om te voeren? Je weet hoe paarden het over het algemeen hebben, en je weet hoe plofkippen het over het algemeen hebben...
Je hebt helemaal gelijk Eelke maar toch heb ik het tot op heden nog nooit gekocht voor de hondjes. Zelf eet ik ook al vanaf kleins af aan geen snacks waar paardenvlees in zit. Misschien ga ik het ooit nog wel eens bestellen en ik heb er al een paar keer serieus over nagedacht want een diersoort erbij zou natuurlijk niet gek zijn en het is nog prachtig spiervlees ook maar dan zie ik het in mijn gedachten al op mijn aanrecht liggen en dan heb ik waarschijnlijk spijt en dan moet ik het nog gaan snijden ook. Ik weet het, het slaat nergens op  ;)
#2511999
Lucie110 schreef: Je hebt helemaal gelijk Eelke maar toch heb ik het tot op heden nog nooit gekocht voor de hondjes. Zelf eet ik ook al vanaf kleins af aan geen snacks waar paardenvlees in zit. Misschien ga ik het ooit nog wel eens bestellen en ik heb er al een paar keer serieus over nagedacht want een diersoort erbij zou natuurlijk niet gek zijn en het is nog prachtig spiervlees ook maar dan zie ik het in mijn gedachten al op mijn aanrecht liggen en dan heb ik waarschijnlijk spijt en dan moet ik het nog gaan snijden ook. Ik weet het, het slaat nergens op  ;)
Eten doe ik inderdaad zelf ook niet, maar het voeren viel me eigenlijk wel alles mee. Het is inderdaad mooi spiervlees, wat meestal toch een mooi leven gehad heeft.
Gevoelsmatig snap ik het ook wel, het is wel weer even een grens waar je overheen gaat.
#2542087
Eind deze maand stap ik ook over mijn 'paardengrens' heen. Ben benieuwd hoe dat gaat voelen, moet wel slikken als ik eraan denk straks met een lap paardenvlees in mijn hand te staan. Hypocriet eigenlijk he? Konijn voer ik dagelijks en daar heb ik dan weer geen problemen mee, terwijl ik er zelf ook 2 heb en die nijntjes het vast niet beter hebben gehad dan de paardjes. Dus even diep ademhalen en voeren maar  8)
#2542661
Ik voer alle diersoorten, maar geen roofdieren (zoals krokodil) maakt mij voor de rest niet uit, als ze het lekker vinden dan voer ik dat, of het nu om paard gaat, exoten of gewoon rund parelhoen of kip...(enne ja ik heb zelf ook paarden ::)  :biggrin2: )
#2568986
In principe alles wat Raiko lust. Alleen geen varkensvlees en ook geen hele prooidieren. ( Ik denk ook niet dat Raiko er aan zou beginnen...hij gaat al op de loop voor een zalmkop ::)) Maar misschien dat ie mij verbaasd zou laten staan.
Liefst ook geen koppen. Meer omdat ik dat zelf gewoon niet prettig vind.
#2569422
Met mijn eliminatiedieet heb ik niet alle keus, maar ik zou geen tamme hele prooidieren voeren om de redenen die hier al staan.
Paard voer ik wel, maar ik wil geen vlees van paarden die eerst met geweld zijn ingeladen, dan ik-weet-niet-hoeveel-uur in een vrachtwagen hebben gestaan en totaal uitgeput ergens aankomen om te worden geslacht. Gewoon Nederlandse paarden, die het misschien ook niet altijd allemaal goed hebben gehad maar waar de controle voor vervoer en slachten toch redelijk is geregeld.

Dat is voor mij dan wel weer een belangrijke: ik wil geen plofkippen in huis en verder ook als het kan alleen vlees van Nederlandse bodem i.v.m. de controle op het dierenwelzijn. Ik weet het, dat laat hier ook nog wel te wensen over maar het is vaak toch beter dan landen als Spanje en Polen. En ik wil pertinent geen halal-geslachte dieren. Voor zover je dat kan controleren dan, want dat laat nog wel te wensen over.
Gek eigenlijk, dat er voor moslims wel vermeld moet worden of het halal is of niet, en voor anderen niet of het dat niet is  >:(
#2569554
Ik voer geen varkens, geen bedreigde dieren (blauwvintonijn en co.) en geen roofdieren. Waar mogelijk probeer ik wild, biologisch, eigen en scharrel te gebruiken maar ik kan er niet omheen dat ook hier wel bio-industrie dieren gebruikt worden voor de dieren.

Met paardenvlees heb ik niet meer moeite dan dat ik heb met andere dieren. Ik heb zelf ook paarden maar die zijn net zo goed, leuk, lief, aardig en slim als de koeien van de buurman. En ja, beide smaken ook lekker. Mijn tamme knuffelhaan is ook niets meer waard dan de leghennen een stuk verderop. Het enige verschil is de plek waar ze geboren zijn en bij wie ze terecht zijn gekomen, niet in hoeveel hun leven waard is ten opzichte van de ander.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door