Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2417113
Ja ik denk ook dat het heel belangrijk is om mensen op weg te helpen. Mijn vreindin vind barfen te veel moeite, maar is door mij wel overgestap op kvv. Zij zegt ook dit kost niet mee moeite en ook niet meer geld dan brokken.  :biggrin2: Dus altijd beter dan brokken.
Haar hondjes doen het ook veeel beter dan op de brokken.

Als mensen voorgeschotelt krijgen waar ze het kunnen krijgen en hoe ze het beste dat kunnen doen. Kan er volgens mij weinig op tegen zijn. Op het moment dat barfen mij te veel zou worden zal ik zeker overstappen op kvv.

SUCCES ER MEE!
Laatst gewijzigd door Lobbes2009 op za 04 aug 2012, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2417138
Het is een misvatting dat barfen meer kost dan brokken hoor.
Kvv vaak wel, maar ook niet altijd natuurlijk. Niet als je de goedkopere merken neemt, en dat is ook nog steeds beter dan brok.

Vele mensen miskijken zich op brok omdat de supermarktbrokken goedkoper lijken.  Men vergeet echter dat je er een ontzettende hoeveelheid van moet voeren om je hond in voldoende voedingstoffen te voorzien.  Omdat ze er zoveel niet van verteren.
Ik spreek uit ervaring.  Ik heb op een paar jaar tijd de overstap van supermarktvoer naar (prijs-kwaliteit goede) premiumbrok gemaakt en daarna van die brok naar barf. En twee maal heb ik het voor elkaar gekregen om niet meer uit te gaan geven dan voorheen.  Eerst doordat ik minder moest gaan voeren van die betere brok (ik voerde plots maar een derde meer). Erna omdat ik zelf ben gaan samenstellen en ook weer ietsje minder moest voeren (rekening houdend met het vochtverschil natuurlijk).
Als je zou gaan uitrekenen hoeveel je werkelijk voert, ben ik er dus van overtuigd dat je met zelf samenstellen even duur of goedkoper uit kan zijn (hangt natuurlijk deels van jezelf af) dan met gelijk welke brok.  Het lijkt gewoon niet zo omdat die brok per kg zo goedkoop lijkt. 
De uitgespaarde DA-kosten komen daar dus nog bovenop.
Kvv is ietsje anders, daar kan je wel duurder uit zijn natuurlijk.

Dit is lichtjes off-topic, maar ik wilde het toch even vermelden.
Door Rick76
#2417168
Lobbes2009 schreef: Ja ik denk ook dat het heel belangrijk is om mensen op weg te helpen. Mijn vreindin vind barfen te veel moeite, maar is door mij wel overgestap op kvv. Zij zegt ook dit kost niet mee moeite en ook niet meer geld dan brokken.  :biggrin2: Dus altijd beter dan brokken.
Haar hondjes doen het ook veeel beter dan op de brokken.

Als mensen voorgeschotelt krijgen waar ze het kunnen krijgen en hoe ze het beste dat kunnen doen. Kan er volgens mij weinig op tegen zijn. Op het moment dat barfen mij te veel zou worden zal ik zeker overstappen op kvv.

SUCCES ER MEE!
Ja de meesten die ik ken kopen vaak een dure brok als ze brok geven. Met het idee dat dit wel goed moet zijn. En dan is het in verhouding vaak goedkoper om vers te geven. Ik denk dat ik goedkoper uit ben met vers geven dan wanneer ik voor 4 honden een dure brok zou kopen..
Ik denk dat het voornamelijk in het begin veel werk is als je iedere maaltijd nog gaat zitten afwegen enz..
Thanks! :)
Door Rick76
#2417179
pearlsofpassion schreef: Het is een misvatting dat barfen meer kost dan brokken hoor.
Kvv vaak wel, maar ook niet altijd natuurlijk. Niet als je de goedkopere merken neemt, en dat is ook nog steeds beter dan brok.

Vele mensen miskijken zich op brok omdat de supermarktbrokken goedkoper lijken.  Men vergeet echter dat je er een ontzettende hoeveelheid van moet voeren om je hond in voldoende voedingstoffen te voorzien.  Omdat ze er zoveel niet van verteren.
Ik spreek uit ervaring.  Ik heb op een paar jaar tijd de overstap van supermarktvoer naar (prijs-kwaliteit goede) premiumbrok gemaakt en daarna van die brok naar barf. En twee maal heb ik het voor elkaar gekregen om niet meer uit te gaan geven dan voorheen.  Eerst doordat ik minder moest gaan voeren van die betere brok (ik voerde plots maar een derde meer). Erna omdat ik zelf ben gaan samenstellen en ook weer ietsje minder moest voeren (rekening houdend met het vochtverschil natuurlijk).
Als je zou gaan uitrekenen hoeveel je werkelijk voert, ben ik er dus van overtuigd dat je met zelf samenstellen even duur of goedkoper uit kan zijn (hangt natuurlijk deels van jezelf af) dan met gelijk welke brok.  Het lijkt gewoon niet zo omdat die brok per kg zo goedkoop lijkt. 
De uitgespaarde DA-kosten komen daar dus nog bovenop.
Kvv is ietsje anders, daar kan je wel duurder uit zijn natuurlijk.

Dit is lichtjes off-topic, maar ik wilde het toch even vermelden.
Ja ik denk dat de rode lijn door de antwoorden op mijn topic is dat mensen er op een goede manier bij betrokken moeten worden. Juiste en volledige uitleg krijgen en hoe is dit nu allemaal uit te voeren. En is er een middenweg of opstapje zoals kvv... Als ik zie hoeveel brok ik moest voeren met mijn eerste hond ten opzichte wat ik nu voer is dat een wereld van verschil. En om nog maar te zwijgen hoe die opgeblazen puppy's eruit zien op brok...
Ik heb het verschil gezien met pups op brok of BARF 3 weken nadat ze het nest te hebben verlaten..Dat is echt ongelofelijk..
#2417214
Ik vind het met mijn pup nu makkelijk om per week te kijken, berekenen en te verpakken.
Het nadeel is dat alles een keer extra ingevroren wordt.
Ik haal op vrijdagavond uit de vriezer wat ik ongeveer nodig denk te hebben die week. Dan weeg ik Ilan zaterdagmorgen en bereken zijn menu voor die week. Dan ben ik hooguit een half uurtje bezig met alles wegen en per dag te verpakken. Ik snijd dan ook meteen alles in stukken die hij kan verwerken. Dan alles weer opruimen en afwassen en klaar.
De rest van de week hoef ik maar 1 zakje te pakken, niets meer te snijden oid, dus geen vieze snijplanken meer enzo.
#2417327
Rick76 schreef: Ja de meesten die ik ken kopen vaak een dure brok als ze brok geven. Met het idee dat dit wel goed moet zijn. En dan is het in verhouding vaak goedkoper om vers te geven. Ik denk dat ik goedkoper uit ben met vers geven dan wanneer ik voor 4 honden een dure brok zou kopen..
Ik denk dat het voornamelijk in het begin veel werk is als je iedere maaltijd nog gaat zitten afwegen enz..
Thanks! :)
Je hebt natuurlijk ook prijs-kwaliteitsverschillen bij brokken. De meest bekende brokmerken (Royal Canin, Hill's, Pro Plan enz...) zijn veel te duur voor wat ze zijn.  Het zijn niet eens bij de betere merken in mijn opinie, maar wel bij de duurste.  Daarbij is het verschil in kostprijs van je voer tov van vers voer natuurlijk het grootst. 
Je hebt wel andere merken die vaak goedkoper zijn, maar waar je wel minder van moet voeren omdat er meer vlees in zit en minder granen. Prijs-kwaliteit zijn dat de betere merken.  Dan is er niet zoveel verschil in kostprijs met vers vlees en wordt het al lastiger om even duur uit te zijn en is met kvv bijna niet te doen.  Ik kom van zo'n brok.   
Die met het allerhoogste vleesgehalte zijn wel vaak de duurste (Orijen, Acana), maar daar voer je ook nog eens minder van.  Daar kom je wel zeker goedkoper uit met zelf samenstellen (tenzij je allerlei dure, luxe-vlees zaken gaat kopen ;)), een goede kvv zal ongeveer gelijk uit komen. 

Maar de meeste mensen gaan toch ofwel een supermarktvoer ofwel RC of Hill's of dergelijke voeren en zich niet verdiepen in prijs-kwaliteitverhoudingen (dat is natuurlijk de reden dat die gekende merken zo duur zijn en je betaalt de reclame mee), waardoor je er rustig van uit kan gaan, dat het met vers voer goedkoper kan. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 04 aug 2012, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#2418339
wat een interessant topic weer!!
mijn teef is nu op 26 dagen van de dracht en alle mensen die zijn geweest weten dat ik vers voer, heb het er niet ingepompt maar heb wel de voordelen globaal verteld en ook de nadelen van brok. eigenlijk waren ze allen heel geinteresseerd en heb ook aan de meesten barfplaats.nl meegegeven voor informatie :)
gister nog mensen die nu een rotweiler hebben van 13, ook op brok ;) maar was zeker heel geinteresseerd en stelde ook genoeg vragen, wilde er echt van leren ... dat is heel leuk :)
#2424037
inderdaad een zeer interessant topic. ik wil met Waka's nest ook de kopers info meegeven over rauw voeren. maar heb er zelf een hekel aan dat fokkers mensen gaan verplichten om op een bepaalde manier te voeren.
uiteindelijk wordt het hun hond, en moeten zij bepalen wat ze voeren.
dat terzijde kan ik natuurlijk wel proberen ze enthousiast te maken en met goede argumenten te overtuigen dat vers voeren beter is voor hun hond.

maar zoals de meesten hier ook al zeggen, ik wil ze ook niet afschrikken.

maar is het anders niet mogelijk om met zijn allen hier een mooi boekje te schrijven voor pupkopers? misschien kunnen we het zelfs wel goedkoop ergens laten drukken....... (niet in echt dure boekvorm, maar meer als studiesyllabussen enzo)
weet niet of hier animo voor is om dit samen te proberen en de kosten te delen?
#2424646
Hallo Rick,

Ik ben nieuw op deze site en wij hebben afgelopen woensdag onze Noorse Buhund pup opgehaald bij de fokker. Zij heeft een apart hoofdstukje BARF-voeden op haar website staan, maar meldt dat verder niet in verband met de overige informatie over de kennel of de honden.

Vooraf kregen wij het contract te lezen, waarin ze opgenomen heeft, dat de pup in ieder geval het eerste jaar vers vlees te eten krijgt. Als je daar meer informatie over wil, informeert ze je uitgebreid. Verder geeft ze iedere 'koper' een doos Tinlo van 5 kilo mee, waardoor je de eerste weken voldoende te eten hebt voor je pup.

Als laatste heeft ze een map meegegeven met alle info over de pup, maar ook over BARF voeden, internetadressen waar je informatie kan halen, adressen waar voer te koop is, maar ook, dat je beter een kipfilet uit de supermarkt kan voeren, dan brokken.

Op haar facebook-pagina heeft ze filmpjes gezet dat de puppen konijnenoren, geitenkopjes, kwartels e.d. eten. Ons gaat dat soort voeding nog iets te ver, maar onze pup krijgt nu wel al kipkluifjes met bot en volgende week ga ik naar de halalslager om kippennekjes e.d. te kopen. Meerdere kopers (er waren 9 pups) hadden moeite met hele karkassen, maar allen waren bereid Tinlo of soortgelijke voeding te geven!

Wellicht dat je aan deze ervaring wat hebt!

Groetjes,
Monique
Door miik
#2424772
Hoi Monique, Welkom ! Leuk om jouw ervaring ook te horen- van de andere kant ;)
Dat zal vast een pupje zijn van Yrsa :)  Super dat je de weg naar dit forum hebt gevonden.
En plaats maar veel verhalen en foto's van je pupje !
Door Elizaw
#2425622
Ik denk niet dat je het de pupkopers kan gaan verplichten, maar als je van tevoren op je site hebt staan dat je de honden vers voert en dit ook het beste vind voor de pups, dan heb je vast al mensen die denken..mmmm laat maar ;)
Dan nog een boekje of folder meegeven en evt alvast wat adressen aanreiken waar men vers kan kopen. Ik zoe me ook niet laten dwingen tot het geven van brokken  :biggrin2:

Misschien is het foldertje van voerwijzer.com wel iets voor je, http://www.voerwijzer.com/folder-gezonde-hondenvoeding leuk leesbaar foldertje hier staan ook de betere brokkenmerken in vermeld...voor het geval dat hihihi
En misschien ook meteen een lijstje meegeven met goede dierenartsen, want daar gaat het ook vaak fout...eerste bezoekje DA en wat eet de pup??? O jee vlees, nee maar dan krijgen ze niet alles binnen, u kunt beter over gaan op een goede brok... :( :(

Veel succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door