Hoi allemaal,
Vaak lees ik dat je een hond tafelresten mag voeren. Standaard volgt daarop: "mits men gezond eet". Ik denk dat ik vrij gezond eet, maar er is een vraag die me al een tijdje blijft achtervolgen: wat zijn eigenlijk gezonde tafelresten? Bestaan die uberhaubt wel? Wat voor ons gezond is, is dat meestal niet voor een hond.
Dus waarom tafelresten?? Omdat men dit vroeger ook gaf en honden er oud op zijn geworden? Het lijkt alsof dit de drijfveer is, maar vroeger was het anders en ook de tafelresten voor de hond waren wellicht anders. Ik denk dat de tafelresten van vroeger iets weg hadden van afval, terwijl de moderne tafelresten (hier althans) een overschot zijn dat je 's avonds voor de tv bij een acuut hongertje gewoon zelf nog smakelijk opeet.
Ik heb eigenlijk ook de indruk dat niemand echt voluit voor tafelresten gaat, omdat iedereen weet dat een hond niet veel kan met gekookte voeding, en dat pasta, sauzen, aardappelen, specerijen, ui en dat soort dingen eigenlijk niet zo goed zijn voor een hond. Maar wat blijft er dan nog over?
Misschien moet ik mijn vraag anders stellen, speciaal voor degenen die tafelresten voeren: wat eten jullie zelf? Gepureerde rauwe groenten?
Ik wil mijn hond best tafelresten geven. Ze is er trouwens dol op. Maar volgens mij is er gewoon iets mis als ik de saus of de uitjes van wat overgebleven groenten zit te halen alvorens die groenten aan mijn hond te geven. Of doen jullie dat ook? En dan de hamvraag: is er een goede reden om tafelresten te geven of is het nostalgie naar die semibarfende, gezonde boerderijhondjes van vroeger? Ben erg benieuwd...
Groetjes,
Anna.
PS: De tafelresten waren anders, de hele voeding van de hond was anders, de leefomstandigheden waren anders en zelfs de hond was anders!