Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#292859
Hallo allemaal,

Ik ben regelmatig op jullie site te vinden, wanneer er tijd voor is tenminste.... ik ben het vrouwtje van 5 honden. BullTerriers, varierend van leeftijd van 8 jaar tot 7 maanden.

We Barfen , maar dan wel met bepaalde dingen wel en niet....

Drie weken geleden had mijn man bij de isl. slager een hele tas gekocht met allerlei lekkere dingen voor de bullekinders...
Ze vinden het altijd een feest wanneer die grote tassen en bakken van de slachthuizen de keuken in komen.....

Ze kregen allemaal een lekker plekje in de tuin, of voor sommige een plekje apart en een rib, zoals vaker gegeven wordt....

Sharky de oudste dame, vond het heerlijk,( maar had net twee weken daarvoor een kiesje moeten laten verwijderen, EN deze dame was / is ook aan de lijn,....
dus ze is erg schrokkerig geweest.)

Twee dagen later ben ik naar de dierenarts gegaan,
omdat ze haar nek iedere keer samentrok, ze kugte niet ofzo.....Ze at nog wel, maar dat kwam er direct weer uit, en er zat veel geel pus bij haar speeksel..


Ik ging met de veronderstelling naar de DA dat er een klein dingetje verkeerd zat.
Voor mijn bezoek heb ik nog de Heimlich greep geprobeerd, maar dit deed veel pijn bij onze oudste tante...

Ik weet dat ze erg angstig wordt bij de DA, dus hadden we haar al een spuitje gegeven met een licht roesje.
We zijn met zijn alle in de weer geweest om iets te vinden, in haar luchtpijp , maar zelfs met een scopie lukte dit niet,...totdat.......we in de slokdarm zaten, daar bleek er een stuk bot vast te zitten, zo groot als een witlofstronk...
Dit kon hier niet verwijderd worden, dus moesten we met SPOED, met een hond onder narcose ( met een ampul in de hand voor eventuele problemen ) naar de Faculteit in Utrecht...........Na twee uur foto's maken, kijken , proberen, vroeten, zijn ze er ingeslaagd, het bot te verwijderen via de keel,........GELUKKIG!!!!!

Anders had de borstkas open geknipt moeten worden...
Wat een drama!!! Tot gisteren heeft ze 10 pillen per dag moeten slikken om longontsteking, en andere ontstekingen te remmen/ tegen te gaan. Zacht moeten eten, mocht de eerste dagen niet alleen blijven,.....

Wanneer we dit vertellen aan mensen, vragen ze altijd nou zeker geen botje meer zeker ????

Ons antwoord is , ZEKER WEL. We zullen met haar zeker voorzichtig zijn, omdat ze ZO graag eet, maar de andere honden EN de pups hebben allang wel weer botten op EN kippenekken enz. We zien gewoon het veel beter is voor de honden!! Ze voelen zich beter, zien er goed uit, zijn gezond, EN ze vinden het HEERLIJK!!!!!!

Nog een kleine noot : misschien geluk, of toeval of gewoon goede voeding ????

We hebben afgelopen week, met 5 pups een clubdag gehad , ALLE 5 de pups zijn in de prijzen gevallen, nr 1, en nr 3, en nr 1, en nr2, en nr3, waarvan er een ook BESTE PUP is geworden........

Al deze pups eten zoals wij het hebben voorgeschreven, samengesteld met deze site, en veel gesprekken met DA en boeken zoals gezonde voeding van Dhr. De Bolster.


Hoop diegene die twijfelt te kunnen overtuigen van het goede effect van BARFEN !!

Sabina
#292957
Hoi Sabina,

Leuk dat je er ook bent!
BT's zijn inderdaad ook gek op barf!!
Jullie moeten wel geschrokken zijn met Sharky! Gelukkig is het goed afgelopen. Het had zeker anders kunnen aflopen. Maar fijn om te horen dat jullie toch door blijven barfen! Met de schrokkerige hondjes toch een beetje uitkijken,want de BT's denken dat ze alles wel ff aankunnen hahaha! ::)
Op show gaat het dus ook nog steeds super! We zullen elkaar daar wel niet meer tegen het lijf lopen,maar ik wens jullie in elk geval veel succes met de woeffies!!!

Anja.
#294248
LunaDorisRoxy schreef: Hallo allemaal,

Ik ben regelmatig op jullie site te vinden, wanneer er tijd voor is tenminste.... ik ben het vrouwtje van 5 honden. BullTerriers, varierend van leeftijd van 8 jaar tot 7 maanden.

We Barfen , maar dan wel met bepaalde dingen wel en niet....

Drie weken geleden had mijn man bij de isl. slager een hele tas gekocht met allerlei lekkere dingen voor de bullekinders...
Ze vinden het altijd een feest wanneer die grote tassen en bakken van de slachthuizen de keuken in komen.....

Ze kregen allemaal een lekker plekje in de tuin, of voor sommige een plekje apart en een rib, zoals vaker gegeven wordt....

Sharky de oudste dame, vond het heerlijk,( maar had net twee weken daarvoor een kiesje moeten laten verwijderen, EN deze dame was / is ook aan de lijn,....
dus ze is erg schrokkerig geweest.)

Twee dagen later ben ik naar de dierenarts gegaan,
omdat ze haar nek iedere keer samentrok, ze kugte niet ofzo.....Ze at nog wel, maar dat kwam er direct weer uit, en er zat veel geel pus bij haar speeksel..


Ik ging met de veronderstelling naar de DA dat er een klein dingetje verkeerd zat.
Voor mijn bezoek heb ik nog de Heimlich greep geprobeerd, maar dit deed veel pijn bij onze oudste tante...

Ik weet dat ze erg angstig wordt bij de DA, dus hadden we haar al een spuitje gegeven met een licht roesje.
We zijn met zijn alle in de weer geweest om iets te vinden, in haar luchtpijp , maar zelfs met een scopie lukte dit niet,...totdat.......we in de slokdarm zaten, daar bleek er een stuk bot vast te zitten, zo groot als een witlofstronk...
Dit kon hier niet verwijderd worden, dus moesten we met SPOED, met een hond onder narcose ( met een ampul in de hand voor eventuele problemen ) naar de Faculteit in Utrecht...........Na twee uur foto's maken, kijken , proberen, vroeten, zijn ze er ingeslaagd, het bot te verwijderen via de keel,........GELUKKIG!!!!!

Anders had de borstkas open geknipt moeten worden...
Wat een drama!!! Tot gisteren heeft ze 10 pillen per dag moeten slikken om longontsteking, en andere ontstekingen te remmen/ tegen te gaan. Zacht moeten eten, mocht de eerste dagen niet alleen blijven,.....

Wanneer we dit vertellen aan mensen, vragen ze altijd nou zeker geen botje meer zeker ????

Ons antwoord is , ZEKER WEL. We zullen met haar zeker voorzichtig zijn, omdat ze ZO graag eet, maar de andere honden EN de pups hebben allang wel weer botten op EN kippenekken enz. We zien gewoon het veel beter is voor de honden!! Ze voelen zich beter, zien er goed uit, zijn gezond, EN ze vinden het HEERLIJK!!!!!!

Nog een kleine noot : misschien geluk, of toeval of gewoon goede voeding ????

We hebben afgelopen week, met 5 pups een clubdag gehad , ALLE 5 de pups zijn in de prijzen gevallen, nr 1, en nr 3, en nr 1, en nr2, en nr3, waarvan er een ook BESTE PUP is geworden........

Al deze pups eten zoals wij het hebben voorgeschreven, samengesteld met deze site, en veel gesprekken met DA en boeken zoals gezonde voeding van Dhr. De Bolster.


Hoop diegene die twijfelt te kunnen overtuigen van het goede effect van BARFEN !!

Sabina
ik ben blij dat je zelf aangeeft waar het mis ging (hond niet fit, narcose gehad, teveel geschrokt.) Fijn dat het goed afloopt en het zal je niet weer gebeuren. En fijn dat je mensen in je omgeving vertelt dat je botten blijft voeren.

Met andere woorden: je hebt het goed aangepakt ander hebben mensen wéér een voorbeeld om niet te gaan barfen
#294456
Thanks.

Inderdaad op dit moment zit mijn man aan de telefoon met een van de eigenaren van een van de pups, te adviseren over het eten........

We staan er achter, en zullen ook altijd op deze wijze willen blijven voeren!!!

Met Sharky gaat het goed, en heeft vanavond weer kippenekken met veel smaak naar binnen gewerkt!

Hap Hap Hap met hapjes, hihihih

Sabina
#294930
Femke schreef: ik ben blij dat je zelf aangeeft waar het mis ging (hond niet fit, narcose gehad, teveel geschrokt.) Fijn dat het goed afloopt en het zal je niet weer gebeuren. En fijn dat je mensen in je omgeving vertelt dat je botten blijft voeren.

Met andere woorden: je hebt het goed aangepakt ander hebben mensen wéér een voorbeeld om niet te gaan barfen
als mensen willen kunnen ze altijd wel een reden bedenken waarom niet , de reden hier zou kunnen zijn omdat we barfen draait de wasmachine overuren ;D ;D ;D
Persoonlijk denk ik dat juist goede info mensen op een gegeven moment over de streep trekt, zo ben ik hier ook beland en met mij ook vele anderen ;)
#294958
Het is misschien overdreven ??? ???, maar..............
ik denk echt dat je op bijvoorbeeld een clubdag van idem ras heel goed kunt zien, welke honden brokken krijgen, en welke onevenwichtige voeding, en welke er iedere dag lekkere groente, vlees, botten te eten krijgen..... :P

Vergeet natuurlijk ook het bewegen niet, dat is natuurlijk ook enorm belangrijk.!!!
Ben een uurtje terug van een wandelgebied 5 minuten van ons huis vandaan.We hebben in twee ploegen gelopen, eerst de grote, en toen de twee pups.
De grote spelen enorm graag met stokken en ballen en de pups moeten nog zo veel leren.... Ze luisterde echter enorm goed, en hebben het hele rondje ( drie kwartier ) los gelopen, en keurig geluisterd !!!


Op moment liggen ze hier allemaal te kluiven, en ze knorren van genot..
#295156
ik ben helemaal niet bang van botten. Ik ben heel wat bagner van die buffelhuidtoestanden dan van een vers bot. Toen we nog niet barften gaf ik regelmatig van die buffelhuiddingen. Nou 1 op de 5 keer kon ik dat wel uit 1 van de honden hun keel gaan trekken. 1 keertje heeft Shaggy het na een dag of 4-5 nadat hij het op had gegeten terug uitgespuugd! Dat was de laatste keer dat ik die dingen heb gegeven....brrrr wat een troep. Ik voer nu dik 2 jaar botten en eigenlijk nog niet 1 keer probleem gehad! Hier eten ze bijna dagelijks wel een of ander bot, dus dat zijn 365 bottenmaaltijden maal 2 honden, maal 2 jaar, dat maakt: 1460 bottenmaaltijden met 0 keer een probleem. Tov van vroeger miss 20 buffelhuiddingen en zeker 10 keer daarvan problemen.

Ik denk eigelijk dat je een veeeeeeeeeeeeeeeeeeel groter gezondheidsrisico loopt door niet te barfen (ik denk dan aan gebitsproblemen, kanker (lees bewaarmiddellen), leverproblemen, nierproblemen, allergieën,enzo, enzo,enzo) dan het risico je neemt met een bot. Dat risico vind ik echt miniem. Tuurlijk is waakzaamheid altijd geboden...niets in het leven is 100 procent veilig.
#295305
Tja, allemaal leuk en aardig die percentages, maar het zou maar net jouw hond zijn die in die doelgroep valt....Ik barf al twee jaar en geloof me, ik heb zoveel vertrouwen in een natuurlijke voedingswijze dat ik er nooit over gedroomd heb dat het ooit mis zou kunnen gaan. Toch is het gebeurd. Ondertussen zijn we erachter dat Kuma ook stukjes hout in haar maag had zitten en dat ze waarschijnlijk ook een virusje te pakken had(Balou heeft rond dezelfde periode enkele dagen diarree gehad). Dus het is hoogstwaarschijnlijk een combinatie van factoren geweest.

Ik ben altijdl voorzichtig geweest, maar met het volle vertrouwen dat honden alles konden verteren. Ribbetjes met 50-50 bot vlees verhouding, hele prooidieren, schapenkoppen.
De operatie van Kuma heeft me doen beseffen dat barfen zeker wel een risico met zich meebrengt en dat ik blijf barfen maar de risico's nog verder naar beneden wil halen. Ik weet dat ik aan Kuma's drama, niets had kunnen doen, maar toch blijf je je afvragen of het anders gelopen zou zijn als je meer vlees erbij had gegeven, als je als je....Daar heb ik geen zin meer in, dus is de enige oplossing om anders te gaan barfen. Dat betekent geen recreatiebotten meer (gaf ik ivm tandslijtage al amper) en alleen kleine botten van gevogelte en altijd veel meer vlees dan bot. Op deze manier durf ik nog met enige vertrouwen te barfen.
Je kan je wel moed inpraten met leuke percentages, maar nogmaals: het zou jouw hond maar zijn.....
#295379
Ja, dat is wel zo Helen, maar dat geldt dus voor alles in het leven. Je kunt zometeen je auto in stappen, maar vandaag heb ik te horen gekregen dat ik een collega heb verloren. Dit weekend is hij en zijn 18 jarige dochter doodgereden op de snelweg. Laat jij de auto nu langs de kant van de weg staan? Wat ik er maar mee bedoel te zeggen is dat de mens altijd hoopt dat hij en zijn gezin (inclusief huisdieren) nooit iets ergs overkomt. Maar helaas werkt dat zo niet in het leven..... In de afgelopen 10 jaar heb ik 1 bijna doodervaring met mijn honden gehad. Dat was Whoofer die een buffelhuid at. Dus hoe rot ik het ook voor jou en Kuma vind, wat je hier schrijft geldt voor iedere statistiek op deze aarde.
#295382
Lizzy schreef: Ja, dat is wel zo Helen, maar dat geldt dus voor alles in het leven. Je kunt zometeen je auto in stappen, maar vandaag heb ik te horen gekregen dat ik een collega heb verloren. Dit weekend is hij en zijn 18 jarige dochter doodgereden op de snelweg. Laat jij de auto nu langs de kant van de weg staan? Wat ik er maar mee bedoel te zeggen is dat de mens altijd hoopt dat hij en zijn gezin (inclusief huisdieren) nooit iets ergs overkomt. Maar helaas werkt dat zo niet in het leven..... In de afgelopen 10 jaar heb ik 1 bijna doodervaring met mijn honden gehad. Dat was Whoofer die een buffelhuid at. Dus hoe rot ik het ook voor jou en Kuma vind, wat je hier schrijft geldt voor iedere statistiek op deze aarde.
inderdaad dan kan je niks meer doen.
wat een ellende met die collega zeg,allebei doodgereden ??? ??? aanrijding of stonden ze met pech ofzo?
#295465
Lupa schreef: maar als ik het goed lees zat er ook hout in kuma.
Dat zou kunnen verklaren wat er gebeurd is dus, ik heb een hele stommem voorbeeld maar vertel het toch:
vorige week heb ik houd snippers staan zuigen, de volgende dag wilde ik stofzuigen maar de slang was volledig gebarricadeerd met die hout snippertjes.
wat ik bedoel te zeggen het hoeft dus niet door de bot gekomen te zijn maar door een barricade van hout/ de bot kon nergens heen/ de bijna geperforeerde maag kan dus ook door het hout komen/ of zeg ik alweer iets heel erg stom?
Nee hoor niet stom, maar er zat een stuk bot overdwars in de maag die aan beide kanten de maag bijna geperforeerd heeft. Die blokkeerde de boel. De stukken hout hebben waarschijnlijk alleen bijgedragen aan de irritatie van de maag. De stukken hout waren ook niet van zodanige grootte dat ze gevaarlijk waren. Het was afgekloven bast.
#295470
Lizzy schreef: Ja, dat is wel zo Helen, maar dat geldt dus voor alles in het leven. Je kunt zometeen je auto in stappen, maar vandaag heb ik te horen gekregen dat ik een collega heb verloren. Dit weekend is hij en zijn 18 jarige dochter doodgereden op de snelweg. Laat jij de auto nu langs de kant van de weg staan? Wat ik er maar mee bedoel te zeggen is dat de mens altijd hoopt dat hij en zijn gezin (inclusief huisdieren) nooit iets ergs overkomt. Maar helaas werkt dat zo niet in het leven..... In de afgelopen 10 jaar heb ik 1 bijna doodervaring met mijn honden gehad. Dat was Whoofer die een buffelhuid at. Dus hoe rot ik het ook voor jou en Kuma vind, wat je hier schrijft geldt voor iedere statistiek op deze aarde.
Oefff , wat afschuwelijk van je collega....
Nee, ik laat mijn auto niet staan, maar ik wilde alleen benadrukken dat het een ander verhaal wordt als jij toevallig een van die statistieken wordt. Ik heb vijf jaar geleden een autoongeluk gehad en ik rijd nu op een andere manier dan toentertijd. Los van leeftijd en rijervaring. Soms verandert je houding tov dingen pas als je op dat vlak iets meegemaakt hebt.
#295610
Helen schreef: Oefff , wat afschuwelijk van je collega....
Nee, ik laat mijn auto niet staan, maar ik wilde alleen benadrukken dat het een ander verhaal wordt als jij toevallig een van die statistieken wordt. Ik heb vijf jaar geleden een autoongeluk gehad en ik rijd nu op een andere manier dan toentertijd. Los van leeftijd en rijervaring. Soms verandert je houding tov dingen pas als je op dat vlak iets meegemaakt hebt.
Ja, ik snap helemaal dat het een ander verhaal wordt wanneer je zelf een van die statistieken wordt. Natuurlijk schrik je je te barsten en natuurlijk staan er geen ribben meer op het menu (of andere harde botten).

Ik vind het ook niet erg. En ik snap het. En ik vind het ook prima dat je daar openlijk over praat. Maar ik vind het ook goed om de 1700 leden + gasten beide kanten van het verhaal te laten zien. Ja, het is fout gegaan bij Kuma en nee, dit is niet iets wat vaak gebeurd. En ja, het zou je maar gebeuren.

Laatst zei iemand tegen mij "nou, dit is natuurlijk wel slechte reclame voor BARF en niet fijn dat het op jouw forum breed wordt uitgemeten want zo zullen mensen geen ribben/botten meer durven voeren". Ik heb geantwoord dat ik geen lijst/forum zou willen zijn waarbij dit soort dingen in de doofpot worden gestopt. Er zitten gewoon risico's verbonden aan het geven van (harde) botten. Klaar. Daar hoeven we onze kop niet voor in het zand te steken. En ik vind het alleen maar best dat er mensen zijn die ze niet meer durven te voeren. Als je er niet 200% achter staat, achter hetgeen wat je voert, dan kun je het beter niet voeren.....!

Maar goed, om het geheel weer in perspectief te brengen: brokken voeren is uiteindelijk gevaarlijker. En buffelhuid en die gerookte bottentroep van de dierenwinkel voeren: is statistisch gezien volgens mij veel gevaarlijker. Alleen is dat algemeen aanvaard wanneer het mis gaat. Geen enkele dierenarts die jou een grote bek durft te geven wanneer je hond op 1 haar na dood is door een buffelhuid. Want het is algemeen aanvaard, je koopt ze op iedere hoek van de straat en buffelhuid vormt geen bedreiging voor de brokken-maffia.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 05 apr 2005, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door