Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2359332
OK, dit is het:
Menu voor een  , teef, 8,8 kilo.
Hoeveelheid: 6% van 8,8 kilo = 528 gram per dag / 3696 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 238 gr.
Groentes 10% : 53 gr.
Orgaanvlees 20% : 106 gr.
Spiervlees 25% : 132 gr.


Ik heb dus alleen gewicht in gevuld, haar leeftijd (3maanden) en verder niets. De procenten heb ik niet aangegeven, die rolden er zo vanzelf uit.
Zou ik Juma 528 gram geven per dag, dan wordt zij broodmager. Van de week zat zij op 660 gram, en ziet er prima uit, niet te dik, niet te mager. Ribben voel ik onder de hand, en als ze beweegt zie je iets de achterste ribben door haar jas steken.

Verder staat er bij de rekenhulp wèl vermeld dat er het ideale gewicht aangegeven moet worden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2359347
Maar je kan de percentages toch aangeven?
Als je nu 8% invult, wat geeft het dan? En volgens mij mag je dat gewicht gerust afronden naar 9kg.

Het ideale gewicht is als je vind dat ze te dik of te mager is, wat ze dan ideaal zou wegen. Vind je dat ze te mager is?  Als dat zo is, kan je er wat bij doen.  Maar het is niet de bedoeling dat je het ideale gewicht van 'de labrador' ingeeft, het is de bedoeling dat je schat wat ze idealiter, op dit moment zou wegen. Als ze goed op gewicht is, is dat dus haar huidige gewicht.
Elke pup is anders, dus je moet je zeker niet houden aan die 6% die er zomaar uit komt gerold. Zoals gezegd krijgen heel veel pups op BP meer dan dat.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 03 jun 2012, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2359354
Dit krijg je dan:

Menu voor een teef, 9 kilo. Hoeveelheid: 8% van 9 kilo = 720 gram per dag / 5040 gram per week Rauw vleesbot 50% : 360 gr. Groentes 10% : 72 gr. Orgaanvlees 15% : 108 gr. Spiervlees 25% : 180 gr.

En dit bereken je nu:

Menu voor een hond, 12 kilo. Hoeveelheid: 6% van 12 kilo = 720 gram per dag / 5040 gram per week Rauw vleesbot 50% : 360 gr. Groentes 10% : 72 gr. Orgaanvlees 15% : 108 gr. Spiervlees 25% : 180 gr.

Zoals ik al zei: precies hetzelfde.
Je mag van mij natuurlijk blijven doen zoals je doet, maar weet dan dus gewoon dat je niet 6% maar 8% voert. Zodat als je iets wil veranderen, weet wat je nu al voert. 
Mij lijkt het eenvoudiger om met de realiteit te werken ipv met een fictief gewicht en percentage, dan ga je ook minder snel fouten maken. Maar jij moet het natuurlijk doen. ;)
iK wilde alleen maar helpen. :)
Door Annemarie Rijnveld
#2359381
@Pearlsofpassion
Ja tuurlijk, ik begrijp het heel goed dat je wil helpen, en daar ben ik alleen maar heel blij mee.
Eerst even een overweging:
De 6% is mij aangeraden als basis voor Juma; ik wist toen nog niet hoeveel ze woog (was nog bij fokker), dus er is uitgegaan van een hypothetisch gewicht van ca. 8 kg.
Hiermee kon ik aan de slag een proefmenu voor de 1e week voor Juma te maken, en horen of t een en ander goed in elkaar zat.
Maar dit zijn berichten die vooral beantwoord zijn geweest door Lizzy, en ik vind het niet leuk hier haar te quoten, zonder dat zij er iets van afweet. Dit moet ik dan toch nog maar eens aan Lizzy vragen, want het ziet er naar uit dat ik haar helemaal niet goed heb begrepen.
Het ideale gewicht is als je vind dat ze te dik of te mager is, wat ze dan ideaal zou wegen
Ik heb dat dan niet goed begrepen, ik was er van uitgegaan dat het 't ideale gewicht betrof van een pup van ''x leeftijd'' en ''x ras''.
Vandaar dat ik dan iedere keer met de herberekening van 6% van start ga, wordt Juma dan te mager dan verhoog ik het percentage, wordt zij te dik, dan percentage verlagen. En dit weer op basis van het al vastgestelde ideale startgewicht aan het begin.

Nah, kennelijk heb ik dan een heleboel niet goed begrepen, en ben dus nu behoorlijk in de war en vraag mij nu af wat ik allemaal nog meer fout heb gedaan.

Tis nog 1 geluk dat er geen verschil in uitkomst en verhoudingen is tussen de 2 berekeningen (8% van 9 kilo en 6% van 12 kilo), want ik kreeg al behoorlijk de zenuwen.
Elke pup is anders, dus je moet je zeker niet houden aan die 6% die er zomaar uit komt gerold. Zoals gezegd krijgen heel veel pups op BP meer dan dat
Dat weet ik, heb daar ook berichten over staan in mijn topics.

Ik ga nu eens even hard nadenken over deze andere manier van berekenen en zeker bedankt voor je hulp. 
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2359384
Nou nou, geen reden voor zorgen.
Zolang je de rekenhulp gebruikt, zitten je verhoudingen altijd goed en gaat het eigenlijk alleen maar om de hoeveelheid.
Aangezine Juma mooi op gewicht is, heb je kennelijk niets mis gedaan. ;)

Ik merk dat ik je inderdaad meer in de war gebracht heb dan de bedoeling is.
Dat die percentages hetzelfde uitkomen is simpelweg omdat ik berekend heb hoeveel je nu zou voeren.  Welk percentage je nu dan werkelijk voert tov haar werkelijke gewicht.
Ik heb dus uitgerekend hoeveel percentage 720 van 9 kg is. Dat het dus hetzelfde uitkomt wil enkel zeggen dat ik dat goed gedaan heb.
Maar ik heb dat zo gedaan omdat Juma er met deze hoeveelheid goed uit ziet.  Zodat je weet dat je eigenlijk 8% voert en dan ook met 8% en haar werkelijke gewicht zou kunnen voortrekenen ipv met een fictief gewicht en percentage.  Het is de bedoeling dat het uiteindelijk op hetzelfde neerkomt maar dat je ondertussen wel weet wat je werkelijk voert en minder kans op fouten hebt.  Maar uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat het op hetzelfde neer komt: nl dat Juma voldoende eten krijgt. ;)

Ik merk dat ik het precies ingewikkelder gemaakt heb dan het was.  Het zal zeker goed zijn even met Lizzie terug te koppelen, ofwel gewoon te vergeten wat ik net gezegd heb...  ::)
Maar ik zal proberen uitleggen waar het volgens mij een beetje verkeerd gelopen is.

Dat ideale gewicht is inderdaad wat jij vind dat Juma op dit moment moet wegen.  Niet een gemiddelde labradorpup op deze leeftijd, maar deze specifieke pup. 
Het startpercentage van 6% is dan hetgene waarvan je vertrekt wanneer je begin met vers voeren.  Je kijkt of ze daaraan voldoende heeft of dat ze meer of minder moet krijgen.  Juma moet duidelijk meer krijgen, zoals je zelf ook aangeeft, anders zou ze te veel afvallen.  Jij hebt haar voer opgedreven door haar gewicht op te drijven, maar volgens mij is dat niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat je eerlijk bent met het gewicht maar haar percentage opvoert.  Dus van 6% naar 7% naar 8% waar je nu zit.  Dat is prima hoor. Dat is omdat elke hond anders is en je steeds wat moet zoeken naar het percentage dat voor haar goed is.  Dat is ook zo bij volwassen honden. Daar is het startpercentage 2%, maar er zijn honden die wel 5% krijgen en er zijn er ook die maar 1,5% nodig hebben. Maar je moet ergens beginnen en van daaruit kijken of het percentage omhoog of omlaag moet, en dat is die 6% voor pups.  Juma blijkt echter 8% nodig te hebben (als ze het op 720gr nu goed doet). 

Je merkt nu dat ze het op 8% goed doet.  Dat is namelijk wat je waarschijnlijk al een aantal weken voert en dat is de lijn die je aanhoudt.  Volgens die lijn waar je mee bezig was, moet ze nu 720gr krijgen en ze weegt 9 kg, en dat is dus 8%. 
Ik zeg dus: voer gewoon 8% verder, volgens haar gewicht (wat je dus weer wekelijks aanpast), tot je merkt dat ze te dik wordt op een bepaalde leeftijd. Dan haal je het percentage naar beneden. 
Of als ze toch nog wat te mager zou worden, kan je het percentage ook nog steeds ophogen.  Als gewicht houdt je wat je vind dat ze ideaal zou wegen op dat moment.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.
Door Annemarie Rijnveld
#2359392
Ja, Pearl, het is heel duidelijk en ik vind het heel prettig dat je het zo haarfijn hebt uitgelegd. Hier kan ik heel goed mee uit de voeten.
Het uitgangspunt verschilt, de substantie blijft eender; belangrijk punt is dat Juma er niet onder heeft geleden.

Idd. kwam het mij allemaal heel verwarrend voor, omdat ik vanuit een heel ander concept redeneerde.

Naar alle waarschijnlijkheid is dit ook hetgeen Lizzy gewoon bedoelde, maar ik zat teveel vastgepind op die 6% en keek dus niet verder dan mijn neus lang was.

Nogmaals bedankt en ik neem je uitleg ter harte waarmee ik verder aan de slag ga.

Groetjes, Annemarie
Door Lizzy
#2359413
Volgens mij heb ik ook al wel een paar keer geschreven dat 6% voor veel pups te weinig is. Maar goed, ik hoop niet dat je het niet erg vindt dat ik niet terug ga zoeken wat ik precies heb geschreven, waar en wanneer.

Wat ik vind dat je "moet" doen is kijken naar je pup. En met kijken bedoel ik: kijken en voelen. Is ze te dik? Is ze te dun? Is ze precies goed? En niet iedereen is daar even goed in, zonder iemand te willen beledigen. Ik zie mensen met moddervette honden die hun hond precies goed vinden. Ik zie mensen met uiterst magere honden die hun hond precies goed vinden. Er loopt een meneer bij ons in het bos met een Dalmaat van 7 maanden. Het diertje is simpelweg veel te mager. Ik heb daar wat van gezegd. Waarop ie zei "en dat moet zo, dat is gezond". Ik denk dan "OK, nul inzicht en geen verstand van zaken" maar laat het dan ook gelijk los. Maar serieus, veel mensen zijn hier slecht in, zien wat een goed gewicht is voor een pup of volwassen hond. En dat is geen schande!

Maar goed, als je onzeker bent over of Juma te dik of te dun of precies goed is: vraag je fokker. Maak foto's. Stuur ze naar je fokker en/of plaats ze hier. En dan foto's van de zijkant, voorkant, achterkant, bovenkant. En de weegschaal kan een leidraad zijn.

En in de regel neem je het huidige gewicht van je hond. Altijd. En dan voer je ergens tussen de 5% en 10% (dit is het percentage voor een pup). Dus is ze te mager, volgens jou en je voert nu 6%, ga je 7% of 8% voeren. Bij een pup kun je niet goed inschatten wat het ideale gewicht is. Dat kun je wel met een volwassen hond, die volledig uitgegroeid is. Stel ik heb een volwassen hond van 26 kg, die normaal 24 kg weegt, nu 26 en te dik is, dan kun je het ideaal gewicht nemen en daar bijv. 2% van gaan voeren. Maar vergeet dit voor nu even, voor het gemak, reken nou voor het gemak met het gewicht dat je hond weegt. Want jij kunt denken dat 13 kilo voor Juma nu ideaal is, maar wie zegt dat dit zo is? Dus ga uit van wat ze nu weegt en kijk qua percentages/hoeveelheid wat ze nodig heeft. Dat zou ik doen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 03 jun 2012, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2359448
OK, Lizzy, bedankt. Nee tuurlijk, logisch dat je niet alles gaat teruglezen.
Ik heb duidelijk het één en ander niet goed begrepen, en gelukkig dat mij dat wordt gezegd. Daar ben ik alleen maar heel blij om.

Ik ben nu gelukkig weer op het rechte pad gezet, en ga nu voort op hoe het wel hoort.
Ik zal de foto's één dezer dagen op de site zetten, dan hoor ik wel van jullie hoe Juma eruit ziet.
(DA vindt Juma er uitstekend uitzien, fokker heb ik een foto gestuurd, nu wachten op reactie)
Door Lizzy
#2359460
Annemarie Rijnveld schreef: OK, Lizzy, bedankt. Nee tuurlijk, logisch dat je niet alles gaat teruglezen.
Ik heb duidelijk het één en ander niet goed begrepen, en gelukkig dat mij dat wordt gezegd. Daar ben ik alleen maar heel blij om.

Ik ben nu gelukkig weer op het rechte pad gezet, en ga nu voort op hoe het wel hoort.
Ik zal de foto's één dezer dagen op de site zetten, dan hoor ik wel van jullie hoe Juma eruit ziet.
(DA vindt Juma er uitstekend uitzien, fokker heb ik een foto gestuurd, nu wachten op reactie)
Nou, het kan heel goed dat ik onduidelijk was :-*
En gelukkig is het resultaat hetzelfde. Dus don't worry!

Volgens mij he, doe je het hartstikke goed, ben je gewoon (zoals wij allemaal geweest zijn) een beetje onzeker. Wacht maar totdat je pup nummer 3 in huis hebt, dan gaat het ineens allemaal een stuk makkelijker :biggrin2: :-*
Door Annemarie Rijnveld
#2359656
;D ;D
Dank je Lizzy, das lief van je. Maar ik denk niet dat het aan jouw uitleg heeft gelegen.
En wat ik straks zeggen zal? Jemig, heb ik daar nu allemaal zo druk overgemaakt? Hoe bestaat het.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door