Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door syiryo
#2348618
Hoi hoi,

is kalkoenbot nou wel of niet geschikt om te geven? Was net ergens aan t lezen , maar daar zeiden ze dat het splinterde, maar het is wel bij diverse leveranciers/winkels te koop. Denk vraag t hier ff  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2348660
nee, ik vindt het geen geschikt bot....vaak knetterhard...
enne er zijn wel meer leveranciers die produkten leveren die niet geschikt zijn, runderbotten bv...
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2348668
Ik vind het ook te hard  :-\
Ik geeft het ze hier niet omdat er 2 schrokkers bijzitten .

Runderknars bijvoorbeeld wordt ook wel aangeboden ,krijgen ze ook niet ,ook zo knetterhard .
Door syiryo
#2348694
Oki,, tx voor de info.. Bowie is een halve kvv hond, die naar de barf toe gaat. (yup t virus heeft hier ook toegeslagen) :biggrin2:. Kippennek is ie wild op, en een halve vleugel (heb ff t dunne stuk genomen) beviel m ook erg goed. Als t goed is komt er zaterdag eendenbout bij  ;)
Door Ramses1
#2350592
Ik koop kalkoen drumsticks, snij daar flink wat spiervlees vanaf en de rest maal ik.
Dat gaat prima, maar ik heb wel een hele zware molen op krachtstroom.
2 in 1 en ze vinden het heerlijk.
Door Els01
#2351269
Hoi,

Kalkoen heb ik geen "ervaring" mee. Mijn reactie betreft eigenlijk de opmerking, dat runderknars (ook) keihard zou zijn, maar (dit heb ik bij Petra besteld)  dit vind ik het echt niet keihard, het is zelfs beetje buigzaam (flink wat kraakbeen). Misschien ligt het aan leeftijd van rund  ?????

Ben pas begonnen met barf, dus ook nog "zoekend en proberend", maar..hond vindt het allemaal HEERLIJK. Het is echt een plezier te zien hoe lekker ze alles vindt  ;D.

Met een sprotje had ze eerst wel zoiets van: wat moet ik met dat ding  :-\?? Met kop heeft ze hele poos rondgelopen en na aantal keer "uitgespuwd" te hebben, verdween die toch maar naar binnen. En nu...het is net een zeehond!

Maar goed, dit heeft niks meer te maken met de kalkoen, dus laat ik het hierbij  ;).

Grt,
Els
Door DewiSam
#2351301
Runderknars is bij mijn weten niet knetterhard, maar juist daarom erg gevaarlijk.
De hond kan hier te grote stukken afbijten die niet kunnen verteren en dus om die reden kunnen blijven steken in de darmen.
Dit weet ik helaas uit eigen ervaring, gelukkig hebben wij (da en ik) het er met laxeermiddel uit kunnen krijgen, maar mijn hond is echt doodziek geweest :(

Kalkoennekken vind ik persoonlijk goed te doen voor een ervaren rauweter, de rest van de botten laat ik liever links liggen.
Laatst gewijzigd door DewiSam op vr 25 mei 2012, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Simone V
#2351302
vraagje...wat bedoel je precies met kalkoenbot?
ik ben zelf ook beginnend barfer (hond dan he) ze eet al wel eendenekken en eendkarkassen, kippenekken en runderkraakbeen.
Zijn kalkoennekken dan ook te hard?
Door Ramses1
#2351314
vraagje...wat bedoel je precies met kalkoenbot?

Hiermee wordt de kalkoenpoot en karkas bedoelt.
De kalkoen nekken bestaan uit kleine wervels die uiteenvallen en makkelijker te verteren zijn.

Persoonlijk vind ik kalkoennekken nog geen geschikt bot voor beginnende barfhonden.
De wervels van Kalkoen en bv. Haaskarkas is nog behoorlijk hard bot.
Door Alba
#2351530
Ramses1 schreef:
Hiermee wordt de kalkoenpoot en karkas bedoelt.
De kalkoen nekken bestaan uit kleine wervels die uiteenvallen en makkelijker te verteren zijn.

Persoonlijk vind ik kalkoennekken nog geen geschikt bot voor beginnende barfhonden.
De wervels van Kalkoen en bv. Haaskarkas is nog behoorlijk hard bot.
Helemaal mee eens. Mijn hond krijgt deels KVV en ik geef geen kalkoennek omdat ik dat te hard vind. Voor een grote hond die goed kauwt en helemaal aan BARF gewend is, is het anders. Maar ik vind het geen beginnersbot.
Haaskarkas kan zeker heel hard zijn. Ik voer het wel, met flink wat spiervlees. Hazenbouten voer ik niet meer, een paar keer geprobeerd maar daar kon je werkelijk iemand mee dood knuppelen zo hard.
Door Simone V
#2351638
Ramses, Alba, bedankt voor jullie advies....
ik had ondertussen al 5 kg kalkoennekken in huis gehaald OEPS  :(. ze zijn ongeveer 400 gram per stuk. Een exacte maaltijd voor Sita. Ik heb ze al per stuk verpakt. Ga er dan toch maar 1 geven en kijken hoe dat gaat. Eventueel eerst platmeppen is misschien handig???
Door Ramses1
#2351649
Ramses, Alba, bedankt voor jullie advies....
ik had ondertussen al 5 kg kalkoennekken in huis gehaald OEPS  . ze zijn ongeveer 400 gram per stuk. Een exacte maaltijd voor Sita. Ik heb ze al per stuk verpakt. Ga er dan toch maar 1 geven en kijken hoe dat gaat. Eventueel eerst platmeppen is misschien handig???
Tja, als je ze toch wilt geven dan eerst plat meppen.
Maar het gaat niet om of Sita  het kan kauwen, (dat kunnen de meeste honden wel) maar het gaat om het goed leren verteren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door