Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2330705
202Spots schreef: Overgeven en diarree, wil niet eten,kan geen rust vinden en loopt met "bolle"rug en heeft heel veel pijn..
Wanneer er door de DA pancreatitis is vastgesteld (alvleesklier ontsteking) dan moet de hond (of kat) aan 'n infuus en krijgt voor 3 of 4 dagen of langer
alleen maar vocht van de I.V naar binnen.
Wanneer er geen vast voedsel is,dan hoeft de alvlees klier niet te werken en kan daardoor sneller genezen.
Na de aanval moet de hond dan kleine beetjes tegelijk meerdere malen per dag, licht verteerbaar eten hebben totdat alles weer normaal werkt...
Nou dat is dan de luxe behandeling....  :-\
Ik kreeg pijnstillers mee en het advies vetarm te voeren en me voor te bereiden op het feit dat ze niet lang meer zouden leven  :-\
#2330731
goh vet... als het echt klodders zijn bvb bij runderhart dan haal ik het er af.
konijnniertjes... daar hangt hier zo goed als geen vet aan dus daar begin ik niet aan te prutsen.
ik denk dat je ook naar de hond moet kijken...
Centa kon geen vet verdragen (kon ook geen geit of zalm eten zonder aan de race te gaan en te kotsen :s)
Tristan hier daarentegen heeft al 2x een halve kilo boter gepikt en die heeft er geen last van :s
In elke situatie geld: TE is nooit goed ;) TE veel of TE weinig, in beide is er wel iets mis
#2330787
martine-tom schreef: Nou dat is dan de luxe behandeling....  :-\
Ik kreeg pijnstillers mee en het advies vetarm te voeren en me voor te bereiden op het feit dat ze niet lang meer zouden leven  :-\
Ohh wat errug...hebben ze 't gered?
Nee hier blijven ze in de hospital aan de infuus hoor,minstens 'n dag of 5 voordat ze naar huis gaan..
Door Martine-Tom
#2330795
202Spots schreef: Ohh wat errug...hebben ze 't gered?
Nee hier blijven ze in de hospital aan de infuus hoor,minstens 'n dag of 5 voordat ze naar huis gaan..
Ja beiden, Joris heeft 3 keer acuut gehad en toen chronisch geworden, 4 jaar patient geweest, overleden aan iets anders.
Youp kreeg er diabetes bij en heeft een jaar kei hard gevochten en overleden aan de complicaties van diabetes.
Dus sec gezien ook niet overleden aan de pancreatitis.

Uiteindelijk kreeg Youp dan wel Tryplase maar mijn oude da liet duidelijk blijken dat onzin te vinden.
Is wel het enige geweest waarop hij een beetje opknapte.
Maar hij was vel over been toen...  :-\
#2331365
Senta schreef: Ik voer vet ook, mijn hond is niet te dik en werkt/loopt veel dus verbrand het wel weer.
Maar het percentage vet wat ze krijgt vul ik wel weer aan met extra spiervlees.
Iedereen moet zelf beslissen hoeveel vet er aan de hond/kat word gegeven..
Maar het maakt niet uit of de hond jong of oud is, mager of dik is, de hele dag actief is of zoveel mogelijk op de bank ligt ...
Het punt is dat ELKE hond acute pancreatitis kan krijgen wanneer er in 1 maaltijd TE VEEL vet word gegeven..
Door Alba
#2331397
202Spots schreef: Iedereen moet zelf beslissen hoeveel vet er aan de hond/kat word gegeven..
Maar het maakt niet uit of de hond jong of oud is, mager of dik is, de hele dag actief is of zoveel mogelijk op de bank ligt ...
Het punt is dat ELKE hond acute pancreatitis kan krijgen wanneer er in 1 maaltijd TE VEEL vet word gegeven..
Maar wanneer is het 'te veel'? :-\
Spiervlees met wat vetrandjes of een stuk kipkarkas met van die vette flubbeltjes eraan lijkt me niet onder 'teveel' vallen. Een gewone maaltijd met een paar brokjes vet erbij lijkt mij ook niet vreemd of eng. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hele maaltijden vet geven of vlees/karkas wat meer vet dan vlees is.
En hoeveel geven er hier wel niet vette vis als maaltijd. Dat is geen vet wat je eraf kan snijden, is dat dan ook 'te veel'?
#2331446
Alba schreef: Spiervlees met wat vetrandjes of een stuk kipkarkas met van die vette flubbeltjes eraan lijkt me niet onder 'teveel' vallen.
Een gewone maaltijd met een paar brokjes vet erbij lijkt mij ook niet vreemd of eng.
Klein vet randje aan spiervlees is niet erg,kleine flubbers vet of de vel van kip is ook prima  ,maar ik geef geen stukjes vet en geen losse kippen vellen.
Die grote gele klodders vet die vaak nog aan de binnenkant van de kip zitten haal ik er wel van af.
Wanneer ik weer lams ribben heb,dan zal ik foto maken van het vet wat ik er af haal. Maar als er 'n laag van bijna 2 cm van dat harde vet op de ribben zit,gaat 't er af.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hele maaltijden vet geven of vlees/karkas wat meer vet dan vlees is.
Karkas zit niet veel meer op,en moet je eigenlijk spiervlees aan toevoegen,maar wanneer er meer dan 25-30 % vet aan 't vlees zit,vind ik 't te veel.
Ik voer liever 10-15 % vet
En hoeveel geven er hier wel niet vette vis als maaltijd. Dat is geen vet wat je eraf kan snijden, is dat dan ook 'te veel'?
Nee vis kan je gewoon geven.
Met "vette" vis,word het soort vis bedoeld en het vetgehalte wat het bevat, niet 'n laag vet wat op 't vis vlees zit,
vette vis is b.v zalm, haring, makreel en sardines,paling
Magere vis zoals kabeljauw, schelvis, tong, snoek,wijting bevat minder vet.

-
Door Alba
#2331698
202Spots schreef: Wanneer ik weer lams ribben heb,dan zal ik foto maken van het vet wat ik er af haal. Maar als er 'n laag van bijna 2 cm van dat harde vet op de ribben zit,gaat 't er af.Karkas zit niet veel meer op,en moet je eigenlijk spiervlees aan toevoegen,maar wanneer er meer dan 25-30 % vet aan 't vlees zit,vind ik 't te veel. Ik voer liever 10-15 % vet.
Ik voer nooit ribben, maar dat vind ik ook wel klinken als veel. En 25% vind ik ook veel idd.
Nee vis kan je gewoon geven.
Met "vette" vis,word het soort vis bedoeld en het vetgehalte wat het bevat, niet 'n laag vet wat op 't vis vlees zit,
vette vis is b.v zalm, haring, makreel en sardines,paling
Magere vis zoals kabeljauw, schelvis, tong, snoek,wijting bevat minder vet.
Dat snap ik ook wel, maar vet is vet, toch. Of het nou in een laag vet op het vlees zit of het gehalte in het hele beest  :-\.
Zo is geit ook vetter dan hert, over het algemeen, en niet alleen om de laag vet die er eventueel op zit. 

Ik snap wat je bedoelt hoor, ik wil niet moeilijk doen, maar vraag me dit gewoon af.
#2331955
Alba schreef: Dat snap ik ook wel, maar vet is vet, toch. Of het nou in een laag vet op het vlees zit of het gehalte in het hele beest  :-\.
Zo is geit ook vetter dan hert, over het algemeen, en niet alleen om de laag vet die er eventueel op zit. 
Er zijn verschillende soorten vet..niet alleen hard en zacht dierlijk vet, maar ook plantaardig vet..
Wanneer je voor jezelf vlees gaat braden dan is 'n randje (hard) vet of de draadjes (zacht) vet wat in/door 't vlees zelf zit, juist nodig om 't lekker te maken
En het zachte vet wat IN 't vlees zit is prima om rauw aan de hond te geven,en ja geiten vlees en eenden vlees is vetter vlees dan kip of konijn..
maar ik heb 't over 't harde vet wat aan de buitenkant zit en dat soort vet haal ik er dus af..ook wanneer er TE veel aan de hart zit.
Het is meestal 'n beetje korrelachtig zoals op de middelste foto.

Hier 'n voorbeeld wat ik met hard vet bedoel..en wat lekker is om s'winters aan de vogels te voeren, of er worden kaarsen van gemaakt... :-\

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Door job
#2332159
ik snij hart in de lengte, dan zit er bovenaan een rand vet en onder niks,
zo lang het maar niet boven de 20% totaal uit komt vind ik dat acceptabel
en mijn honden vinden het zalig.
Hart bevat ook veel vleesvocht dat schenk ik op het vet en dat absorbeert heel snel,
zie dat bij een pakje boter nog niet gebeuren.
Dat is wat ik noem hard vet en dat voer ik mijn honden niet.
Door eelke
#2332163
Het scheelt natuurlijk ook wat voor portie's je moet snijden. Als je hart moet verdelen in porties van 50 gram, kan ik me voorstellen dat je vet weg haalt, omdat je anders porties hebt van alleen maar vet. Maar ik verdeel hart in porties van 300 gram voor Gijs (hoewel, voor het gemak gaat een kilo gewoon in 3en) en dan haal ik het vet niet weg, dan zorg ik dat het verdeeld is onder de porties.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door