Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#2292758
Senta schreef: Ik ben bij dezelfde arts namelijk Erwin van Gijtenbeek op voedsel concult geweest eind dit jaar.

Ik voer dus ook alle dagen compleet, en volgens hem was dat prima, zijn argument was; 'je moet doen wat voor jou goed voelt, dat is automatisch ook goed voor je hond'  Echt niets mis mee.
Heb dit ook op de lezing gevraagd, en een zelfde soort antwoord gekregen.


Dus sja :biggrin2:
In dat geval heeft de topic starter het misschien niet goed begrepen? Ik weet wel dat compleet voeren, zoals dat met brokken gebeurt, wordt afgewezen. Omdat als je alle benodigde voedingsstoffen tegelijk toedient niet alles kan worden opgenomen, omdat de ene stof de andere tegenwerkt. Zo bijten bijvoorbeeld sommige vitamines elkaar.
Door Miranda 1
#2292947
Ik vind dat het ook een beetje praktisch moet blijven hoor.

Toen ik begon gaf ik mijn honden ook beide elke dag compleet, nou dat vond ik best veel werk. Dus inmiddels krijgen ze niet meer elke dag compleet. Ik heb 1 hond die compleet eet, 1 hond met een eliminatiedieet. En mijn Golden eet maar 600 gram en mijn Berner 1400 gram. Porties kan in niet in gelijke gewichten maken. Dus elke dag compleet voeren vind ik gewoon heel veel werk worden.

Als er echt een wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt waarbij blijkt dat het beter is om wel compleet te voeren, dan zal ik dat gaan doen.

Wel elke avond vleesbot. En 's ochtends de andere dingen afgewisseld over de week. Ik let wel op dat ik niet pens geef en de dag erna orgaan. Reden? Dat voelt voor mij beter? Maar dat is puur gevoelsmatig.

Eerst gaf ik het portie groente in 1 keer. Maar toen las ik in een topic dat je dat dus beter kan verdelen vanwege de vezels die erin zitten. Dus dat doe ik nu. En ze doen het er prima op.
Door BAC
#2293287
pike schreef: In dat geval heeft de topic starter het misschien niet goed begrepen? Ik weet wel dat compleet voeren, zoals dat met brokken gebeurt, wordt afgewezen. Omdat als je alle benodigde voedingsstoffen tegelijk toedient niet alles kan worden opgenomen, omdat de ene stof de andere tegenwerkt. Zo bijten bijvoorbeeld sommige vitamines elkaar.
Dat verhaal heb ik ook meegekregen, van de sneltrein. Altijd de snelsten zullen het halen, mensen die wat zwakker zijn of traag zullen meer moeite moeten doen en zelfs te laat aankomen.
Zover had ik hem ook begrepen, en dat was in de strekking van alle dagen brok met dezelfde samenstelling, vaak ook nog eens van erbarmelijke kwaliteit.
Met alle dagen vers compleet voeren is niets mis mee, als je maar voldoende afwisseld. En groente geeft.
Door Mevroi Kruim
#2293325
Ik denk dat je met barf moeilijk volledig compleet kunt voeren. Dan zou je dus alle minstens 5 diersoorten op 1 dag moeten voeren en daarvan dan ook nog vleesbot, spiervlees en orgaan. Ook als je elke dag spiervlees, bot en orgaan geeft is dat nog niet compleet in de zin van 'kun je elke dag exact zo doen'. Je wisselt toch iig diersoorten af.
Hier krijgen ze elke dag bot behalve op een echte pens-dag. En verder orgaan of spier, qua orgaan wissel ik hart, lever en nier af en af en toe krijgen ze koppen, dus hersens, en long.
Door Lida. S
#2293339
Aangezien ik met 9 honden zit, die eigenlijk alles eten, is compleet voeren heel makkelijk.  Ze krijgen iedere dag bot, spiervlees en orgaan, maar  per dag ook twee of soms wel drie verschillende soorten bot (kipkk,  eendkk (wild en tam) haaskk, ganskk, fazantkk,  hertenrib,  konijn,  kalf enz.) van spiervlees krijgen ze ook zeker 3 soorten per dag. Alleen orgaan is redelijk beperkt, dat is of haas of rund, soms wat kippenlevertjes erbij. Ze krijgen 2x per week wat pens (schaap of rund)  bij het eten en eigenlijk iedere dag ook wat vis. 3x in de week groente en 1x per week een ei. Maar zoals ik al zei, het gaat makkelijk met zoveel honden. Als ik een kilo ( of 2 of nog meer) overhoud is dat voor de volgende dag. In de koelkast blijft het zeker twee dagen goed, maar zolang ligt het er nooit in. En als ik toevallig wat te weinig heb, dan krijgen ze wat minder. In de natuur wordt het eten ook niet afgewogen.
Door 1eboa
#2293561
Hier zijn 5 volwassen honden en 1 puppy van 14 weken. Toch blijf ik het lastig vinden om deze pup de juiste hoeveelheden te geven, compleetvoer eet hij niet. Hij weigert om  's morgens te eten, vaak eet hij in de loop van de middag kippenkarkas of eendkarkas, soms een platgeslagen konijnenkop. In de loop van de avond begint hij te zeuren, dan krijgt hij wat spiervlees, soms wat pens. Af en toe wat ei, Griekse yoghurt, groente gaat ook niet echt goed. Voor mijn gevoel is het niet compleet. Hij groeit trouwens goed en ziet er prima uit.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2293565
de ene dag spiervlees en ei 2 x per week
de andere dag vlees/bot met orgaan en dat 3 x per week


en dan weer een vis dag om de week
een pens dag om de week.

dus maandag spiervlees + ei
dinsdag vlees/bot + orgaan
woensdag spiervlees
donderdag vlees/bot + orgaan
vrijdag vis
zaterdag vlees/bot + orgaan
zondag spiervlees + ei

Maandag vlees/bot
dinsdag spiervlees + ei
woensdag vlees/bot
donderdag spiervlees
vrijdag pens
zaterdag vlees/bot
zondag spiervlees + ei

Is makkelijk zo want dan krijgen ze wat grotere stukken vlees/bot en grotere stukken spiervlees, dit gaat al jaren zo en altijd goeie ontlasting.


Dus ik voer niet compleet maar in 14 dagen wel

Soms krijgen ze een dubbele maaltijd als ik merk dat ze wat magerder worden, vinden ze niet erg :)
Door smulpaap
#2293594
Mevroi Kruim schreef: Ik denk dat je met barf moeilijk volledig compleet kunt voeren. Dan zou je dus alle minstens 5 diersoorten op 1 dag moeten voeren en daarvan dan ook nog vleesbot, spiervlees en orgaan. Ook als je elke dag spiervlees, bot en orgaan geeft is dat nog niet compleet in de zin van 'kun je elke dag exact zo doen'. Je wisselt toch iig diersoorten af.
Hier krijgen ze elke dag bot behalve op een echte pens-dag. En verder orgaan of spier, qua orgaan wissel ik hart, lever en nier af en af en toe krijgen ze koppen, dus hersens, en long.


Zo denk ik er ook over . Daarnaast weet ik wat er in de vriezer ligt , en dat is meer dan genoeg qua afwisseling /compleet voeren . En als ze dat op hebben dan is het wel in orde . Ik let op vet eten , en vaker minder vet eten , afwisseling qua vleesbotsoorten /elke dag iets anders , en orgaansoorten idem . Groenten eten ze elke dag
Door vagebond
#2294071
Ik heb begrepen dat je niet steeds elke dag het lichaam kompleet moet aanleveren, beter is zogezegd armoediger te voeren. Zelf voert ie 4 tot 5x per week zijn eigen honden. Liefst alle honden bij elkaar en een berg voer.  En het ging niet over brokken.
Kan me wel iets bij voorstellen. Alleen ja, vind ik het toch eng, alleen bot.  Bovendien voeren wij ook biovoer en gaan we niet zelf op jacht, wat volgens hem ook het beste is. Helaas heb ik geen jachtakte :).  Ik ga nu ook voor afwisseling in het spier en orgaanvlees om de dag.
Ik heb afgelopen zaterdag weer veel geleerd en genoten van de sprekers die dag.
Gr. Ingrid
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door