Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bien
#2007550
Ervaring zelf malen – Kenwood Vleesmolen PRO 2000 Excel MG700
Tegenwoordig maak ik mijn eigen kvv en dit gaat super!
Om de botten en het spiervlees te malen heb ik de Kenwood Vleesmolen PRO 2000 Excel MG700 aangeschaft. Meer details:
http://www.bestekeus.nl/product_info-n- ... 72143.html
Alleen de grovere schijf die erbij zit is geschikt om bot mee te malen echter wordt het dan erg fijn van structuur en is er echt niets meer te kauwen.
Cindy  de Wolf heeft me de mogelijkheid gegeven een nieuwe grovere schijf via haar te bestellen. Dit heb ik gedaan en het resultaat is super, benader haar even direct als je meer info wil. Een ding wil ik wel kwijt over deze schijf en dat is meer een waarschuwing. De schijf die Cindy kan laten maken is erg grof dit houd in dat je de machine altien jd uit moet zetten (ik doe m uit het stopcontact) als je restjes uit de machine gaat halen. Je vingers ben je kwijt als je iets probeert eruit te halen terwijl de machine maalt!!!! Ben daarop bedacht je ziet dit niet direct omdat er vlees voorzit.
Zoals al door meer mensen gezegd moet je machine het wel aan kunnen een grovere schijf, de Kenwood die ik heb is 2000 Watt.
Ik heb het volgende gemalen:
- Lamstaarten
- Geitenribben
- Haaskarkassen
- Konijnkarkassen
- Spiervlees vanalles
Verder heb ik ook een lintzaag aangeschaft, dit is een super handig ding om alle het botwerk mee klein te maken. Zonder enige moeite maalt de kenwood alles klein voor je.
Mijn honden eten geen gevogelte ivm allergie, maar ik neem aan dat kip, parelhoen e.d. er met gemak doorgaat als je maar zorgt dat de stukjes maar klein genoeg zijn.
Mijn honden eten 300 en 225 gram per dag, 1 maaltijd. Bij action heb ik platte bakjes gekocht 0,5 liter met gekleurde dekseltjes, zo weet ik precies wat voor welke hond bedoeld is. De orgaanmix maak ik nu nog apart per hond maar dat gaat de volgende keer gewoon bij de dagporties in zodat ze elke dag compleet krijgen.
Vis krijgen ze apart van de hele maaltijd, deze maal ik met een hakselaar, van de mixer, dan verdeel ik het in porties van 20-30 gram in siliconenmuffinbakjes. Deze zet ik allemaal op de bodem van een vriezer la en de volgende dag kun je ze er zo uitkiepen in een zak en daarna het gewenste aantal porties eruit halen. Dit krijgen ze soms altijd ontbijt.
Groentemix staat ook in de planning, die zal ik net als de vis gaan maken, het malen gaat dan met de keukenmachine niet met de kenwood.
Ik hoop dat iemand iets aan mijn verhaal heeft.
Door Bien
#2007599
lauraV schreef: maakt de kenwood veel herrie tijdens het malen?
hij maakt geluid, maar herrie..... ik vind van niet.
ik heb de buren niet gehoord, hahaha maar dat zijn ook geen zeurpieten, daar hebben we wel geluk mee.
Gebruikersavatar
Door kayla
#2052874
Nadia schreef: In week 16 komt ie binnen :D

Zou ik de gaatjes van de huidige schijf ook groter kunnen uitboren?
Nadia, als het goed is heb je de vleesmolen al. En hoe bevalt hij? Heb je zelf geprobeerd om de schijf zelf groter te boren?
Ik ben er ook over na het denken om een vleesmolen aan te schaffen en die Kenwood lijkt me wel wat.


De bevindingen van Bien zijn zeer positief, zeker met de schijf van Cindy. Ik ben benieuwd wat jou ervaringen zijn.
Laatst gewijzigd door kayla op wo 06 jul 2011, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bien
#2053227
Ik ben nog steeds positief hoor Kayla!!

Tis een investering maar het geld echt wel waard, ik zou er zo weer een kopen en zeker met de schijf via Cindy, d'r valt nl. nog wel een beetje te kauwen voor de honden zo.
Door Nadia
#2056875
Ook mijn bevindingen zijn zeer positief.

Maar dan idd wel met de snijschijf van Cindy. Uitboren is niks geworden.

Het klein knippen van de karkassen is het meeste werk. Malen is fluitje van een cent. Dus evt een lintzaag erbij zou een optie zijn :)

Ik maal:

- Kipkarkassen
- kipnekken
-kipvleugels
- drumsticks
- hele kippen poten (die knip en draai ik op zo'n manier, dat het er bijna in zijn geheel in gaat)

- fazantkarkas

- eendenruggen
- eendennekken

- lams/geitenribben van SW (dus wel de hele zachte)
- lamsstaart

- parelhoenkarkas

- konijnrug
-konijnborst
-konijnvoorbeen

Dit alles zonder moeite. Ben ik nog iets vergeten? Volgens mij niet. Ik kan er niks negatiefs over bedenken. Mijn worsthoorn (heet dat ding zo) lijkt wel iets speling te hebben gekregen. Dus ik ben nu wel iets voorzichter. Je moet er niet op gaan duwen. Bot erin laten zakken en hij trekt hem er zo door.

Uiteraard ook al het gewone vlees en orgaan gaat erdoor. Pens ook. Ook ik zou hem weer zo kopen. Ik maal ongeveer een 15 -25 kilo per keer. (KVV compleet. Dus een 7-13 kilo bot per keer)
Door ands
#2101170
Nam deze middag voor het eerst dit toestel in gebruik.  Ontgoocheling desalom.  Zelfs het kraakbeen van een kippennek hoopt zich op achter het mesje.  Heb de grootste rooster gebruikt.

Heb voordien een meg 350 gehad en daar vlogen de kippennekken zonder probleem door.

Tips welkom.
Door Cindy de Wolf
#2101194
ands schreef: Nam deze middag voor het eerst dit toestel in gebruik.  Ontgoocheling desalom.  Zelfs het kraakbeen van een kippennek hoopt zich op achter het mesje.  Heb de grootste rooster gebruikt.

Heb voordien een meg 350 gehad en daar vlogen de kippennekken zonder probleem door.

Tips welkom.
Dit heeft niets te maken met je machine maar alles met de meegeleverde schijven daar krijgt de machine het domweg niet doorheen geperst, dus zelfs de zwaarste machine loopt daar op vast. Oplossing is een ruimere snij/maal schijf.
De veel gekochte Bomann machinetjes hebben grotere ovale schijven waardoor (zacht) botwerk prima gaar maar harder botwerk niet/slecht omdat de power ontbreekt. De Kenwood kan het zwaardere botwerk (haaskk, jonge lam/geitenribben) wel aan mits er een grotere schijf op zit.
Door madeleine
#2151050
Toch maar even sparen. Heb het topic al een paar keer gelezen en het wordt wel steeds interessanter om er eentje aan te schaffen. :biggrin2:

Kan iemand mij vertelen hoeveel ruimte een lintzaag trouwens in beslag neemt? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Door Cindy de Wolf
#2151062
madeleine schreef: Toch maar even sparen. Heb het topic al een paar keer gelezen en het wordt wel steeds interessanter om er eentje aan te schaffen. :biggrin2:

Kan iemand mij vertelen hoeveel ruimte een lintzaag trouwens in beslag neemt? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Mijn lintzaag is ca 30*20cm en dan ca 50cm hoog.
Ik heb deze http://www.louistools.de/catalog/produc ... ts_id=1292
Door madeleine
#2151168
Dat valt wel echt mee zeg! Ik dacht dat het groter zou zijn.
Heb je die dan op een tafeltje staan? Misschien een domme vraag, maar moet je die dan bevestigen aan de tafel?

De combi van de kenwood en dan de lintzaag is wel heel erg handig.
Door Cindy de Wolf
#2151264
madeleine schreef: Dat valt wel echt mee zeg! Ik dacht dat het groter zou zijn.
Heb je die dan op een tafeltje staan? Misschien een domme vraag, maar moet je die dan bevestigen aan de tafel?

De combi van de kenwood en dan de lintzaag is wel heel erg handig.
Die van mij staat op de hondenvaatwasser ;D ;D gewoon los, nooit problemen mee qua schuiven ofzo, heb hem nu ca 7 jaar en verslijt 3 zaagbladen per jaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door