Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evelyn02
#651388
Mijn honden krijgen meestal 's middags of 's avonds eten. Toen Bobbie eens een stuk tennisbal had opgegeten en klachten had, is er een echo gemaakt. Dit was de volgende middag (dus na een uur of 20). Er zat toen nog steeds eten in de maag!! De echoscopist was hier heel erg verbaasd. Waarschijnlijk duurt het legen van een maag van een Barf hond echt langer dan het legen ven de maag van een brokkenhond.
Door ~Joke~
#651409
Spike had vanmorgen in een onbewaakt ogenblik modder gegeten, dat lag natuurlijk wat zwaar op de maag dus het kwam er een uur later weer uit. Er zat geen eten meer bij. Terwijl ze, als ze niet ok zijn, 's middags nog een hele maaltijd eruit kunnen gooien.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#651413
Joke Miedema schreef: Spike had vanmorgen in een onbewaakt ogenblik modder gegeten, dat lag natuurlijk wat zwaar op de maag dus het kwam er een uur later weer uit. Er zat geen eten meer bij. Terwijl ze, als ze niet ok zijn, 's middags nog een hele maaltijd eruit kunnen gooien.
Maar dit zegt ook niet alles, een hond kan eten en binnen een kwartier bv een bot uitkotsen terwijl de rest van de maaltijd in de maag blijft.
Door evelyn02
#651454
Wat mij ook opvalt is dat ze de dag na het vasten nog ontlasting hebben. Hier leid ik ook uit af dat het mogelijk toch wel lang in de maag blijft want het lijkt met onwaarschijnlijkt dat de voeding zo heel erg lang in de darmen blijft.
Door Ramona
#651457
Hier een stuk informatie. Het gaat over de duur van de spijsvertering, wellicht interessant

De duur van de spijsvertering.
Vroeger schatte men aan de hand van de maaginhoud van een gedode wolf wat hij de dagen ervoor gegeten had. In 1962 bijvoorbeeld werden 33 wolven gedood in Rusland voor een onderzoek onder leiding van Makridin. De maag met de grootste inhoud woog 6 kilo. Er zaten voornamelijk onverteerbare hoeven en haren in. Dat was reden om aan te nemen dat de totale hoeveelheid die in een keer gegeten was, inclusief het bijbehorende vlees, meer dan 9 kilo moet zijn geweest. Helaas staat er niet bij vermeld hoeveel dagen daarvoor deze wolf zijn maag gevuld had.



Heel wat jaren geleden onderzochten Ellenberger en Scheunert hoe lang rauw vlees in de hondenmaag bleef. Ze ontdekten, dat na 2 tot 4 uur ongeveer een derde van het opgenomen vlees in de maag terug te vinden was. Na 6 uur was het nog een kwart, na 9 uur een tiende en na 12 uur bleek praktisch al het vlees doorgeschoven te zijn naar de darmen. Hier vond de verdere vertering plaats. Die duurde nog eens ongeveer 12 uur zodat het spijsverteringsysteem in totaal 24 uur nodig had om het grootste gedeelte van het vlees te verwerken.

Roos en Koopmans toonden aan dat vlees sneller afgebroken wordt in de maag dan gemengde kost. Na 6-6.5 uur zagen ze al verteringsproducten van het vlees. Na 7-9 uur konden ze de aankomst van de omzettingsproducten van de gemengde kost aan het einde van de darm vaststellen. Na een dag was verreweg het grootste gedeelte van de onverteerbare voeding door het lichaam gepasseerd. Toch vonden ze 4-7 dagen later nog omzettingsproducten van dit voedsel in de ontlasting.

Volgens W.F Donath duurt de lediging van de maag veel langer bij oudere dieren dan bij jongere dieren. Pups van 11 dagen die nog met moedermelk gevoed worden, maken hun maag al na ongeveer anderhalf uur leeg. Zijn ze 5 weken, dan duurt het ongeveer 10 uur. Hij geeft ook nog aan, dat vleeseiwitten relatief sneller verteerd worden door honden van een klein ras dan honden van een groot ras. Dit komt omdat ze meer energie verliezen omdat ze meer en sneller bewegen. Een hond van 8-10 kilo verteert per uur ongeveer 20-30 gram vlees. Een hond van 20-30 kilo in dezelfde tijd ongeveer 50-60 gram. Beweging remt de spijsvertering, rust bevordert deze. Werkhonden kunnen beter eten na het werk dan ervoor.

Volgens Helmut Meyer en Jürgen Zentek is de snelheid waarmee eiwitten in het bloed opgenomen worden afhankelijk van de eiwitstructuur, de stoffen die er nog meer bijzitten en de voorbehandeling. ½-1 uur na het eten van een mengsel van aminozuren was de concentratie aminozuren in het bloed van de poortader het hoogst. Bij melk na 1 uur, bij vlees na 1-2 uur en bij maïs pas na 4-6 uur.

De tijd, dat voeding in het spijsverteringskanaal verblijft, kan ingeschat worden aan de hand van gemarkeerd voedsel. Volgens Meyer/Zentek komen de eerste onverteerbare bestanddelen na 12 uur naar buiten en de meeste na 24-30 uur. De spijsvertering is helemaal klaar na 40-60 uur. Dit is echter afhankelijk van de voeding die gegeten is, de verteerbaarheid ervan en hoe vaak er gevoerd wordt. Al deze factoren zorgen voor veel variatie in dit ritme. Ook invloeden van buitenaf kunnen een rol spelen. Meerdere voedingen per dag werken vertragend. Na het eten van alleen vlees dat goed verteerd en opgenomen wordt, duurt de passage door het spijsverteringskanaal aanmerkelijk langer. Lichamelijke inspanning (tot 2 uur) na de maaltijd werkt vertragend, terwijl beweging in een later stadium van de spijsvertering een versnellende uitwerking heeft.

Volgens Wendy Volhard duurt het bijna 9 uur voordat halfzacht voedsel uit de supermarkt zoals worstjes en hamburgers, de hondenmaag verlaten. Brokken doen er 16 uur over, maar dit heeft volgens haar niets te maken met de verteringstijd van de verschillende voedingsmiddelen: "Het lichaam moet enzymen zoeken in zijn weefsels om ze te kunnen verteren. Terwijl overal verteringsenzymen "gestolen" worden uit organen als hart, lever, nieren, blijft het droogvoer gewoon in de maag zitten wachten op de juiste enzymen om afgebroken en doorgeschoven te worden."

Volgens Meyer/Zentek vindt er echter in de maag helemaal geen afbraak plaats van koolhydraten. Ze worden pas verteerd in de dunne darm. Wel is het mogelijk, dat de koolhydraten enigszins afgebroken worden in de maag door enzymen die in de voeding zitten of ontstaan door bacteriën, die uit de dunne darm terugvloeien in de maag. Bij bepaalde aandoeningen kunnen koolhydraten wel een bacteriële gisting ondergaan in de maag.

Ignit Bekken. © barf-natuurlijk


Bronnen
Wendy Volhard: http://www.volhard.com/holistic/artbywv.htm
David L Mech: "The Wolf - The Ecology and Behavior of an Endangered Species"
Prof. Dr. W.F. Donath: Wat moet mijn hond eten?
Helmut Meyer/ Jürgen Zentek: Ernährung des Hundes
Door robijn
#651464
Ik laat mijn hond ook weleens een dagje zonder eten.
Vooral als hij niet zo fit is. :-[
Het helpt volgens mij wel.
Wel geef ik hem genoeg water
Hij doet dan niet vervelend ofzo.
Hij heeft er geen probleem mee dus ik ook niet. ::)
Door ~Joke~
#651472
Ramona schreef: Hier een stuk informatie. Het gaat over de duur van de spijsvertering, wellicht interessant

Volgens W.F Donath duurt de lediging van de maag veel langer bij oudere dieren dan bij jongere dieren. Pups van 11 dagen die nog met moedermelk gevoed worden, maken hun maag al na ongeveer anderhalf uur leeg. Zijn ze 5 weken, dan duurt het ongeveer 10 uur. Hij geeft ook nog aan, dat vleeseiwitten relatief sneller verteerd worden door honden van een klein ras dan honden van een groot ras. Dit komt omdat ze meer energie verliezen omdat ze meer en sneller bewegen. Een hond van 8-10 kilo verteert per uur ongeveer 20-30 gram vlees. Een hond van 20-30 kilo in dezelfde tijd ongeveer 50-60 gram. Beweging remt de spijsvertering, rust bevordert deze. Werkhonden kunnen beter eten na het werk dan ervoor.
Dat klopt dus wel met mijn observatie van vanmorgen. Spike [8 kg] had om 8 uur vanmorgen 120 gram spierinkjes gehad. Ik ben om 11 uur met ze gaan wandelen en om een uur of 1 kotste hij alleen de tijdens de wandeling gegeten modder uit. Als de mutsen 's avonds 180 gr vlees/botten eten is dat 6-9 uur later uit de maag verdwenen.
Door ~Joke~
#651590
Joke Miedema schreef: Dat klopt dus wel met mijn observatie van vanmorgen. Spike [8 kg] had om 8 uur vanmorgen 120 gram spierinkjes gehad. Ik ben om 11 uur met ze gaan wandelen en om een uur of 1 kotste hij alleen de tijdens de wandeling gegeten modder uit. Als de mutsen 's avonds 180 gr vlees/botten eten is dat volgens dit artikeltje 6-9 uur later uit de maag verdwenen.
Door hellenbanjerbo
#651636
gistermiddag bleek de appeltaart die ik had gebakken en, stom genoeg, op het aanrecht had laten staan voor de helft opgegeten. geen idee welke hond, of misschien wel de kat (die is regelmatig op het aanrecht te vinden als ze denkt dat wij haar niet zien) zich hieraan te goed had gedaan. tot vanmiddag de aap (nou ja aap?) uit de mouw (nou ja mouw?) kwam. Bó, de jongste en grootste border collie poepte een gigantische berg, 3 keer zo groot als normaal als barfhond, met daarin restjes die verdacht veel op de walnoten leken die ik had meegebakken in de appeltaart. de taart had er ongeveer 22 uur over gedaan.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#651644
Joke Miedema schreef: Aan die 24 uur twijfel ik. Als een hond onder narcose moet mag hij na 12 uur 's nachts niets meer eten. Ik ga er daarom vanuit dat de maag 's morgens[na een uur of 8 niets gegeten te hebben] leeg is. Gisteravond hebben ze hier een erg grote pens maaltijd gehad [41/2 % van hun lichaamsgewicht] met daar overheen een rauw eitje. Ik had voor vanmorgen niets ontdooit maar toch sprongen ze 'hongerig' om me heen en heb ik snel maar iets voor ze ontdooit wat ze in een ommezien op hadden.
Ik had vorige week hetzelfde. Voor de tweede keer vasten vanaf dat ik rauw voer. Kay had het meeste, een stuk lamsschouder van 885 gram (normaal staat ze op 340 per dag). Buikje lekker vol gegeten, uitgebuikt maar de volgende avond stond ze weer om me heen te drentelen. Didge trouwens ook, maar die heeft altijd honger!
Misschien nog meer voeren?????
Door eefje
#651671
volgens mij hebben ze gewoon altijd honger :D
die van ons heeft vrijdag nacht het hele huis ondergescheten en krijgt niet eens zo heel veel eten.....
de volgende ochtend geen eten omdat ie water poepte en wel 6keer ipv 1keer per ronde.
de hele dag heeft ie lopen vragen om eten en s´avonds was het binnen  2sec op.
hoelang het duurt voor het er weer uit is verschilt bij die van ons nog wel eens,de ene dag poept ie helemaal niet en de andere dag 3keer.

groetjes eefje
Door Ramona
#651681
hellenbanjerbo schreef: de taart had er ongeveer 22 uur over gedaan.
22 uur? :o goede dag zeg, zo zie je maar!

Om nog even in te gaan of 'vasten' voor een hond wel zo gezond is? met tevens de vraag erbij of er op die manier niet schadelijke stoffen in het lichaam achter kunnen blijven...

De spijsvertering van een hond en mens lijken bij lange na niet op elkaar, zeker qua duur, verschilt het dag en nacht. 'vasten' is voor mensen bedoelt om het lichaam te reiningen en te ontdoen van alle overtollige afvalstoffen. Door met name veel bruine rijst te eten (niet op een vasten dag) maar van te voren, wordt er ook veel 'slib' de darmen uitgewerkt, zodat de darmen schoon gespoeld worden.

Het is idd wel iets om over na te denken wat er gezegd wordt, daarom denk ik dat het afhankelijk is per hond of men er goed aan doet een hond te laten 'vasten'
Truus hier drinkt vrij veel, dus bij haar hoef ik mij er geen zorgen over te maken dat ze niet zou drinken op zo'n dag.

Toch denk ik zelf (dat als het op het 'vasten' aankomt) het lichaam er toch ongeveer hetzelfde op zal reageren. Aangezien de darmen een en dezelfde beweging maken, zij het van honden of mensen en ik daarom enigzins van mening ben dat er toch afvalstoffen het lichaam uit zullen komen en deze alsnog geen kans krijgen.

Hopenlijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd ;) anders hoor ik het wel :D
Gebruikersavatar
Door Miekie
#651697
Toen mijn honden 1 x per dag kregen kwam het er veel sneller uit dan nu ik met vastedagen werk.Als ze nu op donderdag een flinke maaltijd eten dan komt het er zondag pas uit!!Hun spijsvertering is wat langzamer geworden maar ook beter.Ze hebben nu ook minder voer nodig.Hun ontlasting is ook altijd mooi stevig.
Door dogsunlimited
#651699
De theorie van vasten bij de mens is ontstaan uit de theorie van hoe carnivoren verteren...........waaronder ook de wolf. Vasten is dus niet ontstaan omdat het goed is voor de mens dus is het goed voor onze hond. Dat het voor carnivoren goed is, was al langer bekend.

Of er geen schadelijke stoffen achterblijven juist door het vasten? Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Het lichaam geeft natuurlijke impulsen af om dat te verteren wat nodig is en een hond op natuurlijke wijze gevoerd heeft bij lange na geen last van ontgifting van de darmwand dan bv. een brokkenhond. Een hond laten vasten geeft de organen in die zin rust om juist niet nog meer overtolligheid aan te maken en te produceren dan wat nodig is.

Wat mij opvalt met het vasten van mijn jongens is dat zij op de 2 vastendagen echt veel meer energie hebben dan op andere dagen. Dat is geen stress omdat ze honger hebben, hoor. Ze voelen zich gewoon lekker in hun vel en zijn enorm opgewekt.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op ma 23 okt 2006, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door