Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Too
#3145942
Volgens mij doe je t gewoon goed, bij 2 barf-dagen geef je maar heel weinig orgaan omdat t ruim voldoende in kvv zit, hartje en evt hapje nier [als dat niet in de mix zit is al mooi]
Bij 3 dagen houd je de barf-regels een beetje in t oog.
kippennek, -rug kan je gewoon geven al zullen ze niet zo lang kauwen op een nek [dat doen mijn katten niet eens] het is wel een fijn botje om 'te leren verteren'
Als je dan in de toekomst zo af en toe een nieuwe/andere soort toevoegt  is dat helemaal leuk
1of 2 x per week een rauw eitje is ook een mooie toevoeging

Er was ergens een document over kvv en barf in 1 bak. . Wellicht heb je die al gevonden, dat was in mijn herinnering, een fijn relativerend stuk.

Succes
Gebruikersavatar
Door pluk
#3145945
Je komt niet vervelend over, alleen heel onzeker. Logisch en ook helemaal niet erg!
Daarom ook mijn advies om "makkelijk" te beginnen, ik spreek uit ervaring...

Ik ben begonnen met kvv, al snel volgde 1-2 dagen barf. Toen wilde ik naar 3-4 dagen barf en de rest kvv en toen liep ik vast.
Juist omdat ik zelf ook nogal een pietlut was (ben  ::)) heb ik me nooit gewaagd aan die combi. Het kan prima, er zijn er genoeg die het doen,  maar ik kreeg het rekensommetje niet rond. Dus ben al vrij snel naar volledig barf gegaan.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3146027
Eerlijk gezegd denk ik dat je het je eigen erg moeilijk ga maken. Als je 3 dagen Barf  compleet wil voeren.
Zoals jij het wil doen krijg je veel weeg en verpak werk
Wat ik zou doen met 3 dagen BARF.
1x 50% vleesbot en 50% spiervlees
1x pensdag dus totale dagportie pens of iets minder en daar bv kipnek bijgeven.
1x 50% vleesbot en 50% orgaan en dan zou ik ene week enkel hart geven volgende week lever en daarna weer nier. En dan weer vanaf week 1 beginnen.
Dan kijken hoe de ontlasting is.
Zo weet je zeker dat je honden in de 3 weken alles een x hebben gehad.
Hart en lever zal in veel kvv wel voorkomen. Nier zou ik niet te veel op rekenen, maar dat mag ook wat minder zijn als hart en lever.
Kvv zou ik dan wel zonder pens geven. Meestal staat het er wel duidelijk bij of er pens inzit.
Kijk het dan eens een maand aan en dan kan je mss zeggen wat je wil veranderen.
Door abmiS
#3146229
Too schreef: Volgens mij doe je t gewoon goed, bij 2 barf-dagen geef je maar heel weinig orgaan omdat t ruim voldoende in kvv zit, hartje en evt hapje nier [als dat niet in de mix zit is al mooi]
Bij 3 dagen houd je de barf-regels een beetje in t oog.
kippennek, -rug kan je gewoon geven al zullen ze niet zo lang kauwen op een nek [dat doen mijn katten niet eens] het is wel een fijn botje om 'te leren verteren'
Als je dan in de toekomst zo af en toe een nieuwe/andere soort toevoegt  is dat helemaal leuk
1of 2 x per week een rauw eitje is ook een mooie toevoeging

Er was ergens een document over kvv en barf in 1 bak. . Wellicht heb je die al gevonden, dat was in mijn herinnering, een fijn relativerend stuk.

Succes
Haha oke dus wat ik hiervoor schreef klopt dus wel een beetje ? Dat je niet zeker bent van het orgaan percentage doordat je niet zeker bent of fabrikanten eerlijk zijn, maar dat zijn minieme verschillen, waar je altijd op kunt inspelen wanneer het onverwacht toch wat kleine problemen veroorzaakt.
Maar hoogstwaarschijnlijk niet.

haha dat is wel jammer ! vind het juist leuk als ze er lang over doen, maar goed in het allerbegin ben je natuurlijk best beperkt met wat wel en niet kan.
Een eitje wou ik er inderdaad bijvoeren vandaar ook de "extra optie " in mn schema, dat schrijf ik er gewoon bij wanneer ik het uitprint en dan bepaal ik dat gewoon zoals het komt.

Wat bedoel je met af en toe een andere soort ? ( van wat ? )
Ik was van plan elke maand zo een menutje te maken met dus om en om de weken qua diersoorten enzo net een beetje als nu maar dan uiteraard als ze wat lastigere botten mogen die er bij.
pluk schreef: Je komt niet vervelend over, alleen heel onzeker. Logisch en ook helemaal niet erg!
Daarom ook mijn advies om "makkelijk" te beginnen, ik spreek uit ervaring...

Ik ben begonnen met kvv, al snel volgde 1-2 dagen barf. Toen wilde ik naar 3-4 dagen barf en de rest kvv en toen liep ik vast.
Juist omdat ik zelf ook nogal een pietlut was (ben  ::)) heb ik me nooit gewaagd aan die combi. Het kan prima, er zijn er genoeg die het doen,  maar ik kreeg het rekensommetje niet rond. Dus ben al vrij snel naar volledig barf gegaan.

Hah gelukkig maar.
Ja inderdaad ben wel onzeker hoor, komt denk ik ook door de vele tijd die ik nog heb haha dan krijg je steeds meer vragen etc,
maar het zijn wel veelal vragen die , handig zijn om te weten, maar niet noodzakelijk , ik bedoel dus, ik zou er ook wel uitkomen door gewoon te doen waarschijnlijk... maar ik vind dit toch fijner :P
Haha dat vind ik niet zo gek, ik heb ook aardig gepuzzeld met de drie dagen maar ik geloof dat ik het nu wel goed heb zo.

Misschien nog wat dingen veranderen maar das minimaal zoals een smaak van een kvv of wat nekken of bepaald soort dier dat ligt een beetje aan de leveranciers en waar ik aan kan komen maar ook daar ben ik al een schema'tje voor aan het maken wahha  :D  moet zeggen, ik kom best wel heel duur uit vergeleken bij wat ik van andere mensen lees en hoor, terwijl ik toch echt het goedkoopste heb opgezocht en niet eens verzendkosten heb berekend :P maar daar plaag ik jullie later wel mee haha eerst nog maar even met het menu.

Hopelijk reageren er nog wat mensen op de kippennekken enzo:P maar ik weet iig dat de cijfertjes qua hoeveelheden nu wel kloppen, dat is al een hele opluchting dat was het lastigst haha
Door abmiS
#3146231
Thea schreef: Eerlijk gezegd denk ik dat je het je eigen erg moeilijk ga maken. Als je 3 dagen Barf  compleet wil voeren.
Zoals jij het wil doen krijg je veel weeg en verpak werk
Wat ik zou doen met 3 dagen BARF.
1x 50% vleesbot en 50% spiervlees
1x pensdag dus totale dagportie pens of iets minder en daar bv kipnek bijgeven.
1x 50% vleesbot en 50% orgaan en dan zou ik ene week enkel hart geven volgende week lever en daarna weer nier. En dan weer vanaf week 1 beginnen.
Dan kijken hoe de ontlasting is.
Zo weet je zeker dat je honden in de 3 weken alles een x hebben gehad.
Hart en lever zal in veel kvv wel voorkomen. Nier zou ik niet te veel op rekenen, maar dat mag ook wat minder zijn als hart en lever.
Kvv zou ik dan wel zonder pens geven. Meestal staat het er wel duidelijk bij of er pens inzit.
Kijk het dan eens een maand aan en dan kan je mss zeggen wat je wil veranderen.
O gutt xd ik zag je berichtje gisteren en mn eerste reactie was NEEEEEE xd heb ik het eeeeindelijk uitegevogeld en dan komt iemand met weer iets anders waar ik weer niets vcan snap hahaha pfff :P 
maar even goed door gelezen en ik snap wel wat je bedoeld ( met de dag indelingen)

Alleen vraag ik me af, raad je dat alleen aan omdat je denkt dat het anders moeilijk is ? ( want ik vind jou methode eigenlijk lastiger dan de indeling die ik heb gemaakt )

En ik snap het ook niet zo goed, je zegt, 50 procent spiervlees en 50 procent orgaan, bij die dagen met het vleesbot
ik snap 50 procent vleesbot want dat verdeel je dan over de vrijdag en zondag en dan is het 100 procent vleesbot wat je moest geven
maar waar blijven de andere 50 procent spiervlees en orgaan dan ? 

Kijk als het slimmer is of verstandiger of beter om dat op die manier te doen dan wil ik daar wel goed voor gaan zitten,
maar als dat geen verschil maakt en je het alleen maar als tip geeft zodat het makkelijker word dan doe ik het liever niet want voor mij maakt dat het opnieuw weer heel ingewikkeld hwaha
Door abmiS
#3146990
Verklaar u nader  :P anders kan ik er niets mee hhihi.

gossie mikkie nu krijg ik ineens weer het advies, om eerst minstens 3 weken of 4 weken helemaal op kvv te staan voor uberhaupt met beginnersbotjes te beginnen.

Dat zou levensgevaarlijk zijn ivm PH waarde.

Ik heb daar al veel over gelezen maar nergens vind ik terug dat je eerst weken op kvv moet zitten voor die waardes?
Ik het stukje over van brok naar barf over zetten word ook niet gerept over dat feit,  gewoon dat je rustig moet opbouwen en ook met de soorten die je geeft enzo..
Is dit nu weer onzin en overtrokken ? het word wel een beetje vervelend zo haha.

Telkens als ik denk dat ik er uit ben of bijna kan beginnen zijn er weer meer bezwaren of dingen.

Nu weet ik gewoon dat ik 3 dagen barf en 4 kvv wil en dat dat ook best kan, met de percentages snap ik het ook grotendeels wel geloof ik.
Het is dus meer een kwestie van menu's samenstellen en door jullie laten checken :D en nog even uitvogelen hoe ik het wat goedkoper krijg en jullie deze dagen even stalken met vragen omtrent prijzen en leveranciers hwhihi .

De planning is om vanaf maandag te beginnen en dan vrijdag de barf dingetjes.
Maargoed pin me er niet op vast ik verander per dag per uur per seconde dus we zullen zien.

Ben wel benieuwd naar je antwoord thea :)
Door Lizzy
#3146997
abmiS schreef: Verklaar u nader  :P anders kan ik er niets mee hhihi.

gossie mikkie nu krijg ik ineens weer het advies, om eerst minstens 3 weken of 4 weken helemaal op kvv te staan voor uberhaupt met beginnersbotjes te beginnen.

Dat zou levensgevaarlijk zijn ivm PH waarde.

Ik heb daar al veel over gelezen maar nergens vind ik terug dat je eerst weken op kvv moet zitten voor die waardes?
Ik het stukje over van brok naar barf over zetten word ook niet gerept over dat feit,  gewoon dat je rustig moet opbouwen en ook met de soorten die je geeft enzo..
Is dit nu weer onzin en overtrokken ? het word wel een beetje vervelend zo haha.

Telkens als ik denk dat ik er uit ben of bijna kan beginnen zijn er weer meer bezwaren of dingen.

Nu weet ik gewoon dat ik 3 dagen barf en 4 kvv wil en dat dat ook best kan, met de percentages snap ik het ook grotendeels wel geloof ik.
Het is dus meer een kwestie van menu's samenstellen en door jullie laten checken :D en nog even uitvogelen hoe ik het wat goedkoper krijg en jullie deze dagen even stalken met vragen omtrent prijzen en leveranciers hwhihi .

De planning is om vanaf maandag te beginnen en dan vrijdag de barf dingetjes.
Maargoed pin me er niet op vast ik verander per dag per uur per seconde dus we zullen zien.

Ben wel benieuwd naar je antwoord thea :)
Van wie krijg je dat advies dan? Echt he, helemaal nergens voor nodig. Beginnersvleesbotten zijn er niet voor niets hoor. En een hond heeft altijd een zuurgraad van het maagzuur van zeg 1 op lege maag of ie nou brok, KVV of BARF eet. Aan vleesbot wennen doen ze ook met gemept beginnersvleesbot.
Door abmiS
#3147000
Lizzy schreef: Van wie krijg je dat advies dan? Echt he, helemaal nergens voor nodig. Beginnersvleesbotten zijn er niet voor niets hoor. En een hond heeft altijd een zuurgraad van het maagzuur van zeg 1 op lege maag of ie nou brok, KVV of BARF eet. Aan vleesbot wennen doen ze ook met gemept beginnersvleesbot.
Iemand waar ik mee in contact ben gekomen via de facebook groep ik wil vers voeren.

Ze wees me op het volgende stukje al vind ik daar niet echt goed onderbouwde informatie waarom het wel of niet zou moeten.

http://www.hetbestevoormijnhond.nl/voed ... beeldmenu/

Als je zelf ergens weinig van weet en onzeker bent dan klinkt alles al snel overtuigend en heel logisch in je hoofd, tenminste bij mij wel.
Als mensen dan komen met, vlees is niet steriel en de maag is lui en is niet gewend daaraan en meer van dat zulk info dan denk ik wel even, tsjaa misschien heb je gelijk misschien is dat wel zo.

Aan de andere kant heb ik ook sterk gevoelens en gedachtes dat het waarschijnlijk overtrokken is.
Maar ja daarom dus ook maar weer even hier ter controle :P ! maar gut dan ga ik daar verder geen aandacht aan besteden, vind het fijn dat de info met me gedeeld is maar ik vertrouw op de kennis en wijsheid van het forum ( er zijn al die jaren vast honderden geweest die het zo hebben gedaan dus zal het voor mij ook geen probleem zijn) * p.s niks ten nadele van de adviesgeefster hoor, ze heeft ook alleen de beste bedoelingen en ach beter 10 x twijfelen om onnozele dingen dan onwetend te werk gaan.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3147003
abmiS schreef: Verklaar u nader  :P anders kan ik er niets mee hhihi.

gossie mikkie nu krijg ik ineens weer het advies, om eerst minstens 3 weken of 4 weken helemaal op kvv te staan voor uberhaupt met beginnersbotjes te beginnen.

Dat zou levensgevaarlijk zijn ivm PH waarde.

Ik heb daar al veel over gelezen maar nergens vind ik terug dat je eerst weken op kvv moet zitten voor die waardes?
Ik het stukje over van brok naar barf over zetten word ook niet gerept over dat feit,  gewoon dat je rustig moet opbouwen en ook met de soorten die je geeft enzo..
Is dit nu weer onzin en overtrokken ? het word wel een beetje vervelend zo haha.
waar heb je dit advies gekregen? Facebook? Ik voer vers groep? Helaas zitten daar nogal wat mensen die niet altijd de juiste informatie geven. Ik ben lid van die groep, beantwoord zo nu en dan wat, maar erger me ook regelmatig aan de onzin die voorbij komt  ::)

Je kunt vanaf brok rustig overstappen naar kvv en/of barf als je rustig opbouwt zoals hier ook aangegeven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,11/action,display/threadid,789.html.
Omdat barf voor sommige baasjes een (te) grote stap ineens is (menu bedenken, inkopen, portioneren, etc) kan ik me voorstellen dat "men" voor het eigen gemak/gemoed eerst alleen kvv gaat geven. Maar voor een hond (zonder maag/darmproblemen) hoeft de overstap van brok naar barf dus geen kvv tussenstap te hebben.

edit: zag dat in de tussentijd Lizzy en jij al hadden gereageerd
Laatst gewijzigd door pluk op di 25 aug 2015, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door abmiS
#3147008
pluk schreef: waar heb je dit advies gekregen? Facebook? Ik voer vers groep? Helaas zitten daar nogal wat mensen die niet altijd de juiste informatie geven. Ik ben lid van die groep, beantwoord zo nu en dan wat, maar erger me ook regelmatig aan de onzin die voorbij komt  ::)

Je kunt vanaf brok rustig overstappen naar kvv en/of barf als je rustig opbouwt zoals hier ook aangegeven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,11/action,display/threadid,789.html.
Omdat barf voor sommige baasjes een (te) grote stap ineens is (menu bedenken, inkopen, portioneren, etc) kan ik me voorstellen dat "men" voor het eigen gemak/gemoed eerst alleen kvv gaat geven. Maar voor een hond (zonder maag/darmproblemen) hoeft de overstap van brok naar barf dus geen kvv tussenstap te hebben.

edit: zag dat in de tussentijd Lizzy en jij al hadden gereageerd
Inderdaad de facebookgroep  :) haha begrijp ik hoor, zoveel mensen zoveel wensen zoveel meningen.
Ik moet er altijd even goed voor oppassen dat ik niet klakkeloos volg wat logisch klinkt maar zelf mn hersenen gebruik voor zover dat lukt haha en anders navraag doe aan mensen die ik hoog acht op dit onderwerp.

Inderdaad ik had hier op het hele forum ook al niets gezien wat er op zou wijzen dat dit een absolute pré zou zijn alvorens te beginnen daarom vond ik het ook wat twijfelachtig :) prima als anderen het zo willen doen en fijn dat ik er nu weet van heb maar ik ga er zelf denk ik niet zoveel aandacht aan besteden ( het eerst wekenlang op kvv verhaal dus)

Tnx voor jullie inzichten en het weer even verhelderen van het een en ander haha !
Gut ik zou bijna zeggen, lizzy begin een camping met voedingvakanties.
Ik ben je eerste klant en ik zal ook wel niet meer weggaan met al die leuke stippeltjes in de buurt ;D

p.s natuurlijk ook goed opletten dat ik niet alles wat op barfplaats word gezet zie als heilig en als een of andere bijbel... keep thinking haha :) af en toe toch niet zo vanzelfsprekend hoor.
Door abmiS
#3147018
Lizzy schreef: Ik ben een forum begonnen in 2003 en dat bestaat nog steeds zoals je ziet. Ik heb een boek geschreven. Dat lijkt me mooi genoeg.
Hahha je hebt gelijk hoor :P  en daar ben ik je dankbaar voor.
Dat boek moet ik ook maar eens aanschaffen, is nooit mis hah.

Ja en ik heb je zelfs al in een filmpje gezien ahha maar goed dat is off topic.

Theaa, stalk stalk :P ik ben ongeduldig hihi  :D
Gebruikersavatar
Door Thea
#3147072
Jaja ik heb en een webshop en nog een andere baan. Dus helaas niet altijd tijd om ook Barfplaats nog volledig te lezen :D

Ik heb het even terug gelezen en snapte eerst niet wat jij niet snapte ;D
Nu dus wel ;)
Als ik het over 50% vleesbot en 50% spiervlees heb bedoel ik dat niet van je week totaal maar van je dagportie.
Dus stel je voert per dag 500 gr (er zal vast wel ergens staan wat je echt voer, maar dat ga ik nu niet ff opzoeken)
Dan voer je op vrijdag 250 gr goed bevleesd vleesbot bv parelhoen en 250 gr spiervlees bv hertenvlees
Zaterdag voer je dan 500 gr pens of bv 400 gr en 100 gr kipnek
Zondag voer je 250 gr konijnkarkas en 250 gr orgaan.
Je kan een orgaanmix maken van bv 100 gr hart 75 gr lever en 75 gr nier.
Of je zeg ik voer week 1 hart week 2 lever week 3 nier. Maar mss is 250 gr lever of nier teveel en kan zeker de lever laxerend werken.
Daar moet jezelf uitzoeken wat jou het beste lijkt.
Hoop dat je het nu snapt. ;)
Door abmiS
#3147177
Thea schreef: Jaja ik heb en een webshop en nog een andere baan. Dus helaas niet altijd tijd om ook Barfplaats nog volledig te lezen :D

Ik heb het even terug gelezen en snapte eerst niet wat jij niet snapte ;D
Nu dus wel ;)
Als ik het over 50% vleesbot en 50% spiervlees heb bedoel ik dat niet van je week totaal maar van je dagportie.
Dus stel je voert per dag 500 gr (er zal vast wel ergens staan wat je echt voer, maar dat ga ik nu niet ff opzoeken)
Dan voer je op vrijdag 250 gr goed bevleesd vleesbot bv parelhoen en 250 gr spiervlees bv hertenvlees
Zaterdag voer je dan 500 gr pens of bv 400 gr en 100 gr kipnek
Zondag voer je 250 gr konijnkarkas en 250 gr orgaan.
Je kan een orgaanmix maken van bv 100 gr hart 75 gr lever en 75 gr nier.
Of je zeg ik voer week 1 hart week 2 lever week 3 nier. Maar mss is 250 gr lever of nier teveel en kan zeker de lever laxerend werken.
Daar moet jezelf uitzoeken wat jou het beste lijkt.
Hoop dat je het nu snapt. ;)
Hihi begrijpelijk hoor :) ik bedoelde het ook half om half een beetje gekscherend, half om half gewoon ongeduldig meisje met veel vrgen :P vergeef me haha.
Dat er uberhaupt zoveel tijd in word gestoken anderen te helpen is al top opzich, ik probeer geduldig te zijn hoor haha maar das wel eens lastig soms.

Oke, dus als ik het goed begrijp..
Bedoel jij het volgende :

In mijn schema voer ik dag 1 en en dag 3 spiervlees met rauw vleesbot en op dag 2 orgaanvlees met vleesbot.
Jij zegt dus, laat dag 2 even varen.

Kijk wat je op dag 1 en dag 3 volledig nodig hebt aan percentages, dus alles het orgaanvlees/spiervlees en rauw vleesbot ( en groenteprut)  en dag twee voer je dan gewoon 1 dag hoeveelheid orgaan in de vorm van pens ? ( en is dat dan 1 dag hoeveelheid aan orgaanvlees of bedoel je gewoon het hele gewicht/hoeveelheid van die dag aan pens ( dus ook de vleesbot en spiervlees hoeveelheid omrekenen naar pens ? )

Stel ze krijgen die dag normaal 500 gram waarvan 100 gram pens, moet ik dan 100 gram pens geven die dag of 500 gram.. haha

Is dat niet heel veel pens/orgaan op 1 dag ? En raad je dit alleen aan omdat het makkelijker zou zijn en ook een goede optie of zijn er nog andere redenen haha ?

Heb namelijk ook het advies gehad 1 dag als visdag te doen ( ook lekker om de kosten te drukken)
En dat is ook zeker een optie die ik even ga bekijken, eveneens als de jouwe.

Ik hoef dus niet de hoeveelheid van 3 dagen over 2 dagen te verdelen he  ? gewoon die twee dagen wat al hoort en dan 1 dag alle hoeveelheid vervangen voor een lap pens ?
Laatst gewijzigd door abmiS op di 25 aug 2015, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3147182
Een visdag is idd ook een optie.
Alleen veel honden reageren niet goed op enkel vis op een dag. Ze kunnen er misselijk van worden of diaree.
Als dat bij jou hond niet het geval is zou je dus ook kunnen zeggen om die pensdag om de week te doen en andere week vis. Dan zit je heel goed in verhoudingen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door