Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
#2251230
YvetteenPepper schreef: Thanks
Even over alle koolsoorten moet je die eigenlijk net als voor ons zelf op normale kooktijd aanhouden dat het niet meer kwaad kan?
Gewoon blancheren, of 2-3 min. de kook er over zal wel genoeg zijn.
Dat koken word trouwens alleen aangeraden voor honden die al 'n slechtwerkende schildklier hebben, en de andere kunnen gewoon alles rauw eten.
Maar wanneer je TEveel kool of spruitjes gebruikt, dan "ruik" je het de volgende dag wel..
Door Mevroi Kruim
#2251271
Ik doe dus niet zo moeilijk. We eten zelf veel groente, ik koop gewoon wat ruim in en dat, plus wat we zelf evt. overlaten gaat naar de honden. Die krijgen 3 a 4x per week een klots groentemix, gewoon versgemalen met een kleine staafmixer. Ik vries zelden iets in, dat vind ik te lastig  :D De hondjes wegen ongeveer 15 kilo per stuk en krijgen 1 a 2 eetlepels groentemix met ei per keer.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2251714
3x is beter :biggrin2:
nee zonder gekheid , je denkt er te moeilijk over ( niet om te beledigen hoor ;) )
gebruik gewoon de groentes van het seizoen
maak er een kleine mix van voor de vriezer of geef iedere keer wat van je eigen maaltijd als je eten kookt  ;)
hier krijgen ze ook geen alfalfa  en gember en knoflook eten ze ook niet ....
ik kijk wat ze wel eten , willen ze geen rauwe mix dan krijgen ze het licht gekookt .....met misschien iets minder voedingsstoffen maar ze eten het wel en krijgen het dus binnen  :).
dat vind ik dan weer belangrijker.... :)
Door eelke
#2251897
Je kookt niet voor jezelf? Woon je bij je ouders dan ofzo?

Je denkt inderdaad echt te moeilijk hoor. Hier krijgen ze momenteel alleen wortel en courgette. ff de kook erover, blenderen, in boterhamzakkies doen en hup de vriezer in.
Voor de volledigheid kun je er ook nog witlof ofzo doorheen doen, maar steeds 10 verschillende soorten hoeft echt niet hoor.
Door Too
#2252093
Owkeeee da's andere koek, ik zou dan s kijken op de markt /bij een 'turkse' groenteboer oid in ieder geval ergens waar ze onverpakt groen hebben [dan zit je niet gelijk met een soeppan vol mix ]
Daar zou ik bv. een klein handje boontjes,idem voor spinazie, 1 winterworteltje, een paar spruitjes en misschien 1 stronkje lof kopen en daar s mee beginnen, als t op is kies weer wat anders
#2252235
eelke schreef: Oh das handig  :biggrin2:
Kun je wat met de tips die ik je gaf?
Jazeker
Ik denk misschien heel droog Oh je hoeft helemaal niet continue alle groentes in 1 mixje te maken

Even tussendoor vraagje

Ik was gisteravond bij de DA geweest samen met Pepper voor de jaarlijkse gebitscontrole en het bleek dat hij een groentepureertje tussen z'n tanden zitten
En de DAA zei ook iets van dat allemaal heel erg zacht voedsel is
#2252301
Je geeft toch barf?

Vraag je DA dan maar eens om een karkasje of rib fijn te kauwen. Eens zien of hij dan nog steeds zegt dat het zacht voer is...  :D



Hij doelt er waarschijnlijk op dat brokken beter zouden zijn voor de tanden omdat ze erop moeten kauwen, maar ik heb toch echt het bewijs van het tegendeel hier lopen.  Kleintje kauwt op vlees maar aan 1 kant, op brok aan twee kanten: gevolg: een witte en een gele kant  ::)
Dan is het mij wel duidelijk wat er goed is voor de tanden, en dan heb ik het nog gewoon over spiervlees. ;)  Het feit dat ze plots tandplak kreeg toen ze zelf geen muizen meer kon vangen, is ook al een sterke aanwijzing... Dat is toen verwijderd en daarna ben ik het gebit gaan onderhouden met wat vlees. 
Nu ze volledig op barf over gaan, hoop ik dat het lichte geel dat zich gevormd heeft aan die ene kant ook mooi zelf verdwijnt, en ik geen kunstgrepen moet uithalen met poetsen of haar vlees vasthouden en die kant op dwingen (kan ze NIET apprecieren  :o).  Heel af en toe kauwt ze ook wel eens rechts, en de slechte invloed van de koolhydraten in de brok (welke tandplakbacteriën voeden) zijn er dan niet meer. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 09 feb 2012, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2252372
Dat weet je toch zelf ook wel als je het voert? Als ergens bot in zit voel je toch zelf dat het hard is, en zie je toch dat je hond er op kauwt?
Wat voer je nu precies?
Niet om vervelend te doen, maar ik krijg het idee dat je nog veel moet lezen, en leren om deze voermethode toe te passen :) geeft ook niks, moeten we allemaal, maar je moet het wel goed begrijpen voor je er aan begint.
#2252389
Ik voer kippenekjes, pens, lever (1x per week), makreel, sardientje, kipfilet, allerlei soorten groente en allerlei zuivelproducten
Ik kan barf-methode 10x lezen en lees dat het heel eenvoudig is zeg maar nog geen gevorderden botvlees moet geven aan een klein hondje die maar net mee begint en sommige dingen ontgaat me eigenlijk, dat je helemaal niet moeilijk is.

Ik begrijp hieruit: je geeft kippenekjes of eendenekjes of een klein karkasje als botvlees, paar vette visjes of schaaldieren en schelpdieren, alle orgaanvleessoorten en wat spiervlees zoals een biefstukje of kipfiletje, aantal groentesoorten, een paar zuivelproducten en notenmixje (behalve macademia's) fruitsoorten (behalve advocado) geen varkensvlees, rauwe honing plus de rekenmodule en klaar
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door