Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3177199
M
Anne in Duitsland schreef:Ik ken zulke stukjes, die voer ik hier ook. Die zijn ook gewoon te voeren (als je er met een snoeischaar doorheen komt). Meestal zie je op afstand wel of ze dun genoeg zijn, maar als ik twijfel, knip ik 1 rib door met het vlees er nog aan. Als dat lukt, is het voerbaar, en dan voer ik het gewoon zo, inclusief 'knip' zeg maar. Ik denk dat je daar niet te spastisch over moet doen: zodra een hond op een bot kauwt, knakt dat doormidden en hebben wij als voerders geen invloed meer op de lengte en de vorm van het bot. Idealiter kauwen onze honden vaak genoeg op een bot om het klein genoeg te maken, maar als je pech hebt, doet je hond dat niet en schrokt hij de boel na één keer knakken naar binnen. (Ik weet nog dat Laika vroeger grote kalkoennekken 1 keer kauwde, ze daarna in de lengterichting in d'r schuif manoeuvreerde en ze dan zo doorslikte. Nekken van 600 gram. :-X )
Kun je met Nelson de ribjes vasthouden als je ze voert? Of wordt hij daar alleen maar gretiger van? Zo niet, zou ik ze een tijdje vasthouden en uitvoerig met de stem belonen, iedere keer dat hij de ribjes kraakt. Misschien leert hij er zo op kauwen. Zo heb ik Laika in ieder geval een cursus 'kalkoennekken eten' gegeven. :biggrin2:

Alternatief knip je alle ribjes aan vlees in stukjes van een paar centimeter, maar dat is nogal een klerekarwei, vanwege het vlees. Normaal zou ik ook zeggen: of je voert gewoon geen ribjes, maar ja, je hebt met Nelson al zo'n beperkte keuze qua soorten... :-\



Dat is ook echt het punt. Ik kan konijn voeren, lam, geit en ree. Dus zo heel veel keus heb ik niet.
Gevogelte valt af, daar is hij allergisch voor. Kip, eend, duif, parelhoen, kwartel, fazant, ik heb het geprobeerd en het geeft echt een heftige reactie. Konijn gaat goed, haas is drama. Dus ja, ik ben dan wel een beetje uit verzonnen :-\

Ik zal eens zo'n ribstukje ontdooien en er een foto van maken.
Door faya
#3177899
ribben vaak toch te hard naar mijn idee, maar ook als ik kalkoennek geef, maar bij een van mijn goldens ook wel eens bij eendennek dan kom het er soms uit. Als dit direct is, heeft de dame gewoon te snel gegeten en als ze dan langzamer eet gaat het goed. Wat ook wel eens gebeurd is dat bijv na het eten van runderknars, paardenknars alles binnen blijft, maar dat ik de volgende ochtend toch wat gelig spuug vind waar dan kleine bot/knars resten tussen zitten, dan waren die misschien ook te hard, terwijl knars toch zachter is dan de kalkoennek?
Gebruikersavatar
Door pike
#3178302
Lizzy schreef:Nou, veel minder kans want die stukken knabbelen ze van het rugstuk vast.

Voer ik niet en nooit. Dat verdwijnt zo in de prullenbak. Ze bijten 1 zo'n rib los en slikken dat makkelijk in. Terwijl als er een rugstuk aan zit, kluiven ze netjes de lengte er eerst af en beginnen dan aan het rugstuk en dat is zacht bot.
Ik vrees toch dat dit hondafhankelijk is. Pike bijvoorbeeld begint aan het zachte rugstuk want Pike is een luiwammes die houdt niet zo van werken voor zijn eten. Met als gevolg ribben die nergens meer aan vastzitten. En als je er dan twee hebt kan je die nog dubbelvouwen ook. En daar hoef je dan ook lekker geen moeite meer voor te doen want die kan je zo inslikken. :biggrin2:
Ik hoef vast niet te vertellen dat Pike geen ribben meer krijgt ::)
Door Lizzy
#3178430
pike schreef:Ik vrees toch dat dit hondafhankelijk is. Pike bijvoorbeeld begint aan het zachte rugstuk want Pike is een luiwammes die houdt niet zo van werken voor zijn eten. Met als gevolg ribben die nergens meer aan vastzitten. En als je er dan twee hebt kan je die nog dubbelvouwen ook. En daar hoef je dan ook lekker geen moeite meer voor te doen want die kan je zo inslikken. :biggrin2:
Ik hoef vast niet te vertellen dat Pike geen ribben meer krijgt ::)
Je hebt er honden bij ::) :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door