Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3114343
Ik ben volgens mij iets van 8 euro per dag aan mijn honden kwijt. Nou heb ik geen idee wat een brok kost maar ja, dit is best fors geld. En dat kan een stuk minder. Minder honden houden of minder grote honden houden.
Door Lil
#3114345
Ik ben 5 euro per dag kwijt voor 2 honden en 1 kat.... echt heel duur dus.
Heb ik het niet over de medicatie van Boris van 3 euro per dag.
En helaas voor het eerst sinds jaren moet hier echt dringend bezuinigd gaan worden.
Dat doe ik dus niet door brok te gaan voeren, maar door de jongste gezonde telg af en toe een maaltijd goedkoper vlees te geven. Liever af en toe smuldier bijvoorbeeld dan brok (dan zou ik 3 euro per dag kwijt zijn en dan praat ik dus over een acana e.d. dus scheelt wel enorm in prijs brok en barf/kvv).
#3114360
malimaniac schreef: Aan barf ben ik gemiddeld 2 euro per kilo kwijt. Voor 2 honden komt dat op 90 euro per maand. Ik heb het vergelijken met een gemiddelde brok kwa prijs. Dus geen lidl en geen oreijen.
Ja, maar qua kwaliteit van het voer (als dat al te vergelijken is natuurlijk) kan je dat beter vergelijken met een vleeskwaliteit zoals in lotgering en smuldier zit.  Niet wat jij aan barf voert dus. ;)
Ik bedoel dat daar veel mensen in de fout gaan inderdaad als ze gaan vergelijken. 
Een kwaliteit zoals Lidl-brok of pedigree is in vers gewoon niet te vinden en ook niet zelf samen te stellen volgens mij. Of je moet gewoon zelf graanschroot, aardappelschillen en afval aan je hond geven.
#3114363
Ik ben aan kvv ongeveer 1,50 per dag kwijt voor mijn twee honden en daar komt dan nog een extra'tje bij. Af en toe krijgen ze iets duurdere kvv (ik voer ongeveer 700gr per dag)
met brokken zou ik voor de ene hond goedkoper uit zij, maar voor de andere niet.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3114369
Ik ben goedkoper uit.
Dan moet ik wel een beetje op de inkoopprijs letten, maar goed.

Nou heb ik een allergie hond. En áls ik die al op brokken kon zetten dan werd het iets hypoallergeens van de da. En dat is echt heul duur.

Ik heb het verder ooit eens uitgerekend voor mijn ouders met Hope. Nou is Hope ook een allergiehond, dus dat is ook weer niet helemaal door te trekken naar alle honden, maar ook zij zijn goedkoper uit. Niet alleen door het voer, maar ook door de sterk gereduceerde kosten voor de dierenarts.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3114431
Hier ook iets van 3 euro de kg. De ene maand wat meer, de ander wat minder. Ongeveer 12 kg in de maand, dus een euro meer of minder is maar een verschil van een tientje, dus niet schrikbarend. Maarja de brokjes die ze eerst kregen waren 1,69 voor 2,5 kg ofzo en daar deden ze een maand mee, veel goedkoper wordt het inderdaad niet dan.. ;D
#3114433
Weet je, Luis reageert niet optimaal op vers.  Zijn maag is gevoelig voor bot en ondanks dat ik het meeste al maal, heeft hij af en toe nog steeds problemen. Zelfs kwartel gaat niet helemaal goed altijd. Dat zijn zaken die hij op brok nooit gehad heeft.
Hetgene mij echter het meest tegenhoudt om terug te gaan, naast het feit dat ik gewoon echt niet wil, is dat ik al op voorhand problemen voorzie hier dat hij dat wel leuk zou vinden voor een week of wat maar daarna jaloers wordt op de anderen die vers krijgen. En omgekeerd net hetzelfde, die dat dan vers krijgen, zullen dan de brok willen.  Heb ik gewoon geen zin in.
Maar het tweede is toch weer de prijs.  Ik heb geen zin om weer zoveel geld uit te gaan geven aan een voeding waar ik niet 100% achter sta.  Voor een iet of wat deftige kattenbrok is 4-5 euro/kg toch echt het minimum.  En minder wil ik niet voeren.

Ik heb voor ik barfplaats ontdekte zowat de hele lijn van brokken doorlopen, begonnen met het laagste (wist ik veel) en steeds beter gaan voeren.  Ik heb het verschil in vacht, ontlasting en adem en dergelijke goed waargenomen.  En het verschil tussen barf en brok is aanwezig in die zaken maar het verschil tussen een goedkope brok en een van de duurdere is een stuk groter dan het verschil tussen duurdere brok en vers.
Hoe vreemd dat ook klinkt.  Maar kwestie van zachte vacht, niet stinken, geur van de ontlasting ed komt zo'n dure brok al redelijk in de buurt van vers.  Alleen dat laagje vet dat op de vacht zit, dat je op je handen blijft voelen nadat je een dier op brokken geaaid hebt, dat is heel merkbaar. Dat is iets wat ik vroeger heel normaal vond en nooit vies gevonden heb, maar tegenwoordig kan ik het niet verdragen. Dan heb ik altijd zin om mijn handen te gaan wassen.  En op tandhygiëne maakt het ook een wereld van verschil.

Ik weet wel dat niemand werkelijk overweegt om naar brok te gaan omwille van de prijs, maar ik denk dat als je dat werkelijk zou doen, je versteld zou staan hoe snel je terugkeert naar vers.  Ik denk dat die ongemakken van plakkerige, evt stinkende vacht, gele tanden en enorme stinkende hopen ontlasting, je snel doen beseffen dat dat beetje extra geld het echt wel waard is.
Desnoods een goedkoper menu als het huidige te duur is , maar vers vlees of niet, dat maakt gewoon té veel verschil, meer dan het in prijs doet naar mijn mening.  Ik bedoel daarmee dat je door te besparen op je menu en eventueel eenzijdiger of mindere kwaliteit vlees te voeren, je een stuk minder 'verliest' dan wanneer je evenveel zou uitgeven aan brok.  Voor dezelfde prijs tussen brok en vers krijg je in vers gewoon veel meer kwaliteit.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 19 mei 2015, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#3114470
pluk schreef: Ben van kvv overgestapt naar barf. Ik voerde Darf, dus per kilo zo'n €4 a €5. Met barf zit ik daar wel onder, niet heel veel want ik voer nagenoeg alles biologisch of wild.

Van brok zou ik Acana, Orijen of vergelijkbaar voeren en die komt toch op € 5 a €6 per kilo. Dus barf is voor mij t goedkoopst :biggrin2:

Maar ja, er gaat hier maar een ruime kilo per week doorheen dus zoveel scheelt t uiteindelijk niet
Darf KVV 4 a 5 euro per kilo?
Dat lijkt me sterk, heb het ook gevoerd en kost nu 19 euro per 5 kilo.
Met je eens dat ik nu ook met Barf goedkoper uit ben en de hond het er veel beter op doet.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3114482
Lazy Garfield schreef: Darf KVV 4 a 5 euro per kilo?
Dat lijkt me sterk, heb het ook gevoerd en kost nu 19 euro per 5 kilo.
Met je eens dat ik nu ook met Barf goedkoper uit ben en de hond het er veel beter op doet.
Ik gaf regelmatig de wild variant, die kost nu € 24,90, zal toen misschien een euro minder zijn geweest, is dan toch echt € 4,78 de kilo  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door