Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2311786
Let je ook wel op dat je niet teveel drama maakt rond het eten?
Als je het uit je hand laat eten als ze moeilijk doet, zou het ook kunnen dat ze dat snel doorheeft en jou aan het trainen is. ;)  Ik zou dat zeker niet systematisch gaan doen, anders hang je er straks aan vast.
Ik begrijp dat ze nog jong is en je toch echt wil dat ze gaat eten, maar ik zou er toch voor opletten.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2311789
nou id, wat een toestanden om de hond te laten eten, zo kan je wel bezig blijven.
ook niet uit de hand laten eten ed, krijgt veels te veel aandacht wbt het eten..
Thea schreef: Heb er hier ook zo 1 van 5 jaar.
En ja ik ga dus wel opleuken, want hij presteert het om 2a3 dagen niet te eten
hier een hond ie een dik half jaar lang op 1 kippenpoot in de week leefde, kerngezond was ie mankeerde niks....
nu vreet ie de oren van mn hoofd
Door Eira
#2311830
Met uitzondering van het konijnkarkas van eergisteren hou ik het ook niet vast maar krijgt ze het als ze er iets voor doet. Het kan dus zijn dat ik het in 1x ergens verstop of haar er wat meer voor laat werken en ze het in meerdere keren moet verdienen.

Ik heb het een keer afgewacht en ze heeft toen anderhalf uur naast haar eten gelegen en ze wilde het echt niet afstaan maar ging duidelijk ook niet eten en dat wil ik dus niet hebben. Ik kan dan wel telkens boos op haar gaan worden en het toch afpakken maar dat maakt naar mijn idee het hele eten stressvoller en dat wil ik niet. Aan ruilen doet ze op dat soort momenten niet dus het is dan echt een machtsspelletje. Als ze haar eten nou gewoon zou laten liggen zou ik het per direct zonder problemen wegnemen.

Eira is over het algemeen een onwijs lieve en gehoorzame hond maar ze kan ook echt een pittige tante zijn (vindt ik helemaal niet erg) en heeft daardoor ook heel duidelijke grenzen nodig. En op deze manier wil ik haar ook geen kans geven om te klieren met eten en daarnaast lijkt het me sowieso goed voor haar om wat meer te moeten werken voor haar maaltijd. Als ze dat niet wil heeft ze gewoon pech en de volgende dag weer een kans.

Ze krijgt dus geen extra aandacht in de zin van aanmoedigen en het eten opleuken want ik weet nu al dat ze daar keihard gebruik van gaat maken. Maar ik zie eigenlijk geen problemen in haar extra voor haar hapje te laten werken door het te verstoppen of haar er wat oefeningetjes voor te laten doen. Trainen doe ik toch iedere dag met haar en of dit nou tijdens het eten of op een ander moment is maakt qua tijd natuurlijk niets uit :)
Laatst gewijzigd door Eira op do 12 apr 2012, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2311901
Eira schreef: Ik heb het een keer afgewacht en ze heeft toen anderhalf uur naast haar eten gelegen en ze wilde het echt niet afstaan maar ging duidelijk ook niet eten en dat wil ik dus niet hebben. Ik kan dan wel telkens boos op haar gaan worden en het toch afpakken maar dat maakt naar mijn idee het hele eten stressvoller en dat wil ik niet. Aan ruilen doet ze op dat soort momenten niet dus het is dan echt een machtsspelletje. Als ze haar eten nou gewoon zou laten liggen zou ik het per direct zonder problemen wegnemen.
tja, duidelijk dat je hond denkt dat ze de 'baas'is op dat moment
id laten werken voor eten is prima.....
als je daar iedere dag zin heb, moet je dat gewoon doen..
Door Eira
#2311904
vanaalst schreef: tja, duidelijk dat je hond denkt dat ze de 'baas'is op dat moment
id laten werken voor eten is prima.....
als je daar iedere dag zin heb, moet je dat gewoon doen..
Ik vindt het ook niet zo'n probleem en op dagen dat ik even wat minder tijd/zin heb kan ik haar gewoon een maaltijd geven die altijd wel goed gegeten wordt (haas, eend, paard, lam, pens.. dus genoeg variatie om ook niet iedere dag uitgebreid met haar bezig te hoeven zijn tijdens het eten) :)
Door Aura
#2313128
Eira schreef: Ik heb het een keer afgewacht en ze heeft toen anderhalf uur naast haar eten gelegen en ze wilde het echt niet afstaan maar ging duidelijk ook niet eten en dat wil ik dus niet hebben. Ik kan dan wel telkens boos op haar gaan worden en het toch afpakken maar dat maakt naar mijn idee het hele eten stressvoller en dat wil ik niet. Aan ruilen doet ze op dat soort momenten niet dus het is dan echt een machtsspelletje. Als ze haar eten nou gewoon zou laten liggen zou ik het per direct zonder problemen wegnemen.
Heel herkenbaar. Zullen we gewoon hun vader maar de schuld geven?  :P
Ik heb nog niet geprobeerd om eten zolang te laten liggen. Dat lijkt me niet verstandig met 2 honden. Maar ik gok dat ze hetzelfde zou kunnen doen.
Ze kan soms wat grommerig zijn als ik haar lege bak wil wegpakken. Wat ik dan doe, is rustig ernaast knielen (hoofd omhoog), bak vastpakken zonder iets te zeggen maar wel op de grond laten staan, even wachten tot ze zelf terugtrekt en dan gewoon de bak wegnemen. Vooral niet je hond serieus nemen. Werkt hier heel goed, als het nodig is tenminste.
Door Eira
#2313437
Aura schreef: Heel herkenbaar. Zullen we gewoon hun vader maar de schuld geven?  :P
Hahaha, ja, doen we ;) :P

Vandaag heeft ze weer een stuk konijnkarkas gehad, ze kreeg eerst de ene en daarna de andere helft en het is zowaar zonder geteut opgegeten en als toetje een favoriet.. eendennekken :D
Door pallas
#2313511
Fijn dat je een manier hebt gevonden om haar te laten eten.

Hier wordt ook vers vlees gegeven tijdens het trainen, dat trek ik gewoon van de standaard maaltijd af.
Ik doe het vlees in blokjes en dan in een schoolbeker. Als er beloond wordt dan schud ik vlees op de deksel, kunnen ze het zo pakken. Of gewoon met mijn handen en dan na het trainen even wasssen of vochtige doekjes mee.

Ook een jonge hond kan vasten, maar je moet het wel heel rustig opbouwen en goed kijken hoe ze het doen.
Als ze nu loops is geworden is de grootste groei er ook al uit, maar dat had je al gemerkt want je bent minder gaan voeren.

Op de lange termijn zou ik toch kijken of ze niet weer naar gewoon eten uit de bak kan gaan, tenslotte zijn er ook omstandigheden waarbij je niet zelf voor je hond zorgt. (vakantie/ ziekte van het baasje of calamiteiten).
Dan is het wel fijn als ze ook op de "normale manier" kan eten.
Door Eira
#2313547
pallas schreef: Op de lange termijn zou ik toch kijken of ze niet weer naar gewoon eten uit de bak kan gaan, tenslotte zijn er ook omstandigheden waarbij je niet zelf voor je hond zorgt. (vakantie/ ziekte van het baasje of calamiteiten).
Dan is het wel fijn als ze ook op de "normale manier" kan eten.
Ze krijgt ook nog steeds maaltijden in 1x uit haar bak, ze loopt voornamelijk te klieren met grote stukken karkas en vis dus dat krijgt ze in delen en dan in steeds grotere stukken tot ze weer normaal eet. Het zal ook wel te maken hebben met haar loopsheid, dat ze wat langzamer gaat groeien en een beetje uitdaaggedrag. Nu ze op 1x per dag staat en wat minder krijgt lijkt ze ook wel al meer trek te hebben dus het gaat de goede kant op :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door