Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3471177
Ik zie steeds meer en meer op diverse fora dat mensen toch overgaan/geadviseerd worden tot toevoegen van vitaminen en sowieso supplementen in het algemeen. Is het nou echt zo slecht gesteld met de bodem dat de dieren wie wij voeren niet meer toerijkend zijn qua voedingsstoffen??

In de regel voer ik hier minimaal 4 diersoorten aan vleesbot (vaak meer) en 3-4 diersoorten spiervlees (niet zijnde de 4 van het vleesbot) en dan natuurlijk wat vis en orgaan waarbij de pens, hart en de lever wisselen qua diersoort. Nier is veelal rund.
#3471181
Cindy de Wolf schreef: za 04 mei 2024, 11:20 Ik zie steeds meer en meer op diverse fora dat mensen toch overgaan/geadviseerd worden tot toevoegen van vitaminen en sowieso supplementen in het algemeen. Is het nou echt zo slecht gesteld met de bodem dat de dieren wie wij voeren niet meer toerijkend zijn qua voedingsstoffen??

In de regel voer ik hier minimaal 4 diersoorten aan vleesbot (vaak meer) en 3-4 diersoorten spiervlees (niet zijnde de 4 van het vleesbot) en dan natuurlijk wat vis en orgaan waarbij de pens, hart en de lever wisselen qua diersoort. Nier is veelal rund.
Ik hoop dat je ook groenten (en wat fruit) voert? Want dat vind ik persoonlijk echt noodzaak. Is het niet voor de nutriënten, is het wel voor de darmgezondheid (vezels/prebiotica).

En al die suppletie..... Ik vind dat multivitaminen/mineralen juist heel erg de balans naar de knoppen helpen. Voor mij is dat echt een no-no. En ik weet ook wiens wind dat is die is gaan waaien....

Maar ik heb heel erg mijn twijfels over vlees uit de bio-industrie. Dus groenten en wat biologisch fruit is een must! En extra's kunnen zeer zeker geen kwaad maar dan niet uit een potje. Een paar rauwe eieren (desnoods alleen eierdooiers) per week is echt aan te bevelen. En heb je een hond die wat huid of darm issues heeft, dan is extra zink in de vorm van oesters (uit blik) echt geen gek idee. Omega 3 vetzuren komen in vrijwel ieder menu tekort. Dat geef ik dan wel in capsules (algenolie), wat extra's geven als Moringablad (bij pit en pit) kan af en toe ook geen kwaad. Een extra stukje wilde zalm voor de vitamine D: vind ik aan te bevelen. Geplette noten, pitten en zaden. Ik gebruik zelf gekiemde pompoenpitten en gekiemde zonnebloempitten - zonnebloem heel spaarzaam vanwege omega 6 - chiazaad, beetje lijnzaan, hennepzaad en para-noten. Ze zijn om meerdere redenen heel gezond (vitamine E maar ook bijv. zink en selenium). Dus ja, ik gebruik wel extra's maar maak het ook weer niet te gek zoals je ook wel eens voorbij zie komen met een ton aan "toppings" (dat is helemaal hot he, toppings - tegenwoordig ben je pas goed bezig als je halve voerbak vol ligt met toppings).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door