Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
#3196513
Ik heb de natte handdoeken voor mijn heren alleen nodig gehad op die idioot hete dagen vorig jaar van 35+ C - en toen ging de gekke zwarte meneer nog af en toe in de zon liggen :biggrin2: Ik denk dat op onverharde ondergrond op die hoogte in de schaduw de meeste honden het prima uithouden.

Grappig, mijn heren slapen in auto soms ook beter, we waren een keer onderweg en Spot begon te joelen in de B&B toen wij wilden gaan eten, we hebben ze toen in de auto gezet (najaar, donker, niet warm) en dat ging wel prima. (meenemen naar het restaurant, 2 husky's is soms niet helemaal handig, op terras doe ik het wel maar binnen vind ik toch nogal wat, aangezien ze nogal nieuwsgierig zijn. Is zo apart als ze even bij de buurman gaan kijken wat die zit te eten...)
Door TomsBorders
#3196704
Syrae schreef:nu nog een jonge stabij, eet nu zo'n 600 gram per dag. Bij volwassen gewicht zal hij tussen de 500 en 600 per dag gaan eten.

Volwassen gewicht zit tussen de 25 en 30 kg in. In de vakantie is hij 11 maanden.

Gezien z'n volwassen gewicht haal ik uit de grote verpakken 28 maaltijden, maar dat kost me dan 120 euro. Das me te extreem duur.

We doen geen trektochten, ik doe aan wildwaterkanoen :biggrin2: m'n ouders hebben dat altijd met mij en mijn broertje gedaan als gezin vanaf dat we zwemdiplomas hadden en een jaar of 7 a 8 waren. Dat doe ik nu dus nog steeds met hen. Mijn man is dan bij de hond en kinderen en heeft meer dan genoeg tijd iets te kopen voor de hond, maar spreekt slecht Frans.
voor 25 kg raden ze 62,5 gram een (=57 maaltijden 2,10 euro/maaltijd) en voor 30 kg raden ze 75 gram aan (=48 maaltijden 2,5 euro / maaltijd)
Door Siberienne
#3196736
Syrae schreef:Maar dan is die tabel op de website toch fout? Of heb ik met m'n neus gekeken....
http://www.k9natural.nl/3-6kg-beef-freeze-dried/

Die tabel. Gaat over het 3,6 kg pak

De hoeveelheid ligt ook aan de hond & hoeveelheid energie verbruik. De tabel die jij laat zien gaat uit van 2% van het lichaamsgewicht Want Tom zegt is 1% van het lichaamsgewicht, die tabel stond vroeger op de verpakking maar dat is wat verneukeratief want dat halen niet veel honden volgens mij. Op trektocht in de sneeuw bv haalde ik niet eens wat er in de tabel staat. Want dan moet je minimaal uitgaan van 3% van het lichaamsgewicht en dat om gaan gekeken.

1% is echt weinig: dat is een volwassen hond van 30 kg die leeft op 300 gr KVV per dag... Dat halen die van mij echt niet.

Je kunt ook mij omrekenen naar de hoeveelheid vlees die je nu voert: die 3.6 kg is 14.4 kg KVV, Bolke eet 600 gram per dag dan is het voor 24 dagen. 120/24 = 5 euro per dag

Shadow en Spot aten toen ze de leeftijd van jouw Bolke hadden 800 gr KVV per dag, hun volwassen gewicht is <25 kg (nou ja, Spot gaat er overheen dan, maar niet veel). Hoeveel je moet geven hangt dus maar net af van je hond en hoeveel energie die verbruikt. De inschattingen op de verpakking vond ik optimistisch. Ja, de laatste keer op vakantie dat ze ineens gezamenlijk besloten hadden dat ze het niet meer lustten, toen deed ik er heeeeel lang mee....
Door Syrae
#3196747
even verder googelen leert mij dat stabijs maximaal 25 gaan wegen. Ma goed, das allemaal gissen gezien Bolke van een boerderij komt en geen papieren heeft :biggrin2:

We nemen denk ik wat houdbare worst of renske mee en de week voor vertrek en na vertrek veel orgaan, weinig spiervlees en op vakantie andersom, dat gaat vast wel lukken.
Door TomsBorders
#3196763
Syrae schreef:Maar dan is die tabel op de website toch fout? Of heb ik met m'n neus gekeken....
http://www.k9natural.nl/3-6kg-beef-freeze-dried/

Die tabel. Gaat over het 3,6 kg pak
hmm, op het pak staat het wat anders ja, mss is dat het probleem in mijn berekeningen.
Dan kan ik er wss ook veel minder uithalen, maar dat is ok. je kan mss ook de 500 grams versie nemen als je die kan krijgen en dan heb je wat afwisseling.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#3197163
Ik gebruik altijd een net zoals in die link ook van Jan van Driel.
Bij de cranenbroek hebben ze ook een goedkope versie (de kwaliteit is wel een stuk minder).
Samen met schapenpaaltjes van de welkoop/boerenbond.
Als je een brave hond hebt werkt dat ook goed en hebben ze bewegingsvrijheid als voor de caravan zit.

Vorig heb ik voor het eerst die seresto banden gehad. Vind die vele malen prettiger dan de scalibor.
Geven ook niet af en werken ook fijn tegen vlooien.
Dus voor dit jaar naar het buitenland gaan die ook om hier.

Qua eten, meestal neem ik mee voor 2-3 dagen, gewoon in een (koel)box, op mekaar gepropt werkt dat prima.
Frankrijk zelf heb ik geen ervaring met prijzen van vers en wat ze hebben.
Maar wel in Noord Spanje, en dat was prima te doen.
Niet compleet, maar voor 2-3 weken zie ik daar geen probleem in.
Ze hebben daar in de supermarkt vaak meer soorten dan hier in NL.

In de auto, niet anders dan normaal in de auto.
Als je onderweg ze gaat uitlaten is de snelweg vaak dicht in de buurt, ik koppel de honden die iets minder goed luisteren dan ook zowel aan een tuig als halsband.
Vind dat eng mochten ze per ongeluk losschieten dan is de weg vaak wel erg dichtbij.

Misschien ook nadenken over als je daar opstap gaat en je hond achter moet blijven, dan kan het in de auto natuurlijk te warm zijn.
In de caravan (met open ramen) is vaak beter te doen, maar wel opletten dat ze niet kunnen ontsnappen.
Als je je hond niet achterlaat dan is deze overdenking natuurlijk overbodig.
Door Syrae
#3197169
goeie tip van de snelweg!

Afbeelding

dit is (een voorbeeld van)onze caravan (we hebben er een voortent bij waar de caravan 3x in kan. daardoor wil het als gezin. Onderweg slaapt de jongste bij ons in de caravan en zetten we alleen een tentje op voor de oudste, op da bestemming zetten we alles op en uit)
ik denk niet dat ik onze hond daar zonder begeleiding in wil hebben
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door