Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3069413
Ik gebruikte vroeger toen ik enkel alleen Pike had van die ijsklontbakjes. Van die vormpjes waarvan je er altijd een bij een koelkast krijgt. Die verkopen ze ook gewoon los bij de Blokker en de Marskramer.  Makkelijk te vullen, bevriezen, folie erover en klaar. Daar kon je dan gewoon een klontje uitdrukken.
En anders gewoon een beetje extra van je eigen groente koken. Het hoeft niet elke dag een hele mix te zijn. Vandaag een paar boontjes, morgen een hapje worteltjes, overmorgen schepje andijvie etc.
#3069658
Suzanne schreef: Ik heb heel kleine diepvriesdoosejs van 100 ml ofzo, Ik blender 1 x per periode een hele zooi groente met inderdaad wat yoghurt en dat vries ik in die doosjes in. Laat zich prima stapelen. Met zo'n doosje doe ik dan ongeveer 1 week. En dat blijft prima in de koelkast.
Je kunt het ook minder vol doen natuurlijk ;-)

Suzanne
Oh, dít vind ik nou echt een goede tip. Ik had dus geen idee dat het zo lang in de koelkast goed zou blijven. En bij twijfel kan ik altijd de vierde en vijfde dag dubbel geven en dan twee dagen niet, of zo.

Dit wordt 'm hoor, volgende keer dat ik ga blenderen gaat het gewoon lekker in grotere bakjes zonder geknoei en deel ik voortaan via de koelkast uit. Dank je!
Door Roosj
#3069686
Suzanne schreef: Ik heb heel kleine diepvriesdoosejs van 100 ml ofzo, Ik blender 1 x per periode een hele zooi groente met inderdaad wat yoghurt en dat vries ik in die doosjes in. Laat zich prima stapelen. Met zo'n doosje doe ik dan ongeveer 1 week. En dat blijft prima in de koelkast.
Je kunt het ook minder vol doen natuurlijk ;-)

Suzanne
Ulg.. dan heb je een flink verrotingsproces. Je eigen eten blijft ook niet een week goed.. Max 4 dagen.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3069742
ik vind het ook erg lang zeker voor iets wat gemalen is,hooguit 2 dagen vind ik ,ik snap het niet hoor ik ben zo klaar ermee,gewoon in klein diepvrieszakje,die vouw ik open in bakje op de weegschaal plop schep groente erin,knoopje erin klaar is klara
Gebruikersavatar
Door Nero
#3069747
Even voor mijn eigen informatie.
Stel dat je het zolang in de koelkast bewaard, nemen de vitamine en mineralen die juist zo belangrijk zijn dan niet in rap tempo af?

Als ik ananas voor mijn zoon in stukjes heb staan snijden probeer ik dit binnen 2 dagen op te maken. Evenals vers geperste sap, er is mij altijd geleerd dat na 3 dagen de vitamines aardig vervliegen zegmaar. Dan is het beter om iedere dag vers te maken ipv te bewaren.

Of heb ik het nu helemaal mis?
Door Roosj
#3069777
Nero schreef: Even voor mijn eigen informatie.
Stel dat je het zolang in de koelkast bewaard, nemen de vitamine en mineralen die juist zo belangrijk zijn dan niet in rap tempo af?

Als ik ananas voor mijn zoon in stukjes heb staan snijden probeer ik dit binnen 2 dagen op te maken. Evenals vers geperste sap, er is mij altijd geleerd dat na 3 dagen de vitamines aardig vervliegen zegmaar. Dan is het beter om iedere dag vers te maken ipv te bewaren.

Of heb ik het nu helemaal mis?
Jep. Vitamines ver vliegen, maar dat is ook met on gemalen groente en ingevroren groente.

Ik maak verse ananas sap voor mijn konijnen als die een verstopping dreigen te hebben (al heel lang niet meer gebeurd gelukkig). Je moet dat sap dan DIRECT verwerken (geven of invriezen) omdat de werkzame stof super snel vervliegt.
#3069806
kiara schreef: ik vind het ook erg lang zeker voor iets wat gemalen is,hooguit 2 dagen vind ik ,ik snap het niet hoor ik ben zo klaar ermee,gewoon in klein diepvrieszakje,die vouw ik open in bakje op de weegschaal plop schep groente erin,knoopje erin klaar is klara
Verschil is, dat als je porties moet maken van maar 15 gram per hond (30 gram per dag) en je hebt zoals ik altijd minimaal 10 groentes erin zitten en wil dat ook afwisselen dus je hebt minimaal 2 soorten mixen, eerder drie, dat je dan heeeeeeeeeeel veel porties 'plopschepgroenteknoopjeklaar' hebt. Die heb ik dus niet allemaal in een apart zakje, maar verdeel ik in ijsklontzakjes (1 klontje in zo'n zakje = mooi precies 1 dagportie voor 1 hond) en het is echt een gedoe om dat erin te krijgen.

Ik doe het zo: trechter in ijsklontzakje stoppen. Groenteprut in de trechter scheppen. Loopt echt niet zomaar vanzelf erin, of alleen het sap en dan moet het vaste deel nog. Dus ik stop een pollepelsteel in de trechter en duw de prut daarmee door de trechter in het zakje. Dan moet ik tegelijk het ijsklontzakje goed om de trechter vasthouden om te voorkomen dat hij eraf glijdt en om de prut goed te laten verdelen moet het zakje liefst hangen dus ik hou het gewicht omhoog en tegelijk vastgeklemd om die trechter. Elke keer als ik wat prut in het zakje heb, moet ik het ook naar beneden wrijven om alle vakjes te vullen en tussendoor af en toe ontluchten. Uiteindelijk trechter eruit, zakje dichtknopen, en dan heb ik na een aantal zakjes echt al wat kramp in mijn vingers van het vasthouden om die trechter. En er gaat altijd wel wat naast dus het wordt ook glibberig.
Als ik met minimaal aantal groente mix maak, heb ik toch vaak al per soort een stuk of 8 van die zakken te vullen. Over het algemeen doe ik over groentemix maken en portioneren ruim 2 uur...

En wat ik een beetje tegenstrijdig vind in de adviezen hier: waarom zou groentemix niet een paar dagen in de koelkast kunnen staan, als je je groente in de groentela van de koelkast ook gewoon een paar dagen bewaart?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3069814
Lothlórien schreef: Verschil is, dat als je porties moet maken van maar 15 gram per hond (30 gram per dag) en je hebt zoals ik altijd minimaal 10 groentes erin zitten en wil dat ook afwisselen dus je hebt minimaal 2 soorten mixen, eerder drie, dat je dan heeeeeeeeeeel veel porties 'plopschepgroenteknoopjeklaar' hebt. Die heb ik dus niet allemaal in een apart zakje, maar verdeel ik in ijsklontzakjes (1 klontje in zo'n zakje = mooi precies 1 dagportie voor 1 hond) en het is echt een gedoe om dat erin te krijgen.

Ik doe het zo: trechter in ijsklontzakje stoppen. Groenteprut in de trechter scheppen. Loopt echt niet zomaar vanzelf erin, of alleen het sap en dan moet het vaste deel nog. Dus ik stop een pollepelsteel in de trechter en duw de prut daarmee door de trechter in het zakje. Dan moet ik tegelijk het ijsklontzakje goed om de trechter vasthouden om te voorkomen dat hij eraf glijdt en om de prut goed te laten verdelen moet het zakje liefst hangen dus ik hou het gewicht omhoog en tegelijk vastgeklemd om die trechter. Elke keer als ik wat prut in het zakje heb, moet ik het ook naar beneden wrijven om alle vakjes te vullen en tussendoor af en toe ontluchten. Uiteindelijk trechter eruit, zakje dichtknopen, en dan heb ik na een aantal zakjes echt al wat kramp in mijn vingers van het vasthouden om die trechter. En er gaat altijd wel wat naast dus het wordt ook glibberig.
Als ik met minimaal aantal groente mix maak, heb ik toch vaak al per soort een stuk of 8 van die zakken te vullen. Over het algemeen doe ik over groentemix maken en portioneren ruim 2 uur...

En wat ik een beetje tegenstrijdig vind in de adviezen hier: waarom zou groentemix niet een paar dagen in de koelkast kunnen staan, als je je groente in de groentela van de koelkast ook gewoon een paar dagen bewaart?
Je zou ook kunnen kiezen voor wat minder groenten.
Met jou kleine hondjes zou ik minder maken, want ook drie maanden invriezen is eigenlijk te lang.
Ik zou dus maand 1 kiezen voor bijvoorbeeld drie of vier groenten. Maand twee weer drie of vier andere. En elke maand verse mix maken.

In plaats van ijsblokzakjes zou je kunnen kijken naar siliconenvormen.
Ik heb weer wat anders maar geen idee waar je dat kan halen. Het is een plastic bakje met een deksel. In die deksel zitten "schotjes". Je duwt de deksel er op en als het een uurtje gevroren is heb je losse klontjes.
Door Roosj
#3069830
Het snijden/pureren van groente versterkt bepaalde processen waardoor ver rotting eerder optreed als bij een intacte groente.
Zowel intacte als gesneden/gepureerde groenten verliezen vitamines.

Ik zou ook geen klont zakjes gebruiken, maar gewoon die ijsklont bakjes. Volgens mij heeft de action die bakjes met deksel.

En anders gewoon je eigen groente zoutloos koken en dan daar wat van geven.

Ik maak 1x per week een prutje voor 3-4 dagen.
Gebruikersavatar
Door Nero
#3070013
In het begin deed ik het ook in van die ijsklontzakjes. Ik heb toen een spuit gehaald bij de apotheek en deed het dan in de zak spuiten. Dat moet je dan nog wel aanschuiven hoor maar dan zit je niet met een pollepel te duwen.
Is dat misschien een optie?

(al vond ik dat ook nog veel werk hoor)
Laatst gewijzigd door Nero op za 07 feb 2015, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
#3070058
Nero schreef: In het begin deed ik het ook in van die ijsklontzakjes. Ik heb toen een spuit gehaald bij de apotheek en deed het dan in de zak spuiten. Dat moet je dan nog wel aanschuiven hoor maar dan zit je niet met een pollepel te duwen.
Is dat misschien een optie?

(al vond ik dat ook nog veel werk hoor)
Bij de da kun je dwangvoer spuiten krijgen. Die hebben een bredere tuit zodat er dikke drap doorheen kan ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door