Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2926593
Kim_S schreef: ;D ;D ;D

Die blik had Max een week lang bij KVV  ::)
Gelukkig heeft hij verstand gekregen voordat hij verhongerde  :biggrin2:
Tom had die blik bij brokjes, toen ik hem voor het eerste een kippenvleugel gaf keek hij echt met een blik van "hehe eindelijk eten!" het kreng was 4 maanden oud  ::) :biggrin2:
#2926929
Lothlórien schreef: Hahaha... de eerste kippenpoot die ik Pico gaf bleef hij jankend naar staan kijken. Nadat ik hem kort onder de gloeiendhete kraan gehouden had zodat het vlees een heel klein beetje aangaarde besefte hij pas dat het eetbaar was ;)
Als ze het lusten, is het toch prima? Jongens, vanaf nu is dit jullie eten en de brokjes gaan naar het asiel. :biggrin2:
#2926934
Hee, jou ken ik  :D

Ik BARF nu een jaar met mijn hond (die ik ook een jaar heb, had hem zeker nog niet toen ik bij jou was?) en het valt mij eigenlijk wel mee. Het lastigste vind ik zelf vooral beperkte vriezerruimte en daarin varieren en het toch betaalbaar houden. Als je groter inkoopt, bijvoorbeeld via dit forum, dan scheelt dat nogal. Ik vind dieza wel errug duur met de barfproducten ;) Maar met van die kleine hondjes maakt dat op zich minder verschil natuurlijk.

Ik vond het in het begin ook wel veel informatie maar je ontwikkelt best wel snel een routine. In het begin was ik heel precies aan het wegen en meten en nu neem ik het wat minder nauw. Ik doe het inderdaad ook met in-verhouding inkopen voor een maand en dan helemaal opmaken, geportioneerd in de vriezer en dan per dag ook wel eens wat losser, gewoon maar ff kijken hoe het uitkomt.
Kom anders een keer op de koffie, kunnen we er IRL over kletsen :)
#2926969
Heyyy Rianne! Jij ook aan de barf! Nee, je hondje had je nog niet toen je bij me was. Toen hebben we vooral over de slakken en over de hamsterratten gepraat.

Ik heb een grote vriezer, dus dat zal geen enorm probleem worden, gelukkig. En ach, met twee kleine cairns hoef ik inderdaad geen mega-hoeveelheden op te slaan.
Zojuist toch maar weer eens een hele doos Energique gekocht in plaats van de kleine zak minischijfjes die ik wel eens als verwennerijtje gaf. De zakken brokken maak ik nog wel even op (die twee/drie weken ongeveer maakt toch niet meer uit op de jaren dat ze al brok eten) en dan ga ik over op Energique en Renske, als dat lekker loopt zal ik barf gaan toevoegen.
Rapalje schreef: Kom anders een keer op de koffie, kunnen we er IRL over kletsen :)
Doen we! Heb je mijn mailadres nog?
#2926979
ik heb ook eerst de brokken opgemaakt. De eerste dag dat ik kvv gaf heb ik water gekookte en laten afkoelen en dat erover gedaan dit heb ik 3 dagen gedaan. Dat zou de overgang van brok naar kvv voor de spijsvertering makkelijker maken. Nu ben ik begonnen om vleugels te geven omdat ik geen nekken van een kilo kan krijgen wel van 10 kilo. Langzaam steeds een stukje verder over een half jaar denk je teug en dan denk je waarschijnlijk waar heb ik me toch druk om gemaakt.
#2926999
monique71 schreef: ik heb ook eerst de brokken opgemaakt. De eerste dag dat ik kvv gaf heb ik water gekookte en laten afkoelen en dat erover gedaan dit heb ik 3 dagen gedaan. Dat zou de overgang van brok naar kvv voor de spijsvertering makkelijker maken. Nu ben ik begonnen om vleugels te geven omdat ik geen nekken van een kilo kan krijgen wel van 10 kilo. Langzaam steeds een stukje verder over een half jaar denk je teug en dan denk je waarschijnlijk waar heb ik me toch druk om gemaakt.
Ja :biggrin2:
#2927078
Inge en Bono schreef: Wij hebben onze Luna ook cold turkey overgezet; ze was toen bijna 11 jaar. Ze heeft 2 dagen kvv gegeten en daarna kwartels, eendennek, kipkarkas; beginnersbot idd.
Ze (vr)at het direct alsof ze nooit anders gehad heeft  :D
De katten die ik heb gevoerd ook allemaal. De een makkelijker dan de ander, maar uiteindelijk zijn ze nu allemaal aan de BARF en heeft Liza de pest in als ze kvv krijgt ipv BARF. Arme poezenkind...
#2927859
Nou pffff... een beetje eng vind ik het nog (en tegelijk vraag ik me weer af waarom) maar ik heb vandaag alle brokken die we nog hadden aan een vriendin gegeven, vanaf nu ga ik een poos diverse soorten KVV afwisselen. Voor komende tijd heb ik Renske, Energique, Rodi Exclusive, Orange, Kivo en Haaks Barf in huis. We gaan dus definitief om nu!
#2927862
Hééé, wat goed van je! En een stuk beter voor je hondjes ook - helemaal kvv is toch beter dan kvv gemengd met brokken. :biggrin2:
Stoer hoor! Nou de komende tijd lekker veel lezen over veilig en gezond barfen, en op een dag denk je: waar heb ik me in vredesnaam druk om gemaakt! ;D

Even een vraagje trouwens, maar Renske, is dat geen gekookt vlees?
#2927978
Anne in Duitsland schreef: Even een vraagje trouwens, maar Renske, is dat geen gekookt vlees?
Nee, het gaat rauw in de verpakking en wordt dan even gestoomd om het langer houdbaar te maken in de verpakking. Ik heb daarover met Renske zelf al eens van gedachten gewisseld en ben het wel met haar eens dat het voor een boel mensen 'gemak in een pak' is om niet elke keer te hoeven ontdooien, voor mensen die toch geen brokken of blikvoer-vol-conserveringsmiddelen willen geven. Voordeel van Renske voor mij persoonlijk is verder dat het door het korte stomen (en dus toch licht aangaren van de buitenkant, je ziet inderdaad als je het uit de verpakking haalt dat de eerste paar mm iets verkleurd zijn en dus iets gaar) het ook erg makkelijk geaccepteerd wordt door mijn brok-gewende-hondjes. Ik gaf al vaker Renske naast brok en dat werd altijd al heel makkelijk verteerd. Ik denk dat ik, ook als ik op barf overga, toch altijd wel 1 of 2 kuipjes in huis ga houden omdat het vreselijk makkelijk is als ontdooien een keertje niet uitkomt of vergeten is.

Van de site:
Vers Vlees maaltijd voor honden 395 gram
Puppy (Kip & Lam) • Kip • Lam • Kalkoen & Eend • Vis • Eend & Konijn • Kalkoen 7+  • Zalm GRAANVRIJ • Limited Edition

Vers Vlees maaltijd voor honden 100 gram
Kip & Rund • Tonijn • Lam • Tonijn & Kip • Kalkoen

Renske's ingrediënten zijn 100% natuurlijk. Er wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige ingrediënten die geschikt zijn voor menselijke consumptie.
De Renske Vers is 100% natuurlijk en bevat géén granen en suiker en zijn vrij van chemische conserveringsmiddelen, antioxidanten, kleur-, geur- en smaakstoffen.

Deze pure, verse ingediënten worden vacuüm verpakt en daarna kort gestoomd in de verpakking.
Op deze manier is de Renske Vers natuurlijk geconserveerd met behoud van de voedingsstoffen.

Dit is een complete 100% natuurlijke hondenvoeding.

Gemakkelijk in gebruik voor thuis, op vakantie of tijdens het reizen. Geen koelkast of diepvries nodig.
#2933373
Inmiddels zitten de hondjes bijna 2 weken op enkel KVV. Ik heb diverse merken door elkaar gegeven en ze reageren eigenlijk nergens verkeerd op in de zin van dat ze problemen met verteren hebben, ze hebben geen detoxische verschijnselen, het valt het hele gezin op (nu al!) dat ze minder sterke lichaamsgeur hebben, en ze vinden het over het algemeen heerlijk, hoewel onze oudste hond wel wat kieskeuriger is en soms dingen toch weigert.

Kortom: so far, so good.
Ik ben me intussen steeds verder aan het inlezen, nog steeds eraan denkend een deel of het geheel van hun voeding door barf te vervangen, en heb o.a. de hele handleiding van dit forum doorgenomen (http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/) maar blijf toch met vragen zitten.

1. Hoe kan ik weten hoe dat zit met die behoefte-percentages? Mijn honden verschillen behoorlijk in gewicht, de oudste van 9 is net over de 5 kilo en de jongste van 7 is 10 kilo, toch gaf ik toen ik nog brok gaf de jongste vaak maar net een beetje meer, hooguit anderhalf keer het portie van de oudste. Ik doe dat nu bij de KVV eigenlijk ook, maar vraag me af of ik dat zo kan overnemen. De oudste wordt eerder sneller mager, de jongste eerder dik. Ik volg nu netjes wat de fabrikanten van de KVV-merken opgeven (geef vaak net wat minder dan opgegeven wordt), maar als ik straks zou gaan barfen moet ik dus toch iets beslissen qua percentage.

2. Hoe kan ik zien of een vleesbot maximaal 50% bot en minimaal 50% vlees heeft? Gaat het om gewicht of puur volume? Volume lijkt me makkelijker te schatten dan gewicht...

3. Als ik voorzichtig barf naast KVV ga toevoegen, hoe zorg ik dan dat het van het begin af aan al uitgebalanceerd is, als ze juist in het begin nog niet alles kunnen eten?

4. Ze eten nu nog maar zo kort enkel KVV, dat ik denk dat het verstandig is om nog even te wachten met barf. Hoe lang moet ik wachten tot het maagzuur zich voldoende aangepast heeft?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door