Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door chamourel
#2358058
Daantje schreef: Ja, ik zit met zo'n dilemma  :(

Ons zwarte trekpaard is heel veel kreupel ,maandag gaan we weer verder onderzoeken.
Het lijkt toch op een chronische hoefzweer.
Ze heeft er veel last van en de behandelend DA begint nu toch voorzichtig over in laten slapen.

De paarden lopen altijd buiten ,op een mooi stuk natuurgrond zonder mest en zonder chemische troep.
Ze zijn altijd goed gezond geweest en hebben een heel mooi leven.
Ze zijn zelfs op dit moment iets te vet vanwege al het jonge gras.

Als ze alleen staat en ze heeft zeer beperkt voer te grazen ,dan loopt ze niet .
Ze wil alleen lopen in het land ,samen met haar maatje Fien.

Tot een jaar geleden zou ik gruwen van het idee om je eigen paard op te voeren aan de honden.
Ik zou me een kannibaal voelen.
Maar ook dat zit tussen de oren.

Ik weet het dus nog niet.
We hebben nog nooit eigen dieren aan onze honden opgevoerd,ook geen kip,geit of konijn.
heb je een second opinion gevraagd aan een andere hoefsmid / dierenarts.

ik hoor zo vaak van onnodig te vroeg ingeslapen paarden  :-[ :'(

soms hoor ik verhalen die eigenlijk uitzichtloos waren en uiteindelijk een succes zijn geworden.
maar oke dat is afhankelijk hoe ver wil je gaan en hoe ver kan je paard het nog aan :-[

sterkte, het is vreselijk :-*
Gebruikersavatar
Door Hope
#2358067
Ik heb mijn paard december in laten slapen.
Naar de slager? Nooit.

En de reden waarom zal ik je besparen, misschien is het wel echt puur mijn eigen idee, maar ik vind het idee van een griezelig slachthuis maar niks.
Gewoon fijn bij de dierenarts, heerlijk rustig...

Mijn paard opeten of opvoeren zou ik niet kunnen. Ik heb nog altijd moeite met het voeren van paardenvlees.
Het is dat Hope er zo goed tegen kan en hij aan het elimineren is, anders gaf ik het niet. Ik heb ooit paardentong gekocht en heb het in de kliko gegooid. Ik kon het niet voeren, het lukte gewoon écht niet.

Moeilijk, zo'n dilemma. Volg je hart.
Je kan het maar 1 keer goed doen!
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2358096
chamourel schreef: heb je een second opinion gevraagd aan een andere hoefsmid / dierenarts.

ik hoor zo vaak van onnodig te vroeg ingeslapen paarden  :-[ :'(

soms hoor ik verhalen die eigenlijk uitzichtloos waren en uiteindelijk een succes zijn geworden.
maar oke dat is afhankelijk hoe ver wil je gaan en hoe ver kan je paard het nog aan :-[

sterkte, het is vreselijk :-*
Ja ,a.s maandag komt er een speciale trekpaarden hoefsmid en een heel goede paardenarts.
Deze gaan samen nog es hun best doen.

probleem met dit paard is : haar gewicht en omvang (lastig te vervoeren)
en dus beperktere mogelijkheden tot behandelen.
Ze is erg stressgevoelig en de ontsteking zit heel hoog in de voet ,daar kun je gewoon niet goed bijkomen.

Ze komen aan huis met een speciale bekapstal zodat ze goed behandeld kan worden.
Zo'n paard weegt 1000 kilo,misschien wel meer.

We zijn al heel ver gegaan ,maar het paard moet ook een paardwaardig bestaan hebben.
Dat heeft ze hier tot nu toe wel gehad..
Wij stoppen met behandelen als ze zo'n bestaan niet meer heeft.

De vraag blijft staan : wat doe je dan met haar als het stopt?

Misschien dat ik eens bij een paardenslager moet gaan kijken
om met eigen ogen te zien hoe dat gaat.
Daar ben ik nog nooit geweest,wel in slachthuizen.
Als het met paarden ook zulk lopende band werk is,
dan zie ik dat niet zitten

Het idee om haar hier te laten inslapen en met de destruktie mee te geven
stuit me tegen de borst.
Dan zou ik er liever iets nuttigs mee doen.

Misschien wel wat ik hier las : andere barfhonden hier er gelukkig mee maken.
Misschien de eigen honden ook ,maar het idee vind ik nog lastig

Ik weet wel dat paardenvlees heel mooi vlees is ,
zeker als het van natuurgrazers komt.

Vandaar mijn vraag /dilemma
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2358108
Nijkerk schijnt de slachtingen heel rustig en fatsoenlijk te doen heb ik gehoord.
Je kunt misschien eens vragen of je daar eens mag komen kijken, daar zijn al rondleidingen geweest ook..

Dan heb je misschien een beter beeld van wat daar gebeurd.

Moeilijke keuze, ik weet niet wat ik zou doen.
Hoe is het paard eigenlijk op zijn paspoort geregistreerd? Mag ie wel naar de slacht überhaupt?
Door Juul
#2358114
Ik heb hier geen ervaring mee,vandaar ook dit dilemma.
Paarden zijn geen geregistreerde consumptie dieren voor zover ik weet.
Ach gos........, Als het goed is ze gechipt en heeft ze in haar paspoort wel of geen aantekening dat ze bestemd mag zijn voor de slacht. Als ze bepaalde medicijnen heeft gehad mag het niet eens meer.

Laat je goed voorlichten over het inslapen. Bij zo'n gezond dier (wat alleen wat aan de voet heeft) is het hart nog heel sterk en is inslapen ook zo rustig en vreedzaam niet heb ik me laten vertellen. (Wij zaten vorig jaar met een gelijksoortig probleem met de shet, gelukkig is ze opgeknapt). Dan is een schietmasker heel wat sneller en minder stressvol. Onze oude dierenarts in brabant deed het ook in de wei met een schietmasker bij het paard van een vriendin (gebroken been).

Sterkte, hopelijk weet de hoefsmid iets waar je wat aan hebt.

Ik zou het niet kunnen trouwens, eigen paard opvoeren.
Laatst gewijzigd door Juul op vr 01 jun 2012, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ulla
#2358116
Een paard mag dan een edel dier zijn het valt onder vee, en vee mag worden geslacht.
Afhankelijk van de band die je met het dier hebt moet je je keuze maken.
Ik denk dat ik een eigen paard in dit geval of zou laten slachten of cremeren.
Destructie nee, dan werd het slachten.
Maar dat is gevoelsmatig.
Rationeel zou ik voor slachten kiezen, maar het ligt puur aan de band die je hebt met het dier.

Is die hetzelfde als met mijn honden dan werd er nimmer geslacht maar gecremeerd.
Hier zijn overigens wel kippen/parelhoenders en eenden in de hondenbak beland.
We kweken deze dieren niet voor de slacht maar je hebt nu eenmaal overtollige mannelijke dieren, en ik zou het dood zonde vinden om ze in de kliko te laten belanden of onder de grond.
De dieren hebben een prima leven gehad in vrijheid en goed voedsel.

maar Hilje ik kan mij je dilemma voorstellen, en ik denk dat je je gevoel moet volgen, of proberen rationeel te zijn.

Ik wil wel paardenvlees van jou hebben. :-[  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2358139
Ik lees dit en heb zojuist eens goed door het paardenpaspoort heen gelezen.
Had ik eerlijk gezegd nog nooit eerder gedaan.
Deze is uitgegeven door de vereniging het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger.
netjes gechipt en ingeschreven in het stamboek.

Daar staat idd. in dat het paard geslacht  kan worden voor menselijke consumptie,mits aan bepaalde voorwaarden
voldaan wordt ,net wat Jalukrifa zegt (medicijnen e.d)
Ze is volkomen gezond ,behalve haar voet en heeft geen medicijnen op dit moment en een poos geleden een AB-kuur gehad.

Als ik van een ander zou horen dat zo'n paard geslacht zou worden
zou ik ervoor tekenen.Net wat Ulla zegt dus.
Alleen is het nu m'n eigen paard en komen de dilemma's wel heel dichtbij.

Heb het ook nog nooit eerder bij de hand gehad met een eigen paard.
Door K&D
#2358151
Op Bokt.nl staat ergens een heel verslag van een paar leden hierover. Was Nijkerk.
HIER
Hopelijk is er nog wat te behandelen aan je mooie zwarte koudbloed. Zou erg jammer en sneu zijn als het voor haar afgelopen was. :-\
En ja, ik denk dat het idee wennen is om het vlees te consumeren. Erg goed en dapper van je dat je erover begint.
Door Dtjesmama
#2358157
Ik zou gaan voor nee, maar dat is puur persoonlijk.
Maar waarom alleen de opties slachten of af laten voeren door de DA?
Ik heb laatst ergens een advertentie gezien van een crematorium wat tegenwoordig ook paarden cremeert. Weet niet of dat wat voor je is? Succes met het maken van je verschrikkelijk moeilijke keuze.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2358162
K&D schreef: Op Bokt.nl staat ergens een heel verslag van een paar leden hierover. Was Nijkerk.
HIER
Hopelijk is er nog wat te behandelen aan je mooie zwarte koudbloed. Zou erg jammer en sneu zijn als het voor haar afgelopen was. :-\
En ja, ik denk dat het idee wennen is om het vlees te consumeren. Erg goed en dapper van je dat je erover begint.
Dankjewel voor de link !
Zeer interessant en goed om te zien ,wel heftig om daar je eigen paard bij voor te stellen.
Het is ook deze slachter die ik bedoelde  ;)
Door Jantina
#2358163
Met alle respect... Wat denk je dat een trekpaard cremeren kost? Om een paard in leven te hebben/houden daar heb ik veel voor over. Maar dood is bij mij dood.
Over een fijn afscheid... Wat denk je dat er na het inslapen thuis gebeurt, in wei of op stal? Helaas hebben we dit wel vaker mee gemaakt, IEMAND moet toch het paard verplaatsen naar daar waar de destructie het op komt halen en ik kan je vertellen, dat doe je niet door het waardig met elkaar op te tillen. Dat wordt een onwaardig gesleep met de trekker of sjovel, met een ranzig spoor er achterna waar de honden zich helemaal op staan te verlekkeren :-X. Zo is de natuur maar op dat moment kan je je honden wel wat. En dan ligt het dier daar om gegrepen te worden met de knijper, in een vrachtwagen vol kadavers te verdwijnen die stinkt als de hel en vervolgens 'ergens' in verwerkt te worden. Nee, dan staat het idee van een nette manier van slachten mij meer aan. Ons blonde trekpaard hebben wij jaren terug ook laten slachten. Ik heb thuis afscheid genomen, toen is ze mee gegaan. Nou scheelt het ook dat de slager een goede kennis van ons is die het heel kleinschalig bij hem achter het huis doet, daar is de slagerij.
En als de voedselketen dan ook nog baat erbij heeft... Tsja...
Door eelke
#2358170
Jantina schreef: Met alle respect... Wat denk je dat een trekpaard cremeren kost? Om een paard in leven te hebben/houden daar heb ik veel voor over. Maar dood is bij mij dood.
Over een fijn afscheid... Wat denk je dat er na het inslapen thuis gebeurt, in wei of op stal? Helaas hebben we dit wel vaker mee gemaakt, IEMAND moet toch het paard verplaatsen naar daar waar de destructie het op komt halen en ik kan je vertellen, dat doe je niet door het waardig met elkaar op te tillen. Dat wordt een onwaardig gesleep met de trekker of sjovel, met een ranzig spoor er achterna waar de honden zich helemaal op staan te verlekkeren :-X. Zo is de natuur maar op dat moment kan je je honden wel wat. En dan ligt het dier daar om gegrepen te worden met de knijper, in een vrachtwagen vol kadavers te verdwijnen die stinkt als de hel en vervolgens 'ergens' in verwerkt te worden. Nee, dan staat het idee van een nette manier van slachten mij meer aan. Ons blonde trekpaard hebben wij jaren terug ook laten slachten. Ik heb thuis afscheid genomen, toen is ze mee gegaan. Nou scheelt het ook dat de slager een goede kennis van ons is die het heel kleinschalig bij hem achter het huis doet, daar is de slagerij.
En als de voedselketen dan ook nog baat erbij heeft... Tsja...
Getver nou, ik reed laatst in de auto, en dacht, wat rijd ik nu...kwam ik aan het einde van de weg achter, toen de vrachtwagen afsloeg, dat het er 1 van de rendac was  :-X
Ik zou ook voor slachten zijn, mits het paard er nog fatsoenlijk kan komen, en het geen lijdensweg is om de trailer nog op te gaan etc.
Door chamourel
#2358172
een crematie kost ongeveer 1500 euro.
daar kan je een heel leven voor sparen of verzekeren.
elk levend wezen heeft recht op een waardig afscheid.
en als je het crematorium van te voren inlicht zijn ze erbij om de benen en zo te buigen zolang het paard nog niet verstijfd, het is allemaal goed uitgedacht.
mocht je paard dus onverwacht overlijden heb je een probleem en moeten ze van alles breken, mar dan nog liever als in zo een grijper :-\
maar goed wij hebben er maar 2 en er komt ook geen nieuwe voor terug mocht het zo ver komen, dus is waarschijnlijk niet te vergelijken ;)
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2358179
Dtjesmama schreef: Ik zou gaan voor nee, maar dat is puur persoonlijk.
Maar waarom alleen de opties slachten of af laten voeren door de DA?
Ik heb laatst ergens een advertentie gezien van een crematorium wat tegenwoordig ook paarden cremeert. Weet niet of dat wat voor je is? Succes met het maken van je verschrikkelijk moeilijke keuze.
Nee,een paard cremeren zie ik niet zo zitten .
Zeker niet zo'n enorm groot zwaar paard.

De optie slachten komt alleen maar op omdat ze verder een zeer gezond paard is met een mooi leven.
Dan zou het een mooi idee zijn als ze niet verbrand wordt maar opgegeten.
Niet door mij ,maar door barf-honden (evt. mijn honden)

Ik kwam op t idee omdat ik hier ooit een filmpje zag van een doodgeboren lam die werd geconsumeerd
door een paar honden.

Ik heb een paar maanden geleden voor het eerst paardenvlees gevoerd aan mijn honden.
Het was werkelijk prachtig vlees en ze hebben ervan gesmuld.

Dus 1 stap verder is dan je eigen paard ,maar ja.
Dan komt het veel dichterbij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door