Moderators: koekje, pearlsofpassion
Mokaro schreef: Wat ze mij vertelde is dat ze Carnibest geeft. En dat is toch vrij van varkensvlees? Dus dat zal het niet zijn. Maar het kan wel zijn dat de DA denkt dat ze varkensvlees geeft, omdat hij absoluut niet thuis is in rauw voeren.Ik ben zelf hard aan het uitzoeken en nadenken (voor zover mogelijk
Wel fijn dat je dit noemt Annemarie, want misschien begint hij er ooit over als ik met mijn kittens kom voor de enting, en dan weet ik wat ik moet antwoorden.
koekje schreef: Bij mijn weten heeft NL de status Aujeszki-vrij, dwz dat het niet meer los zo in NL voorkomt. Daarbij is er ook geen vaccinatieplicht meer, vanwege die status. Dus als er Aujeszki aangewaaid zou komen, lopen veel varkens risico.Daarom ook probeer ik uit te zoeken of 20-30 dagen invriezen, zoals ik gevonden had, inderdaad uitkomst kan bieden.
Het probleem zit hem niet zozeer in het voeren van varkensvlees uit NL, maar je weet van je lapje niet altijd waar dat opgegroeid is geweest en geslacht. Die tweeledige informatie wordt niet altijd vermeld. Het is net zoiets als Italiaanse parmahammen. Die hammen (varkens) worden in NL geboren en opgegroeid en pas in Italië geslacht en tot parmaham gepekeld en gedroogd.
IN NL is het risico op Aujeszki door het voeren van rauw varkensvlees vrij klein, maar in theorie nog steeds aanwezig. Ik wil gewoon voor zoiets geen risico lopen, dus neem het zekere voor het onzekere en voer geen varkensvlees. Er zijn nog genoeg andere diersoorten om wel te voeren. Vergeet niet dat er geen behandeling tegen Aujeszki is als je kat of hond dat te pakken krijgt; dood zal altijd volgen binnen 48 uur.
Er staat hier ergens op BP ook informatie over varkensvlees zelf, meer in de trant dat het niet zo goed verteerd wordt door honden. De kans is zeker aanwezig dat dat ook voor katten geldt. Voor mij nog een reden om geen varkensvlees te voeren.
koekje schreef: Mijn ratten en muizen komen van kiezebrink (groothandel) en worden pathogeen gekweekt.Ah, OK