Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door macgirlie
#600122
Er ligt een schapenpens in de koelkast te ontdooien. Nu wil ik die aan de honden geven maar zodanig dat ze er lekker op moeten kauwen, met name voor de tanden. Nu is een pens van 1 kg natuurlijk veel te veel voor mijn twee honden en ik ben ook bang dat ze diarree krijgen als ze er te veel van eten.
Nu dacht ik zelf om ze dan morgen allebei maar een lap van ca. 250 gram te geven. Ben sowieso de hele dag thuis dus ze kunnen dan heel de dag in de tuin als het niet zo lekker mocht vallen. Of is het beter om het als avondmaaltijd te geven?

In principe hoeven ze na die pens dan niet meer te eten maar ze gaan toch lopen zeuren.... dus wat is verstandig?
Door Lizzy
#600126
Krijgen ze 'normaal gesproken' een maaltijd van 250 gram? Je kunt natuurlijk voorzichtig best een beetje meer geven. Mijn honden krijgen nooit diarree van pens. Hebben jouw honden wel eens vaker pens gegeten? En gaan ze daar van aan de diarree? Zo ja: zou ik ze inderdaad in de ochtend de pens-lap geven. Ik durf mijn honden dus rustig 's avonds pens te geven (alleen pens).
Door evelyn02
#600133
De pensmaaltijd van mijn honden is veel groter dan een normale maaltijd. En ze komen niet aan als ik vaak een grote pensmaaltijd geef. Wat mij wel opgevallen is dat ze er veel van moeten plassen. Heb op een ochtend als eens een compleet natte bench aangetroffen, zo zielig. Nu geef ik de pens vroeger op de middag

Evelyn
Gebruikersavatar
Door Angelique
#600138
macgirlie schreef: Er ligt een schapenpens in de koelkast te ontdooien. Nu wil ik die aan de honden geven maar zodanig dat ze er lekker op moeten kauwen, met name voor de tanden. Nu is een pens van 1 kg natuurlijk veel te veel voor mijn twee honden en ik ben ook bang dat ze diarree krijgen als ze er te veel van eten.
Nu dacht ik zelf om ze dan morgen allebei maar een lap van ca. 250 gram te geven. Ben sowieso de hele dag thuis dus ze kunnen dan heel de dag in de tuin als het niet zo lekker mocht vallen. Of is het beter om het als avondmaaltijd te geven?

In principe hoeven ze na die pens dan niet meer te eten maar ze gaan toch lopen zeuren.... dus wat is verstandig?
Een "lap" van 250 gram slurpen ze volgens mij zo naar binnen. Als ik hier een penslap geef dan altijd een hele grote lap waar ze mee aan de gang kunnen. Wat ze niet meer hoeven laten ze vanzelf liggen (en begraaft Oesjie achter de regenton voor morgen) en echt vet zullen ze niet worden van een schapepensje
Door Happy Tail
#600232
hier moet ik ook per kg ontdooien en ik doen het als volgt: het grootste deel, dus 600 gram krijgt Baya de eerste dag als complete avondmaaltijd. Dat is iets mer dan har normale hoeveelheid. Hou ik dus 400 over en die verdeel ik de dagen erna, een lapje pens van 200 gram en een flinke botmaaltijd erbij. Vaak Kalfsbot, want deze combi gaat dan erg goed qua ontlasting
Als je de pens savond uit de vriezer haalt, dan kun je in de middag erna eventueel met wat moeite al stukken eraf halen, de rest is dan nog licht aangevroren en zou je weer opnieuw in kunnen vriezen als de hoeveelheid echt te veel word.
Door ~Joke~
#600629
Ik gooi de schapen en geitenpensen in z'n geheel in de vriezer. Ik vouw ze eerst zo plat mogelijk. Als het pensdag is haal ik er eentje uit en snij er de benodigde hoeveelheid vanaf met een scherp broodmes. De pens is dan nog bevroren. Ik test af en toe even als ik er al wat vanaf kan snijden  ;) Doordat ik hem zo plat mogelijk heb gemaakt gaat dat heel snel  ;)Ik snij de benodigde pens dan ook meteen in grove brokken. Meestal lukt dit alles na een uurtje wel. De rest gaat weer terug de vriezer in.
Als de pens ontdooit is snijdt het veel moeilijker.
Ik geef geen penslappen, de mijne krijgen ook ongeveer 250 gr in 1 maaltijd en dan vind ik het lapje gewoon te klein om heel te laten. Ik ken de mijne: Dat gaat zonder kauwen in 1 keer naar binnen
Door macgirlie
#600942
Vanmorgen de pens uit de koelkast gehaald waar hij stond te ontdooien. Met dit weer durf ik het niet aan buiten de koeling. Gelukkig was het al verdeeld in een aantal stukken dus ik kon het zonder snijwerk geven. Het ging er in als koek. Morgen krijgen ze de rest en hopelijk vanavond geen diarree. Dit is hun tweede verse pens, voorheen had ik altijd de pens van Rodi of Smuldier en daar kreeg JayJay wel diarree van.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door