Lizzy schreef:
Normaal is tussen de 3% en 8% van het lichaamsgewicht. Kleine drukke hondjes hebben vaak 8% nodig en grote rustige honden 3%. Pups hebben meer nodig, maar volgens mij heb jij volwassen honden, toch?
(Syl, ik denk dat je een typfout maakt bij 20%. Want stel jou hond weegt 10 kilo en hij eet 20% van zijn lichaamsgewicht, dan eet hij 2 kilo per dag ).
Als mijn hond moest afvallen, dan zou ik dus uit gaan van 3% van het IDEALE lichaamsgewicht. En als dat niet voldoende helpt, dan kun je magerder gaan voeren. Dus, magere vleessoorten gebruiken, grote vetranden wegsnijden, het percentage groentes iets verhogen. Dat soort maatregelen.
Bedankt voor het antwoord! Bonny weegt nu 9 kg en dat mag best wel 8 of 7,5 kg. worden. Dus dat ga ik dan even omrekenen. Ze is best actief, maar heeft een heel logge lichaamsbouw. Daardoor lijkt ze ook al snel dikker. Maar nu moet er gewoon wat af.
Vanavond heb ik een groentemix gemaakt van sperziebonen, alfalfa, paprika, aubergine, ruccola sla, komkommer, wortel en witlof. Daardoor heb ik een ei gedaan (met schaal) en wat visbouillon voor de lekkere smaak. Casper heeft met veel smaak zijn bak leeggegeten,alleen de schaal van het ei niet... Maar Bonny heeft het dus echt met geen hap aangeraakt! Ze was het niet eens een klein beetje van plan.
Hoe moet ik dit nu gaan aanpakken? Misschien had ik wel teveel gegeven. Ik heb de hoeveelheid van de hele week, wilde ik in 2 maaltijden geven. Zal ik het nog wat meer verdelen? Kan ik er bijvoorbeeld orgaanvlees doordoen? Dat vind ze denk ik wel lekker. Of kan ik het wat vermengen met bv. cottage cheese en het in nog kleinere porties geven? Maar je kon iets beter niet samen geven met groentemix... wat was dat nu ook alweer...
Ik heb zoveel gelezen dat ik het een beetje door elkaar haal en niet meer weet waar terug te vinden. Nu schrijf ik alles maar op
Dus nog 1 vraagje: ik heb kwartel gehaald. Mag ik dat als eerste maaltijd geven of kan je RMB beter na een maaltijd geven? Ze krijgen trouwens ook nog Carnibest danwel Duck te eten totdat ik mezelf vertrouw dat ik de maaltijden goed heb.
Sorry voor alle vragen, maar wil het gewoon goed doen!